Kirjoittaja Aihe: Uskotko täysin Raamattuun ?  (Luettu 26279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #75 : 15.04.10 - klo:19:41 »
Onko nyt sitten niin, että jokainen voi halutessaan koota mieleisensä paletin

Eikö juuri näin ole käynyt kirkkokuntien hajotessa ja lahkojen muodostuessa? Sieltä otetaan meille sopivat palat ja sysätään toiset "vähemmän tärkeät" sivummalle. Jotkut kutsuvat sitä hienosti tulkinnaksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #76 : 15.04.10 - klo:19:54 »
Eikö juuri näin ole käynyt kirkkokuntien hajotessa ja lahkojen muodostuessa? Sieltä otetaan meille sopivat palat ja sysätään toiset "vähemmän tärkeät" sivummalle. Jotkut kutsuvat sitä hienosti tulkinnaksi.

Näinhän se on!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #77 : 15.04.10 - klo:19:58 »
Mutta tästä, kuten sanoin; -seuraa sellainen kysymys että mistä voimme sitten saada luotettavaa tietoa Jumalasta?
Meillähän ei ole varmuutta siitä mitkä osat raamatusta ovat "totta" ja mitkä eivät.
--
Turha tarjota patenttivastauksia kuten esim. "Jumala on kätketty" tai  "salainen".  Minusta olisi tärkeää saada tietää mistä voimme saada Jumalasta luotettavaa tietoa!

Jumala on salattu, sori, sillä niin ainakin itse uskon.
Jumalahan on kaikkia määritelmiä "pakeneva". Juutalaiset eivät edes voineet lausua Hänen nimeään ääneen.

Mistä ihminen voisi saada tietoa, jos Hän ei sitä halua antaa?

Mutta ei kai tällä tavalla voi perustella, että Raamattu ei ole totta kaikilta osin.

Ei, en ole mielestäni niin väittänytkään. Tai jos olen, niin on syytä hakeutua takaisin opettelemaan asioiden jäsentelyä. Minusta se on pikemminkin vastaus kuinka lukea Raamattua, koska Raamattu ei ole erehtymätön.
Syytä taas perustelin mielestäni aikaisemmin samassa viestissä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #78 : 15.04.10 - klo:20:24 »
Mutta eikö tämä koko Raamatun erehtymättömyys -keskustelu ole tietyssä määrin aika hedelmätöntä?
Esimerkiksi: Genesis, ei se ole luonnontieteellisesti pätevä kuvaus maailman synnystä.
Sen ajatusta, sanomaa, taas ei voi asettaa tieteen keinoin kyseenalaiseksi. Siinä mielessä on mielestäni perusteltua pitää Raamattua erehtymättömänä. Sehän taas sitten onkin ns. uskon asia...
Tiede ja usko -keskustelussahan tiede haluttiin niin kovasti erottaa uskoska...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #79 : 15.04.10 - klo:20:38 »
http://sammelijuntunen.kotisivukone.com/4

Sammeli Juntunen on kans ihimetelly tuota että "onko nyt sitten niin, että jokainen voi halutessaan koota mieleisensä paletin". Kirjassa Horjuuko kirkon kivijalka, joka löytyy siis ihan kokonaan tekstinä myös tuon linkin takaa, Juntunen moittii ns. modernia jumalakuvateologiaa, jossa jumalakuva kootaan niistä palasista mitkä itelle parhaiten passaa.

Viime vuonna jouduin tuosta kirjottamaan esseen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #80 : 16.04.10 - klo:06:33 »
Lainaus
Minusta on naurettava väite, että Raamattu olisi erehtymätön. Vaikka se olisi taivaasta pudonnut, sen sisältöä olisi muutettu kopiointiketjun jossain vaiheessa. Tekstithän kopioitiin käsin.
Paikkaansapitävyys ei voi koskea Raamatun kertomia tapahtumia, suurinta osaa ei ole todennäköisesti edes tapahtunut.

