Kirjoittaja Aihe: Kutsumus  (Luettu 22770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Kutsumus
« Vastaus #15 : 27.06.10 - klo:10:44 »
Olen synnyinlahjana saanut seurallisen ja sosiaalisen mielenlaadun.
Sitä olen tahtomattani toteuttanut monissa yhteyksissä. Onnistumisista en tiedä,
usein tuntuu että en ole hyväksytty niissä lähimmissä ihmissuhteissa joille olen eniten antanut. Ei ikäänkuin ole ymmäretty tarkoitusteni aitoutta.

Pantterikaan ei voi täplilleen mitään ja sitkeästi minäkin olen taklauksista huolimatta potkinut palloani.
Eäimet ja pienet lapset ja tiitiäiset ovat tunnistaneet aidon kutsumukseni.

Toreilla ja aitovierillä liikkuvat pultsarit ja kerjäläiset ovat kavereitani.
Onko kutsumukseni jotakin sinne päin kuin lähimmäisyys vaatii.
Toisille se kelpaa, toisille ei.

Olen ristiriitojen repimä mutta toiveikas!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kutsumus
« Vastaus #16 : 27.06.10 - klo:12:14 »
Olen ristiriitojen repimä mutta toiveikas!

Niinhän me kaikki olemme! Siis ristiriitojen repimiä, mutta toiveikkaita kaikki eivät ole.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kutsumus
« Vastaus #17 : 27.06.10 - klo:16:19 »
Niinhän me kaikki olemme! Siis ristiriitojen repimiä, mutta toiveikkaita kaikki eivät ole.
Siinähän se. Eräs kutsumuksista taitaa olla sen toivon taisteleminen takaisin aina uudestaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Kutsumus
« Vastaus #18 : 27.06.10 - klo:17:25 »
Yksi kutsumus voisi olla kamppailu uskon ja ajattelun välillä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kutsumus
« Vastaus #19 : 27.06.10 - klo:22:53 »
mielenkiintoista... minäkin olen ajatellut...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kutsumus
« Vastaus #20 : 28.06.10 - klo:02:52 »
mielenkiintoista... minäkin olen ajatellut...
Menetitkö uskosi, kun ajattelit?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kutsumus
« Vastaus #21 : 28.06.10 - klo:03:28 »
Tiedän kyllä, että osa ihmisistä ajelehtii sattumanvaraisesti elämässä työstä toiseen. Mutta
saattaa olla, että hekin löytävät joskus kutsumuksensa.

Varsin hyvähän se on, mitä työelämään tulee. Homma, jonka kokee omakseen, tulee varmaan hoidettua monin tavoin tehokkaammin kuin vastenmielinen, vaikka ihmisellä olisi millainen sisu puurtaa ja uurastaa, ja vielä velvollisuudentuntoakin. Tosin on varsin tätä päivää, että ammattinsa saa valita. Pari sukupolvea taaksepäin se oli lähinnä säätyläispoikien etoikeus - ja papan taskussa se kutsumus silloinkin taisi olla. Hän kun joko rahoitti tai ei rahoittanut niitä opintoja.

Itse olen alkanut uskoa, ajateltuani aika tavalla tätä asiaa, kutsumuksen mahdollisesti voivan olla muuta. Jos etsii sisältään suhtautumistapaa jossa "kiittää joka tilassa" niin siinä on kutsumus, jota voi käännellä erinäisiä kertoja, ennen kuin uskaltaa edes luvata yrittää. 
Mietin varsin usein, mihin kaikkeen kristittyä lopulta kutsutaan, jos hänet kerran kutsutaan seuraamaan Kristusta? Ei nyt ehkä vaatimaan ristiinnalitsemista, kun se ei ole ajan tapa...

