Kirjoittaja Aihe: Seuraatteko Kotimaa 24-sivustoa?  (Luettu 6621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
Seuraatteko Kotimaa 24-sivustoa?
« : 07.01.11 - klo:10:10 »
Olen joitakin kuukausia seurannut aktiivisesti uudistunutta Kotimaa24-sivustoa. Kirkolliset uutiset tulevat sinne ilahduttavan nopeasti.
Ohessa on paljon blogeja, joita on ollut myös kiinnostava seurata - tosin välillä sinkoilleet kovat sanat ja asenteet toisinajattelevia kohtaan ovat olleet surullista luettavaa. Ehkä se kuvaa kirkon nykytilannetta ja asiallisen keskustelun vaikeutta.

Blogikeskusteluja tuli välillä myös hiukan kommentoitua, mutta joulusta lähtien se ei ole enää ollut mahdollista nimimerkkiä käyttäen, vaan ainoastaan omalla nimellä. Niinpä keskustelijoiden määrä onkin nähdäkseni huvennut. Nyt blogistit ovat pääasiassa varttuneita miehiä, osa kirkon työntekijöitä, osa muita. Tänään näyttää tulleen mahdolliseksi kommentoida painavasta henkilökohtaisesta syystä nimimerkillä, mutta tällöin on ensin selvitettävä ylläpidolle, mikä on se painava syy!

On hauskaa, että tänne Körttifoorumille saa kirjoittaa nimimerkillä. Vaikka joidenkin nimimerkit ovatkin monien tiedossa, ne eivät ole ihan kaikelle kansalle heti nähtävänä. Se vapauttaa varsinkin silloin, kun esim. ammatista johtuen ei halua nimensä näkyvän netissä julkisesti. Kotimaa24:n keskusteluillekin olisi ollut eduksi sallia nimimerkkien rekisteröinti sähköpostiosoitteen avulla, niin kuin monessa paikassa. Keskustelujen aiheet nimittäin ovat aika usein mielenkiintoisia - lukuun ottamatta ikävää inttämistä ja henkilökohtaisuuksiin menemistä joillekin kipeissä aiheissa kuten homokysymyksessä tai naispappeudessa. Joskus olisi myös hauska päästä kommentoimaan uutisia saman tien. Ehkä sellaisia keskusteluja voisi(n) virittää tännekin?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Seuraatteko Kotimaa 24-sivustoa?
« Vastaus #1 : 07.01.11 - klo:10:13 »
Onhan siellä minunkin mielipiteitäni enemmän kuin tarpeeksi.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #2 : 07.01.11 - klo:10:23 »
Toki seuraan sitä. Uutiset ovat hyviä, mutta blogeissa on usein laatu hakusessa. Penan blogit luen aina sillä niissä on tolkkua. On eräitä kirjoittajia, joka muistuttavat aivoituksiltaan enemmän heinäseivästä kuin ihmistä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 07.01.11 - klo:11:21 »
Epäsäännöllisesti, mutta kumminkin. Penaa, erakko-Erkkiä ja Heikki Hilvoa(luokkakaverin pikkuveli) luen. Ja joskus muitakin blogisteja .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 07.01.11 - klo:11:42 »
Toki seuraan sitä. Uutiset ovat hyviä, mutta blogeissa on usein laatu hakusessa. Penan blogit luen aina sillä niissä on tolkkua. On eräitä kirjoittajia, joka muistuttavat aivoituksiltaan enemmän heinäseivästä kuin ihmistä
Heinäseipäässäkin on joku järki, mutta kaikissa nurmirölleissä ei minkäänlaista.

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 07.01.11 - klo:14:16 »
Mm. Penan ja Heikki Hilvon blogeja on tullut usein luettua, samoin Juhani Huttusen.

Mikähän siinä on, että suomalaisten on niin vaikea keskustella asiallisesti toista mieltä olevien kanssa? Helposti hiillytään ja koetaan toisinajattelija uhkaksi, joka on käännytettävä jyrkin sanoin omalle kannalle heti. Tai vaihtoehtoisesti haukuttava lyttyyn.
Onko omalla nimellä kirjoittaminen mielestänne vähentänyt heinäseiväsmentaliteettia? Ja oliko alhainen tyyli vain nimimerkillä kommentoineiden ongelma?  

