Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 53376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit
« Vastaus #90 : 25.06.10 - klo:09:53 »
Hento ruusun tuoksu leijailee nenään, sekä juhannusruusu että joku vaaleanpunainen on kukassa ja tietenkin kaksi mahtavaa alppiruusupensasta. Etenkin toinen kukkii oikein voimainsa tunnossa  :109:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 25.06.10 - klo:10:07 »
Hankittu on uudet ruusut, köynnösruusuja tällä kertaa, kun eräs naapuri neuvoi kuinka ne elätetään ylitse talven. Niissä on jo nuput!  Tuijani hieman ruskettuivat kun kasvukausi alkoi, mtta joku osasi kertoa niiden kyllä toipuvan. Kolmannen naapurin tuija kuoli kai kokonaan, mutta hän näköjään ylläpitää toivoa, tai on antanut sille vielä mahdollisuden.
Kyllä terassi tekee ihmisestä onnellisen. Tosin se alkaa olla niin kukkien täyttämä ettei hän mahdu joukkoon itse. Ja se on paras keino tutusta uusiin naapureihin. Ne tulevat ihmettelemään uutta lattiaa ja jäävät heittämään läppää kaikista kasveista.

Kissanruohoa piti hankkia kun sosieteettiin kuuluu vanhastaan yksi kissa, kissa lähti landelle vuosilomalle, mutta tarvitsee kuulemma sitä palatessaan. En tiedä paljoa kissoista, onko se kissanruoho jotakin vähän kuin rairuoho? Se istutetaan laakeaanko astiaan, tarvitseeko se muuta huomiota?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 27.06.10 - klo:22:47 »
Kissanruoho kasvaa käsittääkseni ihan samalla periaatteella kuin rairuoho. Minä ostin kerran kissanruohon siemeniä, kun kattipaha yritti syödä viherkasvini. Pussissa oli kielto, ettei siementä saa kylvää ulos. Yllätys oli aikamoinen kun aasin pussin. Se sisälsi kauran jyviä.  :017:
Mielstäni on outoa, ettei kauraa saa kylvää ulos. Sitäpaitsi se oli suuri pettymys, sillä olin jo aijemmin yrittänyt kasvattaa kissalle meidän omaa kauraa, mutta se ei kelvannut. Ei kelvannut tämä kissanruohopussissa ollut kaurakaan.

Niistä pelargonioista. Uskoisin niiden näin kesällä, valoisalla ja lämmityskauden ulkopuolella viihtyvän ihan hyvin sisällä. Se on juuri se kuiva huoneilman, liian lämmin valon määrään nähden, mikä kukistaa pelargonian ja monen muunkin kasvin kukoistuksen. Täällä maalla moni emäntä talvettaa pelargoniansa jossakin viileässä valoisassa tilassa talven yli. Kyllä ne sitten on komeita, kun ne kasvaa vuodesta toiseen ja kerää itselleen kokoa.

Löysin juhannusaattona kukkia kerätessäni pihamme läheisyydestä valeriaanan = rohtovirmajuuren. Hämmästys on suuri, koska aikaisemmin sitä ei ole ollut ja nyt pohditaan, mistä se on siihen putkahtanut. Täytynee alkaa uuttamaan siitä valeriaanatippoja omaan lääkekaappiin.  :003: 
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 28.06.10 - klo:08:13 »
Annapas Jehkin nuuhkaista sitä rohtovirmajuuren juurta. Kyllä tykkää. Kissat hullaantuu valeriaanasta.
Basso hullaantuu kaurakekseistä.
Mikä on se kissanminttu? Huumekasviko?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 28.06.10 - klo:08:37 »
Kissanminttuja on useampia: aitokissanminttu, isokissanminttu eli kollinminttu, mirrinminttu ja katinminttu. Ne ovat kaikki koristekasveja ja luonnossa vain pihoista levinneinä, harvoin villiintyneinä. Aitokissanminttua on käytetty myös rohdoskasvina.
Ne on mintun ja pillikkeiden näköisiä. Aitokissanmintun kukat vaaleanpunaiset muissa siniset tai sinivioletit. Kukat tietenkin isommat kuin mintussa, siksihän niitä koristekasveina käytetään.
Kouluajoilta muistan varoituksen sanan; mintut valloittaa perennapenkin. Jos siis haluaa helppohoitoista perennapenkkiä, on paras unohtaa mintut.
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 28.06.10 - klo:10:06 »
Kissanruoho kasvaa käsittääkseni ihan samalla periaatteella kuin rairuoho. Minä ostin kerran kissanruohon siemeniä, kun kattipaha yritti syödä viherkasvini. Pussissa oli kielto, ettei siementä saa kylvää ulos. Yllätys oli aikamoinen kun aasin pussin. Se sisälsi kauran jyviä.  :017:
Mielstäni on outoa, ettei kauraa saa kylvää ulos.

No hyvänen aika - miksi ihmeessä ei todellakaan? Luin tuon yöllä mutta tuli häikkää yhteyteen ja lopulta olin niin väsynytkin että vain  :repee:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 28.06.10 - klo:10:23 »
Yritin saada pelargoniani säilymään viime talven ylitse sisätiloissa, mutta kyllä ne nitkahtivat yksi toisensa jälkeen. Harmitti- olisin voinut antaa niiden olla ulkona niin pitkään kuin ne kestivät, siinä oli vielä monta lämmintä ja kaunista syyspäivää tulossa.

