Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 4  (Luettu 41163 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Linnut osa 4
« Vastaus #120 : 21.05.10 - klo:19:22 »
Minä en tunne lehtopöllön ääntä, tunnetko sinä sepelkyyhkysen huhuilun? :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #121 : 21.05.10 - klo:19:31 »
En ole tasavarma, mutta lapsena maalla lähellä oli pikkuinen lehtomainen metikköpalsta - hieman sellainen hoitamaton pusikko - ja siinä asui lehtopöllöjä. Se on eräänlainen huuhkajanäänen kevytversio (huh mitä sanoo myyrä tästä luonnehdinnasta) se sanoo huu-huuh, mutta sillä on korkeampi ja kevyempi ääni huuhkajaan verraten.   Siellä eli myös pitkän ja taiteellisilta meriiteiltä ansiokkaan elämän ruisrääkkä, sitä keräännyttiin iltaisin kuuntelemaan ja piti olla tosi hiljaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #122 : 21.05.10 - klo:19:52 »
En ole tasavarma, mutta lapsena maalla lähellä oli pikkuinen lehtomainen metikköpalsta - hieman sellainen hoitamaton pusikko - ja siinä asui lehtopöllöjä. Se on eräänlainen huuhkajanäänen kevytversio (huh mitä sanoo myyrä tästä luonnehdinnasta) se sanoo huu-huuh, mutta sillä on korkeampi ja kevyempi ääni huuhkajaan verraten.   Siellä eli myös pitkän ja taiteellisilta meriiteiltä ansiokkaan elämän ruisrääkkä, sitä keräännyttiin iltaisin kuuntelemaan ja piti olla tosi hiljaa.

Sepelkyyhky varmaankin, niitä kuulee nyt päivälläkin. Lehtopöllön karmea huuto (tuttu joistain kauhuleffoista) on hyvin erilainen. Huuhkajalla on syvä, kaksiosainen huuto.

Pöllöt on tavallisesti hiljaa päivällä, mutta emojen yhteysääniä ja kohta poikasten kerjuuääniä voi päiväsaikaankin kuulla. Sarvipöllön poikasten hellyttävä piiskuttaminen alkaa kesäkuun aikana olla tuttu ääni peltometsiköistä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #123 : 21.05.10 - klo:20:09 »
No nyt selveni se on sepelkyyhky.
Että sellainen huuto...no sitten.
Nyt käsitän kyllä yhden kauhistuksen lapsena. Tultiin mansikanhausta iltasella, ja se pöllö huutamaan. Meitä vietiin ja lujaa.  Jokainen meistä ymmärsi että se on pöllö, ikää oli jo kymmenen korvilla, mutta mansikat kyllä ämpäristä vierivät maantien tomuun ja polvet vapisi vielä kotiportilla. Aikuiset sanoivat lehtopöllöksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #124 : 21.05.10 - klo:21:15 »
Cucurrucucu, paloma.

Kyyhkysen ääntä sanotaan kujerrukseksi.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #125 : 21.05.10 - klo:22:30 »
Äsken lensi mukava 150:n mustalinnun parvi taivaalla; parvi rönsyili hienosti, muutti siis muotoaan. Jatkuvaa muuttoa menossa, mutta tänä iltana saa olla.

Meinasin suihkuun lähteä, kun mieli tekee ihmisten ilmoille. En kuitenkaan mene kun vaan vasta huomenna (tärkeä tieto :icon_wink:). Paita on kyllä vaihdettava - taidan laittaa myös farkut (toinen tärkeä tieto :002:).

ps.kämpässä 32 astetta!

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #126 : 22.05.10 - klo:21:02 »
Västäräkki pesii vakipaikallaan laiturin ponttooniosassa, siis tynnyrin päällä, istuinlautojen alla.

Teeren pesässä kymmenen munaa, hieno 'löytö'  :)

Mitähän ihmettä on tapahtunut kun kirjosiepot kantavat pesätarpeita jo pesimäänsä pönttöön  :017: Ja välillä kaksi koirasta selvittelevät välejään tosi kiihkeästi, liekö siis tapahtunut pöntön valtaus.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #127 : 23.05.10 - klo:07:11 »
Kesä on nyt siinä vaiheessa, että töyhtöhyypällä on tavattu pm-poikaset (pesästä muuttaneet). Pikkuhyyppiä on siis odotettavissa lisää pelloille vipeltämään. :)

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #128 : 23.05.10 - klo:09:13 »
Meiän pienessä metsikössä on kukkunut käki monta päivää. Mustarastaista tullut näemmä kulttuurilintuja. En ymmärrä, mikä minussa mustarastasta kiinnostaa, mutta että piti lentää melkein sisään avonaisesta ikkunasta. Siinä se istuskeli ikkunalaudalla ja tarkasteli mua. Näytänköhän isolta madolta?
Acta, non verba.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #129 : 23.05.10 - klo:22:21 »
Tänään kuulin kevään ensimmäisen tiltaltin.
Yksi täältä puuttuu nimittäin toukolintu. Sitä en ole kuullut vielä yhtään. Vai onko ne vain hylänneet meidät, kun ei enää tuokoja tehdä = peltoja viljellä. Ennen se aina touon teon aikaan hoputti peltomiehiä laulaen eteläkarjalalaisella murteella: "Tie, tie, tie..." Ja vaikka isännät teki pitkää päivää väsyksiin asti, niin sama hoputus jatkui.
Toukolintu = käenpiika.
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #130 : 23.05.10 - klo:22:47 »
Meiän pienessä metsikössä on kukkunut käki monta päivää. Mustarastaista tullut näemmä kulttuurilintuja. En ymmärrä, mikä minussa mustarastasta kiinnostaa, mutta että piti lentää melkein sisään avonaisesta ikkunasta. Siinä se istuskeli ikkunalaudalla ja tarkasteli mua. Näytänköhän isolta madolta?

Se haikaili sulta sitä matoa - oletti että syötte samaa ruokaa  :003:

No olivatpas nuo hyypiöt nopeita mistä myyrä kertoo. Miten aikaisin ne tänne rymisteli jos nyt jo on pm-poikasia?

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #131 : 24.05.10 - klo:21:02 »
Jee, tuulihaukka on palannut sähkölangalle pellon päälle myyräjahtiin.  :109:
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #132 : 25.05.10 - klo:09:28 »
Jee, tuulihaukka on palannut sähkölangalle pellon päälle myyräjahtiin.  :109:
Vaan kuinka käy nyt myyrän joka mutoinkin altistaa itsensä linnuille?

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #133 : 25.05.10 - klo:09:38 »
Kylä meidän myyrä pärjää.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #134 : 25.05.10 - klo:09:52 »
Kylä meidän myyrä pärjää.
Onhan tuo selvinnyt tähän astikin. Mutta muista nyt myyrä olla varovainen.Met ei tahdota että sinut syödään.