Mitä enemmän tätä ajattelen, sitä rakkaammaksi alkaa tulla se kehoitus ottaa Kristuksen ies kannettavaksi, ja hänestä oppiminen, sillä lupaus on kyllä arvokas: Niin te löydätte levon sielullenne. Se minua joskus neuvonut körttipappi ei sinkaan motannut kilvoittelua, kyllähän sen itse näkee ettei näillä päivän tyylipisteillä jatkoon nyt vain menty joten ei tässä herää kuin huumorintaju jos päivä on edes siedettävä ja itku tulee jos tavallista huonompi.... Mutta jos suuntaa saisi pidettyä sellaisena...vähän sinnepäin tässä ollaan menossa...kun kutsuttiin, eikä se olekaan ihan mikä tahansa juttu. Arvokkaampi se ainakin on, kuin kutsu Linnan juhliin. Mitä se kulloinkin on, sen näyttää taas uusi päivä tullessaan. 

Sitä "Kristksen iestä" olen peräänkuuluttanut, kun ei kukaan oikein osannut selittää... mutta hänhän otti asiakseen suostua Jumalan tahtoon, ja metelittä vielä.  Hänen koko asennoitumisensa oli sinnepäin avoin ja kuulolla.  Jos se vaikka on se "tapahtukoon Sinun tahtosi".  Tänään ehkä  kutsutaan työhön - huomenna siihen että yrittää kestää kovat kivut, sokeutumisen, tai no niin - vastoinkäyminen ne tyylipisteetkin taitaa osoittaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kutsumus
« Vastaus #22 : 28.06.10 - klo:06:37 »
Yksi kutsumus voisi olla kamppailu uskon ja ajattelun välillä.

Voisi myös ajatella kutsumusta, jossa pyritään ajattelun kautta uskoon.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kutsumus
« Vastaus #23 : 28.06.10 - klo:08:34 »
Voisi myös ajatella kutsumusta, jossa pyritään ajattelun kautta uskoon.

Saattaa viedä epäuskoon.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Kutsumus
« Vastaus #24 : 28.06.10 - klo:08:43 »
Herra, minä uskon. Auta epäuskoani.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Kutsumus
« Vastaus #25 : 28.06.10 - klo:09:12 »
Siionin virret 48-174.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kutsumus
« Vastaus #26 : 28.06.10 - klo:10:00 »
En ole nyt lukenut vielä myyrän mainitsemia Siionin Virsiä, mutta hyvät herrat - kun minun on vaikeaa erottaa noita kahta toisistaan, saati asettaa vastakkain millään tavoin.
Sydämen usko ja pään tieto ovat ne yleisimmin kohdattu hyvä-paha-pari, ja jollakin tavalla olen yrittänyt rämpiä koko sen ajattelun  perässä - ja luultavimmin olen ihan hakoteillä. Samassa ihmisessä nekin tapahtuvat, taitaa olla parasta etten tuota edes mieti, on se sen verran keinotekoinen yritys pilkkoa ihminen ja tuomita toinen ja korottaa toinen viipale samaa syntisparkaa.

Mutta kun usko ja ajatus asetetaan vastakkain, putoan kokonaan. Onko ajattelematon ihminen jollakin tavoin varmemmin uskon tiellä?  Uskomatonta, saattaa ajatus sanoa  - mutteihan sen tarvitse automaattisesti jatkaa: Siis ei missään nimessä ole totta. Ja sama kyllä koskee montaa sellaista asiaa joita ei lueta millään tavalla hengelliseen maailmaan kuuluvaksi.

Tietysti tässä on olemassa se mahdollisuus, että ylihengellistämättä mitään luontevasti jätämme pilkkomatta elämää tuolla tavoin kahteen nippuun pinotavaksi. Silloin elämästä sellaisenaan tulee Kristus, ja kuolemasta voitto. Mutta se kattaa väistämättä myös sen, mitä ajattelemme. En oikeastaan ole koskaan käsittänyt että Luther olisi tämän kieltänyt phuessaan maallisesta ja hengellisestä regimentistä- että meillä olisi jokin maallinen ja sitten jokin hengellinen elämä erillään toisistaan. Ja että se maallinen puoli ajattelisi ja se uskova puoli posottaisi eteenpäin ajattelematta mitään...minä en nyt ymmärrä tästä mitään.

