Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: donpate - 09.06.16 - klo:13:47
-
Eilen teetätin ilmastointi huollon. Ei ollut nesteet vähissä mutta taisi laite olla
täysin huoltamaton kun vain hönkäili, nyt tuntuisi viilenevän todella viileäksi suorastaan kylmäksi. Eiköhän tällä nyt saa kurkun kipeäksi ja äänen käheäksi.
-
Maanantaina oli jännät paikat, tuleeko työreisusta yhtään mitään. Kaverin Transitista pääsi vedet pihalle, ja vika oli tietysti ilmennyt sunnuntaina, ennen kahden päivän työmatkaa. Hän ajoi maanantaiaamuna ensin Vaunulaan, jossa epäiltiin parinkin osan hajoamista, ja sitten liikkeeseen, josta löytyi varaosa. Mutta kuka sen asentaisi? Kaikki korjaamot lupasivat ajan vähintään kahden päivän päähän. Silloin liikkeessä oleva toinen asiakas antoi korjaamon kortin ja sanoi että kokeiles tuota.
No, kaveri kokeili. Puhelimeen vastasi murtaen suomea puhuva mies, joka sanoi, että tuo auto tänne, minä tulen paikalle yhdeksältä. Pari viisikymppistä irakilaistaustaista (?) miestä oli paikalla ja he panivat auton kuntoon, öljytkin vaihdettiin.
Maksun aikaan paikalle tuli sama mies, joka oli antanut vinkin. Hän kertoi, että hänen firmansa kaikki autot huolletaan tässä korjaamossa.
Työmaalle kerittiin vielä hyvin.
Oli sen verran vakuuttava esitys, että saavat tutkia minun vanhan Avensiksen kitinät heti kun kerkiän sen Tattariharjuun viedä. Vakiokorjaamo kun näet lopetti vuodenvaihteessa.
Mt
-
Mieleni minun tekevi Viroon autoillemaan, mutta vaimo puhuu mökin maalauksesta, joten turha yrittää toppuutella. Katsotaan jos loppukesästä ollisi aikaa ajella autolla.
-
Varasin huollon ensi maanantaille, lupasivat hintatakuun jos ei ylimääräisiä puutteita ilmene, 385€. Tulee ikävä niitä aikoja ja sitä kalustoa jolla ajeltiin vielä 2000 luvun alussa kun huollot pystyi tekemään itse, siis kykeni. Nykyisin auto pitää kytkeä tietokoneeseen ja tehdä päivityksiä ym. Muistan joskus kun huollon teki itse, öljyn- ja suodattimien vaihto, josskus harvoin tulpat ja hintaa kertyi halvimmillaan IT-hallin vuokran kanssa alle 100mk!, ja taas sai ajaa kymppitonnin. Nyt näyttää työkalun kuvaa mittaristossa ja ilmoittaa huollon laajuuden, ja jos haluaa merkinnän sähköiseen huoltokirjaan niin täytyy välita paja sen mukaan.
Mutta ei häätää veneilyhän se vasta kallista onkin, siitäkin voin joskus avautua ;).
-
Varasin huollon ensi maanantaille, lupasivat hintatakuun jos ei ylimääräisiä puutteita ilmene, 385€. Tulee ikävä niitä aikoja ja sitä kalustoa jolla ajeltiin vielä 2000 luvun alussa kun huollot pystyi tekemään itse, siis kykeni. Nykyisin auto pitää kytkeä tietokoneeseen ja tehdä päivityksiä ym. Muistan joskus kun huollon teki itse, öljyn- ja suodattimien vaihto, josskus harvoin tulpat ja hintaa kertyi halvimmillaan IT-hallin vuokran kanssa alle 100mk!, ja taas sai ajaa kymppitonnin. Nyt näyttää työkalun kuvaa mittaristossa ja ilmoittaa huollon laajuuden, ja jos haluaa merkinnän sähköiseen huoltokirjaan niin täytyy välita paja sen mukaan.
Mutta ei häätää veneilyhän se vasta kallista onkin, siitäkin voin joskus avautua ;).
Minulla on huoltosopimus ja huoltoväli rapiat 30000km.
-
Maanantaina oli jännät paikat, tuleeko työreisusta yhtään mitään. Kaverin Transitista pääsi vedet pihalle, ja vika oli tietysti ilmennyt sunnuntaina, ennen kahden päivän työmatkaa. Hän ajoi maanantaiaamuna ensin Vaunulaan, jossa epäiltiin parinkin osan hajoamista, ja sitten liikkeeseen, josta löytyi varaosa. Mutta kuka sen asentaisi? Kaikki korjaamot lupasivat ajan vähintään kahden päivän päähän. Silloin liikkeessä oleva toinen asiakas antoi korjaamon kortin ja sanoi että kokeiles tuota.
No, kaveri kokeili. Puhelimeen vastasi murtaen suomea puhuva mies, joka sanoi, että tuo auto tänne, minä tulen paikalle yhdeksältä. Pari viisikymppistä irakilaistaustaista (?) miestä oli paikalla ja he panivat auton kuntoon, öljytkin vaihdettiin.
Maksun aikaan paikalle tuli sama mies, joka oli antanut vinkin. Hän kertoi, että hänen firmansa kaikki autot huolletaan tässä korjaamossa.
Työmaalle kerittiin vielä hyvin.
Oli sen verran vakuuttava esitys, että saavat tutkia minun vanhan Avensiksen kitinät heti kun kerkiän sen Tattariharjuun viedä. Vakiokorjaamo kun näet lopetti vuodenvaihteessa.
Mt
Tattiksella ei taida ollaan yhtän suomalaista autokorjaamoa.
Tai siis puhelimeen vastaamassa ja asiakaspalvelussa nenäkkäin, mutta muuten käytännöt tekee mamu.
Mun kärryä korjasi yksi afrikkalainen aina, kun viitsi. Hänellä oli ihan omat aikataulut, siis miten tuntui, mut ihan hyvin teki ja tälleen vanhalle miehelle kun tärkeää muukin kuin työ, niin mukava heppu tuli hänen kanssaan hyvin juttuun :)
-
Seppos:Minulla on huoltosopimus ja huoltoväli rapiat 30000km.
Mulla tulee todennäköisesti näillä ajoilla niin vähän kilometrejä että huollon aikaraja tulee ennen km rajaa vastaan, eikä tohon käytettyyn tarjottu edes huoltosopimusta kun ei ollut merkkiliikkeestä ostettu. Huoltosoppari on kyllä kätevä kun se tulee maksettua etukäteen, mites sen lopetus sitten kun alkaa suunnitella autonvaihtoa niin saako sen poikki viimeisen huollon jälkeen kun alkaa katselemaan uutta vaihdokkia? No huolto oli kuitenkin "vain" 328€, ja seuraava huolto on A-huolto joka on halvempi. Ei se nyt kumminkaan niin paha hinta ollut jos sillä vuoden ajelee.
-
A: sen saa poikki
B: kun huoltosopimuksessa on mennyt enemmän rahaa kuin on huoltoihin mennyt niin se palautetaan.
C: minulla on 3v 60000km
D: yleensä sen saa vain uuteen autoon.
-
Hämärä muistikuva, että lapsuudessani näitä vielä joitakin näkyi. Uudempia 407 ja 403 Skandinavia malleja kyllä ja sittenhän tuli Elite.
www.karjalainen.fi/teemat/item/108738-piikkinokka-mosse-katosi-muttei-unohtunut-katso-koeajovideo
-
Työpaikan naapuritontilla Lauttasaaressa oli Konelan päätoimipiste ja siellä oli keväisin autonäyttely. Mossen esittelyfilmissä oli sen maavara pääosassa. Autolla ajettiin tiettömiä taipaleita ja joenpohjia komeissa maisemissa. Hauska yksityskohta näyttelyssä oli käsilaukkumummot, jotka avasivat käsilaukkunsa kahvipöydän vieressä ja tunkivat sinne niin paljon keksejä pöydästä kun mahtui. Autot eivät heitä kiinnostaneet ja vuosi oli noin 1965-1968.
