Kirjoittaja Aihe: Joulumusiikki josta en pidä  (Luettu 7100 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Joulumusiikki josta en pidä
« : 14.12.10 - klo:12:53 »
Kuuntelen kutoessani radio Toivon tuottajia jossa soi joululaulu (tai sellaiseksi katsottava) toisensa perään. Eilen kuulin tiernapojat oopperaversiona. En ollut varma oliko se koomista oopperaa Herodes-aiheen parissa.
Tänään kuulin ensimmäisen ns. yököttävän, mielestäni. Se taisi olla tämä, mutta versiossa oli selvästi enemmän Hawaji-kitaroita. Toki Hawajillakin on joulu. Eivät hekään kai ole mieltyneet On hanget korkeat nietokset ralliin.

Siis, tästä en pidä, vaikka on King Elviksen sävellys:
http://www.youtube.com/watch?v=jfd8353Uazc&feature=related
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Vs: Joulumusiikki josta en pidä
« Vastaus #1 : 14.12.10 - klo:13:23 »
Riitta-mummille viestinä... pidin (punkkari-modi-hippi -vaiheen ohitettuna) Elviksestä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 14.12.10 - klo:15:43 »
Elvikenkin versio on Youtubessa, Jewelin hönkimistä paljon siedettävämpi.

Joululaulutkin ovat panhuilulla uikutettuina* minulle myrkkyä.

(*Panhuilua voi toki soittaakin, olen joskus kuullut, ujeltaminen on vain valitettavan yleistä.)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #3 : 14.12.10 - klo:21:32 »
Jotkut humppa-tango-nyyhkylässytykset ovat ällöttäviä. Yksi semmoinen oli, jossa jahkailtiin koko laulun ajan, tuleeko isä jouluksi kotiin. Sinänsä aiheessa ei mitään pahaa, mutta se laulu ei vain ollut minun makuuni. Liian paljon toistettiin samoja sanoja. Siis ihan typerä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 14.12.10 - klo:22:11 »
Jos ei jouluna ole lunta, voiko Joulupukki tullakaan?
Joulupukki suukon sai...
Voi perunakellarin viimenen pottu kun palaa käämit tuommosten turhien renkutusten kanssa :(
« Viimeksi muokattu: 14.12.10 - klo:22:14 kirjoittanut Sanneli »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 15.12.10 - klo:09:02 »
Nuo Sannelin mainitsemat ovat sitä tavaratalo-hartautta varten. Raha kilisee ja joulupukki suukottelee.  Jos Adamin Jouluyö soisi marketissa, asiakkaat voisivat pysähtyä kuuntelemaan, eivätkä ostaisi.

Pimpelipom-lauluissa on aniharvassa oikea joulutunnelma.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 15.12.10 - klo:09:24 »
Pahoin pelkään, että Adamin Jouluyöstäkin on olemassa syntetisaattorilla soitettu muzakversio tavaratalo- ja hissikäyttöön.

Poissa mami

• armon kerjäläinen
« Vastaus #7 : 15.12.10 - klo:11:21 »
Suurin inhokkini on Pieni rumpalipoika - rata tan tan  :074:
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 15.12.10 - klo:12:40 »
Pieni rumpalipoika on nähtävästi vaikea esittää. Kun se on melodialtaan yksitoikkoinen, siihen pitäisi ladata tunneta. Jos se menee liioitteluksi, tuloksena on tyhjää tunnelmointia. Olen kuullut hienojakin versioita, vähän Ravelin Boleron tapaisia.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 15.12.10 - klo:12:50 »
Pieni rumpalipoika on nähtävästi vaikea esittää. Kun se on melodialtaan yksitoikkoinen, siihen pitäisi ladata tunneta. Jos se menee liioitteluksi, tuloksena on tyhjää tunnelmointia. Olen kuullut hienojakin versioita, vähän Ravelin Boleron tapaisia.
Kuulin itse kerran sellaisen rumpalipojan että hämmästyin,ja  koko tuntuma kappaleeseen muuttui. Joku harjoitteli konsalla huilulla yhdessä pienessä treeniluokassa  sitä, joten en edes nähnyt kuka. Se vain kuului käytävälle. Se fraseerattiin juuri niinkuin Ravelin Bolero, muuten. Ihmettelin että mikä tässä on eri tavoin kuin ennen, ja huomasin että koko rytmitys. Se ikään kuin imi eteenpäin, eikä silti liioitellut --- se oli jollakin tavoin ihan tasainen, vain rytmitys korostui. Ja tietty sanat puuttui. Ehkä se olisikin noin, ja vain  soitettuna hyvä.

Tuli tosi jouluinen olo. Kansliassa kanslisti kiroili kun oli muiden kiireiden ohella pakotettu vielä tekemään joulukoristeitakin... eivät riittäneet kaikkiin kuusiin...  Leena sitten leikkeli sille lumitähtiä... tuli entistä jouluisempi olo...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Aallotar

• Istahtaa penkin päähän veisaamaan
« Vastaus #10 : 15.12.10 - klo:13:22 »
Monet joululaulut on sovitettu niinkuin ne olis hautajaisvirsiä. "Taas kaikki kauniit muistot" kun aloitettiin laulaa sekakuoron kanssa, niin vähän jo nauratti, että eikö voi yhtään olla iloa mukana tässäkin mollissa. Toisaalta taas "Tuikkikaa oi joulun tähtöset" ei ole koskaan ollut lempparini, mutta kuoromme sovituksena huomasin, että sehän olikin kaunis. Melodia vaikuttaa paljon ja toden totta ne markettirenkutukset ovat aivan hirveitä, niinkuin joku jo totesikin.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #11 : 15.12.10 - klo:22:08 »
Siinä on vinha perä, että esitystapa vaikuttaa tosi paljon siihen, miltä kappale kuulostaa. Minua ihan huvitti tuo mamin kommentti hymiöineen, kun itsekin olen aina inhonnut tuota pientä rumpalipoikaa. Nyt kun kuulin noita kommentteja kappaleesta, niin voin kuvitella, että siitä voi eri tavalla esitettynä tulla aivan erilainen kappale.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 15.12.10 - klo:23:02 »
Voi Aallotar, miten menee meillä maku ristiin. Minulle Taas kaikki kauniit muistot tuo suorastaan tipan linssiin. Se on niin harras ja ne sanat vie menneisiin sukupolviin ja heidän jouluunsa, heidän kohtaloihinsa. Se laulu kuului lapsuuteen, koska aina seurattiin joulurauhan julistus. Sitten myöhemmin kun tutustuin Sulo Saaritsiin ja hänen sisareensa, niin tuon laulun sanat alkoivat elää. Huokaus.

Minä en pidä näistä monista uusista iskelmällisistä joululauluista. Mutta taas ihan vastaavista vanhoista pidän, kuten joulupukki suukon sai tai Jos jouluna ei ole lunta. Ne ovat niitä minun lapsuuden joululauluja. Ne tuovat lapsuuden muistot ja fiilikset ja ovat siksi mieluisia, vaikka ovat miten hömppää tahansa.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 16.12.10 - klo:09:01 »
Eilen kuulin uudestaan sen ukuleleversion Elviksen Blue Cristmas-kappaleesta. Elvis on hyvä, mutta em.versio  e i. Sitten tuli sellainen White Cristmas esitys että Marilyn-tyyppinen makuukamari -ääni venytteli tankotanssin tyyliin yökerhossa. Luulen että lumikin oli saanut sen toisen merkityksen!
Yksi jouluvalssi sai myös hien pintaan, eikä tanssimisen takia. Aamuradio soitti taas sellaisen parisuhteesta kertovan rallin, että yök. Vaikka jouluhan koettele monia perheitä hellan ja nyrkin välillä-tyyliin.                     

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 16.12.10 - klo:09:06 »
Riitta-mummi, meniköhän sinulta ukulele ja havaijinkitara sekaisin. Edellinen on nelikielinen rämpytin ja jälkimmäinen on se, mitä Onni Gideon nau'utti: Aloohaa oee-ee.