Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?  (Luettu 52582 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #90 : 31.12.09 - klo:09:54 »
Vaikka uskoisikin Raamatun olevan Jumalan sanaa, ei sen tarvitse merkitä, että uskoisi Raamatun olevan koko totuus kaikesta. Jumala sanoo sen, minkä katsoo tarpeelliseksi ja antaa ihmisen tutkia ja pohtia loput omilla aivoillaan.

Itseasiassa ne, jotka uskovat Raamatun olevan pilkkuja myöten Jumalan sanaa, uskovat juuri tuolla tavalla.
En usko, että kukaan uskoo, että Jumala olisi kaiken kertonut.

Vaikka Raamatun uskookin olevan Jumalan sanaa, ongelmana on edelleen se, kuinka niitä tekstejä pitää tulkita.
Ne kun tuntuvat joiltain osin olevan varsin tulkinnanvaraisia ja vaikeatajuisia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #91 : 31.12.09 - klo:10:12 »
Itseasiassa ne, jotka uskovat Raamatun olevan pilkkuja myöten Jumalan sanaa, uskovat juuri tuolla tavalla.
En usko, että kukaan uskoo, että Jumala olisi kaiken kertonut.

Vaikka Raamatun uskookin olevan Jumalan sanaa, ongelmana on edelleen se, kuinka niitä tekstejä pitää tulkita.
Ne kun tuntuvat joiltain osin olevan varsin tulkinnanvaraisia ja vaikeatajuisia.

Tekee mieleni jatkaa tuosta. Raamattu on kulkenut ensin suusanallisena tietona muutaman sukupolven, ennen kuin se on kirjattu kirjalliseen muotoon ja kuten tiedämme niin siinä prosessissa mikään ei pysy muuttumattomana. Toisekseen se on kirjoitettu aikansa ymmärryksen omaaville ihmisille. Tänään tiedämme monista asioista paljon enemmän. Otetaan esimerkiksi tuo kosher eli puhdas ruoka. Tietyt ruoat määriteltiin saastaisiksi, koska ei ei ollut parempaa sivistystä siitä mikä niissä se harmin aiheuttaja. Nyt tiedämme, että sianlihassa oli trikiinejä, jotka tappoivat hiljalleen ihmisen. Tiedämme myös, että maitoa keitettäessä sen laktoosin kiderakenne muuttuu huonommin sulavaksi ja aiheuttaa vatsavaivoja laktoosi-intoleranteille. Vedenalaiset kilpikuoriset aiheuttavat kihtiä, mikä saattaa olla äärimmäisen kivuliasta jne. Vastaavia asioita on, vaikka kuinka paljon. Hyvä kysymys on miten niihin tulee suhtautua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #92 : 31.12.09 - klo:12:00 »
Oletko uskossa? Oletko uudestisyntynyt? Oletko uskomassa? Tulitko uskoon meikäläisten kättenpäälle panemisen kautta? Oletko vastaanottanut Jeesuksen elämääsi? Milloin tulit uskoon? Löytyykö körttiläisyydestä aitoa uskoa? Et voi olla elävässä uskossa, kun kuulut körttiläisiin. Eihän körttiläisyydestä voi löytyä aitoja uskovaisia, kun sieltä puuttuu täysin karismaattisuus, eivätkä armolahjat ilmene siinä herätysliikkeessä millään tavoin. Tässä muutamia kysymyksiä ja kommentteja, joita minulle on esitetty elämäni varrella.

Olen tullut oman heikon vaellukseni myötä sellaisiin johtopäätöksiin, että tällaisiin kysymyksiin ja arviointeihin on jo vara suhtautua olankohautuksella. Toisen ihmisen kunnioitukseen kuluu aina henkilökohtaisen tien huomioon ottaminen, jota toinen on kutsuttu seuraamaan. Siispä tällaisten kysymysten esittäjät on syytä jättää omaan arvoonsa, vaikka ne joskus nostattavatkin niskakarvat pystyyn.

