Nyt tilanne on ajautunutkin taas siihen pisteeseen, että en halua osallistua enää foorumin keskusteluihin ja tuskin mielipiteitäni edes joku kaipaakaan.
Vaivattu sielu, et saa häipyä! Niin Siionin virsiä uudistaessa kuin herännäisyyden tulevaisuutta pohdittaessa tarvitaan erilaisia mielipiteitä. Herännäisyyden yksi vahvuus on ollut jo vuosikymmeniä se, että tähän liikkeeseen mahtuu eri tavoin ajattelevia ihmisiä, eikä kaikkia ole vaadittu samaan muottiin. Tämän soisin säilyvän jatkossakin.
Selitän vielä vähän, miksi puolustan Judea, vaikkei kukaan ole vielä sitä ehtinyt kyseenalaistamaankaan. Anteeksi tämä epäluottamus.
Työssäni pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla törmään jatkuvasti ihmisiin, jotka ovat näitä paljon puhuttuja "lähinnä heränneitä". Monet heistä eivät ole etsinnästään huolimatta löytäneet itselleen sopivaa paikkaa kirkollisella kentällä. Monelle heistä herännäisyys on kiinnostava ja heidän ajatteluaan vastaava liike. Miksi nämä ihmiset eivät kuitenkaan juurru körttiläiseen seuraliikkeeseen?
Syynä on meidän vanhanaikainen kielemme ja kulttuurimme. Esim. sellainen pieni asia kuin virren aloittaminen seuroissa ilman numeron ilmoittamista sitä ennen on minulle tässä liikkeessä kasvaneena tuttu, turvallinen ja pidetty tapa. Sen sijaan moni uusi kokee sen poissulkevana: on sisäpiiri, joka heti yhtyy virteen ja sitten katselee nyrpeänä niitä, jotka selaavat hakemistoa. Tästä syystä olen joutunut itsekin luopumaan tuosta tavasta ja yleensä tämän alueen seuroissa ilmoitetaan ensin numero ja sitten rauhassa odotetaan, että kaikki pääsevät mukaan. Sama ilmiö näkyy myös seurapuheiden kielikuvastossa ja Siionin virsissä. Ne eivät valitettavasti avaudu helposti uusille mukaan tulleille.
Minäkin kun olen syntymästäni lähtien ollut keski-ikäinen, kaipaisin tunnetasolla Vaivatun sielun mainitsemia muotoja ja sisältöjä. Työssäni en voi kuitenkaan kahlita itseäni niihin, sillä muuten täällä jäisi aika moni nälkäinen ravinnotta.
Summa summarum: kun (ei jos) pohditaan herännäisyyden tulevaisuutta, on otettava huomioon niin Vaivatun sielun edustama perinteinen kuin Juden edustama uusi ajattelu. Kumpikaan ei edusta pientä vähemmistöä tämän liikkeen sisällä. Ja molempien tavoin ajattelevilla on paljon annettavaa herännäisyydelle ja herännäisyydellä heille.