Kirjoittaja Aihe: Uskotko täysin Raamattuun ?  (Luettu 26281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #60 : 14.04.10 - klo:21:01 »
Uskon osittain. Ihmeisiin en osaa sanoa mitään muuta kuin että Jumalan teot ovat meidän ihmisten ajatusmaailmaa suurempia.. Eikä niihin tarviikaan olla ihmisjärjellistä selitystä.
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #61 : 14.04.10 - klo:21:23 »
Uskon. Henkeen.
Mutta en sanatarkasti.
Herra armahda.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #62 : 14.04.10 - klo:22:07 »
Raamatun ovat siis ihmiset kirjoittaneet Pyhän Hengen johdatuksessa. Jumala olisi voinut tiputtaa Raamatun taivaastakin, jos olisi halunnut. Olisi sitten varmaan tiputtanut seuraavat ja seuraavat käännöksetkin siitä, mutta ei tiputtanut vaan pani taas ihmiset asialle. Olen ymmärtänyt, että Raamattu käännetään aina alkukielestä.

Kun olen kuunnellut Jukka Norvannon selityksiä Raamatusta, olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi, että Raamattu on Jumalan sanaa. Raamatun alkukieli on paljon rikkaampaa kuin suomen kieli ja monta asiaa hän on selittänyt todella mielenkiintoisesti. Suosittelen hänen ohjelmiaan 'Raamattu kannesta kanteen' Radio Dein asemalta kaikille, jotka eivät osaa perustella, miksi pitävät Raamattua totena. Minä en osaa enkä edes halua osata perustella. Se on totta ja sillä siisti. Jos siinä on jotain epäloogisuutta, niin minä en vain ymmärrä sitä kohtaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #63 : 14.04.10 - klo:22:45 »
No tuota tuota... ajattelinkin jossain vaiheessa vastata otsikon kysymykseen, joten lienee nyt sen aika sitten tullut kun asiaa varta vasten kysytään.  Vastaan että minä en tiedä, onko raamattu erehtymätön. Muistaakseni en ainakaan tässä keskustelussa ole esittänyt väitettä suuntaan enkä toiseen, koska en todellakaan tiedä miten asia on. Toinen puoli minusta haluaisi uskoa raamatun erehtymättömyyteen koska oikeastaan kirkkomme tunnustus ja uskomme rakentuu (tästä voidaan olla toki eri mieltä) sen varaan että raamattu on ainakin asiasisällöllisesti erehtymätön Jumalan sana, ylin uskon ja opin ohjenuora. Toinen puoli minusta epäilee koska siihenkin on painavia argumentteja.

Tämä pitkä kirjoitus (josta yllä on vähän alkua), on Jampen monista hyvistä kirjoituksista mielestäni ehdottomasti parhaita.

Siihen ei ole paljon lisättävää.

Sitä haluan kuitenkin korostaa, että sanat erehtymättömyys, paikkansapitävyys, tosi ym. edellyttävät aina jonkin "kiinteän pisteen", johon verrataan. Erehtymätön, mutta minkä suhteen ja millä tavalla? Kertomuksen juonen eli tapahtumasarjan suhteen? Yksityiskohtien (nimet, tapahtumien järjestys, tapahtuman sijoittuminen laajempaan kontekstiin) suhteen? Teologisen tai hengellisen sisällön (ilmoituksen) suhteen? Näiden kaikkien suhteen? Onko jokin näistä näkökulmista muita tärkeämpi?

Jokaisella on näistä asioista oma käsityksensä. Arvelen, että harva kristitty on miettinyt analyyttisesti, mitä "Raamatun erehtymättömyys" hänen mielestään tarkoittaa.

