Äänestys

Mikä on mielestäsi kirkon tärkein tehtävä?

Julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja
13 (86.7%)
Auttaa hädässä olevia
0 (0%)
Siunata kaikkea, mitä siltä pyydetään
1 (6.7%)
Muuttua ympäröivän maailman kaltaiseksi
0 (0%)
Jotain muuta, mitä?
1 (6.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 15

Kirjoittaja Aihe: Kirkon tehtävä  (Luettu 35080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #60 : 20.11.10 - klo:10:58 »
Toisinaan katsellessaan "tosiuskovia" tuntee itsensä niin surkean epäonnistuneeksi että lähtee lopulta aivan omasta halustaan koko kirkosta. Siivous kyllä lopulta onnistuu. Uskokaa pois. Saadaan synnintekijät pellolle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 20.11.10 - klo:12:24 »

Nämä ihmiset ovat minulle yksinkertaisesti toisaalta liian pyhiä --- minä en pärjää heidän seurassaan ---

Heikäisevätkö he sinua? Haluat olla pyhempi? Tunnetko itsesi huonommaksi? Kilpailu on kovaa. Ei aina voi voittaa. Häviöstä oppii enemmän.

...toisaalta liian kovia.

Kovan pinnan alla sykkii lämmin sydän.

Hauraampi ja huonompi

ja herkempi

ei vain jaksa.

Vaikeuksien kautta voittoon. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat. Maasta se pienikin ponnistaa. Yrittänyttä ei laiteta.
Uusi aamu, uudet kujeet.
Kyllä päivä paistaa risukasaankin.

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 20.11.10 - klo:12:43 »
Heikäisevätkö he sinua? Haluat olla pyhempi? Tunnetko itsesi huonommaksi? Kilpailu on kovaa. Ei aina voi voittaa. Häviöstä oppii enemmän.

Kyllä ja ihan liikaa häikäisevätkin - silmiä kirvelee. En ole ikinä halunnut olla pyhä - vain armahdettu. Eli tilanne on vähän kuin oli Paavalilla. Syntisistä suurimmille on niukasti tilaa - minä pelkään näitä hyviä raamatullisia liiaksi  jos totuus on tarpeen sanoa.

Kuulun liian tiiviisti niihin joiden kriuunu ei  loista ollenkaan. No, kirkon jäsen en enää ole joten "puhdistus" alkoi tältä foorumilta ja hyvin alkoikin. Kiitän edellänimettyjä rakkaudellisesta asenteesta,. yhteisestä rukouksesta ja esirukouksesta koko laitoksen puolesta... jotakin sellaista muistan kärttäneeni. Vaikka myönnetään, että Pirska voitti kirkkaasti baakelsimestaruuden. Itse en taitaisi edes muistaa mainita että niin montaa sorttia minä leivon.  Sitäpaitsi lähden ns voittajana, Satman. Kirkon MUU tehtävä eli totaalisaneeraus kyllä saatiin toimimaan. Minun täytyy olla siellä missä ne ovat jotka toistelevat että "uskoisinhan minä ja joka päivä rukoilen mutta eikös se kirkko ole niille niinkun hyville tai ainakin paremmille ihmisille...  Eli jääkää Herran nimessä. Yksi riettauden irstas tukija ja Saatanan synagoogasta ioppinsa hakenut on poissa.
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:12:53 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 20.11.10 - klo:13:02 »
Haluat olla pyhempi? Tunnetko itsesi huonommaksi? Kilpailu on kovaa. Ei aina voi voittaa. Häviöstä oppii enemmän.

Haluaisin olla pyhenpi, se on totta. Pyhä varmaan olisi hyvän synonyymi, muuten sillä ei olisi niin väliä.  Olisin halunnut rakastaa lähimmäisiäni enemmän, olisin hklunnut jaksaa elää näiden ylipääsemättömien aikojen yli, olisin halunnut itse olla lujempi, en täälläkään mairitella ja mielistellä ketään vaan sanoa suoraan että pelkään sinua - siis, sinua en joskin joskus olen ihmetellyt että mikä juttu tämä on....  

