Minä kirjoitin tänään joulukortteja ja mietin, mitkä ovat joulun ruoanlaitto- ja leipomustöiden minimivaatimukset. Ainakin pipareita, pullaa, taatelikakkua ja KORKEINTAAN yksi satsi lihottavia joulutorttuja. Sitten vissiin jokin kinkun tapainen. Laatikot jäävät syömättä, mutta täytyy kai nekin muodon vuoksi ostaa tai tehdä. Nykyään saa kaupasta valmista lanttusosetta ja porkkanasosetta, mutta porkkanalaatikkoon pitäisi sosepaketissa olevan ohjeen mukaan silti itse keittää hankalaa riisipuuroa. Jos sille tielle lähtee, niin sitä voisi hauduttaa ison määrän ja paistaa myös karjalanpiirakoita. Joko lopetan tämän ääneen ajattelun? Muuten se jatkuu aamuun asti...
Tuntuu, että tortuista on mennyt hohto sitä mukaa, kun niiden teko on helpottunut. Itsekin olen joskus vääntänyt torttuja voista, jauhoista ja vedestä. Nykyään tulee ostettua vain niitä valmiiksi kaulittuja suorakaiteita, joista on helppo saada tarjottavaa vaikka kahvia odotellessa. Kyllä varmaan kahvipöytään riittävät oikein hyvin mainitsemasi lajit. Kun pullataikinan kaulaa ja tekee siitä muotilla ukkoja, akkoja, possuja tms., niin niistä tulee jouluisia. Piparkakutkaan eivät mitään dieettiruokaa ole, mutta kuuluvat jouluun ehdottomasti. Itse en tee taatelikakkua vaan englantilaista hedelmäkakkua. Huomaan vain, että yksi kakku riittää oikein hyvin.
Meillä laatikot tekevät kauppansa. Lasten ollessa pieniä ostin laatikot, ja silloin tuntui, että lanttulaatikko on välttämätön paha. Nyt kun teen taas itse lanttulaatikon, niin se on muun perheen paitsi itse perheenpään herkku. Riitan ruokajuttuihin laitoin sen reseptin. Se resepti on äidin perintöä ja minusta se on erittäin hyvä sellainen. Lantun lisäksi siinä on perunaa, joka pehmentää makua. Maksalaatikkoa en ole tehnyt vuosikausiin, mutta nyt ajattelin kokeilla sitäkin ja tehdä juuri niin kuin ohjeessa sanotaan.
Onpa tullut tehtyä joskus rosolliakin, mutta jouluksi sen teosta on tullut luovuttua. Itse tehty rosolli ei kestä kovin kauaa ja hirveitä savotoita ei viitsi järjestää ihan aatonaattoon. Silloin olisi mukavaa panostaa siihen, että on siistiä.
Jouluksi vaihdan keittiöön jouluverhon ja tietysti joululiinat on ihanaa kaivaa esiin. Iänikuiset joulutaulutkin on mukavaa laittaa paikoilleen. Saakohan mistään enää uusia joulutauluja? En ole nähnyt kaupassa niitä vuosikymmeniin.
Nuoriso ottaa ylensä aikakauslehdestä jonkun uuden ruokaohjeen jouluksi ja valmistaa sen aattona syötäväksi.