Kirjoittaja Aihe: Syksy  (Luettu 41431 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Syksy
« Vastaus #105 : 19.09.14 - klo:17:25 »
Olen tullut noihin ajatuksiin. Raja sairaan ja viisaan mielen välillä on ohut. Sama on mielestäni nautinnollisuuden ja pinnallisuuden kanssa.

Taiteilijoista löytyy ne herkimmät tyypit. Pinnallisia en usakalla nimetä, mutta mietitäämpä joitakin julkkiksiamme jotka myyvät itseään.

Syksy tekee ilmeisesti pohdiskeluille alttiiksi. On kiva kun on kaveri täällä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy
« Vastaus #106 : 19.09.14 - klo:17:31 »
Vähän sama ( kärsimyksen ahjo )on taiteilijoilla, maalarit ja veistäjät jne, kuoleman jälkeen taksat kihahtavat niin, että jokapäiväinen leipä olisi turvattu. Eläissään moni ei voinut taulustaan hintaa pyytää elantoon, piti tyytyä sen vertaan, ettei tullut tappiota. Pelasi silloin, kun oli "rahoittaja" esim aviopuoliso.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Syksy
« Vastaus #107 : 19.09.14 - klo:17:37 »
Hän eli vain Syksystä Jouluun, Aleksis Kivi.  Se oli aikaa jolloin vain säätyläiset ja porvarit elivät ilman leipähuolia.

Kalervo Palsa ja Vilho Lampi tulivat heti mieleen.  Palsa on nyt myös näyttämölle kelvannut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Syksy
« Vastaus #108 : 19.09.14 - klo:19:58 »
Hän eli vain Syksystä Jouluun, Aleksis Kivi.  Se oli aikaa jolloin vain säätyläiset ja porvarit elivät ilman leipähuolia.

Kalervo Palsa ja Vilho Lampi tulivat heti mieleen.  Palsa on nyt myös näyttämölle kelvannut.

Oonko jo todennut, että tämä foorumi on mulla myös päiväkirjan ohella muistelu kirja :)
Anteeksi jos se sotkee muiden kirjoittelua, mutta pikasen kirjoitteluni aina sivuaa koettua elämääni ja historiaa.
,. No ehkä meidän jokaisen kirjoitukset.

Toi Riitta mummonn kirjpoitus jotenkin nosti voimakkaasti esiin sukukirjan jota joskus selasin.
Kaikki sukulaisethan oli kauppiaita ja minä mustalammas sitten vaan myyntimies :)

Riitan kirjoitus Suomen raskaata ajasta jolloin oli leipä huolia, jonka tuntemisesta ehkä pikkuvihani kirkkoa ja säätyläisiä ja ties mitä tittelimaakareita nyt onkaan, nosti muiston siis sukukirjastamme.

Sukumme nimihän joskus oli Aurinko, mutta kun tuli se nälkäaika ja porukoita kuoli varsinkin lapsiamme, niin Isak iso iso ja jotakin polveen muutti aurinkolasta pois ja muutti nimemme Hautalaksi. Uudessa paikassa oli terva hautoja.
Sitten mitä ymmärsin, niin iso isä muutti Amerikkaan, jossa tapasi iso äitini joka oli hänkin myös kauppias isossa maassa ja jotain juutalaisvihaa olivat myös paossa,.
Mutta itse olen supi supi suomalainen juuriltani, vaikka iso isien nimet nyt on mitä on.

Suomessa on ollut kautta aikojen kovia aikoja ja hirveen vähän solidarisuutta köyhempiä kohtaan.
Ihmetellä mistä tämä heikko vähäosaisia kohtaan tuleva tuki on?
Kun olin Tanskassa työttömänä jonkun kuukauden, niin sain korvauksia 90% siitä mitä sain palkkaa kun olin työtön.
Ei se saanut mua toimettomaksi, vaan kuten jokainen ihminen, niin minäkin velvollisuudentunteesta etin uuden työn.
Kukaan ei halua olla työtön.

Jokapäiväine leipä nyky yhteiskunnassa ei ole kuin järjestely kysymys ja sydämen tahtoa pikkaisen vaativa.


Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #109 : 20.09.14 - klo:22:10 »
Hän eli vain Syksystä Jouluun, Aleksis Kivi.  Se oli aikaa jolloin vain säätyläiset ja porvarit elivät ilman leipähuolia.