-
Vastapainoksi mosselle rapakon takaa vanhan avolava-letukan eli Chevrolet avolavan koeajo. Tämäkin on 40-luvun lopulta ja chopattu eli madallettu voimakkaasti. Nokalla murisee tietenkin V8 jenkkiautojen tyyliin. Chevrolet on muuten ollut aikoinaan Suomen myydyin automerkki.
Kun kerran kuulun Karjalaisen lukijaraatiin, niin täytyyhän sitä vähän mainostaa juttuja :kahvi:
www.karjalainen.fi/teemat/item/107343-vanha-avolava-Chevrolet-vaatii-reippaita-otteita-koeajovideo
-
Olivat ajaneet kalliomursketta mökkitielle, kun tulin rantaan niin huomion kiinnitti löysä takarengas, johon rannassa ollut savolainen tietysti totesi että onhan siinä ilmaa yläpuolella! No purkki Bilteman vaahtoa sisään ja ajo kohti kirkonkylää, kello oli 13.25 lauvantai päivänä, onneksi rengasliikkeen numerosta vastasi päivystäjä ja treffit liikkeeseen jossa homma hoitui ammattitaitoisen rengasasentajan hoidellessa kivensirun irti , oli hauska kokemus sinällään kuunnella verbaaliakropatiaa aitosavolaisen suusta, vastuun ollessa tietysti minulla.
Täytynee hommata jonkinlainen vararengas pelkän paikkaus sarjan tilalle. Oli muuten kolmas renkaan puhkeaminen muutaman vuoden sisällä mökkitiellä. :icon_eek:
-
Monessa nykyhimmelissä, ei edes ole kunnon vararengasta. On paikkapulloo , kompuraa, tai vararengas joka pitää täyttää, kun laittaa autoon paikalleen. Syrjäseutuja ei ole huomioitu. Moni tilaa rengasliikkeen päivystäjän paikalle , kun rengas tyhjenee. Lienee aika arvokas konsti ?
-
Minulla ei ollut uutena vararengasta, mutta paikka sille. Kesällä minulla on talvirengas vararenkaana ja tlvella kesärengas. No jos kumi menee puhki (tai tulee muu vika), niin soitan päivystävään numeroon ja meidät viedään takuulla perille ja auto huoltoon.
-
Kesällä talvi ja talvella kesäkumi varalla mullakin. Tuo on hyvä jotta on paikka, kaikissa ei ole edes sitä ja käytännössä usein laitetaan kuitenkin rengas varalle ja se vie sitten turhaan tilaa tasaiselta kontin lattialta. Joskus oli autoissa vararengas auton pohjan alla ja monesti kiinnityspultti niin ruosteessa käytönpuutteesta, jotta pultti katkes kun aukas kinnikkeen.
-
Muistakaa laittaa tervaa sellaisiin paikkoihin joita pitää saada auki harvakseltaan, mutta kuitenkin on pakko joskus avata. Spraypulloissa nykyään, niin helppo käyttää. On mukava aukasta, kun ei ole jumissa.
-
Kesällä talvi ja talvella kesäkumi varalla mullakin. Tuo on hyvä jotta on paikka, kaikissa ei ole edes sitä ja käytännössä usein laitetaan kuitenkin rengas varalle ja se vie sitten turhaan tilaa tasaiselta kontin lattialta. Joskus oli autoissa vararengas auton pohjan alla ja monesti kiinnityspultti niin ruosteessa käytönpuutteesta, jotta pultti katkes kun aukas kinnikkeen.
Tuo tapa laittaa auton alle vararengas oli nimenomaan ranskalaisissa autoissa. Iän myötä tuli niihin ongelmia varsinkin suolatuilla teillä.
-
Joissakin autoissa oli vararengas konetilassa. Mitenhän käytännöllistä ollut. Ainakin on ollut nopsaa tarkastaa ilmanpaine.
-
Joissakin autoissa oli vararengas konetilassa. Mitenhän käytännöllistä ollut. Ainakin on ollut nopsaa tarkastaa ilmanpaine.
Kuplassa se oli nokassa pellin alla
-
Tuo tapa laittaa auton alle vararengas oli nimenomaan ranskalaisissa autoissa. Iän myötä tuli niihin ongelmia varsinkin suolatuilla teillä.
Äsken laineile rättisitikka ohi.
Ollaan ranskalaisista autoista mitä vaan mieltä, niin mulla ei ole huonoa sanotavaa.
No kait, kun Peugeotin pösöä ei ole ollutkoskaanalla.
Citroeneja on ja kyllä ne kauppamiehille suunniteltuja, kuten rättärissä, niin niissäkin on ajateltu ajomukavuutta.
Se ranskalaisten jousitus on vailla vertaa.
On kuin aalloilla veneessä, kun ransakalaisella autolla menee. Kyllä se pitkällä matkalla on vaan muksaa :)
No en ole vielä sellaiseen vaihtanyt, vaikka niitä katellut.
-
Renault 25 on kerran ollut. Hyvä ol kyyti. Vaikka olen mersumies, niin kyllä siinä 25-ssä oli paremmat penkit. Veljellä on ollut sitten niitä Citikan isoja kissoja ja kerran pikkunen Visakin. Onhan niissä kyllä erikoisia ratkaisuja monessakin asiassa.
-
Torstaina olisi tarkoitus ajella asuntomessuille.
Saan olla pienen pojan kanssa kun vanhempansa tutustuvat siellä tarjontaan.
Eli lenkkeillä vaunujen kanssa. :eusa_angel:
-
Matti ajelee tiistaina lääkärintarkastukseen ajokorttitodistusta hakemaan.Toivottavasti se vielä hänelle annetaan.
Jos ei, niin minulla on kuitenkin kortti vielä kaksi vuotta.
Oman korttini uusimiseksi minun on mentävä yksityiseen silmälääkäriin joka lähettää tarvittaessa tarkempiin tutkimuksiin silmäpolille.
Se on sitten sen ajan murhe, enkä tiedä haluankokaan enää 75-vuotiaana ajaa, ainakaan jos Matilla on kortti. Ja jos elämme edes silloin.
-
Kymmenen VW:ohella minulla oli yksi Xantia, ja täytyy sanoa, että ihana auto. 200km/h meni niin ettei huomannut mitään (Saksassa). Työsuhdeautona se oli kolme vuotta ja sitten sain taas Passatin. Kyllä kaasujouset ovat suloisemmat kuin rautajouset, ei vaan voi mitään.
-
Huomenissa tarkoitus vaihtaa toinen VW :023:
Polo palveli hyvin 3 vuotta, 73000 km. Ja olisi toki palvellut edelleen.
Pienet sisätilat ja tavaratilat on vaan tökkinyt jo monet kerrat.
Lähes uusi hieman kookkaampi Golf tilalle.
Jospa se olisi sitten pitempään käytössä.
Takavuosina tuli ajettua Opel Corsalla yli 400000 km, se oli hyvä peli aikansa, aika pitkänkin.
-
Stealilta hyvä vinkki, Biltemasta ( esim) tervasprayta. Ei pultit jumiudu.
-
vn onko ihan pakasta otettu toi uusi Golffisi? Itsellä i ei koskaan ole ollut ihan uutta autoa, mutta olisihan se kiva jos pääsisi ruksailemaan herkkuja mitä haluaa.
