Kirjoittaja Aihe: Saadako potkut vaiko eikö saada?  (Luettu 7282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Saadako potkut vaiko eikö saada?
« : 11.01.11 - klo:23:26 »
Elämä on sellaista, että voi olla, että saan joskus potkut.
Voi myös olla, että en koskaan elämässäni saa potkuja.

Jos saan potkut, niin tuli sellainen ajatus, että jospa ryhtyisin opiskelemaan teologiaa.
Jos on jotain sellaista teologian oppilaitosta, jossa opiskellaan jotenkin luterilaispainotteista teologiaa tai jumaluusoppia vai mitä se oikein onkaan.
En vielä oikein osaa oikeita termejä.

Tunteeko joku lukijoistani suomalaista opintotukijärjestelmää, että kuinka paljon opintotukea minulle kuukausittain voisi tulla?
Nopeahkosti jotain laskuria katselin, niin tuli sellainen vaikutelma, että se olisi jotain 300 euroa kuukaudessa.
Onkohan siinä kaikki vai tuleeko mistään mitään muuta?
Tuollaisella summalla ei kovin hirveästi raamatuntekstejä linja-autoihin kustenneta.
Vajaat 30% vuokrasta toki sillä pystyy maksamaan.
Pois pääkaupunkiseudulta tekisi mieli muuttaa, jos saan potkut.

Ja jos en saa potkuja, niin ei se 100% poissuljettua olisi, että siltikin ryhtyisin opiskelemaan teologiaa ja muuttaisimme pois täältä, vaikka juuri nyt tuntuu epätodennäköiseltä, että itse irtisanoutuisin, ellei sitten olosuhteet muuten tue sitä, että kuitenkin irtisanoutuisin.
Tällä hetkellä ei ole sellaisia olosuhteita, jotka kovin kummoisest ikannustaisivat irtisanomaan itseäni.

Menen surffailemaan ja katselemaan, että missäpäin on raamattuopistoja tai muita jumaluusopillista koulutusta tarjoavia oppilaitoxia.

Jotten herättäisi pahennusta, niin on kait nöyrää mainita, että jos ryhdyn opiskelemaan jumaluusoppia, n iin ensisijaisesti vaikka se olisikin kokopäivätoimista, n iin en kenties opiskele sen tähden, että valmistuisin johonkin tehtävään, vaan pelkästään siksi, että jos opiskelu johtuu potkujen seurauksena,  niin tällöin opiskelen siksi, että jotain kuitenkin pitää tehdä ja ala kiinnostaa minua. Oma nykyinen ala ei kiinnosta enää niin paljon, että haluaisin siihen panostaa opiskelemalla omalla ajallani.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Saadako potkut vaiko eikö saada?
« Vastaus #1 : 12.01.11 - klo:00:01 »
Katsoitko KELAn nettisivuilta? Sinulla on oikeus aiukuisopintotukeen, (myös uuteen lainaan)  jos olet ollut katkeamatta työelämässä edellisten iopintojesi päätyttyä kymmenen vuotta. Sisareni hankki ns kakkoasmmatin, ja kaksi vuotta hän sai kyllä paljon enemmän jo yksistään opintorahaa kuin tuon 300, itse asiassa käteen jäävä summa oli suurempi kuin hänen lastentarhanopettajan palkkansa. Kolmas vuosi, jonka häön tarvitsi, mentiin sitten vyötä kiriostäen, silloin hän olisi pudonnut tuolle kolmelle sadalle. Lainaa he eivät halunneet ottaa.

Yritin soittaa hänelle kun en huomannut kuinka myöhä on, onneksi herätin vain esikoisen, huh.  Mutta voin soittaa hänelle huomernna, KEKAsta saa aika sotkuisesti tietoa, hänellä ne on kun viime keväänä valmistui. Tiedän ettei 3 vuotta teologisessa paljoon riitä, mutta uskoisin että systeri tietää myös jatkosta, hän ajatteli jatkaa myöhemmin.

Oletko ajatellut mahdollisuutta aloittaa avoimessa yliopistossa? Minä olen tehnyt siellä verkkokurssina yt:n (=ykeinen teologia, eli alkeet kaikista teologisista aineista) apprion, se kelpaa sellainenaan teol. ydk:n arvosannaksi, nyt olin tekemässä yt:n aineopintoja eli cumua, joka samoin kelpaa arvosanaksi. Itse luin vain mielenkiinnosta. Se siis on myös mahdollinen tehdä netissä. Itse joudun keskeyttämään, oireet hankaloituivat sen verran, muuten en kyllä olisi lopettanut.

Samoin kannattaa katsoa kesäyliopiston tarjontaa ja suorittaa kreikka ja heprea siellä.  Tietty avoin ei ole ilmainen sekään, mutta áinakin joitakin aineita voi suorittaa halutessaan, ne luetaan hyväksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 12.01.11 - klo:06:51 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
Oletko ajatellut mahdollisuutta aloittaa avoimessa yliopistossa? Minä olen tehnyt siellä verkkokurssina yt:n (=ykeinen teologia, eli alkeet kaikista teologisista aineista) apprion, se kelpaa sellainenaan teol. ydk:n arvosannaksi, nyt olin tekemässä yt:n aineopintoja eli cumua, joka samoin kelpaa arvosanaksi. Itse luin vain mielenkiinnosta. Se siis on myös mahdollinen tehdä netissä. Itse joudun keskeyttämään, oireet hankaloituivat sen verran, muuten en kyllä olisi lopettanut.

Samoin kannattaa katsoa kesäyliopiston tarjontaa ja suorittaa kreikka ja heprea siellä.  Tietty avoin ei ole ilmainen sekään, mutta áinakin joitakin aineita voi suorittaa halutessaan, ne luetaan hyväksi.

Kaikille mahdollisuuksille olen avoin.
Haluaisin selvittää näitä opiskeluun liittyviä kustannuksia ja mahdollisuuksia hyvissä ajoin etukäteen, olisi mukava, että olisi jonkinlainen varasuunnitelma jos tulee joskus potkut.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 12.01.11 - klo:12:30 »
Katso avoinyliopisto.fi, siitä olen yleensä täpännyt aineet, aakkoset ilmestyvät näkyviin, siitä T, ja pääset kohtaan teologia. Opntokokonaisuus on kolmisensataa, yksittäiset aineet edullisepia, siitä näkee jokaisen hinnan. Kannattaa kysyä teol. tdk:n kansliasta tuo yksittäisen aineen hyväksiluku, puh  09 1911 on yliopiston keskus, avoimen keskukseen on toivotonta päästä nyt kun ne yhdistivät kaikki nippuun. Näet tuon hinnan netistä. Jos sinulla on aikaisempi yliopistotutkinto voit myös anoa opinto-oikeuttta suoraan, mutta tämänm suhteen ne ovat itsekin ihan sikinsokin koska tuo on aivan uusi asia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 12.01.11 - klo:18:25 »
Yleinen teologia on kiinnostava yhdistelmä teologisen eri oppilaineista. Se sopii mm. yleisestä kiinnostuksesta alaa opiskelevalle.
Suoritin itse aikanaan perus- ja aineopinnot, ja se oli todella mielenkiintoista. Suosittelen lämpimästi.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 12.01.11 - klo:20:13 »
voi kyösti,. minä lupailin ja vakuuttelin ihan liikoja. Sisko on jossakin työpaikkapalaverissa mutta mies oli kotona,sanoi että opintolaionanhan Mari otti.    Mutta nykyiset opintorahat ovat sen verran korkeammat kuin mitä oli minun aikanani että en oikein tajunnut koko tilannetta... olin ihan varma että hänm ei nimenomaan sitä lainarahaa käyttänyt ennen kuin kolmantena vuonna.  ¨Tarkistan vielä.  Kun olen jotenkin ihan varma että me puhuttiin nyt ristiin. Koirat piti älämölöä keskenään taustalla ja poika treenasi selloa... en aanut kyllä mitään selvää. Minusta hän saiu kahdeksi vuodeksi jotakjin aikuisopintorahaa ja joutui sitten ottamaan  lainaa. Minä tarkistan tämän kun oon päähäni saanut että tarkistan

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 12.01.11 - klo:20:36 »
No niin, teologian professorit ja dosentit, terästäytykää! Köpi tuloo!

Jos työuralla riittää pituutta, tuolta rahhoo:
http://www.koulutusrahasto.fi/
Myös työn ja opiskelun yhdistäminen on mahdollista. Vieläkös niitä vuorotteluvapaita on paremmissa piireissä tarjolla?

Ja sitten perustat blogin, missä raportoit opintojesi kulusta.

Onnea matkaan!

Mt

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 12.01.11 - klo:22:42 »
Köpille antaisin lainaksi 200:sadan kirosanaviikon kirjoista ja luennoista muistiinpanoja. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 13.01.11 - klo:13:26 »
Opintorahaa voi muistaakseni saada tutkinnon suorittamista varten. Jos ei onnistukaan tavoitteessaan, joutuu maksamaan takaisin. Vuorotteluvapaalla saa tehdä mitä haluaa ilman tilivelvollisuutta. Siinä tarvitaan kuitenkin työpaikka. Jos saa potkut, niin menee mahdollisuudet vuorotteluvapaaseenkin.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 13.01.11 - klo:18:12 »
Kyllä kait kaikista yliopistoista nykyjään voi suorittaa opintojaksoja ns. "väyläopintoina" eli avoimen puolella oman valintansa mukaan. Toinen juttu on sitten, että kun siinähän ei voi suorittaa tutkintoa niin onko se silloin opintorahaan, asumistukeen yms. oikeutettua?  Tätä kannattaa kysyä Kelasta ja oppilaistosten koulutussuunnittelijoilta.

Yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi pyrkimisessä tulee eteen ainakin se vaikeus että sinne on vaikea päästä. Avoimeen toki pääsee vain ilmoittautumalla. Onko sinulla Köpi lukio käytynä? tai joku muu toisen asteen koulutus jonka avulla saat hakukelpoisuuden?

Ehdottaisin että kannattaa tutkia myös ammattikorkeakoulujen mahdollisuudet, niitähän on nykyään vaikka mille alalle, oletettavasti myös teologiselle. Ammattikorkeakoulututkinto vastaa suunnilleen kandidaatin tutkintoa vaikka usein siinä joutuu opiskelemaan enemmän. Normaali määrä on 4 vuotta eli 240 opintopistettä. Kandidaatin tutkinto ainakin teknillisellä puolella yliopistossa on 3 vuotta ja 180 op. Toisaalta tutkinnot eivät ole aivan yksi yhteen vertailtavissa, kyllä yliopisto-opiskelu (pääsääntöisesti) on vaativampaa. Amk:ssa on se hyvä puoli että tarjontaa on enemmän ja myös aikuiskoulutusta jonka puitteissa on mahdollista suorittaa tutkinto vaikka työn ohella, jos sattuisit työllistymään kesken opintojen.  Joku teologian alan immeinen osannee sanoa löytyykö amk-teologiaa jostain. Äkkiseltään tulee mieleen jotain diakoni-opintoja vai mitä lieneekään ovat... Myös amk- opintoja voi suorittaa avoimen ammattikorkean puolella.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

• ystäväkansaa

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 13.01.11 - klo:18:46 »
Köpille antaisin lainaksi 200:sadan kirosanaviikon kirjoista ja luennoista muistiinpanoja. :icon_wink:

Kirosanojako siellä teologisessa opiskellaan?  -eivät näköjään ole yhtään parempia kuin minäkään... :eusa_pray: :icon_cool:

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 16.01.11 - klo:13:46 »
Ainakin nuori yliopisto-opiskelija voi saada opintorahaa 298 euroa ja asumislisää 80 % vuokrasta mutta max. 201,60 euroa, siitä menee jonkun verran veroja joten tilille pätkähtää semmoinen 470 euroa. Jos asuu omistusasunnossa niin sitten tietenkin tulee vaan toi 298 euroa. En tiedä, saako aikuisopiskelijat sitten enemmän tai vähemmän.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 16.01.11 - klo:13:50 »
Kyllähän se on tosi että jos aikuinen alkaa täyspäiväiseksi opiskelijaksi niin puipuli-kuuria se tietää.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 16.01.11 - klo:17:24 »
Kaikille mahdollisuuksille olen avoin.
Haluaisin selvittää näitä opiskeluun liittyviä kustannuksia ja mahdollisuuksia hyvissä ajoin etukäteen, olisi mukava, että olisi jonkinlainen varasuunnitelma jos tulee joskus potkut.
Jos suoritat avoimessa 60 opintopistettä, jopa 25 saattaa riittää jos se menee hyvin, ja sinulla on vaikka jotkin kesäyliopiston kieliopinnot lisänä, ja saat arvosanaksi min. 3/5, eli hyvä jonka saat takuulla, saat anoa opiskelupaikkaa suoraan. Ellet ole suorittanut lukiota loppuun, raha-asioiden kannalta kantsii tehdä niitä yhtä aikaa. Lukio-opintoihin saa opintorahat lainat sun muut, avoimeen ei kylläkään taida saada.

Pääsykokeitahan ollaan poistamassa minkä ennätetään.  Suomen kun täytyisi muistuttaa muita EU:n maita.
En oikein usko että teologiaa voisi opiskella amk:ssa, on läheinen näkymä  kun kummityttö viime keväänä näitä mahdollisuuksia ja mielitekojaan seuloi.  Diakonin tutkintoon kyllä kuuluu paljon teologisia oppiaineita, siitä saa joitakin hyväksilukupisteitä pääsykokeeseenkin kuulemma, ne ovat ämk-tutkintoja, DIAKissa 3 vuotta, voi muuten tehdä ainakin Pieksäömäellä  myös etäopintoina joissa on viikko/kk lähiopetusta ja muuten ollaan työharjoitteluissa ja tehdään etätehtäviä. Pieksämäelle on kai aika helppoa päästä --- vähiten hakijoita. On vähän syrjässä... no... riippuu mistä katsoo.  Kuuluu opintotuen piiriin.

Korjatkaa jos sittenkin erehdyn. Kyllä näitä vatvottiin, mutta siinä saattaa jonkin jutun nyt jo m uistaa väärin--- johan siitä on pian vuosi. Ja niitä vaihtoehtoja vilisti koko lailla siinä. Nämä muistan.
« Viimeksi muokattu: 16.01.11 - klo:17:29 kirjoittanut Leena »