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 07.01.11 - klo:14:41 »
Kommentoijien joukosta ovat selvästi vähentyneet 'Pilli ja Pulla' -tyyppiset samanmieliset tukijoukot. Tiedättehän Pekka Töpöhännän seikkailuista Monni-kollin hännystelijät.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 07.01.11 - klo:15:01 »
Ongelma on usein se, että ei keskustella ollenkaan, vaan jotkut ainoastaa "julistavat" omaa mielipidettään ainoana oikeana.
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo:15:38 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 07.01.11 - klo:15:34 »
Joskus käyn lukemassa, mutta siellä on niin hirveän paljon kaikkea, että jotenkin ei saa sieltä juuri mitään irti.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 07.01.11 - klo:19:50 »
Alusta asti olen lukenut, jo rekisteröityjen nimimerkkien aikaan, jota tietysti toivon sinne takaisin....

Huutomerkeillä ja vailla mitään nimeä kommentoijiin kyllä kyllästyi varsinkin syksyn kiivaimman "sodan" aikana.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #10 : 07.01.11 - klo:20:31 »
En ole seurannut enkä jaksa edes ajatella, että alkaisin seurata. Minulle riittää körttifoorumi enkä jaksa täältäkään lukea kaikkia ketjuja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 07.01.11 - klo:21:07 »
Jos olen rehellinen niin minua hävettää riitelevät "uskovaiset" rakkauden apostolit, jotka kirjoittelevat muuallekin kuin Kotimaan keskustelupalstalle.

SV 61
7. Kansat pakanuudestansa
 saavat nousta katsomaan,
 kuinka saapuu kristikansa
 tuomiolle päältä maan.
 Häpeään se suureen jää,
 monen silloin painuu pää
 elettyään loppuun asti
 pakanaakin pahemmasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #12 : 07.01.11 - klo:21:45 »
Jos olen rehellinen niin minua hävettää riitelevät "uskovaiset" rakkauden apostolit, jotka kirjoittelevat muuallekin kuin Kotimaan keskustelupalstalle.

SV 61
 saavat nousta katsomaan,
 tuomiolle päältä maan.
 Häpeään se suureen jää,
 monen silloin painuu pää
 elettyään loppuun asti
 pakanaakin pahemmasti.

Olipa hyvä säkeistö. Piti käydä heti tarkistamassa, mitä Siionin virsien kokonaisuudistuksessa sanotaan tuosta virrestä.

Virsi aiotaan laittaa hyllylle ja tässä perustelut

"61

Herättelevässä virressä korostuvat sinä-muotoinen syyttely, tuomitsevuus ja ehdottomuus.  Voimakas maailmakielteisyys, ulkokohtainen syntikäsitys ja ehdoton jako maailman ja uskonyhteisön välillä ovat virren esittämässä muodossa vierasta nykyherännäisyydessä (perustelu 4 a). Virsi on kokoelman vähiten veisattuja. Sävelmä säilyy sekä virsikirjassa että Siionin virsissä."

Eipä muuta kuin palautetta antamaan tästäkin virrestä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 07.01.11 - klo:21:46 »

SV 61
 saavat nousta katsomaan,
 tuomiolle päältä maan.
 Häpeään se suureen jää,
 monen silloin painuu pää
 elettyään loppuun asti
 pakanaakin pahemmasti.

Voi, Seppo, niin minuukin. En minä sitä juuri ole jaksanut lukea, siis kirjaimellisesti, jaksanut. Nyt ajattelin että kattelisin vaikka juuri Penan juttuja.

Itse pelkään juuri noita hämärätiloja, koska vaikka mieliala on silloin lähinnä tavattoman tuskainen ja muistuttaa lähinnä agitoitua depressiota, niin silloin sanon niin kamalan pahasti.  Kun edes muistaisi jälkeenpäin, että voisi selvittää asian, mutta eihän puheita muista. Ja siksi on hyvä ollakin vähän matkan päässä kristityistä...    muulloin voi päättää että käyttää kasvolihaksiaan, että suu pysyy kiinni, sanottiin mitä hyvänsä. Ja hokee mielessään: Ei paholaiselle tilaisuutta, ei paholaiselle tilaisuutta...  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #14 : 07.01.11 - klo:21:54 »
En seuraa eikä kiinnosta pätkääkään.

Nyt unta palloon  :015: ja :039: