Kuule, jos ostat pyörän, niin osta ehdottomasti yksivaihteinen. Eihän Sinun tarvitse osallistua sillä mihinkään Ranskan ympäriajoon. Jos "sukkahousumiehet" (yäk!) ajavat ohi, niin anna ajaa. Vaihdepyörät ovat semmoisia riivatun rakkineita, että niissä menevät hyvin helposti vaihteet jumiin ja kohta huomaat veivaavasi kaikkein pienimmällä vaihteella, joka on ainoa toimiva vaihde. Siinä sitten menevät hermot, elleivät ole jo menneet tietokoneen kanssa.
Meidänkin huusholliin on vuosien mittaan ostettu eräskin vaihdepyörä ja kokemuksesta voin sanoa, että kuta useampi vaihde, sitä huonompi pyörä.
Pakko olla enemmän samaa mieltä amandan kanssa. Yksivaihteinen pyörä on hyvä, jos asuu a) kaupungissa b) ajaa sillä ainoastaan kilometrin tai kahden päähän kauppaan.
Etenkin mäkisessä maastossa yksivaihteinen on melkoinen tappopeli. Joko saa sinkuttaa niin, että kumoon menee tai ei jaksa poljinta alas painaa.
Viime kesänä pyöräilin alkukesän töihin ja takaisin, noin 40 km päivässä. Alla seitsenvaihteinen yli 20 vuotta vanha Nopsan retkipyörä. Kumit siihen on vaihdettu, muut osat alkuperäisiä. Valitettavasti myös jarrut... Mutta ei olisi työmatkat ainakaan helposti taittuneet pienivaihteisella, saati sitten yksivaihteisella.
Varsinkin jos pitkää matkaa ja kuntopyöräilyä aikoo harrastaa, kannattaa isovaihteinen ostaa. Asiantuntijoiden mukaan pyörässä pitäisi olla mahdollisimman paljon vaihteita, jos aikoo pyöräillä kuntoa kohottaakseen. Ja mieluusti ei rumpuvaihteinen, sillä silloin pitää lopettaa polkeminen välillä. Mahdollisimman tasainen polkunopeus ja voima olisivat kunnon kohottamisen kannalta ihanteelliset. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
Ei vaihteissa ole tähän asti mitään vikaa ollut, kunhan on muistanut kevät ja syys huollon, rasvaukset, pesut ja mutterin kiristykset. Ne tekee kätevästi autotallissa vaikka sen takatalven aikana.