Mt




Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #64 : 15.04.10 - klo:06:20 »
Sanan kautta sisälle.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #65 : 15.04.10 - klo:07:02 »
Pieni lisähuomio Ikävöivän hyviin teksteihin:
jos luonnontieteellisesti pystytään osoittamaan, että lapsi voi syntyä neitseestä, ei sillä voida todistaa Raamatun neitseestäsyntymää todeksi.
Ennemminkin sitä voidaan käyttää osoittamaan Raamattu siltä osin vääräksi väittämällä, että Jeesuksen syntymässä ei ole tarvinnut olla mitään yliluonnollista: Raamattuhan kuitenkin opettaa, että Jeesuksen Isä on Pyhä Henki.
Täällä taitaa kulkea kaksikin keskustelua rinnan, enkä ole selittänyt tarpeeksi, mitä itse pääasiassa olen miettinyt. Eikä kukaan sitä voi käsittää, ellen selitä. Läheiseen ystäväpiiriin kuuluu teologeja, Pursiaisen ikäluokkaa ja kaikki vielä suunnilleen samanikäisiä, joille juuri neitseestäsyntyminen (niin, Jeesuksesta ei todella sanota että "sikisi koeputkessa") on mahdoton ongelma sekä Raamatssa että uskontunnstuksessa. He ovat opiskelleet eksegetiikkaa aikana jona ei ollt juuri muuta metodiikkaa kuin tekstianalyysi eli tuo äärimmäisen tarkka oikean käännös- ja lukutavan etsiminen, se on sinänsä arvokas asia, että meillä usein viimeinen käännös on lähimpänä, ellei totutta, anakin sitä intentiota joka on löydettävissä suurella työllä säilyneistä tekstikatkelmista. Ja sehän on hyvä. Sen oppiteesinä oli kyllä että vanhin on automaattisesti luotettavin ja sille oli perustelunsa.  Nykyisin taidetaan ajatella hieman toisin. Mutta se on suuri oma kysymyksensä.

Itse en vain aivan tajua, kun he tähän vedoten ymmärtävät että Markus kokonaisuudessaan on evankeliumeista ikänsä perusteella se luottettavin. Markuslaista ajattelua kuuleman mukaan edustaa ajatus että Jeesus syntyi Jumalan pojaksi kasteessaan Jordanilla, sitä edeltävästä ajasta ei ole tarpeen juuri niin tietääkään.  

Jotakinhan silloin tapahtui.  

Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka oman tieteenalansa puitteissa näitä tutkivat, ja kiitän mt:n jäsentelyä totuusarvoista: suhteessa mihin. Siitä en niin pidä että sekotetaan jo lähtölaukaksen kajahdettua eri tieteiden ontologiatkin ja surffataan siinä sotkussa, sitä on jo yritetty onnistumatta. Tähän saakka olen vain sujuvasti kunnellut, nyt alkanut ihmetellä kuinka tuo voi olla noin suuri ongelma, ja suuri vielä ihan samanikäiselle sakille.  Haluaisin selvittää onko kyse jostakin tällaisesta, mutta vastaus puuttuu toistaiseksi. Ei siksi ettei keskusteluun olisi halua, arvelen, kun heitä tunnen, vaan siksi ettemme ole tavanneet vähään aikaan, ja puhelimessa on ollut muuta, ajankohtaisempaa puhuttavaa. Tähän olen hieman toivonut teologeilta vastaustakin, jotta itse saan tahtomani tietää, mutta täällä taitaa sitä väkeä olla vähemmän. Koko keskstelu ei oikein etene, jos monta teemaa solmuuntuu, ja niin helposti käy,

