Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajutut 5  (Luettu 50324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #75 : 30.05.10 - klo:22:36 »
Kiitos savulahnan särvin vinkeistä. Suurista ruokahaluista huolimatta siinä kävi niin, että tänään jouduin kompostoimaan savulahnoja. Kalaa kun tulee silloin kun ei olisi niin tarviskaan, poron lihaluukeittoa oli kattilallinen ja yhden raavaan miehen vatsaan ei näitä kaikkia voinut mitenkään saada mahtumaan, oli seurauksena se ahneen miehen loppu. Kala ei ole nyt käynyt hyvin pyydyksiin, yhtä kuhaa pukkaa per päivä. Lauantaiksi on tilattu sitten itselle kuhaa. Menee messuilla valmiilla ruuilla suurin osa viikkoa. Mieli alkaa jo tehdä Panna Cottaa. Nam,nam. Tätä kun osaisi itse tehdä. Helposti.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 31.05.10 - klo:08:40 »
Hei AJ!

Laitoin meille kahden savulahnan lihat lähes tyystin salaatiksi. Juuri kuten reseptissä oli, mutta juju oli nyt puoli tuubillista tillimajoneesia ölyn sijaan ja paljon tuoretta ruohosipulia. Sitä riittää.
Se oli uskomattoman hyvää. Raikasta ja maukasta. Söimme sen kaksi litraa kolmella syöntikerralla.

Olen sulle kade niistä kuhista, herkkukalastani.

Samoin kun puhut poronlihoista tai vaikka luista vesi tulee kielelle niin minulla kuin Bassollakin.

Lahnaa tuli lujasti mutta alkaa loppua meilläkin kutu. Tuomi on kukkinut.

Veljekset kalastavat eräälle leskirouvalle. Olisiko 40 lahnaa viety ( ja kaksi viskipulloa saatu palkkaa). Kaikki ovat tyytyväisiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #77 : 31.05.10 - klo:19:38 »
Hei AJ!

Laitoin meille kahden savulahnan lihat lähes tyystin salaatiksi. Juuri kuten reseptissä oli, mutta juju oli nyt puoli tuubillista tillimajoneesia ölyn sijaan ja paljon tuoretta ruohosipulia. Sitä riittää.
Se oli uskomattoman hyvää. Raikasta ja maukasta. Söimme sen kaksi litraa kolmella syöntikerralla.

Olen sulle kade niistä kuhista, herkkukalastani.

Samoin kun puhut poronlihoista tai vaikka luista vesi tulee kielelle niin minulla kuin Bassollakin.

Lahnaa tuli lujasti mutta alkaa loppua meilläkin kutu. Tuomi on kukkinut.

Veljekset kalastavat eräälle leskirouvalle. Olisiko 40 lahnaa viety ( ja kaksi viskipulloa saatu palkkaa). Kaikki ovat tyytyväisiä.

Kaksi litraa kolmella syöntikerralla eli kaksi litraa jaettuna kuudella (Riitta ja Matti kertaa kolme on kuusi) eli 1/3 litra per nuppi per kerta.

