Kirjoittaja Aihe: Miten viestimme ymmärretään  (Luettu 13732 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #15 : 22.06.10 - klo:08:28 »
Minulle lähtökohtia luetun ymmärtämiseksi on ollut kirjoittajan persoonallisuuden tunnistaminen. Usein se on ilmennyt jo ensikirjoituksesta. Kun on tavannut ihmisen kasvokkain, jutellut tai vieläkin paremmin tutustunut voi päätellä milloin mitäkin kirjoittaja  perimmiltään tarkoittaa.

Erittäin filosofiset, monipolviset, katkeilevat ajatukset voivat jäädä avautumatta. Ei sen pidä antaa häiritä. Juna kulkee eteenpäin, kaikille asemille ei tarvitse poiketa.

Sitten ovat ystävysten leikilliset sanailut, salaiset viestit. Osan voi vain aavistella sisältävän esim. seurustelua flirtin merkeissä. Sekin sopii, ollaanhan keskustelufoorumilla.

Esitelmät ovat erikseen, lyhyet tai pidemmät. Niistä saa jos kiinnostaa,  ja on saadakseen. Kaikki ei ole samanarvoista kaikille.

Linkit joita nykyään tulee paljon ovat hyödyksi ja iloksi.

Yksityisposti on nopea ja helppo tapa viestiä ja purkupaikkana mainio.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #16 : 22.06.10 - klo:11:41 »
Benkun viesti pisti taas miettimään, mitä itse kirjoittelen.  :017:  Useimmiten sitä diipa-daapaa.
Siis olenko ihan kokonaan pinnallinen ihminen. En tunnusta, mutta monesti huomaan panttaavani omat pohdintoni omana tietonani. Minun ei ole ihan helppo jutella, eikä kirjoittaa foorumille kaikista ajatuksista. Kuitenkin täällä hengailu, muiden tekstien lukeminen on mukavaa. Ja minun ominta olemustani on se diipa-daapan heittely väliin.
Pyryharakka

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #17 : 22.06.10 - klo:20:29 »
Mutta sitten viesteihin...olen jo muutaman viikon pohtinut mitä ja miten tänne keskustelualueelle oikein kirjoittaisi.
Pohdittua tätä ja varsinkin eilisistä viesteistä eräs antoi minulle oikean ratkaisun viestieni osalta ja myös viestien sisältöön jatkossa.
Siirryn osastolle diiba, daaba, niin ei tarvitse mietiskellä eikä murehtia viestiensä sisältöä jälkeen päin.

Diibadaaban kirjoittamisen lisäksi on sitten sekin vaihtoehto, että ei kirjoita mitään. Silloin varsinkaan ei tarvitse katua sanojaan jälkeenpäin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #18 : 22.06.10 - klo:20:40 »
Diibadaaban kirjoittamisen lisäksi on sitten sekin vaihtoehto, että ei kirjoita mitään. Silloin varsinkaan ei tarvitse katua sanojaan jälkeenpäin.

 :eusa_think:
Pyryharakka

santtu-62

  • Vieras
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #19 : 22.06.10 - klo:20:44 »
Diibadaaban kirjoittamisen lisäksi on sitten sekin vaihtoehto, että ei kirjoita mitään. Silloin varsinkaan ei tarvitse katua sanojaan jälkeenpäin.
Mitä tarkoitat?

santtu-62

  • Vieras
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #20 : 22.06.10 - klo:20:48 »
Mutta sitten viesteihin...olen jo muutaman viikon pohtinut mitä ja miten tänne keskustelualueelle oikein kirjoittaisi.
Pohdittua tätä ja varsinkin eilisistä viesteistä eräs antoi minulle oikean ratkaisun viestieni osalta ja myös viestien sisältöön jatkossa.
Siirryn osastolle diiba, daaba, niin ei tarvitse mietiskellä eikä murehtia viestiensä sisältöä jälkeen päin.
Diibadaaban kirjoittamisen lisäksi on sitten sekin vaihtoehto, että ei kirjoita mitään. Silloin varsinkaan ei tarvitse katua sanojaan jälkeenpäin.
Mitä tarkoitat?
:icon_wink:
 :kahvi:

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #21 : 22.06.10 - klo:20:59 »
Mitä tarkoitat?

Mitenkähän viestini nyt ymmärrettiin? Täytyy tarkentaa, ennen kuin joku suuttuu.

Tämä ei ollut mikään loukkaus diibadaabaa eikä ketään kirjoittajaa kohtaan, jos joku sellaista epäili. Tuosta Benkun aiemmasta viestistä vain sai osittain sellaisen vaikutelman, että foorumille olisi jokin velvollisuus kirjoittaa aina jotain. Itse olen sitä mieltä, että ei ole pakko kirjoittaa yhtään mitään, jos ei siltä tunnu. Minulla ei ole kovinkaan usein mitään asiapitoista sanottavaa, eikä diibadaabakaan oikein irtoa, joten saatan olla pitkiäkin aikoja hiljaa ja keskittyä vain lukemiseen. Tästä vaihtoehdosta, siis korostan, vaihtoehdosta, halusin vain muistuttaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #22 : 22.06.10 - klo:21:03 »
Pistän tämän tähän ketjuun.

Olen jo pitempään miettinyt foorumilta vetäytymistä ja nyt aika tuntuu olevan sopiva. Kiitos hyvistä viesteistä seurapuheosiossa ja yleisen keskustelun puolella. Diibadaaba on meikäläisen alaa. :icon_wink:

Tunnen itseni jotenkin vieraaksi, oudoksi ja sivulliseksi täällä kun en jaksa käydä kirkossa, seuroissa enkä harrastaa muutenkaan "uskonnollisia" asioita. En jaksa enkä osaa liiemmin miettiä tuonpuoleisia. Toki "körttiläinen uskonkäsitys" seuraa varmasti hautaan asti.

Joten pitemmittä höpinöittä hyvää yöttömän yön juhlaa sekä muutenkin hyvää kesää kaikille tasapuolisesti!

myyrä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #23 : 22.06.10 - klo:21:17 »
Älä Myyrä hyvä katoa minnekään. Sinun kommenttejasi on aina mukava lukea. Siksi toiseksi, kuka meitä sitten pitää ajantasalla lintumaailmasta, jos sinä meidät hylkäät.  :'(
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #24 : 22.06.10 - klo:22:01 »
Pyryharakan kanssa samaa mieltä.

Minua kiinnostaa sekä seuratuvan puoli että diibadaaba-puoli. Molemmissa on tosi mielenkiintoisia juttuja ja sitten semmoisia, jotka ovat joko liian korkealentoisia tai eivät vain kiinnosta. Kun ei jaksa inttää uskonnollisista aiheista, niin on mukavaa vain rönsyillä. Itse ainakin ymmärsin Progessorin viestin nimenomaan, että meillä on vapaus kirjoittaa tai olla kirjoittamatta.

Väliin ei edes pääse koneelle ja ihan joskus harvoin ei vain jaksa kirjoittaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #25 : 22.06.10 - klo:22:09 »
Tunnen itseni jotenkin vieraaksi, oudoksi ja sivulliseksi täällä kun en jaksa käydä kirkossa, seuroissa enkä harrastaa muutenkaan "uskonnollisia" asioita. En jaksa enkä osaa liiemmin miettiä tuonpuoleisia. Toki "körttiläinen uskonkäsitys" seuraa varmasti hautaan asti.

Et välttämättä ole mikään kovin suuri poikkeus foorumia enemmän tai vähemmän aktiivisesti seuraavien joukossa. Tänne kirjoitetut viestit antavat todennäköisesti hieman vinoutuneen kuvan kirjoittajakunnan päivittäisestä puuhailusta ja pohdinnoista. Itsekin kirjoitin tänään Lutherin kutsumusajattelusta, vaikka pääosin päivittäiset pohdinnat kohdistuvat aivan muihin asioihin, kuten lapetikkaiden hisauttamiseen, uuden ohjelmaversion manailuun, television lähettämän puolen tunnin mainoksen kummasteluun, Ranskan jalkapallon tilaan, paikallisten perussuomalaisten keskinäiseen yleisönosastoriitelyyn ym.

Tänne vain tulee aktiivisemmin mainituksi asioita ja havaintoja kirkko-virsi-Piplia-akselilta.

Huomautan vielä, että maamme itäosilla on syytä olla edustajia täällä, kun poliittisten puolueiden kartalta Itä-Suomi alkaa lehtitietojen mukaan kadota.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #26 : 23.06.10 - klo:11:22 »

Tunnen itseni jotenkin vieraaksi, oudoksi ja sivulliseksi täällä kun en jaksa käydä kirkossa, seuroissa enkä harrastaa muutenkaan "uskonnollisia" asioita. En jaksa enkä osaa liiemmin miettiä tuonpuoleisia. Toki "körttiläinen uskonkäsitys" seuraa varmasti hautaan asti.

Kuinkahan on. Tahtoisin ihan kiinnostuksesta kuulla, kuinka tasaisesti muut sitten pitkin elämän matkaa käyvät kirkossa, seuroissa ja harrastavat "uskonnollisia" asioita?   Oma elämäni on mennyt tasaista pomppua: Jaa, kirkossa - poissa -  :026: -poissa  :026: mikä raamattu? - joskus kyselinkin täällä että voisikohan vaellus olla valvovampaa kuin näin, että viidentoista vuoden välein havahtuu johonkin: Hurrrja!  On se... se on Jumala!  On se Jumala!  Se... PUHUU!  Joku kommentoi että hiljaisuuden ystävänä olisi tuohon itse tyytyväinen, kun se puhe saattaa olla melkoista jytinää.  No, kai voisi ja miksei se olisi hyvä että jotenkin tasaisemmin...mutta kun se ei ole mennyt sillä tavalla, olisi valehtelua väittää muuta.  Ja jos tänne kirjoittaa hyvin uskonnollisia tms niin tämä saattaakin sitten olla ainoa paikka, jossa ylipäätään voi ottaa koko jutun esille. Kaverini katsovat hitaasti ja vaihtavat aihetta jos yritän.

Niin että jos se on ainoa syy jättäytyä pois niin mitä turhia. Älä lähde myyrä. Sinun kauttasi on seitsemän henkeä saanut vakaan lintuherätyksen ja valvoo nyt niiden äänten äärellä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #27 : 26.06.10 - klo:12:11 »
Tästä aiheesta on jo keskustelussa tullut ilmi monia hyviä huomioita. Oikeastaan tämä aihe on ajankohtainen koko ajan. Jatkuvasti saattaa itsekin huomata ihan sivullisena, kuinka joku on loukkaantunut jostakin ja hyvin monta kertaa syy on siinä, että viesti on ymmärretty väärin (puolin ja toisin). Monta kertaa huomaa itsekin, että on saattanut loukkaantua jostain ja sitten kun myöhemmin lukee samaa ketjua, huomaakin, että ei toinen sanonutkaan niin pahasti.

Useiden aiheiden kanssa voi olla jo ennakkokäsitys itsellä, että tuo kuitenkin ajattelee tuolla tavalla ja tämä tällä tavalla. Tässäkin asiassa voi opetella malttia. Jos ei vastaa liian nopeasti johonkin ketjuun, niin voi päästä vähemmillä väärinkäsityksillä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #28 : 02.01.16 - klo:16:37 »

   Minä niin mieleni hyvitin ja hintoja halpuutin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten viestimme ymmärretään
« Vastaus #29 : 05.01.16 - klo:03:38 »
Kun tulin foorumille sain runsaasti yksityisviestejä, joissa kuitenkin tuuletettiin ja kirjoitettiin ikäviä asioita toisista täällä kirjoittelijoista. Ei yleensä kaikista vaan nimeltä mainiten.

Se tuskin ketään suuremmin jalosti. Ja niihin oli pahuksen vaikeaa vastata mitenkään. Sejase on kanssa niin tympeä. Kiitos mutta päätän itse kuka minua tympäisee? Ja perään, että on niin helpottavaa saada kirjoitella näin. Se oli kamalaa.

Ja on onneksi ainakin kohdallani lopussa nyt. Eli en ole saanut ainoatakaan nimeltä toista sättivää viestiä, puhumattakaan mistään ryhmäpäätöksestä häätää se tai se kokonaan ulos tyyliin kun tarpeeksi moni valittaa niin ylläpito uskoo.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.