Kirjoittaja Aihe: Kodistani  (Luettu 7256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Kodistani
« : 13.01.11 - klo:00:43 »
Puhelinkeskustelussa erään tänne kirjoittavan henkilön kanssa ¨(näimme totuuden puhumisen tärkeyden hieman erio tavoin),. Hän huudahti silloin asian olevan minun kasvatukseni syytä. Kasvatuksen= Kodin? Kotini syyntä? Niin, aivan. Olen kirjoittanut tänne jotakin, kuinka meidät kasvatettiin raamatunlauseilla. Niin vähästä saattaa mielikuvitusrikkaassa mielessä kehittyä ties mitä. Mutta korjattava se on.
Minulla oli poikkeuksellisen hyvät vanhemmat, hyvät jo siinä, että kykenivät, suurista perheistä kun tulivat, erottamaan epileptisen ärtyvyyden, joka lapsella on aivan tyypillistä,. kiukkuisuuden ja uneliaisuuden muusta uhmailusta ja kiukuttelusta . Vielä myöhemminkin, kun murrosikäisenä kaikki olisi voitu panna "vaikean iän" piikkiin ja rangaista siitä, heillä oli konstinsa erottaa uhma ja kohtaus toisiastaan: Tuijottava katse.  Omituinen ilmeettömyys. Äänen muuttuminen. Väsymys.

Arvelen, etten ilman hyvää kotiani, vanhempia, joilla oli käsittämätön kyky alusta saakka ymmärtää ja kuitenkin kasvattaa vammaista esikoista, olisi jaksanut näin pitkälle iloisena ja tyytyväisenä, tapahtuipa muutoin mitä hyvänsä. Siinä että he Raamattunsa tunsivat, en voi nähdä mitään pahaa..  Etäi olen "esittänyt" tervettä huonotapaista mieluummin kuin ollut reilusti sairas, johtui suuresti omasta hämmennyksestäni kodin ulkopuolella. Huomasin toki,  että sellainen juttu uskotaan helpommin, kuin, ettei minulla ole nyt aavistustakaan mistä minua nuhdellaan tai rangaistaan.  Minua kohdeltiin kuin tervettä. Sain uida ja temmeltää kuin muutkin lapset.  Silti aikanani tunsin tunnonvaivoja. Niin pitääkin - se on oikein.

Mutta koska en tiedä milloin minut kutsutaan tästä elämästä, haluan tuonkin asian oikaista. Miten muuten olikin, minulla oli onni varttua perheessä, jossa puhuttiin totta, sovittiin vihoittelut niin, että anteeksipyyntö oli molemminpuolinen - ja anna  sinäkin minulle. - kukaan ei riitele yksin, siksipä' ei sovintoakaan tehdä yksin. Siihenkin tarvitaan kaksi,.

Jos mitätön, vitsinä heitetty lause yhdenkin innokkaan foorumilaisen päässä kasvattaa kodistani kokonaisen mörkömetsän,on minun haluni ja velvolliosuuteni oikaista se.  Sitä, että meidät totutettiin myös askareisiin en voi pahana nähdä - "ei palveltavaksi vaan palvelemaan". Koska en edes muista missä mokoma huuli on heitetty, jossakin täällä kuitenkin, tulkoon se oikaistuksi.  

« Viimeksi muokattu: 13.01.11 - klo:00:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Kodistani
« Vastaus #1 : 13.01.11 - klo:09:07 »
Minä en muista isäni kasvatuksesta juurikaan raamatunlauseita, vaikka hän pappi olikin. Sen sijaan hän käytti äitinsä salaviisaita sananparsia. Ovelin niistä taisi olla: - Tee niinkuin käsketään äläkä niinkuin hyvä on!
Erilaiset kirjallisuuslainat ovat myös jääneet mieleen. Anni Swanin Jänis Vemmelsäären seikkailut oli isäni suosikki. Esimerkiksi vaikka tämä: - Tuoksuu parsalta, näyttää parsalta, tuntuu parsalta, maistuu parsalta ja on parsaa.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 13.01.11 - klo:11:51 »
Isäni sanoi minulle kun minä olin lapsi: "Ajattele". 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 13.01.11 - klo:12:51 »
Olli Jalosen Poikakirjassa päähenkilön isällä oli tapana sanoa: "Me teemme mitä tahdomme, muut tekevät mitä osaavat."
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 14.01.11 - klo:10:08 »
Isäni sanoi minulle kun minä olin lapsi: "Ajattele". 
Samoin minun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #5 : 14.01.11 - klo:10:13 »
Kun sain käytöksenalennuksen koulussa tupakoinnista (tupakointi loppui vuonna 1979), isäni ei sanonut yhtään mitään sillä hän oli juuri tullut sairaalasta, jossa hänen kielestään oli poistettu kasvain. Muutenkaan hän ei koskaan huutanut. Isona miehenä (191cm) arvovaltaa riitti pelkässä massassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 14.01.11 - klo:14:31 »