Lisäksi mahdollisesti vielä sekin seikka unohtuu, että teologiatieteet ovat kuin ovatkin ateistisia tieteitä. Johan siinä meni umpisolmun Tuomioja pari vuotta sitten kun mekasti että tuunnustuksellista opetusta ja tutkimusta (?) tuetaan arvoneutraalin yhteiskunnan varoin.Kuten kemisti ei kiljahda havainneensa Jumalan kun koeputkessa jotakin tapahtuu, vaan jatkaa urastustaan, ei sko synny ihmisen tahdosta (!) yliopistossa, ei se edes ole sitä varten. Sen sijaan moni joka saa uskon lahjaksi, tahtoo varmasti tietää enemmän ja iloitsee saadessaan teologisen tuutkimustyön tuloksena näistä pergamentinpalasista  sen avulla selvää, ja yhä paremmin selvää.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:07:07 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #66 : 15.04.10 - klo:07:19 »
Ei, oikaisu! Niin pitkälle olen päässyt että eräs heistä totesi: Hän ei millään, ei millään voi sanoa että sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi Neitsyt Mariasta, mutta kun häneltä viedään ajatus että nousi kolmantena päivänä kuolleista, hän menettää kaiken, eli tähän saakka olen päässyt. En edes tiedä, olenko oikeutettu penkomaan enempää. Usko on siinä määrin henkilökohtainen asia, etten pidä tapanani tikulla kaivella.  Se on kuin pitkä tie, jolla en oikein voi toiselle huuutaa että kuljet ihan väärin ja väärää tietä, kun et juri tänään ilmaise kaikkea samoin sanoin kuin minä sanon...minä olen oikeassa...minäminäminä... mikäs Jumala minä olen?!?

Mutta epäilemättä saan vastauksen siihen, lakkaako se olemasta hirmuisen mahdotonta, jos se luonnontieteellisesti selittyy, eli sekoitetaanko nyt taas kerran eri tieteenalojakin ja uskoon vielä lisäksi joka ei tieteellisesti eikä ihmisen tahdosta synny ---   - eihän varmaankaan, ei tuo nousi kuolleistakaan - kohta selity siten, mutta siis, ellei, niin miksi se on sen mahdottomampaa, tahtoisin aivan uteliaisuuttani tietää.  Jotakin on kerrottukin mutten viitsi niitä tänne edes kirjoittaa, saada kakkaa niskaani, kun joku hiiltyy ja vaatii selitystä sille miksi en sano sitä tätä ja tuota juuri niinkuin joku tahtoo ja niitä aletaan sitten pitää  henkilökohtaisena uskontnnustuksenani -  (mikä sekin on olevinaan, emmekö me tunnusta yhteisen uskomme)

Eli: Kiitän ja kumarran. Olen tuonut tänne epäilemättä pohdinnan, joka ei välttämättä muita kiinnosta, hämmentää ja suututtaa vain. Niin taitaa joskus käydä.  
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:07:27 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #67 : 15.04.10 - klo:07:44 »
Eli: Toivon, että keskustelu Raamatn totuudesta kaikin mokomin jatkuu, siihen ei-teologeilla riittää lihaksiakin ehkä paremmin kuin varhaisen dogmatiikan ja erilaisten kirkkokuntien uskontunnstusten arviointiin - sitä keskstelua taitaa kyllä kristityinkin kirkkohistorioitsija ja dogmaatikko lukea tukka kauhusta pystyssä, no, mitäs opettavat kirkoissaan niissä saarnoissaan lähinnä kedon kukkia ja taivaan lintuja ja kuinka "me kaikki yhdessä saamme".   Ikävältä on joskus tuntunt se, että asiat eivät pysy asioina eivätkä ihan asiallisinakaan.  

Järki käteen nyt sentään, kiitos asiallisesta tolkuttoman saivartelun pysäyttämisestä Köpi. Ei muinaisessa Palestiinassa ollut koeputkia, eikä alkioita vieläkään istteta neitseellisiin kohtuihin, kyllä niitä saa vain semmoinen pariskunta joka on epätoivoisesti lasta yrittänyt aika kauan. Luulin että  se on yleisessä tiedossa. Ja kai näistä tulee kyetä keskustelemaan ilman sitä eetosta, paatosta ja kiihkoa että jesses, nyt ne raiskaavat minun uskoani, sitä ainoaa oikeaa,kun noin sanovat, ennen  kuin edes kysytään että mitä tarkoitit sanoillasi.  

 Tutkimus on erikseen ja usko vielä lisäksi jotakin muuta. Raamatn totuusarvosta on täällä oikein hyvää pohdintaa - välillä taas hajoaa palikat kun sekotetaan usko tähän. Kas ettei ihan pelastusta.

Mutta itse pidän kyllä asiallisten puheenvuorojen seuraamisesta, kiitos maltista ja toleranssista, Jampe ja mt, etenkin!
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:07:50 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #68 : 15.04.10 - klo:08:35 »
Oletetaan, että toinen aviopuolisoista kokee oman avioliittonsa kuivaksi ja jopa voimakkaan tympeäksi
Hän toki rakastaa pieniä lapsiaan ja tietyllä tapaa puolisoaankin, mutta tuntuu jotenkin, että ei pääse elämään.
Ahistaa myös.Sitten hän löytää vastakkaista sukupuolta olevan henkilön, jonka kanssa synkkaa hyvin yhteen.
Hän kokee kerrankin elävänsä - aistitkin tuntuvat terävämmiltä.
On mahtava olo.

Olipa kaukaa haettu esimerkkitapaus. Kysymyshän on nyt siitä, ettei naista hyväksyttäisi papin virkaan, ei mistään avioliitosta. Tämä viittaa perimmältään ajatukseen, jonka mukaan miehet ovat parempia kuin naiset. Taustalla on siis ajatus, että sukupuolet eivät voi olla tasa-arvoisia. Taustalla voi olla myös eva ajatus, että miehet ovat puhtaita, mutta naiset saastaisi. Ja juuri siksi mies kelpaa papin virkaan. Ei mennä nyt avioliiton ja avioeron kysymyksiin ja siitä syntyvään kritiikkiin.
Acta, non verba.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #69 : 15.04.10 - klo:16:07 »
En edelleenkään halua naista papiksi.
Mutta se ei tarkoita etten hyväksyisi naisia muihin virkoihin.

En tiedä onko tämä sovinismia vai mitä, mutta minusta pitäs valita paras/sopivin eikä jotain kiintiö miestä tai naista.Näin sanoin tuolla jo aikaisemmin eikä minua kuules harmita vaikka naisia on pomona, mutta mulle se ei ole itseisarvo.Tällä hetkellä näyttää että naiset opiskelee kauemmin kuin miehet, monesti liiankin kanssa ja unohtuu se lasten teko. Mutta yhteiskuntamme nyt on muotoutunut tällaiseksi ja ikärakenne vääristynyt jos ajattelee huoltosuhdetta.
Tuossa opiskelussa on hyvät ja huonotkin puolensa. Tilastojen valossa näyttää siltä että korkeasti koulutettujen parissa on vähän yrittäjiä, eli rohkeus ja halu yrittämiseen vähenee kun on olemassa mahdollisuus riskittömiin hyviin työpaikkoihin. Insinöörit vielä uskaltaa yrittää mutta sitten se halukkuus laimenee.

Tää nyt meni kaukaa aiheesta, mutta tuli vaan mieleen nuista pomojutuista.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #70 : 15.04.10 - klo:16:18 »
En edelleenkään halua naista papiksi.
Mutta se ei tarkoita etten hyväksyisi naisia muihin virkoihin.

En tiedä onko tämä sovinismia vai mitä, mutta minusta pitäs valita paras/sopivin eikä jotain kiintiö miestä tai naista.Näin sanoin tuolla jo aikaisemmin eikä minua kuules harmita vaikka naisia on pomona, mutta mulle se ei ole itseisarvo.Tällä hetkellä näyttää että naiset opiskelee kauemmin kuin miehet, monesti liiankin kanssa ja unohtuu se lasten teko. Mutta yhteiskuntamme nyt on muotoutunut tällaiseksi ja ikärakenne vääristynyt jos ajattelee huoltosuhdetta.
Tuossa opiskelussa on hyvät ja huonotkin puolensa. Tilastojen valossa näyttää siltä että korkeasti koulutettujen parissa on vähän yrittäjiä, eli rohkeus ja halu yrittämiseen vähenee kun on olemassa mahdollisuus riskittömiin hyviin työpaikkoihin. Insinöörit vielä uskaltaa yrittää mutta sitten se halukkuus laimenee.

