Olet monessa väärässä, mutta se oli kai tarkoituksesikin. Kun googlasin kirjoituksiasi muualta, niin tarkoituksestasi ei jäänyt mitään epäselvää. Miksi tulit tänne.
Sano suoraan jos olen kirjoituksillani jotakuta loukannut, etkä halua enää minun tänne kirjoittavan. Syistä olisi kyllä mukava kuulla vähän tarkemmin.
Huomasin kyllä, että mahdollisuus sille että olen väärässä on iso, joten yritin erityisesti tässä viestiketjussa olla mahdollisimman etsivällä asenteella. Mahdollisesti epäonnistuin.
Olen kuullut monen papin puhuvan rehellisesti erämaataipaleestaan ja niin kuulisit sinäkin, jos kävisit kirkossa. Jos kokonaan uskonsa menettää, niin ei sen tarvitse olla ongelma, sillä muutos on mahdollisuus. Voi mennä opettajaksi tai toimittajaksi jne. eikä vaihtoehdot siihen lopu. Palkka todennäköisesti jopa nousee. Kirkon palkkaus kyllä pitää huolen leipäpapeista. Kaikkialla muualla tienaa enemmän, joten siitä ei kannata huolta ottaa. Käy kirkossa kuuntelemassa heitä, niin tiedä enemmän.
Kirkossa olen käynyt, mutta epäilyksiään kuulemani papit eivät ole esittäneet muistaakseni missään muodossa. Papin koulutus ei käsittääkseni sisällä pedagogisia opintoja, saati journalistiikkaa. Uudelleenkouluttautuminen on siis välttämätöntä ainakin noihin ammatteihin. Virassa pitkään olleelle papille ajatus uudelleenkouluttautumisesta saattaa tuntua pelottavalta ja ahdistavalta. Ammatinvalinta sinänsä on iso asia, yhtä isoja ellei isompia ovat mielestäni yhteisön menettämisen mahdollisuus, miten tällaisen asian paljastuminen vaikuttaisi perheeseen, tämänkaltaiset asiat.
USA:ssakin hyvin harva pastori on "tullut ulos kaapista", mutta anonyymeja haastatteluja on annettu:
http://abcnews.go.com/WN/atheist-ministers-leading-faithful/story?id=12004359&page=1Varmasti monessa muussa ammatissa tienaa enemmän, mutta erityisesti pappina olo on minusta paljon muutakin kuin vain palkka.
Osuvasti sanottu!
Tuli mieleen että kun oli tää Hanna Salomäen tutkimus herätysliikkeisiin sitoutumisesta ja osallistumisesta ja sitten hämmästeltiin kun körttiläisten suhtautuminen asioihin oli aika lailla samalla tasolla kaikkien suomalaisten kanssa kun taas muut herätysliikkeet oli paljon jyrkempiä. Mulle ainakin tuli mieleen, että johtuisko se tästä että körttiläisyydessä ollaan aika huononlaisesti opettamassa muille sitä Raamatun mukaan elämistä kun ajatellaan että omassa elämässä on tarpeeksi kyttäämistä. Tämän takia ei saada liikkeestä valmiita vastauksia esimerkiksi siihen, kuinka kuuluu suhtautua aborttiin tai avioeroon tai pummilla matkustamiseen, vaan jokainen joutuu miettimään kantansa itse ja siinä itse miettiessä tulee helposti mieleen tämmöisiä asioita kuin että "Hyväksynkö abortin, jos äiti on vaarassa kuolla?" tai "Hyväksynkö avioeron, jos puoliso hakkaa?" tai "Hyväksynkö pummilla matkustamisen, jos raha ei tässä kuussa riitä edes ruokaan jonkin yllättävän menoerän takia?" ja tietysti tämän takia tulee sitten vähemmän niitä "ehdottomasti en hyväksy"-vastauksia mitä tuossa tilastoitiin. Itse miettiessä kun ottaa paremmin huomioon myös ne poikkeustilanteet, joissa asian hyväksyisi...
Hyvin sanottu, ja tämä ominaisuus on muutamissa tapaamissani körteissä tullut esille ennenkin. Minua on jo pitkään huvittanut USA:lainen ajatus siitä, että joku voisi olla vain pro-life, tai vain pro-choice.

Jos on ehdottomasti valinnan vapauden puolella, niin abortointi milloin vain, myös syntymän jälkeen lienee sallittua? Jos taas on ehdottomasti kaiken ihmiselämän säilyttämisen kannalla, niin silloin ei edes salli aborttia silloin kun äidin henki pelastuisi niissä (harvoissa) tapauksissa, joissa ilman aborttia sekä äiti että vauva kuolevat varmasti.