On paljon eri teitä, jotka vievät Jumalan luo. Usko ei synny körttiläisyydestä, viidesläisyydestä, lestadilaisuudesta, karismaattisuudesta jne. Körttiläisyys ei käy kaikille samoin ei myöskään karismaattisuus. On täysin epäoikeudenmukaista arvostella körttiläisyyttä uskon puutteesta ja ylistää karismaattisuutta oikeana uskon ilmentymänä. Jokaisella on oma lahjansa ja oma tiensä - oma karismansa. Mikä minä olen vaatimaan toista oman tieni kulkijaksi. Jumala kohtaa ja pelastaa ihmisen tavalla jos toisella.

Usko tulee yksin Jumalalta. Ihminen kantaa uskoa jossakin syvällä sydämessään. Usko on salaisuus, niin kuin itse Jumalakin. Ihminen kokee uskon eri tavoin. Körttiläisyyteen ei ole kuulunut siitä elämöiminen. Kunnia kuuluu yksin Jumalalle - eikä Jumala kunniaansa jaa.

Usko ei synny järkeilemällä, vaikka järjen käyttö on sallittu. Usko ei ole filosofiaa, eikä humanismia. Usko ei ole ulkokohtaista. Ukko-Paavo kirjoittaa tästä eräässä kirjeessään: "He tyytyvät ulkonaiseen aivun uskoon ilman oikeata Kristuksen sisällistä tuntoa".

Mitä sitten tulee Raamattuun. Tulkinnat riippuvat paljon ihmisestä ja niitähän riittää. Minulle se on Jumalan ilmoitus (VT) syntiemme sovittajasta ja toteutuu UT:ssa täydellisesti. Mitä useimmin olen lukenut Raamattuni läpi, sitä varmimmin minulle on selkeytynyt Jeesuksen ristillä lausumat sanat: "Se on täytetty". Siinä se on... 

On hyvä tietää sekin, että uskon salaisuutta ei ole annettu kaikille. Uskoa ja kristinuskoa vihaavatkin ovat rakkaita Jumalalle...yhtä arvokkaita kuin sinäkin...arvosta siis sinäkin heitä Jumalan luomina ja rakastamina.

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #93 : 31.12.09 - klo:12:14 »
Oletko uskossa? Oletko uudestisyntynyt? Oletko uskomassa? Tulitko uskoon meikäläisten kättenpäälle panemisen kautta? Oletko vastaanottanut Jeesuksen elämääsi? Milloin tulit uskoon? Löytyykö körttiläisyydestä aitoa uskoa? Et voi olla elävässä uskossa, kun kuulut körttiläisiin. Eihän körttiläisyydestä voi löytyä aitoja uskovaisia, kun sieltä puuttuu täysin karismaattisuus, eivätkä armolahjat ilmene siinä herätysliikkeessä millään tavoin. Tässä muutamia kysymyksiä ja kommentteja, joita minulle on esitetty elämäni varrella.

Olen tullut oman heikon vaellukseni myötä sellaisiin johtopäätöksiin, että tällaisiin kysymyksiin ja arviointeihin on jo vara suhtautua olankohautuksella. Toisen ihmisen kunnioitukseen kuluu aina henkilökohtaisen tien huomioon ottaminen, jota toinen on kutsuttu seuraamaan. Siispä tällaisten kysymysten esittäjät on syytä jättää omaan arvoonsa, vaikka ne joskus nostattavatkin niskakarvat pystyyn.

On paljon eri teitä, jotka vievät Jumalan luo. Usko ei synny körttiläisyydestä, viidesläisyydestä, lestadilaisuudesta, karismaattisuudesta jne. Körttiläisyys ei käy kaikille samoin ei myöskään karismaattisuus. On täysin epäoikeudenmukaista arvostella körttiläisyyttä uskon puutteesta ja ylistää karismaattisuutta oikeana uskon ilmentymänä. Jokaisella on oma lahjansa ja oma tiensä - oma karismansa. Mikä minä olen vaatimaan toista oman tieni kulkijaksi. Jumala kohtaa ja pelastaa ihmisen tavalla jos toisella.

