Kiitos Mt, itsekin mietin asiaa erilaisten yhdyssanasääntöjen mukaan ja päättelin anteeksipyytämisen olevan yhdyssana. Se vain laittaa epäilemaan, kun tarpeeksi moni muu kirjoittaa sen erikseen.
Tuo on mielenkiintoinen tilanne kun
joku pyytää anteeksi "anteeksi, että loukkasin sinua
eikä toinen ole edes huomannut, että on loukattu (yritetty loukata )
Minä olen ainakin niin kovapäinen ja tyhymä, että en useinkaan huomaa
kun joku loukkaa ja kun en tietenkään reagoi, tämä loukkaaja tekee asiansa selväksi
pyytämällä anteeksi, jotta varmasti tajuaisin, että oli tarkoitus tölväistä
Tai sitten olen pahasti paranoidinen.
Varteenotettava vaihtoehto
Entäs kun joskus
luulee tölväisseensä jotain sopimatonta, mitä toinen ei sitten ota vastaan kuten itse luulee? Tällaisessa tilanteessa kuvittelee jotenkin tehneensä häpeällisesti tai menettäneensä kasvonsa (kuten japanilaiset ajattelevat). Tätä häpeää yritetään sitten varmaankin paikata pyytämällä anteeksi.
Eli mielenkiintoista onkin kysyä, onko anteeksi pyytäjä pahoillaan toiselle aiheuttamastaan kärsimyksestä vai itselleen tuottamastaan häpeäastä. Ehken alussa käyttämässäni toisessa esimerkki tapauksessa oli kyse hiukan tuosta omasta häpeäreaktion piilottelusta, mitä toisaalta vain lisäsi huomio, ettei toinen ollutkaan loukkaantunut mitenkään. Eli anteeksipyytämisellä olikin vain kielteinen vaikutus molemmille osapuolille.
Joskus pitää varmasti paikkaansa tuokin, että ihminen haluaa anteeksipyynnöllä itse asiassa osoittaa tölväisseensä, kuten Atanasia huomauttaa.
Mutta edelleen minua kiinnostaa näkökulma, jossa anteeksipyynnön kohde väittää anteeksipyynnön vierittävän syyn hänen vastuulleen, kuten käyttämässäni ensimmäisessä esimerkissä. Toiseen Benkku vastasikin, kiitos hänelle. Ensimmäiseen tapaukseen ei voi valitettavasti enää kysyä vastausta henkilöltä itseltää, sillä hän on ilmeisesti ollut kuolleena jo vuosien ajan.
Atanasian ajatus siitä, että henkilö on vielä niin vereslihalla tuntuisi olevan järkevä, kun miettii oikeasti vihaista reaktiota. Mutta mikä hänet saa pyynnössä vereslihalle? Tuskin kaksi oppitunnilta myöhästyvää oppilasta loukkaa hänen sydänjuuriaan.
Tämä menee ehken jo hiukan anteeksiantamisen logiikan puolelle, mutta sehän liittyy olennaisesti myös anteeksi pyytämiseen.