Minusta kosto on puhtaasti käytännön asia. Ja välttämättömyys. Jos paskiaisille ei viestitä sillä ainoalla kielellä mitä ne ymmärtävät, ne kuvittelevat muiden olevan rääpäleitä, joita saa käsitellä miten tahansa. Toisen posken kääntämisen suosittelu on silkkaa teeskentelyä.
Mutta onko kosto sitten toimivaa tässäkään? Jos joku on kertakaikkinen psykopaatti niin eihän hän tajua kuitenkaan mitä yrität sanoa. Rajojen asettaminen ei aina edellytä sitä että saattaa toisen "kärsimään nyt vuorostaan" mitä kostaminen useimmiten kai sisältää, , kunnon p-ainen kiihtyy vain enemmän ja käy oikein harminaiheeksi.
Itse pidin siitä päivän tekstistä, jossa kerran puhuttiin tästä. Jumala sanoo: Minun on kosto, minä olen kostava - vanha käännös - uuden "minä haluan kostaa" on vähän harhaanjohtava, minusta, ei kai se ole Jumalan peruspyrkimyksiä ja intohimoja, päätellen muusta Raamatun sanasta ja Jeesuksen käyttäytymisestä.
Siihen otti joku hieman kantaa siinä määrin että toimitus lakkasi, kuka nyt viitsii vaivaa nähdä jos saa irvailua palkakseen, näin käsitin... mutta itse ajatus on minusta ihan hyvä ja meitä ymmärtävä. Jumala käsittää jopa nämä toiveet ja tarpeet meillä, hoitaa sen puolen kyllä, tekee sen kenties tavalla josta emme oikein pidä itse, kai rakastaa sitä paskiaistakin.