Usko tulee yksin Jumalalta. Ihminen kantaa uskoa jossakin syvällä sydämessään. Usko on salaisuus, niin kuin itse Jumalakin. Ihminen kokee uskon eri tavoin. Körttiläisyyteen ei ole kuulunut siitä elämöiminen. Kunnia kuuluu yksin Jumalalle - eikä Jumala kunniaansa jaa.

Usko ei synny järkeilemällä, vaikka järjen käyttö on sallittu. Usko ei ole filosofiaa, eikä humanismia. Usko ei ole ulkokohtaista. Ukko-Paavo kirjoittaa tästä eräässä kirjeessään: "He tyytyvät ulkonaiseen aivun uskoon ilman oikeata Kristuksen sisällistä tuntoa".

Mitä sitten tulee Raamattuun. Tulkinnat riippuvat paljon ihmisestä ja niitähän riittää. Minulle se on Jumalan ilmoitus (VT) syntiemme sovittajasta ja toteutuu UT:ssa täydellisesti. Mitä useimmin olen lukenut Raamattuni läpi, sitä varmimmin minulle on selkeytynyt Jeesuksen ristillä lausumat sanat: "Se on täytetty". Siinä se on... 

On hyvä tietää sekin, että uskon salaisuutta ei ole annettu kaikille. Uskoa ja kristinuskoa vihaavatkin ovat rakkaita Jumalalle...yhtä arvokkaita kuin sinäkin...arvosta siis sinäkin heitä Jumalan luomina ja rakastamina.


                                  Aplodit!   :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #94 : 31.12.09 - klo:12:20 »
                                 Aplodit!   :eusa_clap:
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

"Jumala käy kaikkien ihmisten luo heidän hädässään,
ruokkii ruumiin ja sielun leivällään
kärsii kristittyjen ja pakanoitten puolesta ristinkuoleman
ja antaa anteeksi molemmille. "
(Bonhoeffer)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #95 : 31.12.09 - klo:12:27 »
Toisen ihmisen kunnioitukseen kuluu aina henkilökohtaisen tien huomioon ottaminen, jota toinen on kutsuttu seuraamaan.
On paljon eri teitä, jotka vievät Jumalan luo.
Mikä minä olen vaatimaan toista oman tieni kulkijaksi. Jumala kohtaa ja pelastaa ihmisen tavalla jos toisella.

Usko tulee yksin Jumalalta. Ihminen kantaa uskoa jossakin syvällä sydämessään. Usko on salaisuus, niin kuin itse Jumalakin. Ihminen kokee uskon eri tavoin. Körttiläisyyteen ei ole kuulunut siitä elämöiminen. Kunnia kuuluu yksin Jumalalle - eikä Jumala kunniaansa jaa.

Usko ei synny järkeilemällä, vaikka järjen käyttö on sallittu. Usko ei ole filosofiaa, eikä humanismia. Usko ei ole ulkokohtaista. Ukko-Paavo kirjoittaa tästä eräässä kirjeessään: "He tyytyvät ulkonaiseen aivun uskoon ilman oikeata Kristuksen sisällistä tuntoa".

On hyvä tietää sekin, että uskon salaisuutta ei ole annettu kaikille. Uskoa ja kristinuskoa vihaavatkin ovat rakkaita Jumalalle...yhtä arvokkaita kuin sinäkin...arvosta siis sinäkin heitä Jumalan luomina ja rakastamina.
Olen miettinyt näinkin: En minä edes voi tietää, millä kohdalla tuo toinen juuri nyt on. Ehkä kohtaamme jos hän voi jäädä odottelemaan tuolle kilometritolpalle, mutta eihän hän voi? Tämä on tavallansa yksinäistä kuin mikä - vain jokin etäinen kaiku kertoo, että muita on edeltä mennyt, ja takanani soi nuoruuteni kaikki nauru, joku kulkee siellä tähän suuntaan...

Täytyykö niin olla, ettei kiinnittyisi ihmisiin - kun noita kotijumalia kerääntyy nurkkiin ilmankin pölyyntymään?
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:12:37 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #96 : 31.12.09 - klo:12:50 »
Miten, Salis, selität edelliset kommentit? Eivätkö ne ole vähän ristiriidassa keskenään? Tarkoitatko, että laki on vain rauhanyhdistysläisille ja evankeliumi koskee vain körttiläisiä?
                                                 

Legalismi painottaa laki, antinomismi katsoo, ettei laki pidä saarnata ollenkaan. Laki ja evankeliumi kuuluvat tasapainoisesti niin lestiksille kuin kördeillekin. Lestisten osalta en voi esittää mitään vaatimuksia.  :icon_wink:
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33862
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #97 : 31.12.09 - klo:12:53 »
Töräytitpä veli Lars Mikael selkeän pasuunanäänen, kuten joissakin suunnissa sanotaan. Ja Aamen päälle. Ihailtavan ymmärrettävää puhetta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #98 : 31.12.09 - klo:14:55 »
Legalismi painottaa laki, antinomismi katsoo, ettei laki pidä saarnata ollenkaan. Laki ja evankeliumi kuuluvat tasapainoisesti niin lestiksille kuin kördeillekin. Lestisten osalta en voi esittää mitään vaatimuksia.  :icon_wink:

Minusta Jampe esitti asian mahdollisimman fiksusti niin, että sekä laki että evankeliumi tulivat tasapainoisesti esiin. Hän ei siinä painottanut lakia yhtään enempää kuin evankeliumiakaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #99 : 31.12.09 - klo:15:31 »
Edelliseen aiheeseen vielä sen verran lisäystä, että toivoisin, ettei tällä foorumilla niin herkästi "otettaisi varmistinta pois päältä", kun joku mainitsee laki-sanan. Nytkin Sellon tapahtumien yhteydessä kuten myös aikaisemmin mainitun pedofiliatapauksen myötä on hyvä huomata, miten laki on tehty meille turvaksi. Ei olisi mukavaa huomata parkkipaikalla, että joku on tuhonnut minun autoni tai kotiin mennessä huomata, että siellä on tehty ilkivaltaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #100 : 31.12.09 - klo:15:41 »
Edelliseen aiheeseen vielä sen verran lisäystä, että toivoisin, ettei tällä foorumilla niin herkästi "otettaisi varmistinta pois päältä", kun joku mainitsee laki-sanan. Nytkin Sellon tapahtumien yhteydessä kuten myös aikaisemmin mainitun pedofiliatapauksen myötä on hyvä huomata, miten laki on tehty meille turvaksi. Ei olisi mukavaa huomata parkkipaikalla, että joku on tuhonnut minun autoni tai kotiin mennessä huomata, että siellä on tehty ilkivaltaa.

Laki on yhteisön elämää suojaava järjestelmä. Sellaisena juutalaisetkin sen kai käsittävät. Heille sen noudattaminen on kai pikemminkin turvallisuutta ja onnelisuutta lisäävää, kuin ahdistava vaatimus. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
 :017: Tai mistä minä tiedän.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #101 : 31.12.09 - klo:15:55 »
Lainaus
Kirkossa on muutama pappikin ja paljon jäseniä, jotka uskovat, että Raamattu on tyhjentävästi Jumalan sanaa. Siksi Raamattua tulkitaan kirjaimellisesti ilman kontekstia nykyaikaan. (Salis)
 



Niinpä varmaan on, kyllähän näin suureen kirkkoon mahtuu monenlaista näkemystä.  Oikeastaan, -jos tällaisesta asiasta keskustellaan, niin kaipaisin vähän eksaktimpia ilmaisuja sillä "raamattu on tyhjentävästi Jumalan sanaa" -on lausehirviö joka voidaan ymmärtää liian monella eri tavalla. Hedelmällistä ja rakentavaa keskustelua tuskin  voi syntyä jos käsitteet liikkuu liian yleisellä tasolla. Silloin tunnepitoisuus näyttelee argumenteissa liian suurta osaa. En nyt tarkoita, että pitäisi välttämättä käyttää oikeita teologisia termejä, mehän olemme vain maallikoita tässä asiassa, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan.  Suhtautuminen tuohon väitteseen riippuu ensinnäkin  siitä, mitä sillä ymmärretään tarkemmin selitettynä. "pilkkuja ja pisteitä myöden" on pelkkä typerä ja informaatiota vailla oleva fraasi jota jota hoetaan aivan liikaa ja minusta se kertoo enemmän tunteen palosta kuin asiaan perehtymisestä.

Onko siis kyse  a) siitä että kaikki raamattuun kirjoitettu on Jumalan sanaa?  vai  b) siitä että kaikki siellä olevat merkitykset ovat kokonaan Jumalan sanaa?

ja mitä tarkoitetaan sillä että pilkut ja pisteetkin joko ovat tai eivät ole Jumalan sanaa?


Miten "Jumalan sana" määritellään?  Onko Jumalan sanaa kaikki lauseenosat? kaikki kirjaimet? vaiko pelkät täydelliset lauseet?  -Entä sivulauseet?

Tästä taitaa tulla loputon lista joten mieleen nouseekin osuvasti Jeesuksen kehoitus lapsenomaisesta ja yksinkertaisesta uskomisesta.




Lainaus
Haiskahti hieman legalismilta, mutta loppuosaa pelastaa Sinut.(Salis)


Siksipä minä sen siihen loppuun lisäsinkin.  :003: :003:  HUomaan tekstiäsi lukiessani, että viittaus antinomismiin ei osu kohdallesi.  Piti kuitenkin kokeilla mitä mieltä olet... :icon_wink:




Lainaus
Vanhassa Testamentissa kohtaamme erilaisen Jumalan kuin Uudessa Testamentissa. Vanhassa Testamentissa tapaamme  juutalaisten ankaran ja tuomitsevat Jumalan, joka haluaa, että syntejä kadutaan ja niistä parannutaan. Jos niin ei tapahdu, niin Jumala rankaisee. (Salis)


Näinkin sen tietysti voi nähdä varsinkin jos ihan paljaaltaan pelkkää tekstiä sellaisenaan lukee. Itse löydän kaiken tämän lisäksi vanhasta testamentista myös armahtavan Jumalan, joka lähes kaikessa puhuu etukäteen tulevasta Armahtajasta ja siitä mihin kaikki tämä tähtää. Paljon vertauskuvallista tekstiä joka avautuu mm. vertailemalla samansisältöisiä tekstikohtia vanhan ja uuden testamentin välillä! Apostolitkin, saarnatessaan evankeliumia, viittasivat paljon "ennen kirjoitettuun" tekstiin joka kertoi tulevasta.

Mutta olet täysin oikeassa siinä, että vanhan testamentin antama kuva Jumalasta on ankarampi kokonaisuutena ajatellen. Minusta sen pääpaino on kuitenkin mieluummin siinä että sen kautta kaikille maailman ihmisille osoitetaan, että lain kautta vanhurskaaksi tuleminen on ihmiselle mahdotonta. Kun eivät juutalaisetkaan siihen kyeneet niin emme mekään. Tarvitsemme sovituksen.






Lainaus
En kiistä sitä, etteikö VT olisi kulttuurisesti tärkeä kristityille, mutta samalla totean, että Jeesus ja evankeliumi riittävät uskoni perusteiksi. (Salis)
 


Tuohon voisin todeta että samma här!




Lainaus
Niin. Tulkintasi on kovin kärjistetty. Valtaosa kristityistä liikkunee näiden vaihtoehtojen välillä. (Salis)



Olen samaa mieltä että oli kärjistetty!  Kuitenkin mainittuja ääripäitäkin löytyy riittämiin asti sekoittamaan jo ennestäänkin sekavaa ja vaikeasti hahmotettavaa asiaa.




Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #102 : 31.12.09 - klo:18:44 »
Edelliseen aiheeseen vielä sen verran lisäystä, että toivoisin, ettei tällä foorumilla niin herkästi "otettaisi varmistinta pois päältä", kun joku mainitsee laki-sanan. Nytkin Sellon tapahtumien yhteydessä kuten myös aikaisemmin mainitun pedofiliatapauksen myötä on hyvä huomata, miten laki on tehty meille turvaksi. Ei olisi mukavaa huomata parkkipaikalla, että joku on tuhonnut minun autoni tai kotiin mennessä huomata, että siellä on tehty ilkivaltaa.

Tasan samaa mieltä. On lakeja joiden nodattaminen on terveellistä. Kymmenessä käskyssä ei ole mitenkään tavattomasti elämää tuhoavia elementtejä.

Juutalaisudesta olen lukenut hieman ihmeissäni täältä nyt monta juttua. Itselleni on opetettu, kun pääsin vähän vilkaisemaan teologiaa (ei hirveän vaarallinen trippi muten) että tämä "lakihenkinen julman Jumalan uskonto" on suuressa määrin postuumia harhaluuloa. Juutalaisuutta ymmärretään jonkin aika kapean kristinuskon tulkinnan läpi, jossa mennään tasan kelpo pietistin kaavalla "ensin-pitää-lain-sitä-ja-tätä-jotta-kun-Kristus-niin".

Se luetaan kyllä mitä suurimmassa määrin "armouskonnoksi", jossa Jumala peräti on valinnut pienen ja heikon.

VT kannattaa lukea, itse, ja kokonaan, eikä jokainen kommentaarikaan ole pahaksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #103 : 31.12.09 - klo:20:22 »
VT kannattaa lukea, itse, ja kokonaan, eikä jokainen kommentaarikaan ole pahaksi.

Ehkä se kommentaari auttaisi aika paljonkin, nimittäin juutalainen kommentaari. Juutalaisuutta on ilmeisesti hankalaa ymmärtää, jos sitä tulkitsee mainitun kapean kristillisen tradition läpi.

Ehkä tässä nyt on pientä sellaista ongelmaa, että me tulkitsemme asioita omista lähtökohdistamme katsomatta miten juutalaiset itse asian ymmärtävät. Vähän kuin joku ulkopuolinen katsoo körttiläisyyttä, lukee Telppäsniityn herätyksestä ja Paavo Ruotsalaisen ulkoisesta käytöksestä ja tuomitsee koko liikkeen karismaattiseksi ilveilyksi.

Sanotaan, ettei voi oppia tuntemaan vieraita traditioita, jos ei tunne omaansa. Tässä tapauksessa oman tradition tulkitseminen tuntuu olevan esteenä vieraan kulttuurin ymmärtämiselle. Tulee vähän mieleen psykologian kurssien puhe "oppimisen siirtovaikutuksesta". Ja tässä tapauksessa siirtovaikutus on negatiivinen. Ensin opittu (oma perinne) vaikeuttaa uuden asian (vieras perinne) ymmärtämistä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #104 : 01.01.10 - klo:01:19 »
Ehkä se kommentaari auttaisi aika paljonkin, nimittäin juutalainen kommentaari. Juutalaisuutta on ilmeisesti hankalaa ymmärtää, jos sitä tulkitsee mainitun kapean kristillisen tradition läpi.

Ehkä tässä nyt on pientä sellaista ongelmaa, että me tulkitsemme asioita omista lähtökohdistamme katsomatta miten juutalaiset itse asian ymmärtävät. Vähän kuin joku ulkopuolinen katsoo körttiläisyyttä, lukee Telppäsniityn herätyksestä ja Paavo Ruotsalaisen ulkoisesta käytöksestä ja tuomitsee koko liikkeen karismaattiseksi ilveilyksi.

Sanotaan, ettei voi oppia tuntemaan vieraita traditioita, jos ei tunne omaansa. Tässä tapauksessa oman tradition tulkitseminen tuntuu olevan esteenä vieraan kulttuurin ymmärtämiselle. Tulee vähän mieleen psykologian kurssien puhe "oppimisen siirtovaikutuksesta". Ja tässä tapauksessa siirtovaikutus on negatiivinen. Ensin opittu (oma perinne) vaikeuttaa uuden asian (vieras perinne) ymmärtämistä.

Tuo pitää hyvin paikkansa, mutta yhtä tärkeä on kielen tunteminen ja osaaminen. Kieli hallitsee arjen logiikasta melkoisen palan ja jos et ymmärrä sitä et ymmärrä miten toinen ajattelee.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi