Kirjoittaja Aihe: Körttiakkain puheenpulinaa 5  (Luettu 25231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa 5
« Vastaus #60 : 16.02.11 - klo:22:16 »
Minä olen ylennyt koti-isäksi. Minä ajattelin ryhtyä akkojen räpätykselle kirjoittamaan. Olen tehnyt vääpelinräkää . Kaikkea muutakin. Vaimoni lähti 21:n vuoden päästä tienaamaan leipäänsä. Hän on ahdistunut.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 16.02.11 - klo:22:31 »
Teepä Juhani vaimolle hyvää ruokaa ja ole tukena.
Pyryharakka

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #62 : 16.02.11 - klo:22:35 »
Minä olen ylennyt koti-isäksi. Minä ajattelin ryhtyä akkojen räpätykselle kirjoittamaan. Olen tehnyt vääpelinräkää . Kaikkea muutakin. Vaimoni lähti 21:n vuoden päästä tienaamaan leipäänsä. Hän on ahdistunut.

On se muuten mahtava kokoelma äitiyslomia ja hoitovapaita. Miten lienee selviät tästä uudesta tilanteesta? Uskon, että koville ottaa, mutta ole kuin mies ja kestä suuretkin vaikeudet isot ikävät.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 17.02.11 - klo:08:14 »
Ei tämä koti-ihmisenä olo ole lainkaan ikävää. Joillekin se sopii paremmin kuin pakkotyö. En usko että vaimosi kannattaa olla huolissaan sinun vuoksi. Vai ahdistaako uusi ura? Se menee ohi.
Tervetuloa,  juhani palstalle.
Kävinhän minäkin miesten Autot-palstalla. Uskallatko ottaa Mersuun E10:ä  ?

p.s. Kun keittää suuren satsin ruis-puolukkapuuroa, se säilyy kylmässä monta päivää syötävänä eikä menetä makoisuuttaan. Meillä se maistuu kylmänäkin, jotkut lämmittää annoksensa mikrossa .
Laitan enimmän osan ruisjauhoja ja vähän ruishiutaleita, ne kuohkeuttaa puuroa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 17.02.11 - klo:08:37 »

Tsemppiä, Jussi!
🇫🇮

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 17.02.11 - klo:08:58 »
Meilläpäin ruispuolukkapuuro tehdään uunissa ja se on nimetlään röpsä. Rakkaalla ruuallakin on monta nimeä: röpsä, pippa, puolapippa jne. Olen nähnyt marttojen esitteessä listan, missä tälle oivalle puurolle oli parisenkymmentä eri nimeä.

Minä laitan ruisjauhon lisäksi vähän maltaita antamaan makua. Laitan myös siirappia, kun en malta imlellyttää sitä.
Pyryharakka

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 17.02.11 - klo:08:59 »
Jo on mennyt maailma mallilleen, kun mittari näyttää -30 ja valtakunnallisissa uutisissa pitää urologin muistuttaa miehiä käyttämään pitkiä kalsareita.  :017:
Pyryharakka

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 17.02.11 - klo:09:03 »
Joo, etelässä ulkona liikkumisen osuus on pienempi, välimatkat lyhempiä. Sisällä on hankalaa pitkissä kalsareissa.
🇫🇮

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 17.02.11 - klo:09:11 »
Minusta ei ole hankalaa. Käytän talvipakkasilla pitkiä kalsareita. Ei meillä ainakaan toimisto ole niin lämmin, etteikö pitkälahkeisia tarvittaisi. Pitää vain hankkia sen laatuisia kalsareita, mitkä on mukavat jalassa.
Pyryharakka

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 17.02.11 - klo:09:41 »
Olen itse viluista sorttia. Vuosia ihmettelin miksi aina talvella oli kylmä, kunnes ryhdyin ihan ajan kanssa miettimään lasten ja aikuisten pukeutumista ja huomasin aikamoisen ristiriidan :017::

Tuollaiselle ikiliikkuja leikki-ikäiselle tai vähän vanhemmallekin laitetaan ulos lähtiessä alusvaatteet, väliasu (ne pitkät kalsarit tms + ohut pitkähihainen) ja päälle collegepuku. Tämän päälle sitten lämmin toppahaalari. Tämän ikäinen liikkuu ulkonakin paljon ja lämmin tulee. Samanaikaisesti aikuinen, joka on paikallaan esim pulkkamäen huipulla, yrittää tarjeta kalsateilla tai ohuilla sukkahousuilla ja ohuilla farkuilla. Kylmähän siinä tulee :023:. Kun lisäsin itelleni vaatetta vähintään samaan kuin pojalleni (eli toppapuvun alle yksi kerros lisää), niin johan tarkenin. :023:

Ihan sama sisällä, jos istuu tämän koneen ääressä, saa olla vaatetta enemmän, kuin jos siivoaa tai muuten on koko ajan liikkeellä.