Jos näin on, niin silloin kunkin ihmisen on vain arvailtava ja vedettävä hihasta oma jumalakuvansa ja se, kuinka Jumala haluaa ihmisen elävän taikka kuinka ihminen pelastuu - ja voiko ylipäänsä edes pelastua.
Jos Raamattu on erehtyväinen, niin Jeesus ei mahdollisesti ylösnoussut, ei ehkä ollut mikään syntiuhri, tuskin edes Jumalan Poikakaan.
Tai, jos oli Jumalan Poika, niin ei syntiuhri, tai jos oli syntiuhri, niin ei kuitenkaan Jumalan Poika, jne...

Jos Raamattu on erehtyväinen, emme ehkä tiedä, mitä pelastuaksemme pitää tehdä.
Ehkäpä oikea Jumala vaatiikin jotain tiettyjä tekoja?

Jos Raamatussa kerrotaan mukamas totena erilaisia tapahtumia, jotka oikeasti ovat satuja, niin miksei siellä myäs olisi erilaisia suuria päälinjoja, jotka myös ovat satuja?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #81 : 16.04.10 - klo:08:03 »
"Uskotteko yhä Freudiin", oli kysytty sairaalan evp ylilääkäriltä, oli siinä muutamaankin kertaan joutunut kuulemma miettimään, että mitä tuolle vilpittömän tuntuiselle toimittajanalulle pitäisi nyt tässä koko asiasta selittää. OLen tässä ihmetellyt minkä tähden keskustelua lukiessani tämä tulee mieleen joka kerran. Ehkä ei pitäisi lukea.
......................................

Eikö Lutherkin esitä juuri erään tulkinnan ehdottaessaan kristosentristä lukutapaa?  Vai olenko ymmärtänyt väärin?  
........................................

Mietin mitä tältä mahdetaan odottaa, koko keskustelulta.  Raamatun tutkija, tiedemies siis, saattaa hyötyä niistäkin palasista, jotka maallikkolukija sen sivuuttaa, kuten olisi menstruoivan tai synnyttäneen naisen tai kuolleen kanssa tekemisissä olleen epäpuhtaus ja niihin liitettävät rajoitukset tai sääntö pketua kerrallaan vain yhdestä kangaslaadsta valmistettun vaateparteen - koskiko se pappeja, ei yhtä aikaa villaa ja puuvillaa vai mitä. . Nyt joku pomppaa puoli meträ ilmaan ja kiljaisee, että Jeesushan juuri ...Niin aivan. Juuri Jeesus.
..........................................

Mutta kun puhe on peräti koko Raamatusta, eikö niin? Ei vähät mitään. Kyllä ja ei - vastaukset soveltuvat paremmin Mormonien kirjaan, joka löytyi jostakin Yhdysvaltain vuoristoseudulta sellaisenaan aika hiljakkoin verrattuna Raamatun tekstien syntyyn. Mormonien kirjaa ei ole muutettu miksikään, joten eksegeettien tuskasta on päästy.

.......................................

Siis missä tieteenteoreettisessa viitekehyksessä liikutaan, vai siinäkö ,  että kun meidän äiti sanoo niin tai näin,  ja kun minä uskon meidän äitiin, vai jossakin,  joka on vakuuttanut, vähintään,  niinkuin se meidän äiti. Jos melskataan kaikessa sekaisin, ehdotan - siis vain ehdotan -  ketjun jakamista hyvin useaan, ja sen saisi kyllä minua viisaampi tehdä. Kun hermostuin jo jaellessani kehäkukkien juuripaakkua.
..................................

Tunnetaan tiettyjä historian henkilöitä (en rääkkää enää tiettyjä nimiä mainitsemalla, alkaa kyllästyttää itseäni, ihme kyllä, ajattelin jo etteikö ikinä)  joilla on ollut erinomainen perehtyneisyys kaikkiin tulkintoihin ja teologista oppineisutta muille jakaa ja pakkokin jakaa, kun olivat yliopistollista opetushenkilökuntaa, mutta jokin totuusarvo, jota ei ole löytynyt vielä tästä ketjusta, löytyi heille loplta Raamattua lukemalla ja perinjurin sitä sitten luettiinkin.