Kun joku selittäisi minulle, millä tavoin ajatteleminen on syntistä puuhaa. Toistaiseksi ei ole oikeastaan selitetty mitenkään. Sen sijaan mietin ja muistelen Bonhoefferin "testamenttia": "Meidän tulee...uudestaan ja uudestaan, kärsivällisesti ja paneutuen...aina alkuun palaten...keskittyä kysymykseen Jeesuksesta Kristuksesta. Niin, hän luki Raamattunsa lähes hajalle silloin kun näitä kirjoitteli, ja rukoili paljon, sillä hänellä oli suunnattomasti huolia ja hän oli havainnut hyväksi antaa huolten muuttua rukouksiksi. Mutta kyllä hän myös ajatteli, hyvänen aika.

Eikö tässä ole kysymys hieman siitäkin, mitä ajattelee? Naapurin syntejä ajatteleva...no myönnetään...kyllä minä itsekin ajattelin niitä yöllä  :021:, kun nukkumisesta ei tullut mitään ja korvatulpat oli lopussa...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kutsumus
« Vastaus #27 : 28.06.10 - klo:11:21 »
Eipä näitä ymmärrä...SV 139 riittää mulle tällä hetkellä. :icon_wink:

Ja nyt huoltamon terassille  :kahvi:  :icon_sunny:  :039:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kutsumus
« Vastaus #28 : 28.06.10 - klo:20:26 »
MUistetaanpas tähän väliin yksi tärkeä asia koska emme ole hurmahenkiä vaan luterilaisia. Kutsumuksessa, varsinkin seurakunnan työssä kuten papiksi ryhtymisessä, maallikkosaarnaajaksi ryhtymisessä yms. on aina oltava myös SEURAKUNNAN kutsu, ettei kukaan kutsuisi itse itseään johonkin tehtävään. Tämä on erityisen tärkeää koska nämä "tuntemiset" johtavat useammin väärään kuin oikeaan. Jos nyt esimerkiksi ajatellaan että joku tuntisi halua ryhtyä papiksi, niin tokihan opiskella voi mutta ottaa vihkimys, -se ei enää saa olla pelkän pään ailahdusten varassa, vaan sen lisäksi että ensin on oltava sopiva koulutus, sitten sisäinen kutsumus ja mahdollisimman selvä johdatus, niin kaikista tärkein on SEURAKUNNAN KUTSU! Ilman sitä yksikään ei saa ryhtyä minkäänlaiseen virkaan, ei edes kolehdinkantajaksi eikä varsinkaan ehtoollisenjakajaksi.

Ihminen joka kuvittelee kutsumuksia pelkkien tuntemisien perusteella, ilman konkreettista seurakunnan kutsua, on kutsunut itse itsensä.  Jos Jumala oikeasti jonkun johonkin tehtävään haluaa niin Hän voi järjestää senkin asian joten jätetään mieluummin  ne "tuntemiset"  kokonaan sivualalle tässä asiassa ja katsellaan taaksepäin onko asiat menneet miten päin? Jos näyttää siltä että on tullut kutsuttua itse itsensä niin kipi kapi liperit naulaan ja kiireen vilkkaa maallikkopuhujan mikrofoni naftaliiniin jos ei mistään kohtaa voida nähdä seurakunnan kutsua vaan pelkkiä omia tunne-elämyksiä.

Mutta arkista askaresta on kaikki kutsuttu toimittamaan ilman seurakunnankin kutsua sillä siitä todistaa vierellä auki ammottavat suut jotka odottavat että sinne laitetaan ruokaa!  Tai jos pelto on vielä kylvämättä niin mars mars töihin. Joka ei työtä tee (vaikka voisi), sen ei syömänkään pidä!  :018: Tällaisessakin kutsumuksessa on kyllä tarpeeksi täyttämistä niin ettei tarvitse suuria kuvitella.
« Viimeksi muokattu: 28.06.10 - klo:20:29 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Kutsumus
« Vastaus #29 : 28.06.10 - klo:21:41 »
Minulle tuo Leenan mainitsema Raamatun kohta on selitetty, että ies on kantamisessa auttava väline. Jos ottaa Jeesuksen avukseen (hänen ikeensä oman taakkani kantamiseen), on minulle annettu taakka kevyempi.