Tää nyt meni kaukaa aiheesta, mutta tuli vaan mieleen nuista pomojutuista.

Olet oikeassa tuossa myöhäisemmässä synnyttämisessä. Meidän insinöörit eivät ole lapsia tehneet alle 30 ikävuoden sukupuolesta riippumatta. Eli virhettä oli vain tuo sukupuoli ajattelu. Nykyisin sukupuolet käyttäytyvät hyvin samakaltaisesti ja opiskelevat samoihin ammatteihin, kun kaikki on siistiä sisätyötä. Siis tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen siltä osin, että sukupuoliroolit ovat urbanisoitumisen myötä samankaltaistuneet. Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #71 : 15.04.10 - klo:16:40 »
Ööh... tarkoitin siis, että tuon tekstin jäljessä ollut oma mielipiteeni oli puhdasta mutua.

No tuota tuota... ajattelinkin jossain vaiheessa vastata otsikon kysymykseen, joten lienee nyt sen aika sitten tullut kun asiaa varta vasten kysytään.  Vastaan että minä en tiedä, onko raamattu erehtymätön. Muistaakseni en ainakaan tässä keskustelussa ole esittänyt väitettä suuntaan enkä toiseen, koska en todellakaan tiedä miten asia on.

Oho, tuossa tuli itse vähän huonosti luettua ja lainailtua...
Luin siis ensinnäkin väärin tuon "mutu"-jutun ja toisekseen viittasin vahingossa sinuun, kun piti viitata nimimerkkiin "karjalaisenkyösti".
Mukavaa luettavaa toki oli sinunkin vastauksesi aiheeseen, mutta todellakin tuossa oli nyt kyllä paha moka meikäläiseltä.  :icon_redface:

Raamatun ovat siis ihmiset kirjoittaneet Pyhän Hengen johdatuksessa. Jumala olisi voinut tiputtaa Raamatun taivaastakin, jos olisi halunnut. Olisi sitten varmaan tiputtanut seuraavat ja seuraavat käännöksetkin siitä, mutta ei tiputtanut vaan pani taas ihmiset asialle. Olen ymmärtänyt, että Raamattu käännetään aina alkukielestä.

Kun olen kuunnellut Jukka Norvannon selityksiä Raamatusta, olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi, että Raamattu on Jumalan sanaa. Raamatun alkukieli on paljon rikkaampaa kuin suomen kieli ja monta asiaa hän on selittänyt todella mielenkiintoisesti.

Raamattu käännetään mahdollisuuksien mukaan alkukielisistä käsikirjoituksista, mutta Raamatulla ei ilmeisesti ole yhtä ja yhteistä alkukieltä. Ilmeisesti käsikirjoituksia on syntynyt ainakin hepreaksi, arameaksi ja kreikaksi. Lisäksi "Raamatun alkuteksti" on sikäli ongelmallinen, että Raamattu on kanonisoitu kirjakokoelmaksi vakiintumattomasta joukosta erilaisiin tekstiperinteisiin liittyvistä teksteistä.
Esimerkiksi Vanhan Testamentin kohdalla kristityt käyttävät ilmeisesti Aleksandriassa syntynyttä Septuagintaa pohjana. Septuaginta taas on syntynyt ilmeisesti paikallisen juutalaisyhteisön tarpeisiin. Juutalaiset puolestaan käyttävät oman Heprealaisen Raamattunsa pohjana ns. masoreettista tekstiä, joka eroaa hiukan edellisestä. Kolmas perinteisesti merkittävä on Samarialainen Pentateukki, joka sisältää ainoastaan viisi Mooseksen kirjaa.

1940-luvulla Qumramista kuolleen meren rannalta löydettiin kirjakääröjä. Niistä voidaan esimerkiksi hyvin säilyneiden Jesajan kirjakääröjen mukaan päätellä, että ajanlaskun alussa oli useampia tekstitraditioita kuin on ajateltu.
Lisäksi teksteistä on lukuisia erilaisia editioita, joissa sisältökin vaihtelee. Silti kyseessä on ainakin periaatteessa sama kertomus.
(Aiheesta mm. Aarre saviastioissa. Qumramin tekstit avautuvat, toim. Jutta Jokiranta, Kirjapaja 2009)

Saman tyyppinen toimitustyö ja tekstin muuttuminen on vaikuttanut myös Uuden testamentin synnyssä. Siksi minusta tämä Mt:n näkemys on aika osuva:

Sitä haluan kuitenkin korostaa, että sanat erehtymättömyys, paikkansapitävyys, tosi ym. edellyttävät aina jonkin "kiinteän pisteen", johon verrataan. Erehtymätön, mutta minkä suhteen ja millä tavalla? Kertomuksen juonen eli tapahtumasarjan suhteen? Yksityiskohtien (nimet, tapahtumien järjestys, tapahtuman sijoittuminen laajempaan kontekstiin) suhteen? Teologisen tai hengellisen sisällön (ilmoituksen) suhteen? Näiden kaikkien suhteen? Onko jokin näistä näkökulmista muita tärkeämpi?

Minusta on naurettava väite, että Raamattu olisi erehtymätön. Vaikka se olisi taivaasta pudonnut, sen sisältöä olisi muutettu kopiointiketjun jossain vaiheessa. Tekstithän kopioitiin käsin.
Paikkaansapitävyys ei voi koskea Raamatun kertomia tapahtumia, suurinta osaa ei ole todennäköisesti edes tapahtunut. Esimerkkinä täällä on jo aikaisemminkin käytetty Joonan kirjaa. Kyseinen teos on mitä ilmeisimmin aikansa uskonnollista viihdettä, kärkevä yhteiskuntasatiiri ja yleisen armon julistus. Se ei siis ole paikkaansapitävä matkakertomus Joona-nimisestä miehetä, joka käy valaan vatsan kautta julistamassa armoa mielikuvituksellisen suurelle Niiniven kaupungille.

Ajallisia epäjohdonmukaisuuksia sekä ristiriitaisuuksia löytyy myös evankeliumeista.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki olisi Raamatussa kuvattu väärin. Tietysti mukana voi olla pätevääkin tapahtumien kuvausta. Tämä ei minusta vaikuta kovin oleellisesti Raamatun arvoon alentavasti. Ehken se ei kelpaa sinällään suoraan oppimateriaaliksi historian, biologian tai maantiedon tunnille, mutta onko sen tarkoituskaan?

...
Myös minulle tämä Jampen teksti oli opettavaista luettavaa. Se kuvaa hyvin myös omia näkemyksiäni:
No tuota tuota... ajattelinkin jossain vaiheessa vastata otsikon kysymykseen, joten lienee nyt sen aika sitten tullut kun asiaa varta vasten kysytään.  Vastaan että minä en tiedä, onko raamattu erehtymätön. Muistaakseni en ainakaan tässä keskustelussa ole esittänyt väitettä suuntaan enkä toiseen, koska en todellakaan tiedä miten asia on. Toinen puoli minusta haluaisi uskoa raamatun erehtymättömyyteen koska oikeastaan kirkkomme tunnustus ja uskomme rakentuu (tästä voidaan olla toki eri mieltä) sen varaan että raamattu on ainakin asiasisällöllisesti erehtymätön Jumalan sana, ylin uskon ja opin ohjenuora. Toinen puoli minusta epäilee koska siihenkin on painavia argumentteja. Ensinnäkin kuinkahan lukemattoman monta käännöksen käännöstä on kirkkoraamattumme taustalla? Olen meidän aikanamme käytettävissä olevia versioita vertailemalla huomannut, että jo kääntäjän näkemys jostain voi yksistään saada jonkin asiasisällön tekemään melkoisen kuperkeikan. Toisaalta minua epäilyttää kovastikin, olisiko maailma luotu todella kuudessa päivässä? Vai onko mahdollista että raamattuun tallennettu tieto on todella vajavaista ja inhimillistä, ainakin osittain? On niin vastaansanomattomia luonnontieteellisiä todisteita maailman iästä ja ihmisenkin kehityksestä, että se saa minut epäilemään raamatun paikkansapitävyyttä kaikilta osin. Toisaalta Lutherkin epäili ja olisi halunnut poistaa esim. Jaakobin kirjeen, ainakin jossain elämänsä vaiheessa. Epäilyttää että jotkut kirkolliskokoukset ovatkin tehneet vääriä päätöksiä. Raamattuhan itse todistaa vain siitä että ne tekstit, jotka "pyhät miehet" ovat Jumalalta saaneet, ovat tulleet Pyhän hengen johdatuksesta. Kaanonista se ei minun mielestäni kuitenkaan todista sillä tuolloin ei vielä kaanonia ollutkaan.