Eikö tuo kuitenkin edustanut riittoisinta aikaa, myös heille  joilta keväämmällä loppuivat vilja ja juurikasvit?  Ainut lehmäkin oli ummessa, kun rehuksi ei riittänyt kuin olkea. .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Syksy
« Vastaus #110 : 21.09.14 - klo:07:58 »
Paitsi jos tuli katovuosi.  Ajattelen tämän runon sympoloineen Aleksis Kiven elämän kaamos-puolta.
Aikuis-ikähähän oli hänellä lähinnä armoleivällä elämistä. Lapsuus lienee ollut tavallisen mielikuvitusrikkaan pojan elämää. On epäilty, että Aleksiksen "oikea" isä, säätyläiseksi arvailtu, olisi avustanut elättämisessä.

Runo on Eino Leinolta, ja se kertoo enemmänkin runoilijan, taiteentekijän taipaleesta.

http://www.aleksiskivi-kansalliskirjailija.fi/fi/index.php?option=com_content&task=view&id=150&Itemid=184

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Syksy
« Vastaus #111 : 21.09.14 - klo:07:59 »
Sörenillähän oli voimakkaita mieliala vaihteluita.

Oli masennusta ja korkeaa lentoa.
Olipa joidenkin tietojen mukaan joskus jopa mielisairaalssa.

Kirjapiirissä mietimme, että onko aina joidenkin syvien viisauksien tultava kärsimysten ahjosta?


En ole söreniläinen, mutta kärsimysten ahjo on viisauden sepänkivi. Ainakin minun mielestäni... mutta toisaalta olen sitäkin mieltä kaikki nämä mielensäpahoittajat ja niiden aivosolut, joita on kaksi niin ei ole syvää viisautta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #112 : 21.09.14 - klo:11:42 »
Minä olen suuresti miettinyt kärsimyksen merkitystä. Aikanaan kun aloitin analyysin sanoi hän tämä analyytikkoni ettei kärsimys mitään hyötyä tee kunhan hän hajottaa ihmisen, noin om in sanoin.

Joitakin aikoja sitten kävin mielessä läpi nuoruuteni oikeastaan varhaisaikuisuuteni ystävät, jotka tapasin uudestaan.  Oli tullut mitä kenellekin, kuuroutta kutistajalle, kovin vaikeaa liittoa, ja mietin heitä.

Ei he jalostuneet olleet. Mielen sisälle ei ihminen näe, murta käytöksen kyllä, ja mitä näkee, katkeruutta ja valmiutta miettiä kärsimäänsä pahaa, tuli omaan mieleeni ettei ihminen itse jalostu laisinkaan. Eiköpä nuo todenneet että Leena se käy vuos vuodelta huumorintajuttomammaksi pinkeemmäksi ja äkeämmäksi tai mitä he huomasi.

Samalla muistelin mitä yksi viisausmies Karttulasta, ei Tomi vaan toinen, sanoi saarnassansa tahi muuten. Että Jumala kuoleman jälkeen tunnistaa oman poikansa hyvät työt ihmisessä, eikä meitä katsele.

Jätin tästä loppukaneetinkin pois.

Viisausihmisiltä kyllä toivoisi toisenkin laisia näkemyksiä, olisihan se siistiä ettei kärsimys olisi ollut joutavaa kun sitä kumminkin elämä tuo.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #113 : 21.09.14 - klo:11:51 »
[quote author=Viisveisaaja link=topic=1158.msg152817#msg152817 date=1411145883


Suomessa on ollut kautta aikojen kovia aikoja ja hirveen vähän solidarisuutta köyhempiä kohtaan.
Ihmetellä mistä tämä heikko vähäosaisia kohtaan tuleva tuki on?
Kun olin Tanskassa työttömänä jonkun kuukauden, niin sain korvauksia 90% siitä mitä sain palkkaa kun olin työtön.
Ei se saanut mua toimettomaksi, vaan kuten jokainen ihminen, niin minäkin velvollisuudentunteesta etin uuden työn.
Kukaan ei halua olla työtön.

Jokapäiväine leipä nyky yhteiskunnassa ei ole kuin järjestely kysymys ja sydämen tahtoa pikkaisen vaativa.



[/quote]

Hyvä hyvä hyvä. Ihmiset tahtoo työhön olen havainnut ja pelkäävät sairautta koska se riistää juuri työkyvyn. Onko täällä sitte ollut pakko pärjätä pettuleivällä. Kovuutta näkyy esiintyneen kyllä kaikkialla, samaten itse havainnoin ettei rikkaanpuolrinen ollenkaan käsitä mistä varattomuudessa on kysymys ja tämä on totta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Syksy
« Vastaus #114 : 24.09.14 - klo:05:37 »

   Muistatko vielä kun oli helle? 5 kuvaa ajalta, kun Suomi oli paratiisi

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288741797600.html


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy
« Vastaus #115 : 24.09.14 - klo:10:42 »
Oikeastaan räntäpäiväkin on kiva, kun on jotakin puuhaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #116 : 24.09.14 - klo:11:23 »
Hellettä ei voi unohtaa, se on jotakin jota ei voi paeta. Pimeä on se varsinainen haastaja. Taitaa olla armeliasta ettei kesällä oikein tajua koko pimeää, sellaista joka pilvipäivänä piilottaa valoa vain vilauttaakseen miten ei kovin kauniilta mikään näytä.

