1) arkikokemuksen kautta. On ilahduttavaa, että foorumille kirjoitetaan tarinoita siitä, miten niitä armonvilauksia näkyy, tai miten niitä kaivataan. Siis puhtaasti omista kokemuksista lähtien. Ei vaadita muita kokemaan samoin, sillä ihmisinä koemme asiat monella eri tavalla.
Tämähän teilattiin heti alkuunsa, kun kerroin omasta pelastuksestani. En kai älynnyt nimittää niitä armonvilauksiksi, vaikka sana onkin tuttu.
Tienes-2, ehkä ymmärrät ilmaisun 'olla uskossa' eri tavalla kuin joku muu. Minä itse koen, että usko on pikemmin minussa (sen verran kuin on) kuin minä uskossa. Kenties Jumalaan tai Raamatun sanaan uskominen on hänelle eri asia kuin olla uskossa jonkin suuntauksen määritelmän mukaan - vaikkapa aikuiskasteen, uudestisyntymiskokemuksen ja Hengeksi ymmärretyn hurmoksen kautta.
Todennäköisesti siinä on vivahde-eroja erilaisten ihmisryhmien välillä, mutta ei se minua häiritse. Jotkut ottavat esimerkiksi Jeesuksen vastaan ja toiset antavat elämänsä Jumalan käsiin - minusta se on aivan sama.
Paavo sen sijaan näki, että tämä uskonvarmuuteen tuudittautuminenkin on ihmisen ottama askel Jumalaa kohti, ja siksi väärä, sillä mitään mitä ihminen tekee, ei voi tuoda Jumalaa lähemmäs ihmistä.
"Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset. Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi. Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa. Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain." Jaak. 4:8-11.
Oikeuttaako Raamattu sitten tuomitsemaan? Tuomiota se on Raamattua lainaten tuomitseminenkin ja sellaiseksi sen saa tulkita. Se mihin Raamattu kehoittaa, on tutkia omaa silmää ja kilvoitella siellä olevan hirren kanssa.
Ei Raamattu oikeuta tuomitsemaan, vaan kieltää sen. Siksi en olekaan tuominnut, mutta olen siteerannut Raamattua, joka on käsittääkseni kaikissa olosuhteissa luvallista.
Siinä sitä taas annetaan sijaa ihmisen teolle. Ja kun vaaditaan ihmiseltä tekoa on se kahlitsevaa evankeliumia. Sillä mitä minä voisin tehdä, joka kelpaisi Jumalalle. En mitään. En ainakaan mitään, jos teoillani yritän varmistua omasta pelastuksekseni.
Jeesus sanoi: "
Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle." Matt. 3:2.
"Huutavan ääni kuuluu erämaassa: '
Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi.'" Matt. 3:3.
"
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä," Matt. 3:8.
"
Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät." Matt. 7:13-14.
"
Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille." Luuk. 6:35.
"Ja minä sanon teille:
tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin." Luuk 16:19.
"
Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme." Room. 13:11.
Kyllähän näitä tekemiseen kehoituksia on Raamattu täynnä, tässä niistä muutamia. Pelastus, josta Jeesus puhuu, edellyttää ensisijaisesti vastaanottamista. Millä tavalla se tapahtuu, se on yksilöllistä, mutta sitä ei voi toinen ihminen mitätöidä sillä, miten hän on käsittänyt Lutherin tai Paavon puheet. Heidän puheensa eivät koskaan tee tyhjäksi sitä mitä Jumala on puhunut Raamatussa.
Toki poikkeuksena olisi se, jos jos joku todella kertoisi edustavansa jotakuta ja hänellä olisi lainmäärämät valtuudet toimia edustajana. Jumalaa meistä kukaan ei ole valtuutettu edustamaan.
"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." Mark. 16:17-18.
"Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi," Ef 4:11. Joten kaikki apostolit, profeetat, evankelistat, paimenet ja opettajat ovat Jumalan valtuuttamia. Samoin Jeesus käski rukoilemaan hänen nimessään, näin valtuuttaen uskovat käyttämään sitä valtaa joka hänellä on.