Mutta ajatus kilpailusta tulee ensi kertaa vastaani, en ole huomannut sellaista julistetun, yritän olla tappamatta itseäni vain koska se tuottaisi liikaa tuskaa omaisillen, on muutenkin vaikea kertoa... no niin.. En sano, etteikö kristittyjen kovuus olisi siihen ollut suurena tekijänä, mutta tekijä se oli. Toisin sanoen Satman, taidamme käydä aivan eri keskustelua nyt.
Mitä näihin seurakuntavaaleihin tulee - jos tulee - minä taisin livetä sinne voittajien puolelle vaikka eihän sillä enää ole merkitystä. . Mutta jumalan ei tarvitse piitata minusta, ja varmistelin sen. Onhan lopputaipaleensa joku irstauden  ja riettauden etova kannattaja joka vielä lueei Raamattua saatanan synagogan ohjein ainakin kirkosta poissa. Kunnon puhdistus käyntiin vain.  
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:13:13 kirjoittanut Leena »

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 20.11.10 - klo:13:09 »
Mikä on kirkkomme?

Se kai määritellään kirjoissa ja kansissa. Entä, pitäisikö sen olla myös sydämissämme? Mitä se on?
Rakasta...yli kaiken.

Kirkon tehtävä meissä? Meidän tehtävämme kirkossa?

Syntisille armoa ja toivoa.? Leipää nälkäisille ?

Kristus, rakennuksen kulmakivi on itse sanonut itseään loukkauskiveksi.
 Rakentaa pitää. Purkaa pitää välistä. Ainoastaan perusta on varma. Kristus, kallio.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 20.11.10 - klo:13:12 »
Mikä on kirkkomme?

Se kai määritellään kirjoissa ja kansissa. Entä, pitäisikö sen olla myös sydämissämme? Mitä se on?
Rakasta...yli kaiken.

Kirkon tehtävä meissä? Meidän tehtävämme kirkossa?

Syntisille armoa ja toivoa.? Leipää nälkäisille ?

Kristus, rakennuksen kulmakivi on itse sanonut itseään loukkauskiveksi.
 Rakentaa pitää. Purkaa pitää välistä. Ainoastaan perusta on varma. Kristus, kallio.
Kauniisti puhut mutta emmehän saaneet menemään sitä edes pikku foorumilla noin. Haitissa kuollaan koleraan. Täällä... minuakin etoo.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 20.11.10 - klo:13:27 »
Kauneudesta viis!  Kysymys on niin suurista asioista että minulla ei ole esittää muuta kuin omia hajanaisia ajatelmiani. En osaa enkä pysty keskustelemaan opillisista kysymyksistä. Luen kyllä mielelläni ja joskus luulen vähän ymmärtävänikin.

Kirkon ulkomaan apu on leivän antamista nälkäisille.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 20.11.10 - klo:14:51 »
Kauniisti puhut mutta emmehän saaneet menemään sitä edes pikku foorumilla noin. Haitissa kuollaan koleraan. Täällä... minuakin etoo.

Tähän keskusteluun on osallistunut 15 henkilöä, osa vain yhdellä viestillä. Siis pieni osa foorumin jäsenistä, ja vielä pienempi osa kirkosta. Tämän perusteella ei voi vetää sen kummempia johtopäätöksiä kuin keskustelusta huoltamon baarissa. Kovin pidemmälle ei pääse tiedotusvälineissäkään käytävää keskustelua seuraamalla - vankka tietämättömyys näkyy olevan vankkojen mielipiteiden paras perusta. Puheenvuorojen edustavuudesta ei ole tietoa. Seurakuntavaalien tuloksistakaan ei vielä voi sanoa mitään. Tutkittua tietoa ei ole, mahdetaanko sellaista saadakaan, ennen kuin on valitut edustajat ovat ehtineet saada jotakin aikaan. Ainoa, mitä voidaan sanoa, on se, että äänestysvilkkaus keskimäärin nousi.

Toistaiseksi E. N. Setälän seurakuntaoppi pätee: sekalaista seurakunta on. Toivottavasti se pätee jatkossakin. Kun aatteellinen tai uskonnollinen yhteisö seuloontuu kovin valikoiduksi, seuraukset eivät aina ole kovin jaloja. Seulonnasta kasvaa myös valta, vallankäyttö ja erottelu.

