Kirjoittaja Aihe: Pelastuksen ansaitseminen  (Luettu 49130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #90 : 24.08.10 - klo:12:29 »
Lapsuudessa käsitys Jumalasta mielestäni muodostuu. Niin maalliselta kuin tuntuukin, Jumalankuva on oleellisesti sidoksissa isään.

Täsmälleen samaa mieltä.  :023:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #91 : 24.08.10 - klo:12:40 »
Pelastusasiassa minua on varoitettu väärästä varmuudesta, mutta enempää en ala asiaa perustelemaan, koska tiedän jo valmiiksi vastaukset. Laitan pilkun väärään paikkaan ja joku rientää vapisevalla äänellä korjaamaan sen pilkun paikkaa   :018: antaen ymmärtää, että en tajua mitään Kristuksen lunastustyöstä j.n.e.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #92 : 24.08.10 - klo:12:45 »
Minä luotan siihen, että Jumala saattaa minussa alkamansa hyvän työn päätökseen satavarmasti. Kun Jumalan Poika Jeesus uhrasi oman Pyhän verensä minun syntisen kadotetun edestä, niin mikä voi erottaa minut Jumalan rakkaudesta ja sieluni autuudesta Taivaan kodissa?

Ei mikään.

Kun Karitsan veri on puhdistanut sydämeni, niin minun ei tarvitse jäädä luulouskoon nyppimään päivänkakkaran terälehtiä, pelastun, en pelastu jne...Kaikkivaltias Isä Jumala ei harrasta taivaallista lottoarvontaa, jolla taivaallisella täysosumalla armahdettu syntinen voittaa taivaspaikan.

”Minä luotan siihen, että Jumala, joka on teissä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.”
(Fil.1:6)

”Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia.”
(Room.8:16)

”Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
(Gal.4:6)

”Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. Se on meidän perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi.”
(Ef.1:13-14)

Kristinusko ei ole synergismiä], jossa minä yritän parhaani, ja Jumala hoitaa loput.

”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.  Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.”
(Ef.2:8-9)

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #93 : 24.08.10 - klo:12:49 »
Ja kuitenkin jotkut ovat valmiita ylpeilemään pelastusvarmuudellaan...

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #94 : 24.08.10 - klo:13:08 »
Ja kuitenkin jotkut ovat valmiita ylpeilemään pelastusvarmuudellaan...
”Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä.”
(Gal.6:14)

Jeesus on syntisten Ystävä ja Vapahtaja, minunkin henkilökohtainen Pelastajani, Vapahtajani ja Ystäväni. :icon_biggrin:
« Viimeksi muokattu: 24.08.10 - klo:13:14 kirjoittanut Frank »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #95 : 24.08.10 - klo:13:27 »
Minun korviini 'henkilökohtainen vapahtaja' kuulostaa Kristuksen vähättelemiseltä. Onhan hän toki koko maailman vapahtaja eikä vain minun. Uskokin on jotain enemmän kuin henkilökohtaista; messussakin tunnustamme yhteisen uskomme.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #96 : 24.08.10 - klo:13:34 »
Minun korviini 'henkilökohtainen vapahtaja' kuulostaa Kristuksen vähättelemiseltä. Onhan hän toki koko maailman vapahtaja eikä vain minun. Uskokin on jotain enemmän kuin henkilökohtaista; messussakin tunnustamme yhteisen uskomme.
Kun uskoni Jeesukseen on henkilökohtaista, uskoni Jeesukseen on myös yhteistä seurakunnan kanssa. Messussa uskontunnustuksessa ilmaisen myös seurakuntamme yhteisen uskon.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #97 : 24.08.10 - klo:13:40 »
Se voi tapahtua nopeamminkin, kun kieliä kuolee vauhdilla eikä niille sitten tarvitse kääntää raamattua. Näitä laskelmia on niin monta, että jokainen voi arpoa omansa.

Miksi ihmisellä on valtava tarve selittää tätäkin asiaa ja koittaa selvittää, että milloin the end tulee?


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #98 : 24.08.10 - klo:13:52 »
Ettei vain olisi tarve olla Jumalan vertainen tiedossa. Vain Isä yksin tietää, sanoo Jeesus. :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #99 : 24.08.10 - klo:14:08 »
Ja kuitenkin jotkut ovat valmiita ylpeilemään pelastusvarmuudellaan...

Sellaisiinkin välillä törmää, jotka ylpeilevät pelastusepävarmuudellaan.
Olen minäkin aikoinani tuolla ylpeillyt ja brassaillut.

Vielä useammin törmään erilaisiin syyttäjiin, jotka
a) löytävät syyttelemisen aihetta lähes mistä tahansa. Milloin joku syyllistyy pelastusvarmuudella kehumiseen, milloin nöyristelyn puutteeseen, ja milloin mihinkin epäpyhään taikka toisuskoisuuteen yms.

b) kieltävät toimivansa syyttäjinä ja suuttuvat, jos siihen suuntaan edes joku erehtyy vihjaamaan.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #100 : 24.08.10 - klo:14:16 »
Minun korviini 'henkilökohtainen vapahtaja' kuulostaa Kristuksen vähättelemiseltä. Onhan hän toki koko maailman vapahtaja eikä vain minun. Uskokin on jotain enemmän kuin henkilökohtaista; messussakin tunnustamme yhteisen uskomme.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että usko on julkinen asia ja sitä tuleekin pitää julkisena kaikkialle näkyvänä asiana ja kaikessa inhmillisessä toiminnassa (kuten politiikassa) ja arkielämässä yleensä.

Vaikka usko onkin julkista, niin se on aivan yhtä paljon myös henkilökohtaista uskoa.
Tietyllä tapaa jopa enemmän henkilökohtaista, koska ihminen on koko ajan itsensä kanssa ja julkisuudessa (kirkossa, toimistossa, kaupassa) vain osan ajastaan.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #101 : 24.08.10 - klo:14:32 »
Jos täydellisten seurassa erehtyy neuvomaan/arvostelemaan tätä seuruetta, alkaa kuraa ja pikkukiviä lentää niskaan.
Tässä tekstissäni harrastan arvostelua:

Kun tälle foorumille tulee joku toisuskoinen, joka kertoo omista itselleen tärkeistä kokemuksista ja ajatuksistaan ystävällisesti ja kaikkien normaalien käyttäytymisääntöjen mukaan, niin johan alkaa irvailu, naljailu ja valtava tuomitseminen.
Tuomion henkeä voi oikein veitsellä leikata.

Jos minä kohtaan jonkun ihmisen, joka kertoo uskovansa aidan seipääseen, niin ei minulle (tai yleensä tavalliselle ihmiselle) tule mieleen ruveta häntä sättimään siksi, että seipääseen uskoo. Ja ei tuo tuon usko sättimällä mihinkään muutu.

Jos usko tekee ihmisestä pedon toista kohtaan, niin kannanttaa ehkä luopua uskostaan.
JA aina ei tarvitse edes luopioksikaan ryhtyä, riittää kun harjoittelee normaalit käyttäytymissäännöt.

Ottakaa minusta oppia ja älkää sättikö toisuskoista.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #102 : 24.08.10 - klo:14:39 »
Jos täydellisten seurassa erehtyy neuvomaan/arvostelemaan tätä seuruetta, alkaa kuraa ja pikkukiviä lentää niskaan.
Tässä tekstissäni harrastan arvostelua:

Kun tälle foorumille tulee joku toisuskoinen, joka kertoo omista itselleen tärkeistä kokemuksista ja ajatuksistaan ystävällisesti ja kaikkien normaalien käyttäytymisääntöjen mukaan, niin johan alkaa irvailu, naljailu ja valtava tuomitseminen.
Tuomion henkeä voi oikein veitsellä leikata.

Jos minä kohtaan jonkun ihmisen, joka kertoo uskovansa aidan seipääseen, niin ei minulle (tai yleensä tavalliselle ihmiselle) tule mieleen ruveta häntä sättimään siksi, että seipääseen uskoo. Ja ei tuo tuon usko sättimällä mihinkään muutu.

Jos usko tekee ihmisestä pedon toista kohtaan, niin kannanttaa ehkä luopua uskostaan.
JA aina ei tarvitse edes luopioksikaan ryhtyä, riittää kun harjoittelee normaalit käyttäytymissäännöt.

Ottakaa minusta oppia ja älkää sättikö toisuskoista.

Nyt en saata olla kanssasi samaa mieltä. Ei täällä minuista ole sätitty ketään vaan oltu rehellisesti eri mieltä ja se kuuluu normaaliin keskusteluun. Olisiko mielestäsi pitänyt riemuiten kiljua, kun löytyy erilailla uskova?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #103 : 24.08.10 - klo:14:42 »
Lapsuudessa käsitys Jumalasta mielestäni muodostuu. Niin maalliselta kuin tuntuukin, Jumalankuva on oleellisesti sidoksissa isään.
Muistan elävästi, kun pikkupoikana sanoin isälleni: ”Iskä, mulla on kaamee nälkä”. Pian isäni meni jääkaapille ja alkoi valmistaa minulle munakasta. Isäni oli myös innokas kalamies, ja kesämökillä savusti paljon kalaa, ja sain syödä isän onkimia savustettuja ahvenia.

Olisipa ollut varsin erikoinen isä, jos hän olisi antanut minulle nälkääni käärmeitä tai skorpiooneja???

”Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? Tai skorpionin, kun hän pyytää munaa? Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät."
(Luuk.11:11-13)

Jos maallinen isäni syntisenä piti minusta pikkupoikana huolta, niin kuinka paljon enemmän Taivaallinen Isä, Kaikkivaltias Isä Jumala, rakkaan Poikansa, Jeesuksen tähden, pitää huolta sieluni autuudesta.

 Varsin erikoinen olisi Kaikkivaltias Isä Jumala, jos Hän rakkaan Poikansa Jeesuksen uhrin lisäksi alkaisi spekuloimaan ”Katsotaan nyt, miten sinun käy, voin minä sinut taivaaseen päästää, jos olen hyvällä tuulella”.

Kristinuskon mukaan Isä Jumala on Kaikkivaltias Jumala. Rohkenen väittää, että yhdessä asiassa Isä Jumala ei ole Kaikkivaltias, nimittäin Pyhä Isä Jumala ei voi valehdella ja toimia vastoin Sanaansa.

”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.”
(2Tim.3:16)

”Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.”
(Hepr.4:12)

”Jumala, minä ylistän sanaasi, Herra, minä ylistän sinun sanaasi.”
(Ps.56:11)

”Minä odotan sinua, Herra, odotan sinua koko sielustani ja panen toivoni sinun sanaasi.”
(Ps.130:5)
« Viimeksi muokattu: 24.08.10 - klo:14:48 kirjoittanut Frank »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pelastuksen ansaitseminen
« Vastaus #104 : 24.08.10 - klo:15:01 »
Nyt en saata olla kanssasi samaa mieltä. Ei täällä minuista ole sätitty ketään vaan oltu rehellisesti eri mieltä ja se kuuluu normaaliin keskusteluun. Olisiko mielestäsi pitänyt riemuiten kiljua, kun löytyy erilailla uskova?

Tuo oli yleinen kokemukseni asiasta, joka on syntynyt eri ketjuista körttifoorumihistoriani aikana.
Samaa koki eräs työkaverinikin, kun näytin jotain keskustelua jo aikoja sitten.
Toki niistä ajoista foorumi on jonkin verran inhimillistynyt.

Sinä koet toisin, kuin minä.
Molempien kokemukset ovat aitoja ja on hyvä, että molemmat voivat ne tänne kirjata.