Eli nykyihmisistä on tullut laiskoja pukeutujia ja kerrospukeutuminen, jossa vaatteiden määrää vaihdellaa useita kertoja päivässä on monelta unohtunut. Ei se autokaan näillä pakkasilla niin kovin lämmin ole ainakaan ajon aluksi.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 17.02.11 - klo:10:42 »
Kuulin eilen hyvän jutun lämpimästä talvipukeutumisesta.

Eräs nainen, julkisuudessa aina tip top, hyvin puettu ja kammattu, tykkäsi olla omissa oloissaan ihan kauheissa rönttösissä, kuluneissä ja risoissa vaatteissa. (sama juttu meidän huushollissa).
Sellaisiin vetimiinn hän varustatui kun aamu-aikaisin lähti kävellen kohti avanto-uintipaikkaansa. Vanhat risat villahousut tietysti lämmikkeenä, tukka laittamattona pipon alla ym.
Sitten tapahtui kaatuminen tms. onnettomuus niin että piipaa-autoakin tarvittiin. Ensiavussa kyseltiin henkilötietoja, ammattia,omaisia ja niitä mitä siellä nyt kysellään. Ammatti: pankinjohtaja!  Henkilökunta katseli toisiaan. Onneksi siinä viiletti ohi tuttu erikoislääkäri joka tunnisti ystävänsä.
"H..., mitä sinä täällä?"

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 17.02.11 - klo:13:05 »

Kävinhän minäkin miesten Autot-palstalla. Uskallatko ottaa Mersuun E10:ä  ?

Olen miettinyt. Kysyin ajantuntijalta, joka sanoi, että sinä saat ottaa alkoholia. Tavallinen johtotähti, joka on valmistunut vuoden 1990 jälkeen sille saa ottaa tissuttelua.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 19.05.11 - klo:20:02 »
Kertokaa, akat, onko svedupellet kahjoja:

"Ett bageri på Södermalm har öppnat ett surdegshotell, som sköter om svenskarnas surdegar när de är på resa."

Hapantaikinahotelli, onkos mokomaa kuultu.

"En surdeg behöver både mat och kärlek för att den ska överleva. Vi matar den med mjöl, vatten och kärlek tills ägaren kommer hem."

Näin kertoo Hufvudstadsbladetin jutussa (linkki e-lehteen) Marcus West.

Käytetäänkö tätä keittiökemiallista menetelmää Suomessa?

Mt

« Viimeksi muokattu: 19.05.11 - klo:20:31 kirjoittanut mt »

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #73 : 19.05.11 - klo:20:25 »
Kertokaa, akat, onko svedupellet kahjoja:

"Ett bageri på Södermalm har öppnat ett surdegshotell, som sköter om svenskarnas surdegar när de är på resa."

Hapantaikinahotelli, onkos mokomaa kuultu.

"En surdeg behöver både mat och kärlek för att den ska överleva. Vi matar den med mjöl, vatten och kärlek tills ägaren kommer hem."

Näin kertoo Hufvudstadsbladetin jutussa (pdf)Marcus West.

Käytetäänkö tätä keittiökemiallista menetelmää Suomessa?

Mt

Meillä on syöty hermannia, joka on käymisellä valmistettu kakku. Juurta tulee ohjeen mukaan jakaa ystäville ja niin meillä on tehty. Voi olla, että pakkasesta löytyy vielä yksi kakku.

Muuten juuri säyilyy taikinatiinussa yllättävän hyvin ja hapanleipä perinteisesti tehdään tällä menetelmällä. Erän amerikkalainen hamppariketju mainostaa, että heidän sämpylänsä ovat hapattamalla tehtyjä sourdoug burgers.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 19.05.11 - klo:20:42 »
Minun tuntemassani perinteessä juuri on säilynyt kuivuneena taikina-astiassa ja herätetty vedellä ja lämmöllä. Nykyaikana tiinun mikrobien taltiona on korvannut pakastin.

Kun jutussa puhutaan viikon matkasta, se viittaisi siihen, että ruotsalaisilla olisi hapantaikina eräänlaisena kotiläimenä. Tiedotusvälineissä kerrotaan, että myös limasientä voisi kasvattaa, jos ei nyt kotieläimenä, niin ainakin kotieliönä. Jos, akat, haluatte keittiöönne aviopuolisoa henkevämmäksi seuraksi esimerkiksi salkopamppusen, tulitakkusen tai viinikorusen, lukekaa kirja Limasienet.

Mt

P. S. Suomenruotsalaiseen ruokakulttuuriin saa nykyisin helposti kontaktin, kun Hufvudstadsbladetin sähköinen versio on kaikille avoin ainakin toistaiseksi. Arkistokin toimii.