-
vn onko ihan pakasta otettu toi uusi Golffisi? Itsellä i ei koskaan ole ollut ihan uutta autoa, mutta olisihan se kiva jos pääsisi ruksailemaan herkkuja mitä haluaa.
Ainoa ongelma on, että jokainen ruksi maksaa. Ja sen lälken en oparin kolmen kuukauden odotus ennen kuin saat sinulle valmitetun auton. On sitten ilo ajella tuliterällä autolla.
-
Kuinka monella on enää työkalupakki autossa ? Taitaa olla kohta niin jotta on vain meillä jotka tykkää rassaa (tosin ei tien päällä) . ; )
-
Ei minulla työkalupakkia ole, mutta sellaiset siistit työkalusarjat, teipit, varalamput ja yleismittari. Lähinnä vikadiagnoosia varten.
-
Matille myönnettiin ajolupa taas viideksi vuodeksi, joten kaikki hyvin autoilun suhteen. Jos en itse enää kahden vuoden päästä sisikaan, niin hän on aina halukas kuskiksi.
-
Hienoa :039:
-
Kiitos donpate kysymästä!
Jotain...
Entinen auto VW Polo, 3 vuotta ajettu uutena hankittiin, 1,2 Tsi moottori.
Ihan hyvä peli, mutta tilojen pienuus tökki monta kertaa.
Nyt sitten tiloiltaan vähän isompi VW Golf, metallinharmaa.
Moottori sama 1,2 Tsi, käsivaihteet 6 vaihdetta, automaattinen käsijarru,
vepasto-lämmitys (josta poikani vihreä kateudesta kun Passatissaan ei sitä ole)
monia opeteltavia hienouksia.
Tässä nyt jotain... :039:
-
Turvallisia kilometrejä uudella menopelillä. :039:
-
Kiitos! :039:
Hyvältä tuntuu alkuun ainakin.
Siinä saattaa olla ajopeliä ajokortin voimassaoloajaksi, poika tuumasi että pitemmällekin...
-
Ei minulla työkalupakkia ole, mutta sellaiset siistit työkalusarjat, teipit, varalamput ja yleismittari. Lähinnä vikadiagnoosia varten.
Minulla on perillepääsemistakuu. Se on helpompi kuin työkalut.
-
Onnittelut valinnastasi, wv on aina ollut yksi suosikeistani vaikka ei tämänhetkinen valintani olekaan. Olen hieman rajoitteellinen valinnoissani, suosin kotimaista, ruotsalaista, saksalaista ja japanilaista, en tiedä mihin päätyisin jos näistä ei autoa löytyisi, ehkä jenkkiin.
-
Seppo, olet syntynyt näköjään onnellisten tähtien alle. Voisit kyllä avata tuota takuuasiaa.
-
Seppo, olet syntynyt näköjään onnellisten tähtien alle. Voisit kyllä avata tuota takuuasiaa.
Volkkarilla on palvelu, joka hoitaa porukan perille ja auton remontiin ja se kuuluu uuteen Passattiin ym. Taivasmatkalla ei siitä ole apua. mutta näillä maallisilla retkillä on jos jotain sattuu. Kerran rikoin pohjapahvin moottorinn alta routakokkareeseen pikkutiellä ja se pupesi räpättämään. Se pikakorjattiin huollossa, ja pääsin jatkamaan matkaa. Toisen kerran huomiomerkkivalo syttyi, mutta varmuuden vuoksi hinausauto vei autoni huoltoon ja puolen tunnin kuluttua oli homma ohi. Enempää ei oli sattunutkaan ja tämä on kahdeksas Passat, joista kuusi on ollut uutta.
-
Tuollainen palvelu herättää luottamusta. Se pelaa alueilla, missä on ihmiset. Periferiassa pitäisi huoltoautoa odottaa. Poliisikin Kainuussa ja Lapissa kuuluu samaan kategoriaan.
-
Tuollainen palvelu herättää luottamusta. Se pelaa alueilla, missä on ihmiset. Periferiassa pitäisi huoltoautoa odottaa. Poliisikin Kainuussa ja Lapissa kuuluu samaan kategoriaan.
Tuo on valoitettavasti luonnollista. Myönteisesti ajatellen, mitä enemmän tapahtumia sitä enemmän apua.
-
Kyllä. Mutta on niinkin, että jos ajat vanhalla autolla, niin vikoihin on syytä varautua.
-
Vieläkö on myynnissä itikkalasolia niinkuin ennenwanhaan ehkä -80 luvulla. Tänään yritin löytää sitä maalikylästä mutta ei ollut valikoimassa. Poisti aikanaan hyvin itikat ym jäännökset tuulilasista.
-
Muinainen, opiskeluaikojen hellu käytti kesäaikana Sunlightia, koska hänen mukaansa hyttysissä (itikat ovat heilläpäin isompia elukoita) on rasvaa ja proteiineja, joita tiskiaine pesee parhaiten. Annostelusa piti pysyä kohtuudessa, ettei tuulilasinpesuneste vaahtoa liikaa.
Sittemmin minulla kävi yhtenä syksynä, että nykyisin taloudessani vaikuttava mieshenkilö oli lisännyt kesäisen fairyveden sekaan normilasolia, ja seos muodostikin lähes läpinäkymättöman kalvon lasin pinnalle, taisi olla pikkupakkanen vielä asiaa auttamassa. :017:
-
Minulla on takaluukussa ruiskupullo, jossa on Fairyllä laimennettua vettä. Sillä on hyvä ennen pesukoneeseen ajoa pehmittää itikat ym maalipinnoilta. Auttaa yllättävän paljon. En ole kokeillut muita laimenteita, sillä ne voivat olla perempia. Tiskiainetta löytyy aina kotoa.
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/605898/Itikka-Lasol-100ml
Täältä löytyi mainos, tätä tarkoitin. Taas etulasi "raatoja" täynnä kun juuri tulin mökiltä kotiin.
-
Itseasiassa siinä alla on halvempia versioita, tosin en tiedä ton laimennussuhdetta, täytyy tutkailla sitten hyllyjen välissä.
-
Itseasiassa siinä alla on halvempia versioita, tosin en tiedä ton laimennussuhdetta, täytyy tutkailla sitten hyllyjen välissä.
Google kertoo
Käyttö
Laimennetaan vedellä, 1 osa tiivistettä, 50 osaa vettä: pullosta 100ml saat n. 5–7 l valmista pesuainetta.
-
Ostin sitä LadyLasolia, vaaleanpunaista kun oli tarjouksessa (2 kannua 3€), toimii kyllä erittäin hyvin, lähtee ne ötököiden tahrat tehokkaasti pois kunhan eivät ehdi jämähtäämään liiaksi. Sepposin vinkki olisi halvempi mutta sorruin Tarjoustalon tarjoukseen.
-
Vuoden -99 mallia oleva Avensis on saanut ehdollisen ajoluvan. Kuulemma on öljyvuotoa, kuukausi aikaa korjata, ei näyttövelvollisuutta. Huvittavaa asiassa on se, että huoltomiehet epäilivät katsastajan vaativan ruostuneiden jaruputkien ja jarrukilven korjaamista, mutta niistä ei mainittu mitään.
Tällä viikolla pitää käydä tutkituttamassa huollossa tuo öljyvuoto.
Mt
-
Huomenna autoilen pariksi päiväksi pikku neidin luokse.
On kunnia saada olla myös lapsenlikkana siellä, pääsee äitinsä omille asioilleen rauhassa. :eusa_angel:
-
Nyt ollaan oikeilla jäljillä ! http://www.iltalehti.fi/autot/2016081122073676_au.shtml
-
Voimakkaat sadekuurot pesivät kuraisen autoni Lahdenväylällä. Taas säästyi 15€.
-
Niin se mullakin huuhtoutui, olisi saanut vettä tulla vaan runsaammin, kun autoa säilyttelee parkkihallissa niin kurat kuivuu kylkiin ja piinttyy kiinni.
-
Niin se mullakin huuhtoutui, olisi saanut vettä tulla vaan runsaammin, kun autoa säilyttelee parkkihallissa niin kurat kuivuu kylkiin ja piinttyy kiinni.
Sama meillä
-
Toimiiko Seppos sulla ikkunoiden yhtäaikainen raottaminen kaukosäätimestä. VWn jooissakin malleissa saa kaikki ikkunat raolleen painamalla ovenavaus painketta pidempään, sama pitäis toimia myös sulkemisessa (lähde IL).
Mulla oli vuosia sitten Passatti jossa hansikaslokero viileni "jääkaapiksi", oli hauska ominaisuus kesäkuumalla. Säilyi vesipullo viileänä.
-
Toimiiko Seppos sulla ikkunoiden yhtäaikainen raottaminen kaukosäätimestä. VWn jooissakin malleissa saa kaikki ikkunat raolleen painamalla ovenavaus painketta pidempään, sama pitäis toimia myös sulkemisessa (lähde IL).
Mulla oli vuosia sitten Passatti jossa hansikaslokero viileni "jääkaapiksi", oli hauska ominaisuus kesäkuumalla. Säilyi vesipullo viileänä.
Kaikki mainitsemasi ominaisuudet löytyy nykyisistäkin.
-
Sulla ei ole sitten ihan karvalakki malli. Tota jääkaappia en ole vielä nykyisestä pirssistäni tarkistanut, mutta mäkilähtö avustin jolle aiemmin (vähintään) hymyilin on osoittautunutkin todella oivaksi avuksi. En tiedä paljonko siitä joutuisi maksamaan ostaessa, mutt kyllä se on tosi hieno ominaisuus. Sanottakoon tässä vielä, että ajelen käytetyillä autoilla ja olen alkuperäisten ostajien, ja heidän lisävaruste hankintojen armoilla.
-
Sulla ei ole sitten ihan karvalakki malli. Tota jääkaappia en ole vielä nykyisestä pirssistäni tarkistanut, mutta mäkilähtö avustin jolle aiemmin (vähintään) hymyilin on osoittautunutkin todella oivaksi avuksi. En tiedä paljonko siitä joutuisi maksamaan ostaessa, mutt kyllä se on tosi hieno ominaisuus. Sanottakoon tässä vielä, että ajelen käytetyillä autoilla ja olen alkuperäisten ostajien, ja heidän lisävaruste hankintojen armoilla.
Minulla ei ole karvalakkimalli ja ominaisuudet olen listasta ruksannut ja auto on tehty tilaukseni mukaan. Edelliset Passatit olivat Comfortlineja ja niissäkin oli hansikaslokerojääkaappi (se on kaikissa, missä on ilmastointi). Kyllä se sielä perältä löytyy kun etsii.
-
Matti ei periaatteesta käytä mitään muita ostopalveluita autoomme kuin määräaikaishuollot ja joskus joku korjausjuttu.
Niimpä minä tein tänään sään ollessa sopiva sisäsiivouksen mersuun. Minulla onneksi vielä tuo selkä taipuu. Ja kivaakin se oli, vallankin kun naapurinrouvan uusi mies tuli esittäytymään ja juttelemaan. :023:
-
Toimiiko Seppos sulla ikkunoiden yhtäaikainen raottaminen kaukosäätimestä. VWn jooissakin malleissa saa kaikki ikkunat raolleen painamalla ovenavaus painketta pidempään, sama pitäis toimia myös sulkemisessa (lähde IL).
Mulla oli vuosia sitten Passatti jossa hansikaslokero viileni "jääkaapiksi", oli hauska ominaisuus kesäkuumalla. Säilyi vesipullo viileänä.
Täydennän vielä aiempaa vastaustani. Myös kattoluukku aukenee vastaavasti raolleen. (kuten huomaat en ole käyttänyt ominaisuutta monesti, muuta tänään mökillä täytyi testata ja siinä huomasin myös kattoluun liikkuvan. Kattoluukku on Suomessa täysin turha varuste enkä ollut valmis maksamaan siitä mitään, mutta tuli tässä mallissa väkisin.)
-
Kyllä ne kaikki lisukkeet on herkkuja. Itse väheksyin mäkilähtö avustinta, mutta kyllä sekin on osoittautunut hyödylliseksi. Parkkitutkaakin opin arvostamaan vaikka sen kanssa aluksi tuskailin kun piipitteli, mutta nyt kun siinä on jotain häikkää niin huomaan sitä kaipaavani.
-
Seuraavassa autossa on automaattivaihde.
-
Tuli taas mieleen juttu Mika Waltarista autokaupassa. Hänellä oli kaskun mukaan kaksi kysymystä.
"Ovatko keltaiset autot hyviä?"
"Onko siinä tuhkakuppi?"
-
Sukulaismiehet nauroivat meille, kun toiseen autooni kuului ilmastointi. "Eihän ilmastointia Suomen ilmastossa tarvita kuin kahtena päivänä!" Pari vuotta meni, ja joka ukolla oli ilmastointi autossaan. :icon_eek:
-
Sukulaismiehet nauroivat meille, kun toiseen autooni kuului ilmastointi. "Eihän ilmastointia Suomen ilmastossa tarvita kuin kahtena päivänä!" Pari vuotta meni, ja joka ukolla oli ilmastointi autossaan. :icon_eek:
Samanlaisia kokemuksia meikäläisellä.
-
Nykyään kysyy autokauppias ilmastoinnista aika alkuvaiheessa kun kauppaa hierotaan. Se mitä joskus ihmettelen on automaattien osuus autoista. Vaikea selittää että suomalaiset ovat työteliästä kansaa, ja haluavat vaihtaa itse, n. 15 automaatti vaihteisen auton jälkeen se on yksi tärkeimmistä kriteereistä kun autoa vaihdan. Aikoinaan kun olin vielä työelämässä mulla oli 15sta liikennevalot ennenkuin pääsin moottoritien pähän niin kyllä automaattia oppi arvostamaan.
-
Nykyään kysyy autokauppias ilmastoinnista aika alkuvaiheessa kun kauppaa hierotaan. Se mitä joskus ihmettelen on automaattien osuus autoista. Vaikea selittää että suomalaiset ovat työteliästä kansaa, ja haluavat vaihtaa itse, n. 15 automaatti vaihteisen auton jälkeen se on yksi tärkeimmistä kriteereistä kun autoa vaihdan. Aikoinaan kun olin vielä työelämässä mulla oli 15sta liikennevalot ennenkuin pääsin moottoritien pähän niin kyllä automaattia oppi arvostamaan.
Se on muutosvastarinta kun jyllää. Muistan kun vaimo vastusti automaattia, kun pelkäsi kahden jalan jarrutusta. Ajettuaan pari päivää automaatilla ilmoitti, että paluuta ei ole. Maantiellä on ihan sama mikä vaihteisto sinulle on kun siellä ei joudu vaihtamaan, mutta kaupungissa eron huomaa.
-
Taas oli Hesarissa juttua kameratolpista ja liikennevalvonnan lisäämisestä. Asia, joka näissä mieltäni askarruttaa on, kun nopeusrajoitus on maksiminopeus, niin mikä sitten on alinopeus? Ei sitäkään katsota hyvällä jos ajaa 10km/h alle sallitun muualla kuin moottoritiellä. 70 luvulta tähänpäiväään esim. on autoilussa, tiestö ja autot, otettu melkoinen loikka eteenpäin. Silloisella kalustolla ja tiestön kunnolla ei huimia nopeuksia ajettu vaikka muistan faijankin kokeilleen ja perhe kyydissä 170km/h sai mittariin.
