Makaroonivelli on hihnasta olalle.
Vääpelinräkä on minulle ollut lapsuudesta asti tuttu. Kaupungissa asuvina, meillä ei ollut marjoja säilöttynä ja kai siksi yleisin jäkiruoka, mitä äitä sunnuntaisin teki oli juuri vääpelinräkä. Nimi tulee armeijaslagista. Olin viiden vanha kun vanhin veljeni lähti vapaaehtoisena armeijaan. Sen jälkeen olen koko pienen ikäni kuunnellut armeijajuttuja, ensin veljien, heidän kavereiden, omien kavereiden, pulison, sisaren poikien jne.
Vääpelin räkä on hienommalta nimeltään paahtokiisseli.
Paksupohjaisen kattilan pohjalle laitetaan nokare voita ja kaadetaan sinne sokeria. Sokeri paahdetaan kauniin ruskeaksi ja lisätään maito. Kun paahtunut sokeri on kokonaan sulanut maitoon ja se kiehuu, suurustetaan kiisseli. Lopuksi lisätään vaniliasokeria. Tarjoillaan jäähtyneenä.
Ylen harvoin tuota teen. Nyt oli syynä kinuskikakusta yli jäänyttä kinuskia ja ykis avattu kaupan kinuskikastikepurkki, joka ei tehnytkään kauppaansa pakastemarjojen kera. Sitten löytyi vielä jääkaapista yli jäänyttä kermavaahtoa. Kaikki vain sekaisin maidon kera ja suurustamaan. Siitä tuli kyllä aika öklön makeaa. Se oli miesten mieleen.