Minä myös en tällä hetkellä kuulu kirkkoon. En kehtaa enää liittyä, kun olen sieltä kaksi kertaa eronnut.. Tai ehkä liityn sitten, kun sen voi tehdä meidänkin seurakunnassa netissä.
Ei tuon takia nyt ainakaan kannata jättää liittymättä. Hämeenlinna on käsittääkseni niin iso paikka, että kukaan ei varmasti edes muista sinua seurakunnan virastossa ja entäs jos muistaisikin, mitä väliä? Eiköhän ne virkailijat aika rutiinilla siellä näitä asioita hoida. Ja jos haluat netin kautta tehdä liittymisen, niin laita sähköpostia seurakuntaan ja pyydä laittamaan liittymislomake postissa, luulisi onnistuvan.
Ajattelepa, LeenaSisko, niin päin asiaa, että ilmestymisesi päivystävän pastorin pakeille voisi antaa hänelle uuden näkökulman kirkon jäsenyyteen. Mitä on sitoutuminen? Miten suhtaudun tuplaeroon? Pidänkö sitä tuuliviirimäisyytenä vai rehellisyytenä? Mikä meni pieleen? Olisiko mahdollista, että kirkon/seurakunnan toiminnassa olisi jotain muutoksen tarvetta?
Näin päin ajatellen alan kallistua sille kannalle, että olisi suorastaan kirkolliskansalaisvelvollisuutesi astua pastorinkanslian ovesta sisään...
Muuten olen sitä mieltä, että kirkkoon uudelleen liittyvälle pitäisi aina tarjota luontevasti mahdollisuus keskusteluun papin kanssa. Seurakunnalla ei ole liikaa tilaisuuksia henkilökohtaisiin kontakteihin. Moni liittyjä on kuitenkin harkinnut asiaa vakavasti.
Tiedän tapauksen, jossa liittyjä oli varautunut keskusteluun, mutta pelkkä lomakkeen täyttäminen riitti.
Tärkeintä ei ollutkaan risti, vaan rasti.
Mt