40 lahnaa per 2 viskipulloa eli 20 lahnaa per 1 viskipullo. Jos se pullo on vaikka ½ litraa, niin paljonko viskiä saa yhdellä lahnalla. 1/20 pullollista viskiä per yksi lahna.   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 31.05.10 - klo:20:27 »
Tänään aloitin kesän kuivaruokien tekemisen. Vuosia sitten kyllästyimme säilykepurkkien kantamiseen vaellusretkillä ja päätimme kokeilla lihojen ja kasvisten kuivattamista. Pikkuhiljaa valikoima on kasvanut ja herkut löytyneet. Tänä vuonna kuivatan jauhelihaa, riistakäristystä, nakkeja, herne-maissi-porkkanaa sekä kasvissuikaleita. Niitä sitten sotketaan sopivassa suhteessa keitoksi keskenään tai pöperöksi muusin kanssa. Kasvikset ovat nyt yön yli kiertoilmauunissa 50 asteessa ja luukku raollaan. Aamulla katsotaan miten homma on onnistunut. Saavat varmaan olla vielä huoneilmassa päivän.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #79 : 31.05.10 - klo:22:13 »
Tänään aloitin kesän kuivaruokien tekemisen. Vuosia sitten kyllästyimme säilykepurkkien kantamiseen vaellusretkillä ja päätimme kokeilla lihojen ja kasvisten kuivattamista. Pikkuhiljaa valikoima on kasvanut ja herkut löytyneet. Tänä vuonna kuivatan jauhelihaa, riistakäristystä, nakkeja, herne-maissi-porkkanaa sekä kasvissuikaleita. Niitä sitten sotketaan sopivassa suhteessa keitoksi keskenään tai pöperöksi muusin kanssa. Kasvikset ovat nyt yön yli kiertoilmauunissa 50 asteessa ja luukku raollaan. Aamulla katsotaan miten homma on onnistunut. Saavat varmaan olla vielä huoneilmassa päivän.

Tuo kuulosti todella hyvältä idealta. Katson ihaillen silmät ymmyrkäisinä hämmästyksestä. Voin kuvitella, että jos minä yrittäisin jotain tuommoista, niin tulos voisi olla, tuota noin, karmea.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 02.06.10 - klo:06:29 »
Misä päin te kuljeskelette? Noin muuten kannattaakin tehdä, saa hyvää retkiruokaa, vaikka siellä kyllä kaikki maistuu hyvältä. Minul oli yksi kaverinkaveri joka reissasi meidän kanssa joskus (missähän se nyt on) joka teki kaikki retkiruokansa noin. Ei se pitänyt niitä enää päivää nin jälkeen missään. Vaikeinta äkkinäiselle on arvioida kulutus, mutta no on tosi kevyitä, ja vievät vähän tilaa eli niitä kantaa vaikka ylimäärän. Harmitti kun jäi testaamatta - oli aina olevanaan kiire. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 02.06.10 - klo:17:26 »
Olemme koko perhe käytännössä kaikki lomat Suomussalmen pohjoisrajalla Hossan retkeilyalueella. Minähän olen sukujuuriltani syvällä Kainuun maaperässä. Oma sukunimi rankattiin joskus Suomen 7 yleisimmäksi. Kesällä yövymme leirintäalueella 2 kamaria + eteinen teltassa + esikoinen poikamiespoxissaan. Syksyllä vuokraamme erämökin, jossa sähkö valo tulee patterista tai kynttilöistä ja vesi kannetaan sisälle. Talvella sitten on vuorossa sähkömökki, koska muuten kaikki aika menisi kämpän lämmittämiseen -20-35 asteen pakkasessa.

Ei lihojen ja aksvisten kuivaaminen mahdottoman vaikeaa ole ja netistäkin löytyy jotain alkuvinkkejä. Lisäksi tässäkin asiassa työ tekijäänsä opettaa.

Kasvisten kuivaaminen onnistui hyvin. Samoin jauheliha ja riistäkäristys kuivuivat yön ja aamupäivän tuntien aikana ihan mallikkaasti. Nakin eivät olleet uunista moksiskaan, kunnes tajusin, että ne pitää paistaa pannulla ensin ja sitten vasta laittaa uunniin eli niillä on nyt uusi kuivatuskieros menossa. Katsotaan tulekoo sutta vai sekundaa.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 02.06.10 - klo:17:38 »
Tuo kuulosti todella hyvältä idealta. Katson ihaillen silmät ymmyrkäisinä hämmästyksestä. Voin kuvitella, että jos minä yrittäisin jotain tuommoista, niin tulos voisi olla, tuota noin, karmea.

