Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 4  (Luettu 41216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Vs: Linnut osa 4
« Vastaus #75 : 09.05.10 - klo:22:37 »
Olen ihan sairaan huono tunnistamaan lintuja, mutta tänään näin piiitkästä aikaa kottaraisia. Tuntuu, että viimeksi näin niitä kansakouluaikana. Kaksi kottaraista oli meidän pihalla. Näin myös västäräkkejä niin läheltä, että tunnistin.

Voihan nenä, eivät ne mitään kottaraisia olleet, vaan mustarastaita.   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #76 : 09.05.10 - klo:23:02 »
Voihan nenä, eivät ne mitään kottaraisia olleet, vaan mustarastaita.   

Paras ero pihanurmikolla äkkiä katsottuna on liikkumistyyli. Kottarainen liikkuu arvokkaasti askeltaen ja mustarastas hyppelehtii niinkuin rastaat tekevät.

*
Lehtokurppa lentää tässä paikassa sittenkin kiekkoaan. Luulin jo että metsää hakattiin niin paljon, että lehtiskin hävisi. Pensaskerttu ja punavarpunen tuskin tulevat enää pesimään muutamaan metsärippeitten reunapuskaan.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 10.05.10 - klo:07:57 »

...mm. kahta lajia pääskyjä ja sokerina pohjalla sinirinta.

Minäkin näin mm. pääskyjä ja sinirinnan. Myyrän onneksi havaintojemme väliä oli ilmeisesti ainakin n. 150 km  :icon_cool:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 10.05.10 - klo:09:47 »
Oli hyvä lintu-aamu tänään. Ilma oli sellainen että se teki linnut liikkuviksi ja aivan puuhakkaiksi.
Pääskyset viilettivät vedenpintaa suurena parvena. Kaksi isokoskeloparia ja sorsia, nokikanoja, telkkä ja muitakin kauenpana. Iloisin olin taivaalla liitelevästä selkälokkiparista. Toinen oli paljon isokokoisempi. Yksi tai kaksi kalalokkiakin kaarteli saman venevalkaman yllä.
Satakieli kruunasi aamumme ihanalla pulputuksellaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #79 : 10.05.10 - klo:14:22 »
Suomen pesimälinnusto alkaa kohta olla kasassa. Nyt täytynee keskittyä puutelajeihin ja kevään kohokohtaan; arktisten hanhien, vesilintujen ja kahlaajien näyttävään muuttoon kauas Siperian tundralle.

Uusia havaittuja: lapasorsa, suokukko, liro, kala-/lapintiira, laulurastas, haarapääsky ja lapinsirkku.

Kun kerran tuli aloitettua :eusa_doh: tämä litania niin jatketaan sitten.

Uusia havaitsemiani muuttajia ilman mitään virallista järjestystä: metsäkirvinen, rautiainen, kirjosieppo, nuolihaukka, pikkulokki (meidän yhdistyksen logolintu :002:), räystäspääsky, pensastasku, mustaviklo, pikkutylli, keltavästäräkki, sinirinta, lehtokurppa, pensas- ja hernekerttu, käki ja peltosirkku (viime vuosina harvinaistunut, mm. ranskalaiset syövät niitä  >:().

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 10.05.10 - klo:18:27 »
Kohta kaksivuotias Selma sanoo olevansa pikkutylli ja suo sen arvonimen myös parhaimmille ystävilleen.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #81 : 10.05.10 - klo:23:46 »
Tohmajärveltä tuli klo 23:n jälkeen viesti meidän lintulistalle, että taivas on täynnä mustalintujen ääniä. Äkkiä ulos ja toden totta; heti kun sain ulko-oven auki niin kuului jo ekan parven sointuvia vihellyksiä. Kuuntelin 10 min ja neljä parvea meni.

Nyt pehkuihin niin jaksaa aamulla staijaamaan.

Arktika (arktinen muutto) on alkanut! :eusa_clap:

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 12.05.10 - klo:06:48 »
Eilen kuulin kevään ensimmäiset satakielet.
Aamulla töihin mennessä naapurin ojapusikossa se lauloi. Ikävä kyllä säikytin sen pyöräilemällä liian läheltä. Kotiin palatessa hautausmaan suuren suuressa tuijassa lauloi taas. Voipi olla sama yksilö, paikoilla oli väliä vain puolisen kilometriä.
Eilen illalla tuli käki pihaan. Mentiin sitä ihan katsomaan, kun harvoin pihassa näkee. Karkuunhan se lähti ja kukkui mennessään. Läheltä kuullen se on melkein huh-huu.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 12.05.10 - klo:10:10 »
Pöpelikkömme satakieli on myös kotiutunut.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 12.05.10 - klo:20:23 »
Tohmajärveltä tuli klo 23:n jälkeen viesti meidän lintulistalle, että taivas on täynnä mustalintujen ääniä. Äkkiä ulos ja toden totta; heti kun sain ulko-oven auki niin kuului jo ekan parven sointuvia vihellyksiä. Kuuntelin 10 min ja neljä parvea meni.

Nyt pehkuihin niin jaksaa aamulla staijaamaan.

Arktika (arktinen muutto) on alkanut! :eusa_clap:
Myyrä hoi, tässä alkaa syttyä syrän linnuille. Tähän saakka on tullut seurailtua taloyhtiön pesimisoikeusharakkaa ja kuunneltua mustarastaita. Täytyy laajentaa vähän. 
Muistan vielä sen ainoan kerran kun lintu oli liikaa.  Päivystäjän lepohoneen ulkopolella majaili rastas joka karjui. Kun olisi päässyt neljältä aamulla nukkumaan, se aloitti. Tämä on totta. Mistä syystä se silloin elämöitsi? Oliko se edes rastas?  Se piti kamalaa älämölöä....kaikki hermostuivat siihen...ei yhtään unta....
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #85 : 12.05.10 - klo:20:32 »
Minä kuulin aamuyöllä kurnutusta ja ajattelin tarkistaa täällä, mikä lintu semmoinen on. Päivällä kuitenkin totesin, että kyllä se on sittenkin sammakko. Siinä se ui tulvaojassa ja hyi että se on ruma. Linnun laulua kuuluu nykyään todella paljon, mutta en tajua tuon taivaallista, mitä lajeja ne ovat.

Pelkään, että ne "kottaraiset"/mustarastaat ? eivät enää palaa, että voisin tarkistaa maassa liikkumisesta, kumpia ovat. Voi blääh!
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #86 : 12.05.10 - klo:20:57 »
Minä kuulin aamuyöllä kurnutusta ja ajattelin tarkistaa täällä, mikä lintu semmoinen on. Päivällä kuitenkin totesin, että kyllä se on sittenkin sammakko. Siinä se ui tulvaojassa ja hyi että se on ruma. Linnun laulua kuuluu nykyään todella paljon, mutta en tajua tuon taivaallista, mitä lajeja ne ovat.

Pelkään, että ne "kottaraiset"/mustarastaat ? eivät enää palaa, että voisin tarkistaa maassa liikkumisesta, kumpia ovat. Voi blääh!

Sammakot on jänniä - erityisesti kaksikerroksiset sammakot :003:

Ei oikein arktika ole päässyt kunnolla vauhtiin. Vapoja (valkoposkihanhi), vessuja (vesilintu) ja kahlaajia on jonkinverran nähty, mutta päämuutto antaa vielä odottaa itseään. Se vaatisi hanhien lähtöalueille (nyt ovat kai jo Virossa ja Pohjois-Saksassa ynnä Tanskan salmissa) lounaistuulta ja tänne tuulta idästä tai kaakosta. Saa nähdä.

Mitenkäs minun litania...ei ole kovin paljoa pidentynyt...valkoposkihanhi, alli, pilkkasiipi, leppälintu ja sirittäjä. :)

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 12.05.10 - klo:21:36 »
Mikähän lintu sanoo silleen "hyt hyt hyt tsi tsi tsi TSIUVI!"
Valvotti mua viime kesänä kymppileirillä yhtenä yönä kun viereisessä puussa huuteli mutta liian korkealla että olisi yltänyt sen sieltä kauemmas säikäyttää... :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #88 : 12.05.10 - klo:21:43 »
Valvotti mua viime kesänä kymppileirillä yhtenä yönä kun viereisessä puussa huuteli mutta liian korkealla että olisi yltänyt sen sieltä kauemmas säikäyttää... :003:

Mahtaisiko olla viskisieppo tai nostokurki?   :003:
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #89 : 12.05.10 - klo:21:44 »

Veikkaan punakylkirastasta, se osaa olla joskus ärsyttävä. Usemmankin kerran lämpimänä iltana kun on mennyt sänkyyn ja ikkunat on pidettävä auki ja juuri saamassa unen päästä kiinni niin eikös se aloita viheliäistä jankkuttamistaan.