Jos nyt siis tullaan siihen johtopäätökseen, että raamattu ei kaikilta osin olekaan puhdasta Jumalan sanaa, niin mistä minä voin tietää mikä siinä ON sitä ja mikä ei?  En tässä ongelmassa luota omaan päättelykykyyni ja vielä vähemmän luotan johonkin nykyajan kekkuliteologiin joka vain etsii omaa kuuluisuutta julkistamalla sensaatiomaisia "löytöjä" siitä mitkä raamatun osat milloinkin ovat hyljättäviä tai epäkelpoja. En luota piispainkokouksien ratkaisuihin koska minusta piisat ja kirkolliskokouskaan ei ole erehtymätön. Tämä on sentään elintärkeä kysymys! Mistä tiedän voinko loppujen lopuksi luottaa koko evankeliumiinkaan? Mistä siis lopultakaan on mahdollista saada luotettavaa tietoa Jumalasta?  Omista tuntemisistako?  -ei! Omasta viisaudesta ja järjen ratkaisuistako?  -Ei!  Mistä siis?


Kuten huomaat, asia on minulle aika mutkikas. En todellakaan tiedä.

Tuohon kursivoimaani kysymykseen ainakin itselleni on auttanut tämä:
Lainaus
Luterilaisessa raamatuntulkinnassa Raamattua pyritään lukemaan ja tulkitsemaan niin, että se – Lutherin sanoin – ”ajaa Kristusta”. Tämä merkitsee kristosentristä, kristuskeskeistä lukutapaa. Jumalan varsinainen ilmoitus on maailman kanssa kasvokkain tullut Jumala itse, Kristus. Siksi esimerkiksi Vanhan testamentin käskyt Jumalalle uhraamisesta eivät ole tulkinnallisesti samanarvoisia Kristuksen kaste- ja lähetyskäskyn kanssa.
evl.fi
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #72 : 15.04.10 - klo:18:35 »
Lainaus
Minusta on naurettava väite, että Raamattu olisi erehtymätön. Vaikka se olisi taivaasta pudonnut, sen sisältöä olisi muutettu kopiointiketjun jossain vaiheessa. Tekstithän kopioitiin käsin.
Paikkaansapitävyys ei voi koskea Raamatun kertomia tapahtumia, suurinta osaa ei ole todennäköisesti edes tapahtunut. Esimerkkinä täällä on jo aikaisemminkin käytetty Joonan kirjaa. Kyseinen teos on mitä ilmeisimmin aikansa uskonnollista viihdettä, kärkevä yhteiskuntasatiiri ja yleisen armon julistus. Se ei siis ole paikkaansapitävä matkakertomus Joona-nimisestä miehetä, joka käy valaan vatsan kautta julistamassa armoa mielikuvituksellisen suurelle Niiniven kaupungille.