Kuule, Pirska, onnistuisit sinä, kun onnistun minäkin  :023: Mutta ehkä jonkun verran helpommalla tavalla: meillä on kasviskuivuri, siis sähkökäyttöinen. Sillä olen kuivannut onnistuneesti etenkin omenaa ja sieniä. Suppilovahveroita enimmäkseen. Ja olen ostellut retkimuonaksi valmiiksi kuivattuja kun aina ei ite viiti/kerkee...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 02.06.10 - klo:18:10 »
Tomaatin viipaleet kutistuvat kuivurissa hiutaleiksi. Niiden kanssa on sitten oltava varovainen, ettei tule liian tuhdin makuista ruokaa.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 02.06.10 - klo:19:01 »
Joo sähköinen kuivuri olisi mukava kapistus, mutta hintaa löytyy ja tilaakin se vie eikä sitä tässä hamstereiden asunnossa ole ylimääräistä. Myytävänä on paljon hyviä kuivamuonia, mutta tulevat turhan tyyriiksi jos niillä muonittaa 4 henkisen perheen. Lisäksi minun laktoosi ja soijarajoitus aiheuttaa ostoeineksille omat rajoitteensa eli mielummin teen itse ja tiedän mitä murkina sisältää. Muuten tulee masu pipiksi. :109:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 02.06.10 - klo:19:46 »
Onko kukaan muuten tehnyt juustoa apteekissa myytävän juustonjuoksutusaineen avulla? Pullossa on ainoastaan määrästä ohje, ei ollenkaan millaista siitä juustosta tulee, siis, littanaa leipäjuustotyyppistä vai vähän kuin se munajuusto joka ei minulta ole vielä onnistunut? Eli muottiin massa kuivumaan vai kuin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #86 : 02.06.10 - klo:21:43 »
Onko kukaan muuten tehnyt juustoa apteekissa myytävän juustonjuoksutusaineen avulla? Pullossa on ainoastaan määrästä ohje, ei ollenkaan millaista siitä juustosta tulee, siis, littanaa leipäjuustotyyppistä vai vähän kuin se munajuusto joka ei minulta ole vielä onnistunut? Eli muottiin massa kuivumaan vai kuin?

Juustonjuoksuttimella olen tehnyt sekä littanaa leipäjuustoa että juhannusjuustoa, aika usein molempia. Molempien teko aloitetaan samalla tavalla, mutta leipäjuustosta valutetaan hera pois (heraan voi tehdä hyvää leipää) ja juhannusjuustoon jätetään hera tietysti liemeksi ja sitten keitetään ja keitetään.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 21.06.10 - klo:20:25 »
Onkos teille perunapyöröt tuttuja? Ostin tänään kauppahallista ja kyllä maistui hyvältä iltateen kanssa. Teenä tällä kertaa: Kiehtovan ylellinen musta tee, jossa mausteena mansikka- ja vaniljaöljyä, lisänä hibiscus ja ruusun terälehdet

Herkuttelin tänään myös kesän ensimmäisillä mansikoilla ja ne maistuivat ihan mansikalle  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 21.06.10 - klo:21:11 »
Sain eräältä hyvältä ystävältä Nepalin-tuliaisina teetä, ja huomasin että maailmassa on teetä ja Teetä. Ne lehdet on poimittu sieltä rinteiltä, kuivailtu paikallistasolla tuoreeltaan ja se juoma maistuu taivaalliselta.
Saisikohan vaikka Ruohonjuresta tai jostakin Reilusta Kaupasta, ehkä todennäköisemmin vastaavaa?  Mikään tee ei niiden jälkeen (sain kahta lajia)  enää maistu kunnolliselta, vaikka kuinka hauduttaa sun muuta. MIstä ihmisen kannattaa ostaa teensä?

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 21.06.10 - klo:22:17 »
Mitä on perunapyöröt? Onko ne perunapiirakoita ruiskuorella ja perunatäytteellä, vai onko ne perunaleposkoita, siis perunamuussista tehtyjä, vai onko ne vatruskoita, joissa perunataikinakuori ja riisipuuro sisällä? Ne kaikki on tosi hyviä.  :kahvi:
Pyryharakka