Kun Jeesus oli perkeleen kiusattavana erämaassa, perkele näytti Jeesukselle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi Jeesukselle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua." Kuten muistamme, Jeesus ei kumartanut. Keneltä se olisi ollut pois jos Jeesus olisi kumartanut? Nuori mies, ei taatusti reumatismia ja nivelet hyvässä kunnossa. Mitä sitten, jos hän olisi kumartanut, olisiko se ollut niin vakava asia? Mahtoiko hän olla änkyrä?
Taidan olla tosikko, mutta koen tämän Pirskan viestin varsin ilkeänä. Otan kysymyksen tosissani ja vastaan: Jos Jeesus olisi kumartanut, se olisi ollut pois meiltä kaikilta. Meillä ei olisi pelastajaa, eikä toivoa. Siksi vertaus aiempaan kysymykseeni on ontuva.
Edelleen toistan: Jos kirkossa sallittaisiin parisuhteiden siunaamisen osalta omantunnonvapaus molempiin suuntiin, mitä ongelmallista siinä olisi? Pappi, joka haluaisi tämän toimittaa, voisi tehdä sen pelkäämättä sanktioita. Ja pappi, jonka vakaumus kieltää sen, saisi jättää sen tekemättä samoin pelkäämättä sanktioita. Molemmat saisivat toimia vakaumuksensa mukaan ja myös eri tavoin ajatteleville seurakuntalaisille olisi kaikille tilaa.
Tosiasia nimittäin on, että yksimielisyyttä emme tässä asiassa tule löytämään. Siksi on löydettävä tapa elää tämän ristiriidan kanssa. Tuo malli olisi mielestäni sellainen.
Jos koet kommenttini ilkeänä, en voi sille mitään. Olen vain tottunut sanomaan oikeasti oman mielipiteeni, vaikka se poikkeaisi valtavirrasta.
Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin homosuhteiden siunaamisessa ensin olisi omantunnon vapaus molempiin suuntiin ja sitten noin 20 vuoden kuluttua vastustajat ajettaisiin nurkkaan. Tämähän nähtiin jo naispappeuden kohdalla (en vastusta naispappeutta, mutta säälin sitä vastustavia pappeja).
Vaikka minun onkin ihan turhaa alkaa inttää teologin kanssa, niin teen sen siitä huolimatta. En voi ymmärtää tätä homosuhteiden siunaamista, miksi se on niin tärkeää. Minusta Raamattu varoittaa todella ankarasti ylipäätään siitä, että homot harrastavat seksiä. Muistaakseni Sodomassa ja Gomorrassakin oli tosi paljon sellaista elämää ja minun ymmärrykseni mukaan sellainen yhteiskunta on pahasti rappiolla. Minä ihan oikeasti pelkään, että sitä mukaa kun Suomessa hyväksytään kaikkea mahdollista jumalattomuutta ja se vielä kirkossa siunataan, että Jumala ottaa pois siunauksensa meidän kansalta.
Koko ajan meidän yhteiskuntaan tuodaan uusia asioita, joilla sitä rapautetaan sisältä päin. Tuntuu, että nykyajan ihminen kuvittelee olevansa niin viisas, että se on kaiken perinteisen yläpuolella. Ensin tulivat avoliitot, joita aluksi paheksuttiin. Pikkuhiljaa ne yleistyivät niin, että eihän niitä kukaan enää pidä minään. Nuoret kuvittelevat, että ei voi mennä naimisiin, ellei ole ensin asunut avoliitossa. Ihme, ettei siinä ole siunauksella mitään väliä, kun sen saisi ihan vain solmimalla avioliiton. Sitten alkoivat Setalaiset vaahdota homoliittojen puolesta. He voivat jo rekisteröidä parisuhteensa, mutta ei sekään riitä, kun pitää vielä kirkossa siunata. Sanokaa minun sanoneen, että tähän se ei jää. Pala palalta se asia juntataan läpi ja vastustajat vaiennetaan tavalla tai toisella.
Minusta meidän pitäisi pelätä enemmän Jumalaa kuin ihmisiä.