Mistähän repisi niille viileän ja valoisan tilan ensi talveksi? 
Onkohan olemassa mitään osto-ja myyntinettiä, voisin yrittää ostaa ---  myyvät sellaisia pieniä terassikasvihuoneita. Juuri nyt ei ole budjetissa määrärahaa uuteen, mtta ihmisethän kokeilevat kaikkea ja luopuvat sitten.  Se olisi hauska olemassa. Niitä on hyvinkin pieniä, tosin en ole aivan jyvällä niiden lämmityksestä enkä ihan valaistuksestakaan kun talossa ei ole ulkona pistorasiaa kuten uudemmissa taloissa. Moni vetää kyllä jouluvalojen johdot oven alta suuremmin murehtimatta miten käy.
'
Mutta sellainen olisi hyvin mukava. Kauniskin kuin mikä; sehän olisi kuin suuri kynttilälyhty, tännä noita erisävyisen punaisia pelargonioita...mitä vain maksaa lämmitys...no riippuu talvesta, tietty.

Täytyy taas lähteä puutarhatöihin jotta kissa saa kauransa. Kyllä nyt on kaupunkilaista vedätetty. Mutta onhan sitten ainakin yritetty.  Ja samalla voisi kylvää minttua toiseen laakeaan astiaan, hieman on vielä tilaa ja astioita saa kirppikseltä.  Tuo valeriaana käy kateeksi, suorastaan. Se mahtaisi olla kiinnostava kasvatettava.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 01.07.10 - klo:09:42 »
Kuinka ihminen toimii kun hänen tuijansa ruskistuu?

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 01.07.10 - klo:10:46 »
Kuinka ihminen toimii kun hänen tuijansa ruskistuu?

Ihminen suree... :'(

Jos siihen jää vihreää, niin koko peli ei ole menetetty. Se jatkaa kasvua vihreistä kohdista. Jää todennäköisesti raaskuksi pitkäksi aikaa. Ruskeat osat voi poistaa.
Oletan että viime talvi ja kevätahava on runnellut tuijaa.
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 01.07.10 - klo:10:54 »
Ihminen suree... :'(

Jos siihen jää vihreää, niin koko peli ei ole menetetty. Se jatkaa kasvua vihreistä kohdista. Jää todennäköisesti raaskuksi pitkäksi aikaa. Ruskeat osat voi poistaa.
Oletan että viime talvi ja kevätahava on runnellut tuijaa.
Siihen jäi... mutta se näyttää ruskeentuvan yhtäpäätä. Olen siitä yrittänyt pahimmin värin vaihtaneita oksia irrotella, mutta kyllä tämä näitä viime talven tuhoja on. Toivo ei ole menetetty, niitä juuri tuossa tarkastelin, ja vihreää on enemmän kuin ruskeaa. Silti,  niistä oli tulossa oikeastaan terassimetsä, niitä hoidettiin hellällä kädellä...vaikka kuolivat ne ruusutkin...hommasin uusia... laskin kyllä kustannuksia...mutta myyvät edullisesti kun juhannus on sivuutettu. Ja sain vinkit joilla ne pelastetaan varmemmin,  jos osuu toinen hurja talvi perään.

Mtta kyllä, ihminen  :'(

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 06.07.10 - klo:10:51 »
Kuulkaa, kuulkaa. Ostin pussillisen tai kaksi aivan varmasti ruiskaunokin siemeniä, kun ajattelin että sininen purkki olisi hauska. Siemenet idätetään, taimet koulitaan, istutetaan Pyryharakan hyvillä ohjeilla ulos, aivan kuten pitääkin. '

Ja mitä puhkeaa kukkaan?
Samettiruusuja.

Tämä on totta.
Katselin epäillen niitä lehtiä jo, ja joo, kukat paljastivat asian.

Kuinka ihmeessä ruiskaunokin siemenestä kasvaa samettiruusu?
Niitä minulla jo on!  Kolme purkillista!

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 07.07.10 - klo:22:29 »

Kuinka ihmeessä ruiskaunokin siemenestä kasvaa samettiruusu?
Niitä minulla jo on!  Kolme purkillista!

Ihminen on erehtyväinen, myös siementen pussittaja.  :icon_biggrin:
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 12.07.10 - klo:07:49 »
Ihminen on erehtyväinen, myös siementen pussittaja.  :icon_biggrin:
Luulin että Prismasta ostetut on konepussitettuja.

Mutta: Kaikki hengissä. Yöllä näytti hieman arveluttavalta, jotta toipuuko verenpisara mutta oli toipunut.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 12.07.10 - klo:12:33 »
Koneen käyttäjäkin on ihminen.  :icon_lol:
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 13.07.10 - klo:03:35 »
Koneen käyttäjäkin on ihminen.  :icon_lol:

Hyvin hupainen tämä juttu joka tapauksessa.  Varmaan koko satsi on ollut eri kasvia, minä  :repee: juttuhan oli äärimmäisen tyrmistyttävä, mitähän ne toiset tuumii.... Mutta kun se yksi kasvipussi jotain eri heinää oli täysin tyhjä taidan ostaa myöhemmin muualta kukansiemenet.