Mt

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #68 : 20.11.10 - klo:15:19 »
Tähän keskusteluun on osallistunut 15 henkilöä, osa vain yhdellä viestillä. Siis pieni osa foorumin jäsenistä, ja vielä pienempi osa kirkosta. Tämän perusteella ei voi vetää sen kummempia johtopäätöksiä kuin keskustelusta huoltamon baarissa. Kovin pidemmälle ei pääse tiedotusvälineissäkään käytävää keskustelua seuraamalla - vankka tietämättömyys näkyy olevan vankkojen mielipiteiden paras perusta. Puheenvuorojen edustavuudesta ei ole tietoa. Seurakuntavaalien tuloksistakaan ei vielä voi sanoa mitään. Tutkittua tietoa ei ole, mahdetaanko sellaista saadakaan, ennen kuin on valitut edustajat ovat ehtineet saada jotakin aikaan. Ainoa, mitä voidaan sanoa, on se, että äänestysvilkkaus keskimäärin nousi.

Toistaiseksi E. N. Setälän seurakuntaoppi pätee: sekalaista seurakunta on. Toivottavasti se pätee jatkossakin. Kun aatteellinen tai uskonnollinen yhteisö seuloontuu kovin valikoiduksi, seuraukset eivät aina ole kovin jaloja. Seulonnasta kasvaa myös valta, vallankäyttö ja erottelu.

Mt

Tätä taistoa käydään nyt piilossa julkisuudelta, kun jaetaan paikkoja vaalituloksen ym perusteella. Meillä ainakin tiukkapipot yrittää rynnistää, pelattuaan ensin vilppiä vaaliliitossa. Siinä leikissä kaikki muu on sallittua, paitsi mitä he ovat kieltäneet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 20.11.10 - klo:15:48 »
Kyllä ja ihan liikaa häikäisevätkin - silmiä kirvelee. En ole ikinä halunnut olla pyhä - vain armahdettu. Eli tilanne on vähän kuin oli Paavalilla. Syntisistä suurimmille on niukasti tilaa - minä pelkään näitä hyviä raamatullisia liiaksi  jos totuus on tarpeen sanoa.
Jaakko Heinimäki on ansiokkaasti himmentänyt pyhien häikäisyä kirjassaan Pieni mies jalustalla. Kuka oli tollo, kuka tappelupukari, kuka mitäkin. Pyhää heissä oli sitoutuminen Jumalalta tulleeseen kutsumukseen, ei oma erinomaisuus. Oikeat pyhät ovat lempeitä kynttilöitä, loisteputkikristityt kannattaa kiertää kaukaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 20.11.10 - klo:15:53 »
Jaakko Heinimäki on ansiokkaasti himmentänyt pyhien häikäisyä kirjassaan Pieni mies jalustalla. Kuka oli tollo, kuka tappelupukari, kuka mitäkin. Pyhää heissä oli sitoutuminen Jumalalta tulleeseen kutsumukseen, ei oma erinomaisuus. Oikeat pyhät ovat lempeitä kynttilöitä, loisteputkikristityt kannattaa kiertää kaukaa.
Tykkään hänen siitä ainoasta kirjasta jonka olen lukenut mutta sitäkin useammin )sattuu olemaan hyllyssä) , moni on ollut hankkeissa mutta on aina tullut muuta... ei tästäkään mitään tule että itkeskelen täällä ja plärään vuoroon eroakirkosta ja liity kirkkoon-nappuloita. Eikä saisi sanoa täällä kuinka paha olo on, kun siihen liittyy ulkoketjullisia terveystekijöitä. Mutta silti. Välillä tulee ihan hurja olo että mennään sitten . Mennään kokonaan, niin pääsevät yhtä päiviteltävää vähemmällä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 20.11.10 - klo:16:00 »
Leena, usko pois että moni meistä tietää tai ainakin aavistaa että siulla on nyt hirviän paha olla. Tiiä se, et siun puolesta rukoillaan.
Asioilla on onneksi taipumusta mennä loppujen lopuksi oikein. Se on oikeutta vaikka joskus se viipyy toivottoman kauan.