Ajallisia epäjohdonmukaisuuksia sekä ristiriitaisuuksia löytyy myös evankeliumeista.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki olisi Raamatussa kuvattu väärin. Tietysti mukana voi olla pätevääkin tapahtumien kuvausta. Tämä ei minusta vaikuta kovin oleellisesti Raamatun arvoon alentavasti. Mies valaan vatsasta



Mutta tästä, kuten sanoin; -seuraa sellainen kysymys että mistä voimme sitten saada luotettavaa tietoa Jumalasta?
Meillähän ei ole varmuutta siitä mitkä osat raamatusta ovat "totta" ja mitkä eivät.

Onko nyt sitten niin, että jokainen voi halutessaan koota mieleisensä paletin?

Tästä taas seuraa toinen ongelma jota jokainen voi halutessaan kysyä itseltään. (Itse ainakin kyselen)

-Miltä osin Jumala on itse valmistamani, omien näkemyksieni summa?  Onko sellaiseen Jumalaan edes järkevää perustaa uskonsa jonka on mahdollisesti suureksi osaksi itse luonut ja muokannut?


Vaikka ongelmat ovat vakavat, elintärkeätkin, siltikään ei voi muuta kuin tunnustaa rehellisesti epäilevänsä.

Turha tarjota patenttivastauksia kuten esim. "Jumala on kätketty" tai  "salainen".  Minusta olisi tärkeää saada tietää mistä voimme saada Jumalasta luotettavaa tietoa!


Mitäs mieltä olette siitä, että voiko luonto/luomakunta tarjota meille sitä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #73 : 15.04.10 - klo:18:53 »
Luonnnosta päättelemällä voi todeta ainakin kaksi asiaa Jumalasta, uskoakseni melko luotettavasti:

1. Jumala on vihastunut ihmisiin koskapa on sairautta, kuolemaa ja puutetta. On vihaa ja väkivaltaa sekä sotia.

2. Jumala on kärsivällinen, koska on kaikesta huolimatta näinkin kauan antanut meidän vielä elää, eikä ole tuhonnut meitä lopullisesti. Toisaalta Hän osoittaa joka päivä hyvyyttään ja armoaan antamalla maan kasvaa satoa ja uutta elämää syntyä maan päälle.

ja vielä kolmaskin jota usein muistan etenkin luonnossa liikkuessani: kaiken Hän on kauniisti tehnyt aikanansa!

Voisiko tästä nyt päätellä että jotain pahaa on täytynyt tapahtua sen jälkeen kun kaikki hyväksi ensin luotiin?

ja ne osat Raamatusta jotka pitävät yhtä näiden kanssa, olisivat yhtäpitäviä todistuksia luomakunnan kanssa ja niihin voisi uskoa Jumalan sanana?

Onko kukaan löytänyt luonnosta sovitusta, evankeliumia? En minä Raamattua karsi tällä tavalla, kyselen vaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskotko täysin Raamattuun ?
« Vastaus #74 : 15.04.10 - klo:19:11 »
"Luterilaisessa raamatuntulkinnassa Raamattua pyritään lukemaan ja tulkitsemaan niin, että se – Lutherin sanoin – ”ajaa Kristusta”. Tämä merkitsee kristosentristä, kristuskeskeistä lukutapaa. Jumalan varsinainen ilmoitus on maailman kanssa kasvokkain tullut Jumala itse, Kristus. Siksi esimerkiksi Vanhan testamentin käskyt Jumalalle uhraamisesta eivät ole tulkinnallisesti samanarvoisia Kristuksen kaste- ja lähetyskäskyn kanssa.
evl.fi"


Tämä taisi olla sen valaanvatsamiehen kommentista.

Eivät tietenkään Vanhan testamentin käskyt Jumalalle uhraamisesta ole enää juuri minkään arvoisia, koska Kristus itse on täydellinen uhri eikä muuta uhria enää tarvita. Mutta ei kai tällä tavalla voi perustella, että Raamattu ei ole totta kaikilta osin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.