Katse riitti lapsuudenkodissani jokseenkin aina. :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 14.01.11 - klo:17:34 »
Meitä oli neljä melkein samanikäistä, kaikki kekseliäitä hyvässä ja pahassa. Siinä ei katse aina riittänyt, vaikka äiti olikin lahjakas katsomaan.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 14.01.11 - klo:18:52 »
Minä sain isältäni pohojalaasia oppeja, jotka aina sillon tällöin nousevat mieleen kuten

- on se köppäästä (?? :017:) selittäiskö joku mitä se ihan tarkkaan tarkoittaa
Herra armahda.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 14.01.11 - klo:19:49 »
- on se köppäästä (?? :017:) selittäiskö joku mitä se ihan tarkkaan tarkoittaa

Ei pelkästään kehno, vaan säälittävän huono.
🇫🇮

myyrä

• Vieras
« Vastaus #10 : 14.01.11 - klo:19:51 »
Kotini on linnani/Linnani on kotini.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 14.01.11 - klo:22:07 »
Se on jännä juttu tuo koti. Varmasti niille, joiden lapsuudenkoti on edelleen se sama rakennus, samassa omistuksessa, tai siis suvun hallussa ... Niin sellaiseen kotiin varmasti sisältyy paljon kiinteämmin tunteita. Me kun asuttiin vokralla monessa paikassa ja sitten aravaosakkeessa ja vanhemmat muuttivat pienempään osakkeeseen kun olin opiskelemassa. Lopulta vanhemmat päätyivät palvelutaloon.  Minulla ei siis ole sellaista lapsuudenkotia, mihin palata, tai missä voisi edes vierailla.
Toki olen käynyt niiden kerrostalojen pihoilla katselemassa, miten ne ovat vuosien saatossa kutistuneet.
Perhe on minulle enemmän koti kuin rakennus tai ympäristö.
Pyryharakka

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 14.01.11 - klo:23:05 »
Minä pidän oikeana lapsuudenkotinani paikkaa, jossa asuin viisivuotiaana. Silloin kai rupesin katselemaan tosissani ympärilleni ja hahmottamaan seutua, missä elin. Se taisi olla neljäs kotini ja vaihtui parin kolmen vuoden päästä taas uusiin maisemiin.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 14.01.11 - klo:23:59 »
Se on jännä juttu tuo koti. Varmasti niille, joiden lapsuudenkoti on edelleen se sama rakennus, samassa omistuksessa, tai siis suvun hallussa ... Niin sellaiseen kotiin varmasti sisältyy paljon kiinteämmin tunteita. Me kun asuttiin vokralla monessa paikassa ja sitten aravaosakkeessa ja vanhemmat muuttivat pienempään osakkeeseen kun olin opiskelemassa. Lopulta vanhemmat päätyivät palvelutaloon.  Minulla ei siis ole sellaista lapsuudenkotia, mihin palata, tai missä voisi edes vierailla.
Toki olen käynyt niiden kerrostalojen pihoilla katselemassa, miten ne ovat vuosien saatossa kutistuneet.
Perhe on minulle enemmän koti kuin rakennus tai ympäristö.
Lapsen "koti" on vanhempien välinen suhde. Harvemmin rakennus. Olisinko tuotakaan viitinyt puheeksi ottaa ellei olisi tullut tarpeen muuan persoonallinen vääriunymmärrys korjata. Vaikka kylläpä siihenkin kyllääntyy. Ihmisillä on joka tapauksessa intohimona käsittää asiat ihan omalla omaperäisellä tavallaan koitui siitä harmia tai peräti turhaa  kärsimystä tai ei. Minun puolestani sen kun. Kukin kuorruttaa tyylillään. Kuorruttamattomana kun totuus on ruma, liian usein. Minkäs sille.
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo:00:05 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 15.01.11 - klo:00:35 »
Mutta Pyris, totta puhut... minullekaan koti ei ole se kivitalo jossakin Kotkassa, mutta kylläkin eräs entinen maalaistalo jossa kasvoin koko suvun seassa. Sinne meillä on käsittämätön ikävä, kaikilla, sekä edellisellä sukupolvella joka siellä jo puolittain asusti että meillä serkuksilla... jotka olivat siinä hulinassa kuin sisaruksia.   Sinne pitää päästä. Kai siksi että paikkoihin myös kiinnittyy muistoja, ne palaavat mieleen muuallakin mutta erityisen voimakkaina jossakin,
jossaa on koettu paljon.
Nyt ihmettelen kuinka kahdeksan aikuista... viisi perhettä lapsikaarteineen,  sai yhteiset arjet rullaamaan, kai juuri niillä raamattuperiaatteillaan Aurinko ei laskenut vihan yli, oleellista ei ollut myöskään kuka riidan aloitti vaan se että se lopetettiin.. Ja tavallaan se oli ehkä mukavaakin. Oli monta aiukuista valvomassa sitä kakarakaartia,  lentopalloa pelasivat ja lauloivat.
Saan kylmiä väreitä kun ajattelen mitä siitä olisi tullut jos olisi alettu vääntää kättä siitä kenen tenava mitäkin teki. Lähin aikuinen pani kyselemättä riidan poikki. Silti meillä oli aina kuuntelijoita...  meistä serkuksista joka iikka pitää sitä paikkaa kotinaan.