Mikä totuusarvo?
Että siinä Jumala puhuu hänelle.  Sopii kuunnella. Ja kuullakseen on hyvä olla joskus hiljaa. Ei aina. Joskus.
Ja vähän Lutherin suunnalle lukeminen jonkun toisenkin vei. "Meidän tulee kärsivällisesti...uudestaan ja uudestaan...huolellisesti ja paneutuen... jne... perehtyä kysymykseen Kristuksesta...kuka on Jeesus Kristus...mitä hän on opettanut...Ei ainakaan, että Jumala olisi piilossa ihmeissä ja merkeissä, vaan pikemminkin, me emme pidä ihmeenä sitäkään että täällä olemme ja näin kysymme. Sillä kun jokin ihme on selitetty, on hengästyneesti laukattava etsimään uutta selittämätöntä ja asetuttava sen äärelle kirkumaan että siinä nyt näitte, on se Jumala, ihan varmaan se on...Itse ajattelen että jos jonkn täytyy noin toimia niin kai hänen sitten vain täytyy.
................................

On nyt tämä kysymyksenasettelu hieman laaja ja ehkä muutakin kuin mielipiteitä edellyttävä ollakseen järin hedelmällinen?  Niillä kun on tapana olla itsepäisiä.  Usko kun on aika henkilökohtainen juttu - joskin me joka sunnuntai tunnustamme yhden, pyhän, yhteisen, kristillisen  uskomme. Ja tämä viisaus ei sitten ole minun vaan Samuli Korkalaisen, ja viisaasti sanottu olikin. Siksi olenkin miettinyt miten joka iikka on niin eksperttiä sitten... ja usein tunteella...ehkä joskus käsitän. Ainakin sain tosi viisaan ajatuksen miettiäkseni sitä.

En osaa nyt sanoa, mutta osaisiko joku toinen, pitäisikö aihetta hieman tarkentaa ja jäsennellä lisää.

Itse haluaisin kuulla aloittajalta jokseenkin nyt, Stealilta sekö se oli, mitä hän halusi tietää/odotti saavansa nyt sitten lukea vastakseksi, ja onko totuus , vastaus - tai sinnepäin - löytynyt.
« Viimeksi muokattu: 16.04.10 - klo:08:05 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #82 : 16.04.10 - klo:09:18 »
Jos näin on, niin silloin kunkin ihmisen on vain arvailtava ja vedettävä hihasta oma jumalakuvansa ja se, kuinka Jumala haluaa ihmisen elävän taikka kuinka ihminen pelastuu - ja voiko ylipäänsä edes pelastua.
Jos Raamattu on erehtyväinen, niin Jeesus ei mahdollisesti ylösnoussut, ei ehkä ollut mikään syntiuhri, tuskin edes Jumalan Poikakaan.
Tai, jos oli Jumalan Poika, niin ei syntiuhri, tai jos oli syntiuhri, niin ei kuitenkaan Jumalan Poika, jne...

Jos Raamattu on erehtyväinen, emme ehkä tiedä, mitä pelastuaksemme pitää tehdä.
Ehkäpä oikea Jumala vaatiikin jotain tiettyjä tekoja?

Jos Raamatussa kerrotaan mukamas totena erilaisia tapahtumia, jotka oikeasti ovat satuja, niin miksei siellä myäs olisi erilaisia suuria päälinjoja, jotka myös ovat satuja?

Ensinnäkin minusta tuo alkaa näyttää liukkaan pinnan virhepäättelyltä: "Jos jossain on yksi virhe, se on poikkeuksetta aina väärässä." Tai vastaavasti yksi tapahtuma johtaa välttämättä toiseen. Slippery -slope suomenkielisessä Wikipediassa.