Joskus mökkimatkoilla moottoritie-osuuden jälkeen laitan vakionopeussäätimen 90km/h ja ajan sillä oli rajoitus 80 tai 100km/h, 60 alueelle tulee hiemaan himmattua. Satasen alueella sitten kärkytään ohituspaikkoja ja ajetaan ohi kuin sielunvihollinen, kuitenkin sen "kaaharin" tavoittaa hetken kuluttua jonkun letkan kannoilta ja sitten ajellaan peräkkäin ties kuinka pitkään.
Kerran olen lehdestä lukenut että poliisi otti "liian" hitaasti ajavan ajoneuvon sivuun, tuskin kuitenkaan sakottivat. Varsinkin 40 alueilla joissa on mahdollista että lapsia on liikenteessä on suhteelliset nopeudet aika kovia.
Tässä aluksi :icon_biggrin:
-
Taas oli Hesarissa juttua kameratolpista ja liikennevalvonnan lisäämisestä. Asia, joka näissä mieltäni askarruttaa on, kun nopeusrajoitus on maksiminopeus, niin mikä sitten on alinopeus? Ei sitäkään katsota hyvällä jos ajaa 10km/h alle sallitun muualla kuin moottoritiellä. 70 luvulta tähänpäiväään esim. on autoilussa, tiestö ja autot, otettu melkoinen loikka eteenpäin. Silloisella kalustolla ja tiestön kunnolla ei huimia nopeuksia ajettu vaikka muistan faijankin kokeilleen ja perhe kyydissä 170km/h sai mittariin.
Joskus mökkimatkoilla moottoritie-osuuden jälkeen laitan vakionopeussäätimen 90km/h ja ajan sillä oli rajoitus 80 tai 100km/h, 60 alueelle tulee hiemaan himmattua. Satasen alueella sitten kärkytään ohituspaikkoja ja ajetaan ohi kuin sielunvihollinen, kuitenkin sen "kaaharin" tavoittaa hetken kuluttua jonkun letkan kannoilta ja sitten ajellaan peräkkäin ties kuinka pitkään.
Kerran olen lehdestä lukenut että poliisi otti "liian" hitaasti ajavan ajoneuvon sivuun, tuskin kuitenkaan sakottivat. Varsinkin 40 alueilla joissa on mahdollista että lapsia on liikenteessä on suhteelliset nopeudet aika kovia.
Tässä aluksi :icon_biggrin:
Australiassa on liikennesääntö, että mikäli takansi roikkuu viisi autoa, niin aja sivuun ja tee tilaa ohitukseen kun monessa paikassa on todella vaikea ohittaa. Tämä voitaisiian ottaa meilläkin käyttöön. Sääntö ei koske moottoritietä.
-
Auto pesty, ehkä vähän hätäisesti mutta nostatti mieltä kuitenkin.
-
Auto pesty, ehkä vähän hätäisesti mutta nostatti mieltä kuitenkin.
Pitäisi tehdä tuo sama, mutta täytyy vielä käydä mökillä eli se ensin sillä siellä aina kuraantuu auto.
-
Mökille lähden minäkin parin tunnin sisällä. Kyllä se auto pölyyntyy ainakin jos ei kuraannu, saa oviaukot siivota pölystä muuten lapsenlapset sotkevat itsensää kun käyttävät kynnystä apuna noustessaan autoon.
-
Hain tänän uudet eturenkaat. Eivät olleet halvat.
-
Ajeletko nopeasti. Vai oliko niissä spesiaali valkoinen teksti?
-
Ajelen ylensä vakionopussäätimellä rajoitusten puitteissa. Nykyrenkaat vaan kuluvat nopeasti. Autolla on ajettu nyt 45000km ja takarenkaat (olivat aikoinaan edessä, mutta laittoivat uudet renkaat taakse) menivät jo kesäällä uusiksi. Talvirenkaat menevät uusiksi ensi talven jälkeen.
-
Nyt on ajokortti jo toisella lapsella. Tämä on edellistä halukkaampi ajamaan ja olemaan kuskina. :023: vissiin on mummiinsa tullut.
-
Vanhoissa autoissa on vikaaja harmeja. Lapsenlapsi aikoi perheineen Linnanmäelle meidän autolla kun omassaa automaattivaihteet ' huutavat' kuulema. En ymmärrä siitä mitään.
Menivät jo mersuun, mutta sepä ei startannut, ei inahtanutkaan. Akku loppu ilmeisesti. Onneksi minun ei tarvitse tietää.
Ratkaisu lienee uusi akku tai uusi auto. :003: Tuhkakuppia ei meillä käytetä, eikä sen täytyttä autoakaan vaihdeta.
-
^
Heh heh, hyviä oivalluksia. :039:
-
Nyt on ajokortti jo toisella lapsella. Tämä on edellistä halukkaampi ajamaan ja olemaan kuskina. :023: vissiin on mummiinsa tullut.
Hyvästi hyvä auto
-
Nyt välähti, toivottavasti edellä ajaneelle mutta en ole varma.Vakionopeuden säädin oli 90km/h, tarkistin nopeuden navista ja tod nopeus olisi 86-88km/h. Saattaa mennä varoituksella. Toivon, aika näyttää.
-
Nyt välähti, toivottavasti edellä ajaneelle mutta en ole varma.Vakionopeuden säädin oli 90km/h, tarkistin nopeuden navista ja tod nopeus olisi 86-88km/h. Saattaa mennä varoituksella. Toivon, aika näyttää.
Toivossa on hyvä elää.
-
Jostain juuri lueskelin kuinka paljon siitä vähennetään virhettä, täytynee tsekata vielä. Onneksi sakotus tiukkenee vasta kuun vaihteessa. Tuli heti puolustusasenne miksi juuri minä joka yritän orjallisesti rikkoa rajoituksi vain vähän ja kaiken lisäksi olin ns laupeuen työssä sairasta tervehtimässä.
-
Yksi lauantai-ilta poliisi pysäytti ja puhallutti. En viitsinyt kokeilla huumoritajua ja kertoa, että pappilasta ollaan tulossa ja kirkkoon menossa. Olimme menossa kapellille laittamaan kahvikuppeja paikoilleen seuraavan päivän seuroja varten, kun seurat oli Jumalanpalveluksen jälkeen. Virkamiehen huumorintajuun ei aina voi luottaa ja oli niin tiukan tuntuinen kaveri.
-
Todella harvoin joutuu puhaltamaan, ehkä liikun sellaiseen aikaan ettei ratsioita ole usein kohdalleni sattunut. Nuorempana tykkäsin ajaa yöllä tai muuten myöhään, sai esim viikonloppua iikäänkuin venytettyä. Kun lähti mökiltä n.21.00 oli liikenne jo hieman hiljentynyt ja ajoaikakin siis lyhyempi. Nyt alkaa hämäränäkö hieman vaivaamaan ja mukavuudenhalu ajaa liikkeelle jo ennen ruuhkaisinta aikaa. Hirvikolareiltakin olen välttynyt vaikka läheltäpiti tilanteitakin on ollut jokunen.
-
Tietääkseni ns. tekninen vähennys on 3 km/h. Jos sen jälkeen on yli sakotusrajan, niin sitten napsahtaa. 88 km/h - 3 km/h = 85 km/h. Huomautus, sanoisin. Sakko, jos 88 km/h, tähän kai tulossa kilsan tiukennus.
Mt
-
Eikös ole ensin vähäisempi rikesakkoraja ja jos on yli 15 km ylinopeutta, määrätään päiväskko tulojen mukaan. Yksi rikas suomalainen ei uskalla itse ajaa autoaan Suomessa, vaan käyttää taksia. Hänellä ylinopeussakko on jotain ihan käsittämätön luku. Meidän lainsäädäntöämmekin vaivaa kateuden tauti.
-
MT ton mäkin ymmärsin kun luin Suomi24 sivuilta, mutta ajattelin ettää saattaa olla hevosmiesten tietotoimiston juttua niin ajattelin olla kirjoittamatta :icon_biggrin:.
Tänään olin Ruskeasannan Shellillä tarjouspesussa, tietysti kone meni epäkuntoon kun autooni oli pesty ja vahattu, huuhtelu ei alkanut kun joku putki petti. Soitin kassalle josta mies tuli ja huuhteli auton painepesurilla, opasti hakemaan uuden pesun myöhempää ajankohtaa varten kassalta. Mulla on toistuvasti huonoa tuuria autopesuissa puhtauden suhteen mutta toisaalta ollen saanut useita uusintapesuja .
-
Eikös ole ensin vähäisempi rikesakkoraja ja jos on yli 15 km ylinopeutta, määrätään päiväskko tulojen mukaan. Yksi rikas suomalainen ei uskalla itse ajaa autoaan Suomessa, vaan käyttää taksia. Hänellä ylinopeussakko on jotain ihan käsittämätön luku. Meidän lainsäädäntöämmekin vaivaa kateuden tauti.
Sillä rikkaalla jää kuitenkin useampi euro käyttöön kuin köyhällä, joka saa tuloihin nähden samanprosenttisen laskun. Rikkaallakin on mahdollisuus noudattaa lakeja, asetuksia ja jopa nopeusrajoituksia ja näin välttyä sakoilta. Jos se rikas saisi jonkin pikkusakon, joka ei hänen tuloissaan tunnu missään, voi hän sillä ostaa itselleen oikeuden olla välittämättä muita koskevista säännöistä. (Ja vaikkapa kaahailulla vaarantaa muitten hengen)
No, omassa autossa oli keväällä tullut kiveniskemä tuulilasissa, viiru lasissa oli pikkuhiljaa pidentynyt viikkojen aikana. Yöllä lentoparkissa piti lämmittää lasia, jottei huurtuisi - ja halkeama levisi puolen tuulilasin mitan vaakatasossa.
-
Arvasin, että "köyhyyttä" tulee. Muualla Euroopassa on erilaista.
-
Arvasin, että "köyhyyttä" tulee. Muualla Euroopassa on erilaista.
En minä tunne sääliä sitäkään työtöntä kohtaan, joka itki lehden tekstaripalstalla, kuinka epäreilua on vanhojen rikkeiden sakkojen perintä työttömältä, jolla ei ole rahaa. Hänkin olisi niiltä välttynyt elämällä lakien mukaan.
-
Liikenteessä kaiketi eniten rikotaan lakeja ja sääntöjä.
Minähän kyllä ajan ihan tip top rajoitusten mukaan ja aina olen toisten tiellä, varsinkin
motarilla, rekkaa ohittaessani en kiusallanikaan aja yli 120, perässä tulijat kyllä
kerkii odottamaan.
Tosin on tässä kylällä pitkä pätkä 30-rajoitusta, jota minäkään en ymmärrä, tuppaa
väkisin menemään 40.
Tien varrella kylläkin päiväkoti, ehkä siksi alhainen nopeus?
Tuosta päiväkodista tuli mieleen, en ole tainnut kertoa täällä... :eusa_angel:
Ryhmä pienokaisia huomioliivit päällä ohjaajineen odotti pääsyä tien yli suojatietä pitkin.
Edelläni ajoi linja-auto ja pysähtyi aika kauaksi suojatiestä päästäen ryhmän menemään.
Jokainen lapsi vilkutti kuljettajalle tietä ylittäessään.
Kuski tuli taatusti iloiseksi, päivänsä oli pelastettu....näin ajattelisin.
-
Bosch alkaa maarkkinoimaan bensakoneiden vedenruiskutusjärjästelmää joka mahdollistaa polttoaineenkulutuksen pienenemisen jopa 13%. Asia ei varsinaisesti ole uusi mutta tuodaan nyt imeisesti vakio henkilöautoihinkin. Järjästelmä asennetaan ekaks BMW M4 GTSn keulalle. No onhan toi auto varmaan vakioauto mutta hieman tehokkaampi ja ainakin minun tavoittamattomissa. Autoissa tehot lisääntyy samaa tahtia kun rajoitukset tiukkenee, onhan se hieman ristiriitaista.
-
Bosch alkaa maarkkinoimaan bensakoneiden vedenruiskutusjärjästelmää joka mahdollistaa polttoaineenkulutuksen pienenemisen jopa 13%. Asia ei varsinaisesti ole uusi mutta tuodaan nyt imeisesti vakio henkilöautoihinkin. Järjästelmä asennetaan ekaks BMW M4 GTSn keulalle. No onhan toi auto varmaan vakioauto mutta hieman tehokkaampi ja ainakin minun tavoittamattomissa. Autoissa tehot lisääntyy samaa tahtia kun rajoitukset tiukkenee, onhan se hieman ristiriitaista.
Vesi on paljon halvempaa kuin bensa. Kikka on vanha, mutta ei talvella ongelmaton. Mäntämoottorikoneissa se oli yleisesti käytössä.
-
Selvisin kirjallisella huomautuksella liikennerikkomuksesta. Kamera oli todentanut 12.9-16 klo 14.51 autoilijan kaahaavan 80km/h alueella 84km/h. " Poliisi kehottaa kyseistä autoa kuljettanutta henkilöä noudattamaan nopeusrajoituksia, koska vähäinenkin ylinopeus on turvllisuusriski", että näin. Otin kyllä heti onkeeni ja alensin ajonopeuksiani hieman, 170€ on pienestä nopeuden ylityksestä liian ankara sakko. Jos ajettaisiin orjallisesti esim 80km/h niin alkaisi aikataulut pettämäään, esim rekat ajaa läähes poikkeuksetta rajoitinta vastaan moottoritiellä ja muuallakin missä se vaan on mahdollista.
-
Selvisin kirjallisella huomautuksella liikennerikkomuksesta. Kamera oli todentanut 12.9-16 klo 14.51 autoilijan kaahaavan 80km/h alueella 84km/h. " Poliisi kehottaa kyseistä autoa kuljettanutta henkilöä noudattamaan nopeusrajoituksia, koska vähäinenkin ylinopeus on turvllisuusriski", että näin. Otin kyllä heti onkeeni ja alensin ajonopeuksiani hieman, 170€ on pienestä nopeuden ylityksestä liian ankara sakko. Jos ajettaisiin orjallisesti esim 80km/h niin alkaisi aikataulut pettämäään, esim rekat ajaa läähes poikkeuksetta rajoitinta vastaan moottoritiellä ja muuallakin missä se vaan on mahdollista.
Onnittelut. Voitit lotossa 170€
-
Kiitos, siirrän sen matkakassaan.
-
Onneksi meillä oli Israelin reissulla paikallinen kuski, vaikka olen ajanut ja tykkään ajaa niin oli helpotus kun ei tarvinnutkaan ajaa, (?) kuitenkin. Olen ajanut useissa euroopan maissa, mutta kyllä Israelin lliikenne saa normi suomi-autoiijan pään pyörälle. Tuntuu ettei millään ole mitän väliä. Kaistan vaihdot ja nopeudet ovat täysin mielivaltaisia, en tiedä onko arabimaissa vielä hurjempi meno.
-
Onneksi meillä oli Israelin reissulla paikallinen kuski, vaikka olen ajanut ja tykkään ajaa niin oli helpotus kun ei tarvinnutkaan ajaa, (?) kuitenkin. Olen ajanut useissa euroopan maissa, mutta kyllä Israelin lliikenne saa normi suomi-autoiijan pään pyörälle. Tuntuu ettei millään ole mitän väliä. Kaistan vaihdot ja nopeudet ovat täysin mielivaltaisia, en tiedä onko arabimaissa vielä hurjempi meno.
Kyllä on hurjempi meno arabimaissa ja ennenkaikkea Intiassa. Muslimimaissa pitää muistaa, että vääräuskoinen on aina syyllinen. Indonesiassa voit ajaa Balilla ja Floresin saasrella. Ensimmäinen on hindu ja jälkimmäinen kristitty saari.
-
Joskus katsoin jonkun livekamera jutun Mumbaista, jossa kuvattiin risteystä. Tuntui aivan kaaokselta kun autot, riksat ja kaikki mahdollinen risteili risteyksen läpi, kyllä siinä joitain loukkaantui mutta tuntui kaiken kaikkiaan hallitulta kaaokselta.
-
Tässäkin on mersun jouset lujilla;
https://twitter.com/CrazyinRussia/status/783028298850983937
Kiitos mt, kopsasin sinun twitteristä :023:
-
Muutaman kuukauden toimimattomuuden jälkeen alkaa parkkisensorit taas toimimaan. Joskus kauan sitten kuulin naisihmisen puhuvan auton sielun elämästä, pitisköhän alkaa uskomaan 😌
-
En ole HSn kolumnisti, vaikka siihen usein viittaankin kuten nyt. Lehdessä on juttu hirvien liikkumisesta myös ajoradalla. Vanhan ohjeen mukaan tielle tuleva hirvi tulisi pyrkiä väistämään takapuolelta, se on tuttu juttu, mutta jos tiellä seisoo hirvi, tulisi se väistää oikealta. Hirvi kuulemma liikkuu mielellään ihmisestä katsoen vasemmalle, koska se yrittää pitää vaaran eli ihmisen tai auton vasemman silmänsä näkökentässä. Oikea silmä on erikoistunut ruoanhankintaan kun taas vasen silmä tunnepitoisempiin tilanteisiin. (?)
Entä jos hirvi on vasenkätinen, vai pitäisikö sanoa sorkkainen niin kuinka menetellä? No ainakin tulee hiljentää ja toimia tilanteen mukaan, myös mahdollinen vastaantuleva liikenne huomioiden. Turvallista matkaa :rukous:
-
Joko talvikumit alla? Itse taidan vaihtaa vasta marraskuussa kun pitäisi venetraileriakin vielä hinata ja siinä on kesäkumit. Eli veturissa ja peräkärryssähän pitää olla saman kauden renkaat molemmissa. Muistaakseni, ei se siirtomatka kovin pitkä ole, että jos menee oikein liukkaaksi niin katsotaan uudelleen.
-
Ei ole vielä talvikiekkoja.
Ja ei ehkä vielä ensi viikollakaan, koska silloinkin olen kaksi päivää reissun päällä.
Niin kuin nytkin ke-to
-
Auto ilmoitti haluavansa huoltoon 20päivän kuluessa, joten varasin sen ensi kuun alusta. Samalla vaihtavat talvikumit siihen alle ja pyyhkijän sulat. Tilasin myös sisäputsauksen, kun sitä ei oikein pääse tekemään kuin mökillä. Pesu päältä kuuluu huoltoon automaattisesti. Isänpäivänä on vaimon kälyn viisikymppiset Pohjanmaalla eli tulee varautua kaikenlaiseen keliin.
-
Varasin renkaanvaihdon huomiselle, lauantaina vedän traileria riskillä n.50km tietä pitkin, siihen kun ei ole nastarenkaita.
-
Taas välähti. ??? Lupauduin heittämään ystäväpariskunnan kentälle kun heidän on vaikea liikkua. Heitä hakiessa ajattelin että joskus pitäisi sanoa että menkää taksilla niin minä maksan, mutta kuulostaa epäkohteliaalta. No on se sakko roikkunut ilmassa pidemmän aikaa, joten katsotaan mitä tuleman pitää. Nopeus oli sama kuin edellisellä kerralla mutta nyt kun kiristivät linjaa niin saattaa napsahtaa.
-
Mä koitan vaihtaa keskiviikkona talvirenkaat itse, olisi uudet renkaat, uusi auto ja
paikkailtu notkea vaihtaja... :023:
-
Mattikin sai renkaat vaihdettua vaikka on jäykkä selkä ja kipeä nilkka. Hän istui renkaan päällä niitä ruuvaillessaan, paitsi se viimeinen piti tehdä ilman. :107:
Minä kierittelin vaihdetut vajaan ja keräsin pultit pussiin. Muuten heilutin haravaa ja olin hiljaa. :003:
-
Tänään vaihdettiin autoon talvikiekot alle.
Ja huomisen ja torstain olenkin taas lapsenlapsen kaverina, eli ajelua tiedossa.
Mutta mukavaa. :060:
-
Tänään vaihdettiin autoon talvikiekot alle.
Ja huomisen ja torstain olenkin taas lapsenlapsen kaverina, eli ajelua tiedossa.
Mutta mukavaa. :060:
Lupasivat luppuviikolle lämpenevää, joten hyviä ajokelejä
-
Ihan hyvä niin.
Tai saa talvi tullakin, ei sillä, mutta ehtiihän sitä olla vaikkei ihan vielä tulisikaan kovin kylmät kelit.
-
Huomenna koitan talvirenkaat vaihtaa, vaikka loppuviikon reissu ehkä lämpimämmässä
säässä.
Kuorokaveri kyllä meinasi että älä edes harkitse vaihtamatta jättämistä.
-
Pojat vaihtoivat talvirenkaat viikonloppuna. Kotona ei välttämättä vielä tarvitsisi, koska ei ole mikään pakko lähteä autolla, jos on yksittäinen liukas päivä. En kuitenkaan uskalla suunnata Itä-Suomeen Kainuun poikki kesäkumeilla.
-
Ajoimme Ylivieskaan ja teimme matkailuautollemme vaihtokaupan. Saimme aika uuden, pienen, mutta hyvillä herkuilla varustetun vaunun ja vähän rahaakin. Alkoi tuntua siltä, että autoilujuhla Hymerillä on koettua elämää. Vaunu varattiin uudehkosta yksilöstä, että on herättäjäjuhlilla yöpaikka tiedossa näkyvissä olevan ajan päähän.
-
Tutustuin ohjekirjaan ja työkaluihin...
Nyt tiedän miten renkaat vaihdetaan.
Jospa huomenna auto olisi riittävän pitkän ajan pois liikenteestä... :023: :icon_biggrin:
Ja yritän varoa selkääni...
-
Kävin tilaamassa uuden ajokortin, vanha kun on vielä se pahvinen. Lupasivat 2-3 pvn päästä postin tuovan sen, 30€ maksoi. Asia on aina jäänyt hoitamatta mutta nyt tämä ajokorttiuudistus tms sai mut liikkeelle. En edes tarkalleen tiedä uudistuksesta mutta se oli kuitenkin liikkeelle paneva voima.
-
No juu, ei ole vuottakaan aikaa kun minäkin vaihdoin pahvisen ajokortin uuteen.
Ei olisi ollut mikään pakko, mutta onpahan henkilöllisyystodistus samalla pankkijuttuihin,
vähän nikottelevat kuvallisesta kela-kortista.
Sainpahan autonkin kellon siirrettyä talviaikaan. :023:
-
Keskiviikkona jälleen pidempi autoilu edessä.
Ja perjantaina ajelin vielä pidemmän reissun ja lauantaina palasin kotiin.
Nämä ovat näitä mummona ajelemisia. :eusa_angel:
Näkee maisemia ja saa vaikka kuunnella musiikkia tai rukoilla matkojen ajan.
-
No juu, ei ole vuottakaan aikaa kun minäkin vaihdoin pahvisen ajokortin uuteen.
Ei olisi ollut mikään pakko, mutta onpahan henkilöllisyystodistus samalla pankkijuttuihin,
vähän nikottelevat kuvallisesta kela-kortista.
Sainpahan autonkin kellon siirrettyä talviaikaan. :023:
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin kuvallinen ajokorttikaan ei ole virallinen henkilötodistus. Vain passi ja kuvallinen henkilökortti ovat. Tämä tuli eteen kun suunnittelimme Tallinnaan matkustamista.
Minulla ei ole noita viimemainittuja, vain ajokortti on.
-
Pesetin auton ja ajoin parkkihalliin. Mökkireissun jäljiltä oli kurainen, ja nyt toivon ettei tarttis lähteä ajoon ennenkuin mahdolliset lumet on sulanut.Toivoottavasti myräkkä kuihtuisi kasaan jo ennen Suomen rannikkoa.
-
Pesetin auton ja ajoin parkkihalliin. Mökkireissun jäljiltä oli kurainen, ja nyt toivon ettei tarttis lähteä ajoon ennenkuin mahdolliset lumet on sulanut.Toivoottavasti myräkkä kuihtuisi kasaan jo ennen Suomen rannikkoa.
Minulla on huolto ja talvirenkaat torstaina. Huomena ei tarvitse liikkua mihinkään.
-
Auto on nyt huollettu, navigaattori päivitetty ja talvirenkaat alla. Isänpäivänä on Pohjanmaalla kälyn 50v ja sinne silloin.
-
Vielä yhden mökkireissun pääsin tänä vuonna tekemään. Ei tarvinnut itse ajaa, sai katsella maisemia apparin silmin. Palljon jää näkemättä kun joutuu itse aina ajamaan, varsinkin nyt kun lehti on pudonnut puusta paljastuu pihapiirejä, lampia ja lahtia joita ei kesällä näy ollenkaan. Oli kiva katsella "maisemia" reitillä jota olen itse pääasiallisesti kohta 40v ajellut, mutta aniharvoin saanut tarkemmin tutkailla.
-
Lapsettaa myönnän. Muutaman vuoden tauon jälkeen on taas takatuuppari alla. Luistonesto pois päältä ja pitkiä sladeja. :023:
-
Onkohan samasta asiasta kyse. Kun ajelen esim 15 cm lumessa metsäpalstalle, niin ymmärrykseni mukaan luistonestonappula pitää panna pois päältä, muuten ei matkanteko suju. Ainakin etuveto-Volvossa ja -Daciassa on näin. Ja sama on savisella tiellä. Takaveto-Volvoni oli lumessa onneton, joten käytin siinä ketjuja off-roadaikana, jos ei päässyt eteenpäin.
-
Mulla oli takaveto Volvoissa 25kg sepeliäkki takakontissa jätesäkissää. Harvoin sillä kiini jäi, j jos jäi niin apu oli lähellä.
-
Huomenna olisi 450km maantietä edessä. Käly täyttää 50v
-
Turvallisia kilometrejä teille huomenissa liikenteessä.
Onhan tuossa melkoisesti ajeltavaa.
Mutta juhlimaan on mukavaa ajella. :eusa_angel:
-
Vielä tänään kun posti kolahti luukusta, niin kävin heti kurkaamassa tuliko poliisilta postia mutta nyt alan uskoa että 24.10 välähti kaamera takanani tulleelle Bemarille, :eusa_doh: uskoisin sen jo tulleen jos olisi tullakseen.
-
Vielä tänään kun posti kolahti luukusta, niin kävin heti kurkaamassa tuliko poliisilta postia mutta nyt alan uskoa että 24.10 välähti kaamera takanani tulleelle Bemarille, :eusa_doh: uskoisin sen jo tulleen jos olisi tullakseen.
Syytä panna kiittimet ristiin
-
Auto on taas puhdas ja hallissa. Oli pakko pestä se kun tulin 450km tänään ja melkein puolet teistä oli suolattu. Lähtiessä oli -13,5 ja kotona -2
-
Tanään ajelen Jyväskylään ja huomennna takaisin kotiin. Taidan ehtiä lumisateen alta sopivasti pois. Maantietkin on jos ei kuivia niin lumettomia. Polttoaineen hintaankin on tullut n 10 centin korotus huomaamatta mutta eilen tankkasin vielä 1.169€ litra.
-
Me ajelemme tänään Tampereelle, ja huomena takaisin.
Tuo donpaten polttoaine täytyy olla dieseliä. Meillä eilen halvin ysivitonen maksoi
1.359.
Ajellessa on kiva vertailla hintoja matkalla.
-
Meillä 95 oli 1,319€/litra Donpatella on kysymys dieselistä
-
Pesin autoa 3/4 ja iski sellainen noidannuoli että meinas viedä jalat alta. Onneksi oli kaveri paikalla ja pesi 1/4 osan, olisi muuten jäänyt aika roisin näköiseksi. Nyt kosla seisoo hallissa, jäi tosin kuivaamatta.
-
Nuo selkäjutut on pahoja. Uskalsin syksyllä vielä talvirenkaat vaihtaa, aikaa kului.
-
Keskiviikoksi sain ajan kiropraktikolle, oli ensimmäinen vapaa aika. En alkanut enempää soittelemaan, olisi varmaan jostain löytynyt mutta ne vastaanotot joita katselin ja soitin oli täynnä, niin nyt kipuillaan siihen asti.
-
Nyt kun kävin kiropraktikolla ja tuntuu että sain avun, niin innostuin ja pitkästä aikaa ajelin ihan huvikseni n. 100km lenkin ihan ajamisen ilosta. Kyllä autoilu on mukavaa. Olen hieman kaipaillutkin joutavaa ajelua, joskus ajelimme ajamisen ilosta esim Kasnäsin syömään, kun siellä on niin hyvä kalapöytä.
-
Kemiönsaaren Kasnäsiin ? Tuttu on, syömäpaikkana oli Backas Gård. Siitä menimme lautalla Rosalaan josta ajoimme Hiittisiin. Hiittisissä on soma pieni ja vanha kirkko. Kummallisen pienille ihmisille se on rakennettu, me 171 ja 193 -senttiset ei penkkeihin kunnolla mahduttu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiittisten_kirkko
Tyttärellä ja vävyllä on mökki saaren itärannalla.
-
Olimme ns. turhalla ajelulla eli maisemia katsomassa ja ajattelimme mennä Kasnäsiin syömään, mutta siellä oli tungosta, kun oli Dalsbruk-Kasnäs loppet eli yli sata juoksijaa avustajineen.
-
Auto pesty, olikin jo tosi kurainen. Aikani odottelin ST1n pesutarjousta tekstarina mutta ei tullutkaan. ST1sellä on usein tarjouksia pyhien alla.
-
Toi Backas Gord taitaa olla se "parempi" ravintola. Me käytiin keväällä siinä vieressä Kasnäsin Paviljongissa ja paluumatkalla kurvattiin kotiin Fiskarsin kautta, jossa sattui olemaan markkinat.
-
Kemiöläis-sukuinen vävy sen valitsi. Oli se melko fiini perheyritys.Kuva marsalkka Mannerheimista oli kunniapaikalla omakätisin nimikirjoituksin, ja paljon taidetta, antiikkia tms. Ruoka oli hyvää.
Mutta muutoin he pitivät campingaluetta, ja ulkohuussissa oli meidänkin käytävä. :003:
-
Koska en mahtunut Lasnäsissä syömään suljen tämän keskustelun ja käsken siirtymään osaan Autoilu 3