Hyvyyden voimaan! Paremmin voimaan!

p.s. miekii on viel aika kipiä

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 20.11.10 - klo:16:07 »
Tähän keskusteluun on osallistunut 15 henkilöä, osa vain yhdellä viestillä. Siis pieni osa foorumin jäsenistä, ja vielä pienempi osa kirkosta.

Mt
Olisiko ollut jotakin, jonka olisit tahtonut ottaa esille?  Saanko kysyä miksi et niin tehnyt? Tietysti - aina ei ehdi ja niin edelleen

Minusta koko kysely oli tarkoitushakuinen - siihen oli tietoisesti valittu ns ainoa oikea vastaus, mahdollisuus valita vain yksi kahdesta apostolisen ajan tehtävästä ei käynyt päinsä, no, siis raamatullista eli Raamatun tuntemus jonka ao nimimerkki mainitsikin heikoksi vähintään kävi ilmeiseksi, loppu oli silkkaa provokaatiota. Sitten seurasi päivittelyä oikein arkkipiispa Johanssonin malliin... mihin me oikein olemmekaan menossa? ja ilmoitus että itseä etoo.  

On kokonaan toteennäyttämätöntä, kuinka nämä instanssit tulevat toimimaan. Valtion asioista valitaan päättämään missejä, aiutajuoksijoita, hiihtäöjiä ja ainakin yksi KD:n läpimennyt Kouvolan torilla ennen viime vaaleja ei tiennyt mitä eduskunnan suhde KELAan on - että se laatii lakeja joita KELA:n on noudatettava, ja ettei mikään muu instanssi sitä vaklvokaan.

Mahtaisivatko nämä valitut jotakin ihan peräti osata?  Moni ilmeisesti kokee että kirkko on enemmän kuin keskisormen näytön paikka --- ja haastatelltiinhan tv-uutisiin juuri eräöstä iäkkäämpää naista joka ilmoitti äänestävänsä nyt ensi kertaa kun uskova ystävä oli selittänyt homoasian, että Suomi on yksi Sodoma ja Gomorra!  Eli asiantuntemus oli tasoa tämä.

Silti. Toivon että kirkko hajoaisi, tai meille pahiksille perustettaisiin oma kirkko. Maksaisin mielelläni melkoisesti enemmän, jos sellaisen saisin. Ja siellä ei sitten puhuttaisi sukupuolisuuntauksesta mitään. Eni ensimmäistä sanaa. Ellei SETA vastaisi kirkkokahveista,tietty... väsyn olemaan aina liian paha juuri kirkon jäseneksi.  MInulla on syntymävikana ominaisuus josta on haittaa --- olen ihan samaa sarjaa kuin homot, muusta puhumattakaan. Yhtäläisesti sinäkin Pirska olet oksentanut nyt minun päälleni --- ja te muut myös.
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:16:13 kirjoittanut Leena »

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 20.11.10 - klo:16:09 »
Leena, kun olet vielä kerran liittynyt kirkkoon, jätä ne nappulat rauhaan! Kanslisteilla seurakunnassa ja maistraatissa (?) on parempaakin tekemistä kuin siirrellä sinun nimeäsi porukasta toiseen. Kotka-Kymin seurakuntayhtymän valtuustosta käsin huolehdin, että sinulla on paikka kirkonpenkissä ainakin tässä kaupungissa.

Soo antehex nooren cajmani suurellinen pöyhckeys, waan ota waari henen opetuxestens.  :051:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 20.11.10 - klo:16:10 »
Leena, kun olet vielä kerran liittynyt kirkkoon, jätä ne nappulat rauhaan! Kanslisteilla seurakunnassa ja maistraatissa (?) on parempaakin tekemistä kuin siirrellä sinun nimeäsi porukasta toiseen. Kotka-Kymin seurakuntayhtymän valtuustosta käsin huolehdin, että sinulla on paikka kirkonpenkissä ainakin tässä kaupungissa.

Soo antehex nooren cajmani suurellinen pöyhckeys, waan ota waari henen opetuxestens.  :051:
Kiitos Riitta ja Pena. Olette ihan oikeassa. Voihan sieltä olla muuten poissa.