Toisekseen ainakaan itse en koe Raamatun auktoritatiivisuuden olevan kiinni sen historiallisesta sisällöstä. Sitä eivät ole kirjoittaneet luonnontutkijat, historioitsijat tai fyysikot, vaan henkilöt, joilla on ollut vahva kokemus pyhästä ja sen vaikutuksesta elämäänsä. He ovat kokeneet Jumalan työn merkitykselliseksi, ja muotoilleet tekstit oman ymmärryksensä mukaan. Itse uskon ns. jumalallisen johdatuksen olleen mukana. Jumalallisen johdatuksen funktiona ei vain mitä ilmeisimmin ollut tehdä luonnontieteitten tai historian oppikirjaa.
Se mitä ilmeisimmin jätettiin mm. A. Newtonin, A. Einsteinin, J. Keeganin ja kumppaneiden huoleksi...
Lisäksi on hyvä muistaa, että Raamatun kirjoittajien maailmankuva, käsitteistö ja tietämys olivat kovin erilaisia kuin meidän omamme. Rationaalisuus ja "totuudenmukaisuus" ovat hyvin kontekstisidonnaisia.

Kuten olen jo sanonut, itse koen Raamatusta tärkeäksi sen, mitä se tahtoo teksteillään sanoa eli ns. teema. Tämä liittyy ns. allegoriseen tai pelastushistorialliseen lukutapaan. Taustalla on myös tämä Lutherin tulkinta: "Raamatussa on oleellista se, mikä ajaa Kristusta."

Raamatun ydin on siis Kristuksessa, Hänen uhrikuolemassaan. Ikävöivä sanoo sen hyvin:

Tunnetaan tiettyjä historian henkilöitä (en rääkkää enää tiettyjä nimiä mainitsemalla, alkaa kyllästyttää itseäni, ihme kyllä, ajattelin jo etteikö ikinä)  joilla on ollut erinomainen perehtyneisyys kaikkiin tulkintoihin ja teologista oppineisutta muille jakaa ja pakkokin jakaa, kun olivat yliopistollista opetushenkilökuntaa, mutta jokin totuusarvo, jota ei ole löytynyt vielä tästä ketjusta, löytyi heille loplta Raamattua lukemalla ja perinjurin sitä sitten luettiinkin.

Mikä totuusarvo?
Että siinä Jumala puhuu hänelle.  Sopii kuunnella. Ja kuullakseen on hyvä olla joskus hiljaa. Ei aina. Joskus.

Paavalikin sanoo: "Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne. Silloin nähdään, että olemme antaneet Jumalasta väärän todistuksen, kun olemme väittäneet hänen herättäneen Kristuksen -- mitä hän siis ei ole tehnyt, jos kerran kuolleita ei herätetä" (1 Kor. 15:14-15)
Oleellista on siis usko ylösnousseeseen Kristukseen. Jos se on väärää, on ihan yksi ja sama, mitä me teemme täällä.
Tässähän on juuri se uskon paikka.

Ja tuo kysymys, mitä me voimme tehdä pelastuaksemme... Emmehän me tiedä sitä muutenkaan. Usko Jeesukseen? Mitä on usko, jos se ei tule Pyhältä Hengeltä? Omaa uskoa, valheellista korttitalolle perustettua tuulessa jyrkänteen yllä huojuvaa uskoa. Siis ei mitään.
Soren Kiergegaardin sanoin usko on hyppy tuntemattomaan, rajatonta luottamusta ilman mitään takeita. Tulee eräs savolainen köyryselkäinen talonpoika mieleen...

...
Ihan muuten vaan... Kertoihan Jeesuskin "satuja". Niitä sanotaan vertauksiksi. Hän kertoi niitä, jotta ihmiset ymmärtäisivät.
Profaani esimerkki: Vai miksi meille muuten kerrottaisiin "opettavaisia satuja"? Onko niiden arvo kiinni siitä, kuinka monta keijua, jättiläistä tai lohikäärmettä on oikeasti olemassa? Vai onko niiden arvo niiden sanomassa?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #83 : 16.04.10 - klo:10:02 »
En edelleenkään halua naista papiksi.Mutta se ei tarkoita etten hyväksyisi naisia muihin virkoihin.