Minua vielä ihan totta nukuttaa vähän ihme seikat radikaalisti. Liiallinen sokeriannos ja olen unessa. Siksi rupesinkin käyttämään sokeria unkkarina hyvin tuloksin, suoraan kiposta ruokalusikalka ja doing.

Toinen on hämärä!  Aivan tajuton!  Minun on iltapäivähämärässä mahdottoman vaikea pysyä valveilla. Samoin apteekin melatoniinipillerit minut tainnuttavat, vaikka eivät vastaa teholtaan sitä itsensä hämärän tehoa. Noh, apteekkitavara kulkee ensin maksaan joka sen hajottaa tahi syö. Siitä vasta verenkiertoon jämät, jotka tappelevat tiensä aivoihin asti.

Tämä on ollut työssä hyvin todellinen ongelma!  

Kun pimenee virkustun, mutta päiväuni haittaa yölepoa.  Onko vastaavaa havaintoa, ulos kai pitäisi, aina ei pääse eikä sateeseen halua, siksi oijein rukoilen, että tämä on tietysti pikkuseikka ja mehän elämme täällä porsastellen, en tiedä pääseekö tämä taivaalliselle esityslistalle, mutta anna meille lunta ja pakkasta.

Pelkään vielä että äitee rukoilee leutoa lumetonta.  :icon_eek:  Herra anteeksi nyt itsekkyys mutta on minun vuoro!
« Viimeksi muokattu: 24.09.14 - klo:11:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy
« Vastaus #117 : 24.09.14 - klo:11:27 »
Pienikään pakkanen ja räntä/lumi tainnuttaa hirvikärpäset. Saat rauhassa täristellä sahallasi metsälössäsi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #118 : 24.09.14 - klo:11:35 »
Pienikään pakkanen ja räntä/lumi tainnuttaa hirvikärpäset. Saat rauhassa täristellä sahallasi metsälössäsi.

Lapsi numero Ykköstä tällä lohduttelin. Hän näette valmistui ja lähti uutta oppimaan, on jokin luonnonvarainhanke. He käyvät harjoittelemassa nyt, ja hirvikärpäset söivät koko ryhmän tuohtumukseen.

Lapsi on kaatanut ensimmäisen puunsa, eikä kyseessä ollut mikään pieni puu!  Opettajan tuli useita kertoja kehottaa lisälovemisiin, kunnes salli koko nurintäristyksen. Lapsi num. Yksi kuuluu olleen onnellinen ensimmäisestä itsekaatamastaan puusta. Kuulimme ko puusta paljohkosti.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Syksy
« Vastaus #119 : 25.09.14 - klo:16:35 »
 :)
Himpe, kun pikkasen enempi tykkäsin tossa eellä olleesta syksyn filosofisesta puolesta.

Ja anteeksi jo etukäteen huono kirjoittelu tyyli.

No joo mua tän Syksyn filosofinen,,toivottavasti oikea sana diggauttaa isommin, et niinku silleen, et yks kaverini tai vihamieheni kait enempi jota yritän sietää pitkin hampain ja ookoo tyyppi, niinkauan kun on parikilometriä musta kaukana.

Siis hän Luther opiston käyneenä aloitti puheensa mielellään, kun syksy on tullut ja aika jättää, niin myös tämä kaamos muistuttaa meitä ajasta ja sen ajallisuudesta, tai siis jotain tollasta kirkollista proosaa.

Muutenkin hänen kirjanoppineisuutensa ilman hetken ajantajua, miten ottaa yleisö ja muu, kuten papeilla yleensäkin ei ole ajan tajua eikä yleisönotttamisen tajusta mitään tajua ei haujua.
Ihmiset sit ihan kyllästyneinä kuuntelee, et koska tää loppuu !!1

Myyntimiehen ja papin sekoitus voisi kääntää maailman ympäri, mut kun kukaan ei pyydä myyntimiestäpuhumaan sen vuoksi, kun ne tietää, että se kääntää kokopaikan ylösalaisin ja saa aikaan vallankumouksen, kuten meillä on tapana. :)

Siis niinku aiheeseen tai toiseen.
Syksystä jos jätetään se filosofinen puoli ja pikkasen miettii muuten sitä aikaa, niin tää tulevan muutoksen jäävämätön tuleminen kaikkine sääilmiöineen saa mut ainakin ihan rakkaan taivaan Isän puoleen käääntymään :)
« Viimeksi muokattu: 25.09.14 - klo:16:40 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!