Ei ole huolta etteikö jäisi muistiin kun kaahii katolla muutaman kerran hikimärkänä ja henkensä kaupalla... kunpa ei enää toiste tulisi tämänmoista talvea! Lumesta nauttii sellaiset jotka ei judu raatamaan sen kimpussa tukka märkänä joka päivä. Aura tulee joka hemmetin aamu ja lykkää liittymän niin täyteen lunta ettei meinaa autolla läpi päästä. Aamulla ei ole aikaa sitä lapioida pois ja illalla se on jo niin jäässä että pitää hakata pistolapiolla. Sitten kolata koko iso piha ja aina välillä kiipeillä katolla. Lisäksi lumi aiheuttaa liikenteelle maksimaalisesti vaaroja. Kyllä minäkin nauttisin lumesta jos asuisin kerrostalossa tai päästelisin traktorilla lämpimässä ja radiota kuunnellen lumityöt jonka jälkeen saisi mennä tupaan kahvia juomaan ja lukemaan Maaseudun tulevaisuutta ja kiikuttelemaan soutulavittassa.
Minä olen vedellyt kattolumia vähemmäksi kuusimetrisellä
kattokolalla. Rinteessä olevan rintamamiestalon harjaan asti ei aivan yletä, mutta riittävästi saa lumia vähennetyksi ja loput tuo painovoima. Piharakennusten katoilta lumi lähteekin tyynni.
Ensi talveksi ajattelin hommata tehokkaan lumilingon. Jos sitten sattuisi viisi lumetonta talvea, niin seuraavan lumitalven aikana olen jo sen verran vanhempi, että lingosta on entistä isompi ilo. Iso peräkärry vielä, niin voi olla lumitalvina paljon kavereita...
Kaveri pitää vaimonsa bisneksen kuutta autopaikkaa puhtaana. Toissa syksynä hän osti lingon. Kuulemma siihen asti oli aina ollut aamu pilalla, kun oli tullut lunta. Lingonoston jälkeen: "Jee! Siellä on lunta, pääsee linkoamaan..."
Mt