Onpahan sekin logiikkaa.

Lainaus
En tiedä onko tämä sovinismia vai mitä, mutta minusta pitäs valita paras/sopivin eikä jotain kiintiö miestä tai naista.Näin sanoin tuolla jo aikaisemmin eikä minua kuules harmita vaikka naisia on pomona, mutta mulle se ei ole itseisarvo.työpaikkoihin.

Tästä olen samaa mieltä ja usein on niin, että rekrytoitaessa nainen on pätevin, koska hänellä on monipuolinen kokemus ja parempi osaaminen ja koulutus. Usein valitaan kuitenkin mies, jolla ei ole riittävää kokemusta, osaamista eikä koulutusta.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #84 : 16.04.10 - klo:10:06 »
Tästä olen samaa mieltä ja usein on niin, että rekrytoitaessa nainen on pätevin, koska hänellä on monipuolinen kokemus ja parempi osaaminen ja koulutus. Usein valitaan kuitenkin mies, jolla ei ole riittävää kokemusta, osaamista eikä koulutusta.

Koska mies on yhteiskuntasuuntautuneempi. Nainen on kotisuuntautunut. Hänen valmiutensa painottuvat miestä enemmän hoivaamiseen.
Yksilölliset esimerkit jätän nyt tästä pois.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #85 : 16.04.10 - klo:10:13 »
Onko tämä 'täysin uskominen' kuitenkin taas virkakäsityksista kinaamista? Voihan nenä! Kinataan sitten ostereiden iljetävyydestäkin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #86 : 16.04.10 - klo:10:21 »
Koska mies on yhteiskuntasuuntautuneempi. Nainen on kotisuuntautunut. Hänen valmiutensa painottuvat miestä enemmän hoivaamiseen. Yksilölliset esimerkit jätän nyt tästä pois.

Oma kantani on, että on yhteiskuntasuuntautuneita naisia ja miehiä sekä kotisuuntautuneita naisia ja miehiä. Kaikki naiset eivät ole kotisuuntautuneita eivätkä kaikki miehet yhteiskuntasuuntautuneita.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #87 : 16.04.10 - klo:10:27 »
Lainaus
Ensinnäkin minusta tuo alkaa näyttää liukkaan pinnan virhepäättelyltä: "Jos jossain on yksi virhe, se on poikkeuksetta aina väärässä." Tai vastaavasti yksi tapahtuma johtaa välttämättä toiseen. Slippery -slope suomenkielisessä Wikipediassa.

Muistin virkistykseksi muistutan, että tuo edelisessä tekstissäsi lainaamasi kommenttini liittyi tekstiisi, jossa kerroit Raamatussa olevan hyvin paljon erilaisia tapahtumia, joita oikeasti ei olisi edes tapahtunut.
Minun tekstejä tulkitessa on hyvin tärkeä selvittää asiayhteys, missä mitäkin sanotaan.
Vaan, jos ei sitä viitsi tehdä, niin kyllä teksteistäni erilaisia lauseita irti repäisemisellä saadaan lauseeni näyttämään aivan miltä lukija ikinä vain itse haluaa.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #88 : 16.04.10 - klo:10:29 »
Oma kantani on, että on yhteiskuntasuuntautuneita naisia ja miehiä sekä kotisuuntautuneita naisia ja miehiä. Kaikki naiset eivät ole kotisuuntautuneita eivätkä kaikki miehet yhteiskuntasuuntautuneita.

Tunne tuossa yhden pappipariskunnan, jotka ovat nyt jo eläkkeellä. Herra on koko avioliiton ajan vastannut ruokahuollosta lapsiperheessä. Eivät varmaan ole ainoita. Miellä taas ex kirkkoherra (mies) on hoitanut talouden ja siivonnut myös lapsiperheessä. Ainoat, mitä en tiedä miesten tehneen on synnytys ja imetys. Onneksi ihminen ei ole kaksineuvoinen, vai onko se onni?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #89 : 16.04.10 - klo:13:59 »
Muistin virkistykseksi muistutan, että tuo edelisessä tekstissäsi lainaamasi kommenttini liittyi tekstiisi, jossa kerroit Raamatussa olevan hyvin paljon erilaisia tapahtumia, joita oikeasti ei olisi edes tapahtunut.
Minun tekstejä tulkitessa on hyvin tärkeä selvittää asiayhteys, missä mitäkin sanotaan.
Vaan, jos ei sitä viitsi tehdä, niin kyllä teksteistäni erilaisia lauseita irti repäisemisellä saadaan lauseeni näyttämään aivan miltä lukija ikinä vain itse haluaa.

Ihminen on luonteeltaan unohtaja, ei muistaja. Vaikka olen nuori, se ei korreloi muistin kanssa. Hyviä muistutuksia siis.

Viittaatko asiayhteydellä nyt siis siihen, että tulkitsen sanojasi irti konktekstista?
Väitän silti, että kärjistetyssä esimerkissäsi (jota siis lainaan edellisessa viestissäni) näyttäisi olevan liukkaan pinnan virhepäättely.
Ja myöhän ollaan aika samanlaissii. Sieki ossaat ansiokkaasti poimmii miun tekstistä sen alakuosan ja tulukita sen iliman loppuu.

Se, että Raamatussa on historiallisia virheitä ja "satuja" eli fiktiivisiä kertomuksia, ei tarkoita sen olevan kokonaan keksittyä. Historiantutkimus on osoittanut, että useissa Raamatun historiallisissa teoksissa on myös paikkaansapitävää aineistoa. Tosin tämä aineisto on usein suodattunut tulkinnan ja siihen liitettyjen uskonnollisten merkitysten läpi.

Toisaalta tutkimus on myös osoittanut, että osa kertomuksista on silkkaa satua (esim. Joonan kirja). Todennäköisesti sen paremmin kirjan kirjoittaja(t) kuin kohdeyleisö eivät ole pitäneet kirjaa muuna kuin fiktiivisenä kertomuksena. Moniin kertomuksiin on vasta perimätiedon kadottua liitetty outoja tulkintoja niiden historiallisesta tarkkuudesta.

...
Tässä menee aina välillä itse kullakin puurot ja vellit sekaisin.

Kannattaa muistaa, että Raamatun kirjoittajien maailmankuva oli hyvin erilainen kuin omamme. Nykyihminen ei voi sivuuttaa tieteen terminologiaa tai sen välittämää mallia maailman toiminnasta.

Raamatun kirjoittajilla ei ollut käytössään saman tyyppisiä ilmiömaailman jäsennysmalleja, mikä näkyy Raamatussakin.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että kieli ja sen merkitykset ovat kontekstisidonnaisia.

...
Mielenkiintoinen seuraamus tästä Raamatun täydellisen erehtymättömyyden puolustuksesta on tietysti se, kuinka selittää selkeät ristiriidat nykytietämyksen ja Raamatun välillä?
Onko mallina todella päätyä kreationismiin vai todeta käytettyjen kuvausten olevan oman maailmankuvansa heijastumia?

Haluan siis kysyä, että luomiskertomus sinällään ei ole (eksaktina maailam synnyn kuvauksena) ristiriidassa nykytieteen kanssa, vaan on sama asia määriteltynä erilaisen kielellisen ja sosiaalisen järjestelmän puitteissa?
Vai olisiko aika myöntää, että se on maailman syntyä selittävä ja merkityksiä antava kertomus?

Minua kiinnostaisi todella kuulla, kuinka sinä karjalaisenkyösti näet tämän kysymyksen ratkaistuksi.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä