No kysytäänpä tätä asiaa sitten itse Onesimukselta:Muotoillaan sama kysymys vielä toisin: Oletko Onesimus sitä mieltä että ihminen on itse vastuussa, eli voi itse valita vastaako Jumalan kutsuun kieltävästi vai myöntävästi?
ja nyt on siis kyse tilanteesta ENNEN Pyhän Hengen saamista!
Kyllä vai ei?
Sanassa sanotaan, että meidän tulee olla aina valmiita vastaamaan jokaiselle, joka kysyy sen toivomme perustusta, joka meissä on. Annetaanpa vielä ohje siihenkin kuinka tulee vastata:
sävyisyydellä ja pelolla. Valitettavasti olen tuon jälkimmäisen joskus unohtanut.
Monista Raamatun paikoista saa sen käsityksen, että ihminen on vastuussa siitä, vastaako hän Jumalalle kyllä vai ei. Ymmärrykseni mukaan ei ole niin, että aina on semmoinen aika. Kun Jumalan kutsu tulee tavalla tai toisella kohdalle, niin ihminen, joka sen torjuu, tekee
kielteisen valinnan. Jos hän ottaa kutsun vastaan, hän tekee
myönteisen valinnan. Jumalalla on sitten keinonsa, millä Hän hoitaa ihmisen, joka ilmaisee suostumuksensa ja mahdollisesti jättää sen rauhaan, joka vastaa kielteisesti. Ihminen ei voi mitenkään pelastaa itseään, mutta hän voi pyytää Jumalaa pelastamaan hänet. Myönteinen vastaus on pyyntö. Se on mielestäni täysin vastakkainen sille ajatukselle, että ihminen pelastuisi jotenkin omin voimin. Yleensä on niin, ettei ihminen suostu Jumalan pelastustekoon, ennenkuin hän on tullut omien keinojensa loppuun.
Voiko tämä tapahtua ennen Pyhän Hengen saamista? Tietysti. Tämä on mielestäni juuri sitä mistä Jeesus Luuk. 11:13 puhuu:
"Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat."
Jos ajattelen Jumalan kaikkivaltiutta, niin en näe mitään ongelmaa siinä, etteikö hän olisi voinut luoda olentoa, jolla on mahdollisuus itse valita suhtautumisensa Jumalaan. Oleellista on se, mistä 1. Kor. 1:21 sanoo: "…
Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat."
Toivon, että joku rohkenisi vastata siihen kysymykseen, joka liittyy saumattomasti tähän: Jos ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa omaan pelastumiseensa ja että Jumala hoitaa koko jutun kaikkineen, niin miksi hän ei tekisi sitä jokaisen ihmisen kohdalla. Hänhän tahtoo, että kaikki tulevat parannukseen. Miksi hän ei pakota vastahakoisia pelastukseen?