Kirjoittaja Aihe: talvisota 1939-40  (Luettu 38991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #120 : 05.12.09 - klo:20:13 »
Hei Johannes, en minä Sinua tarkoittanut, kun mainitsin itsehillinnästä. Veteraanin jälkeläisenä tuntuu aika hirveältä lukea sitä Sinua seuraavaa viestiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #121 : 05.12.09 - klo:20:27 »
Kielen kehityksen ihmeellisestä maailmasta:

"Me ALEXANDER I.
Jumalan Armosta,
Kejsari ja Itzewaldias yli koko Ryssänmaan
etc. etc. etc.
Suuri Ruhtinas Suomen maasa
etc. etc."
(Aleksanteri I:n hallitsijavakuutus (pdf)

Ryssä-sanan taival nykyiseksi halventavaksi ilmaisuksi on ollut pitkä ja monivaiheinen. Sen taustalla on muinaisruotsin soutamista tarkoittava sana. Sana lainautui itämerensuomalaisiin kieliin ruotsalaisten viikinkisoutukuntien (rusit) tehdessä kauppaa Novgorodin kanssa. Niille seuduin syntyi ruotsalaisasutusta, joka venäläistyi, ja niinpä rus-sanan johdoksia alettiin käyttää yleensä venäläisistä mm. venäjän kielessä. Sieltä lainasana palautettiin korkoa kasvaneena eli uusine merkityksineen takaisin ruotsalaisille, joilta suomalaiset sitten muokkasivat sen ryssä-sanaksi. Tämä on ainakin nykyisin sanastotutkimuksessa vallitseva kanta.

Halventavien sanojen korvaaminen neutraaleilla on valitettavasti erittäin ongelmallista, ellei samalla onnistuta muuttamaan halveksimisen perustana olevia yhteiskunnallisia suhteita (kuulostaapa epäilyttävästi Parta-Kallen ajatukselta, ja taitaa sitä ollakin...). Tilalle tarjotut neutraalit sanat saavat nimittäin hetkessä erilaisia sävytyksiä. Esimerkkejä on vaikka kuinka, mm. "maahanmuuttaja". Mitä voimakkaampi kielto, sitä nopeammin neutraali sana muuttuu halventavaksi.

Päinvastainenkin kehityskulku olisi periaatteessa mahdollinen. Tuttu Tunisiasta Suomeen saapunut kaveri kierteli aikoinaan peruskouluissa ja aloitti kuulemma esityksensä sanomalla "Terve, minä olen mutakuono!". Ruotsinkielisten suomalaisten parissa taisi joskus syntyä idea hurri-sanan ottamisesta positiiviseen käyttöön.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #122 : 05.12.09 - klo:21:09 »
"En minä mikään sosiaalisesti työrajoitteinen ole, ihan tavallinen juoppo vain," sanoi puliukko 70-luvulla.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #123 : 05.12.09 - klo:21:27 »
Hei Johannes, en minä Sinua tarkoittanut, kun mainitsin itsehillinnästä. Veteraanin jälkeläisenä tuntuu aika hirveältä lukea sitä Sinua seuraavaa viestiä.

En minä sitä niin ymmärtänytkään. :D
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #124 : 06.12.09 - klo:11:53 »
En minä sitä niin ymmärtänytkään. :D


Jotenki tuntuu vaan siltä, että niille nuorille, joiden isällä tai isoisällä ei ole mitään kosketusta sotaan, tuntuu olevan helppo sanoa, ettei olis tarvinnu sotia ollenkaan. Hyvähän se on sanoa, kun on itse saanut elää hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa saa palvelut valmiina käteen. 1940- ja 1950-luvulla meininki oli toinen. Ei edes puhuttu hyvinvointiyhteiskunnasta vaan yritettiin jotenkin tulla toimeen taloudellisesti erittäin ahtaissa oloissa.
Ei ollut vastaus Sinulla, Johan, vaan yleinen toteamus vaan.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #125 : 06.12.09 - klo:12:12 »
Tuo 'Jumalan avulla pirua ja ryssää vastaan' -asenne on tietysti ikivanha. Sehän heijastuu toisessakin itänaapureitamme tarkoittavassa sanassa. Venäläiset eli vainolaiset ovat saaneet nimensä omasta sotaa tarkoittavasta sanastaan. Samaa juurta lienee myös vainaja.
Historialle emme mahda mitään. Yritetään pitää vainot ja sankarivainajat historiassa ja rakentaa rauhaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #126 : 06.12.09 - klo:13:21 »
Tuo 'Jumalan avulla pirua ja ryssää vastaan' -asenne on tietysti ikivanha. Sehän heijastuu toisessakin itänaapureitamme tarkoittavassa sanassa. Venäläiset eli vainolaiset ovat saaneet nimensä omasta sotaa tarkoittavasta sanastaan. Samaa juurta lienee myös vainaja.
Historialle emme mahda mitään. Yritetään pitää vainot ja sankarivainajat historiassa ja rakentaa rauhaa.

En tuosta tiedä, mutta Viena on samaa juurta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #127 : 06.12.09 - klo:13:47 »
Kun ajattelee miten ennen taloista lähti miehet sotaan ja naisväki jäi yksin karjan ja talon töiden kanssa ja miten lujalla he olivat, tehden niin maatyöt kuin lasten hoitamiset ym. niin pistää vihaksi tänä aikana nähdä ja kuulla miten helposti nykynaisille (ja ihmisille yleensäkin) tulee "burnout".  On nuoria terveitä naisia joilla on 1 lapsi ja edes joulusiivoja nämä p**keleen mamsellit eivät viitsi tehdä itse "kun siinä niin rasittuu".  Tilataan siivooja tai vanha äiti kotia siivoomaan ja tekemään niitä olemattomia "töitä" joita ei viitsitä itse tehdä kun on totuttu niin hyvälle! On muka niin kiire sen ainoan lapsen kanssa...  Maaseudulta kotoisin olevat ihmiset ovat onneksi vielä suht. normaaleja suurelta osin, mutta mitä suurempi kaupunki ja useampi sukupolvi kaupunkilaisuutta takana, sitä saamattomampi ja laiskempi usein ihminen on. Mitään ei viitsitä itse tehdä ja kaikesta kitistään ja inistään. Sen näkee siitäkin että kun jotain ruvetaan tekemään, niin mitään ei viitsitä eikä osata tehdä itse. Jopa persaukiset kaupunkilaisnulikat rakennuttavat taloja "avaimet käteen" periaatteella kun ei viitsitä tehdä mitään itse. Sitten näytellään sitä mahtavuutta; -velaksi! Voi tätä aikaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #128 : 06.12.09 - klo:14:08 »
Olen tätä samaa nähnyt jo ainakin kaksikymmentä vuotta. Ns. uus-avuttomat äidit jotka menettävät hermonsa kaupan kassajonossa tai pankin jonossa tai jopa kirkossa, ovat säälittävä näky kasvattamattomien(rajattomien ) lastensa kanssa.

Yks´päivä telkkarissa eräs mummo kertoi ryhtyneensä tukihenkilöksi tällaisille perheille(yksinhuoltajiko osa?) jotta lapsia ei tarvitse raahata aikaisin kodestaan ostoparatiiseihin shoppailemaan.

Mikähän tämän on aiheuttanut? Lapset on niin levottomia ja äänekkäitä esim. telkkarissa kun näytetään kouluista otettua kuvaa. Rynnivät kameran päälle joukoittain.
Katsokaapa ja verratkaapa otoksia vaikkapa vielä1950-luvulta.
Ns. vapaa kasvatus alkoi 1960-luvun lopulla, samoin avoliitot. ???

Epäilen että nä pienet ihmiset eivät tiedä edes että Suomi on isänmaamme.

                              Riitta-mummi, kalkkis
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #129 : 06.12.09 - klo:14:33 »
Minä olen pannut merkille, että nykyään kun nuoret pariskunat kasvattavat lapsiaan, niin lapsille iskostetaan heti pienestä pitäen sellaine ajatusmaailma jossa lapset ja aikuiset ovat samanarvoisia (=ymmärtäkää tämä oikealla tavalla!). Siis aikuiset neuvottelevat asioista lapsien kanssa tasavertaisina, esim. kotiintuloajoista, siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Pitkälti lapset itse saavat nykyään määritellä omat rajansa.
Tämä näkyy kaikessa; esim. televiosiosarjoissa kuten salkkarrit ja mitä muita samantyyppisiä on, usein lapset ovat aikuisia ja aikuisia neuvomassa elämän perusasioissa ja aikuiset ovat niissä lapsia joita neuvotaan ja opetetaan.  NUoremmat pariskunnat monesti sopivat esim. lasten kavereiden kanssa suoraan asioita, kysymättä näiden vanhemmilta ensin, mikä ennen ei tullut kuuloonkaan.  Lapsista kasvatetaan henkisesti tasavertaisia uusavuttomien idiootti-aikuisten kanssa joilla elämän perusviivat ovat totaalisesti hukassa.  Eipä ole ihme että tulee villejä ja pitelemättömiä kakaroita.

Itsekin olen lapsia maailmaan kasvattanut ja kyllä meillä taatusti on aina ollut kaikille selvää että vanhemmat päättää ja lapset sopeutuu.  Yhtään kertaa ei ole tarvinnut lasta lyödä enkä olisi lyönytkään, -silti on hommat sujuneet.  Pieninä ne jo pitää opettaa tavoille! Vanhempina ei enää saa!

Muistanpa omasta ja muiden saman ikäluokan että vanhempia vastaan ei uskallettu koskaan nousta, muuta kuin jotkut erikoistapaukset, joista sitten yleensä tulikin jotain sosiaalitapauksia. Sain monesti opettajaltani luunappejakin eikä elämä ole siitä yhtään pilalle mennyt.   Nykyään varmaan mentäisiin johonkin h*lv*tin psykologille purkamaan traumoja jos opettaja antaisi luunapin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #130 : 06.12.09 - klo:16:06 »

Tuo 'Jumalan avulla pirua ja ryssää vastaan' -asenne on tietysti ikivanha. Sehän heijastuu toisessakin itänaapureitamme tarkoittavassa sanassa. Venäläiset eli vainolaiset ovat saaneet nimensä omasta sotaa tarkoittavasta sanastaan. Samaa juurta lienee myös vainaja.

Historialle emme mahda mitään. Yritetään pitää vainot ja sankarivainajat historiassa ja rakentaa rauhaa.

Vaino lienee todellakin venäläinen laina (vojná, sota).

Vainaja taas on lainasana, jonka taustalla on germaanisten kielten pientä tai viheliäistä tarkoittavia sanoja, kuten gootin wainahs kurja; nykysaksassa samaa juurta ovat wenig pieni ja siitä johtunut weinen itkeä.

Venäjä ei äänteellisestä samankaltaisuudestaan huolimatta ole sukua sen paremmin vainolle kuin vainajallekaan. Se on germaaninen lainasana, jonka taustalla on aluksi slaaveja yleensä, sittemmin Itämeren etelärannikon vendejä tarkoittava kansallisuudennimi, Wenden. Mahdollisesti latinan illyyrialaista heimoa tarkoittava sana venetes on samaa juurta.

Muista samankuuloisista sanavartaloista venyä lienee omaperäinen. Vene joko johdettu siitä tai indoeurooppalainen laina.

Mt

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #131 : 06.12.09 - klo:16:52 »
Jeps, kohta linnan juhlia seuraamaan. Jos itse olisin vieraslistaa tekemässä, niin sieltä nämä julkkikset pois, ja veteraaneja tilalle. Mannerheim-ristin ritarien joukko taitaa olla enää 1 tai 2 niin voisi ottaa tilalle näitä tavallisia veteraaneja vanhimmasta ikäluokasta aloittaen niin kauan kuin heitä vielä on. Heidän ansiostaan kuitenkin vietämme juhlaa, niin itseäni ärsyttää se, että nyt tärkeintä on vain se, kellä on hienoin puku ja itsenäisyys unohtuu taka-alalle.

Ja tuosta liian vapaasta kasvatuksesta olen sama mieltä. Itse olen kasvanut maaseutuyhteiskunnassa, vaikken maatalosta olekaan. Kyllä meillä kuitenkin opettajan sana oli laki ja kotona olisi ollut kylmä kohtelu, jos vanhemmille olisi haistateltu. Toisaalta en muista ikinä rangaistuksia saaneeni, kun kunnioitus sekä opettajia että vanhempia kohtaan oli niin suuri, ettei vastaanpulikoiminen (siis v*ittuilemisen tasolle asti meneminen) käynyt edes mielessä. Toki asioista keskusteltiin ja en minä 1940-lukua kaipaa, jossa karttakepillä paukutettiin näpeille, mutta kunnioitusta menneitä sukupolvia kohtaan kaipaan.

Itse haluan ehdottomasti vielä joskus takaisin maaseudulle. En tykkää ollenkaan kaupunkielämästä, vaikka Kuopio nyt ei pahimmasta päästä vielä olekaan. Kuitenkin minulle on liikaa sekin Helsingistä puhumattakaan. Itse haluaisin enemmän aikaa ja yhteisöllisyyttä. Ehkä sitä kaipaan sota-ajasta ja jälleenrakennusvuosista: yhteen hiileen puhaltamista. Olen samaa mieltä tuosta, että nykyaikana on asiat niin hyvin, että inistään ja valitetaan ihan turhasta. Bussi myöhästyy Helsingissä 2 minuuttia ja siitä valitetaan vaikka kuinka paljon. Täällä saattaa olla juna myöhässä puoli tuntia, mutta ei se nyt minua niin harmita, että rupean siitä lehteen kirjoittamaan. Saati sitten että muutama vuosikymmen sitten on sanottu, että "huomenna tulee uusi". Tai sitten kaupasta on loppunut joku tuote...noh, ostetaan jotain muuta tai katsotaan mitä kaapista löytyy. Elämässä on kuitenkin paljon oikeasti tärkeitä asioita, mutta ne unohtuvat herkästi. Toisaalta sehän kuvastaa vain sitä, että meillä on vain asiat hyvin ja hyvä niin. Itse ainakin olen viime aikoina yrittänyt pistää arvojärjestystä uusiksi, etten ajatuisi tähän kaupunkilaisideologiaan: "kaikki minulle heti, kaikki pyörii minun ympärillä". Enemmän kaipaisin arvostamista ja toisista välittämistä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #132 : 06.12.09 - klo:17:38 »
Jeps, kohta linnan juhlia seuraamaan.
[--]
Olen samaa mieltä tuosta, että nykyaikana on asiat niin hyvin, että inistään ja valitetaan ihan turhasta.

Kivoja traditioita meillä. Linnanjuhlat ja Tuntematon telkkarista.
Siksi haluankin valittaa ihan turhasta:
Miksei talvisodan juhlavuonna näytetty mieluummin Tuurin Talvisotaa? Siinäkin itsenäisyys säilyy.
Lisäksi pohjalaiset olisivat olleet innoissaan.

Tunemattomassa on tietysti suomalaisia tasapuolisemmin ympäri maata.  :icon_wink:

Olen nähnyt Tuntemattoman jo kymmeneen kertaan. Olen myös lukenut sen kerran. Historianopettajani sanoi hyvin, että häntä alkoi tympiä hiukan kun hän muisti kaikkien repliikkien tauotuksetkin ulkoa. Hyvät ihmiset siellä Ylessä! Olkaa radikaaleja ja vaihtakaa joskus leffaa. Edes se uudempi versio joskus.

Ja radioissa olisi voitu soittaa koko päivä suomalaista, ja vain suomalaista, musiikkia.

Muuta ei nyt keksi. Näin huonosti on asiat itsenäisyyspäivänä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #133 : 06.12.09 - klo:18:14 »
Vitsi kun olisi hauskaa seurata linnan juhlia, mutta kun se digiboxi on edelleen hajalla ja uusi ostamatta. Tänään jo ajattelin, pitäisikö ostaa uusi boxi. Sitten kävimme kylässä ja siellä näkyi ja kuului televisiosta urheilua. Ajattelin, että antaa sittenkin olla koko digiboxin.

Tuota terveiden nuorten ihmisten meininkiä minäkin monesti ihmettelen ja paheksun (uskallan myöntää). Tilataan siivooja kotiin eikä opeteta lapsille kotitöitä. Siinähän sitä tulisi yhteistä tekemistä lasten kanssa kun heidät opetettaisiin pienestä pitäen osallistumaan siivoukseen, tiskaamiseen (nykyään astianpesukoneen täyttämiseen) ja ruuanlaittoon.
« Viimeksi muokattu: 06.12.09 - klo:18:21 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #134 : 06.12.09 - klo:18:58 »
Talvisodassa kuolleiden nuorten miesten muistoksi kävin Isänmaallisesti viemässä kynttilän Lauttasaaren sankarihaudalle.
Tai muistomerkille, mikä se sitten onkaan.

Ihan virallisesti ensin sytytin kynttilän, sitten kädet selän taakse, pää kallelleen ja pieni nyökkäys lopuksi.
Kotiin ajaessani pistin Juha Tapion suomalaista musiikkia. :icon_wink:

Olisi ollut kiva käydä Lahdessa körttiseuroissa, mutta se nyt jäi. Pahoittelen.

No en oikeesti tiedä kuinka isänmaallinen olen, mutta ne nuortenmiesten kuolemiset siellä jossain on kyllä sellainen asia mitä kunnioitan.

Mitäköhän perinteitä kunnioittavaa keksisi seuraavaksi?
Josko kävisi moikkaan Joulupukkia?

Mitä te tätä nuorisoa niin mollaatte, ittehän olette heitä kasvattaneet.
Suurinosa heistä obn ihan ok.
Ja Jude näkemykset ymmärrän hyvin.
Maailmamme muuttuu ja yhdistyy yli rajojen. Ei voi mitään, mutta tuleen ei saa jäädä makaamaan, vaan jotakin voi aina tehdä, jos ei muuta niin muuttaa asenteita ainakin.
Omia ja ehkä muidenkin? :icon_cool:



Kaikki valta tekoälylle!