Äänestys

Teetkö ristinmerkin ehtoollispöydässä

tullessa
1 (4.5%)
poistuessa
6 (27.3%)
muulloin
4 (18.2%)
en vaan tee
9 (40.9%)
on harhaoppista enkä siksi tee
2 (9.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Kirjoittaja Aihe: Teetkö ristinmerkin?  (Luettu 31154 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #45 : 01.11.09 - klo:14:08 »
Jumala ei katso tekemiisi eleisiin, vaan sydämeesi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #46 : 01.11.09 - klo:17:55 »
Jumala ei katso tekemiisi eleisiin, vaan sydämeesi.

Tämä on hyvä pitää mielessä.
Ja koska Kristuksen sovitus on voimassa, niin tuota tietoa ei kenenkään onneksi tarvitse pelätä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #47 : 01.11.09 - klo:18:38 »
Osalle meistä ristinmerkki on kovin teennäinen, osalle ei.

Minulle henkilökohtaisesti on teennäistä osallistua yhteiseen "Isä meidän" -rukoukseen eri uskonnollisissa tilaisuuksissa.
Yhteiseen ääneen lausuttu synnintunnustus tuntuu myös minulle varsin teennäiseltä tapahtumalta.
Uskontunnustustakaan en juurikaan lausu ääneen, koska se on minulle sangen teennäistä.
Joskus saatan jotain mumista, jotta en herättäisi pahennusta.

Tunteelleni en mahda mitään. Jätän siis väliin nämä minulle teennäiset asiat ja yritän olla hengessäni niissä mukana, vaikka fyysisesti en olekaan ja jätän niissä mukana olon niille, jotka kokevat ne paremmin omikseen.
Viimeeksi tänään olen ollut tilaisuudessa, jossa vermaan nuo kaikki kolme (ehkä myös ristinmerkkiäkin harrastettiin) elementtiä ovat olleet mukana.
Ymmärrän näiden neljän elementin tarpeellisuuden ja kannatan niiden olemassaoloa lämpimästi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22106
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #48 : 01.11.09 - klo:19:09 »
Polvirukous on varmaan monelle hämmentävä tapa. Herättäjäjuhlilla se on ainoa oikea tapa lopettaa päätösseurat.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #49 : 01.11.09 - klo:20:25 »
Polvirukous on varmaan monelle hämmentävä tapa. Herättäjäjuhlilla se on ainoa oikea tapa lopettaa päätösseurat.

Joo, mutta sitten mua ärsyttää, että media joskus ja useinkin otsikoi näyttävästi: "Herättäjäjuhlat päättyivät polvirukoukseen" kera isoine polvirukouskuvineen, mikä taas antaa ihan väärän kuvan koko herättäjuhlista niille, joille tapahtuma on vieras. Ikään kuin se polvirukous olisi juhlien suurin anti ja että se olisi yhtä polvirukousta koko juhlat. Minulle henk.koht. polvirukous ei ole juhlien tärkein juttu, joskin aika vaikuttava ja yhä edelleen vähän hämmentävä, vaikka juhlilla koko ikäni olen käynytkin. Toisaalta pidän siitä, toisaalta en. Tosiaan aika ristiriitainen juttu koko polvirukous.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #50 : 01.11.09 - klo:20:34 »
Lainaus
mikä taas antaa ihan väärän kuvan koko herättäjuhlista niille, joille tapahtuma on vieras.

Toisaalta, haittaako se, jos tulee väärä kuva?

Monesti myös puhutaan "suomikuvasta" ulkomailla ja tunnutaan pelkäävän sitä, että jospa ulkomailla meistä on väärä kuva.
Myönnän, että nuorempana minullekin oli tärkeää, että Suomesta olisi mahd. hyvä kuva ulkomailla.
Vaan, onko se kumminkaan loppujen lopuksi kovin tärkeää, että onko Suomi esim. osa Venäjää taikka mahdollisesti takapajuinen köyhä ja kurja alue jostain muualta katsottuna?

Minuun vaikuttaa positiivisesti Jeesuksen pr-käyttäytyminen joissain tilanteissa: vaikka vääriä huhuja lähti liikenteeseen, Hän ei tuntunut aina siitä välittävän, puhumattakaan, että olisi lähtenyt huhuja korjaamaan, vaikka siihen Hänellä olisi ollut ihmisenäkin mahdollisuus.
Välillä Hän jopa tahallaan johti harhaan ihmisiä ja tarkoitushakuisesti päästi itsestäänkin negatiivisia huhuja liikenteeseen.
« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo:20:41 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #51 : 01.11.09 - klo:20:46 »
Lukitsin äänestyksen turhana. Se on siis päättynyt. KIrjoittaminen voi jatkua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #52 : 01.11.09 - klo:23:18 »
kyllä mä tein!... isälleni kun Hän teki ristinmerkin ensiksi eilen... voi olla, että me kaksi suljetaan pois kirkosta...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #53 : 02.11.09 - klo:08:33 »
Minäkään en voi tunteilleni mitään ja minä suorastaan nautin seurakunnan yhtyessä uskotunnustukseen ja Isameitään. Siinä on samaa tuskaita taistelun makua kuin Lutherin Jumala ompi linnamme-virressä. Kun turkulaiset sitä Joulurauhan julistuksessa tuhansin kurkuin veisaavat, kylmät väreet kulkee iholla.
Meidän kirkossa on ääneen ruokoileminen ja tunnustaminen voimistumistaan voimistuneet. Tiedän että monet ujot ja arat saavat siinä vahvan yhteenkuulumisen tunnun.
Polvilleni nöyrtymistä on tapahtunut vain muutama kerta. Kotona. Herättäjäjuhlien päätösseurat ovat kokematta.
Helluntailaisten seuroista TV:ssä näytetään aina kolehdinkanto. Muistan joskus nähneeni ämpäreitä tms.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #54 : 02.11.09 - klo:09:52 »
Lainaus
Helluntailaisten seuroista TV:ssä näytetään aina kolehdinkanto. Muistan joskus nähneeni ämpäreitä tms.

Ämpärit siksi, koska tavallisiin "hattuihin" ei rahat kuitenkaan mahtuisi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #55 : 06.11.09 - klo:23:10 »
Lainaus
Uskontunnustustakaan en juurikaan lausu ääneen, koska se on minulle sangen teennäistä.

Harjoittelin uskontunnustuksen ulkoa.
Itsekseen luettuna se ei tunnu minusta teennäiseltä, vaan aika puhuttelevalta.
Jännä seuraavan kerran kokeilla suuressa porukassa, että tuntuuko se edelleen teennäiseltä joukkolausuntana, vaiko ei.
Jos tuntuu, niin lausunpa sen ajatuksissani tai sitten vain ajattelen muita asioita.
Olen rytmittänyt tuota uskontunnustuksen ulkomuistista lukemista siten, että Isään liittyviä osioita olisi 3, Poikaa liittyviä 12 ja sitten siinä lupussa vielä 6 osiota. Eri osioista pidän kirjaa sormillani. Tuo menetelmä jotenkin auttaa muistamaan, kun en vielä osaa tuota tekstiä niin hyvin ulkoa, kuin vuosia kyseisen tekstin kanssa sinuja olevat henkilöt.
Jos jätän sormet pois, saatan jopa sekaantua.
Ehkäpä rukousnauhatekniikka on sukua tuolle minun sormitekniikalleni.
Esim. toisen osan seitsemännen sormen kohdalla on teksti "ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin".

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #56 : 07.11.09 - klo:09:30 »
Harjoittelin uskontunnustuksen ulkoa.
Itsekseen luettuna se ei tunnu minusta teennäiseltä, vaan aika puhuttelevalta.
Jännä seuraavan kerran kokeilla suuressa porukassa, että tuntuuko se edelleen teennäiseltä joukkolausuntana, vaiko ei.
Jos tuntuu, niin lausunpa sen ajatuksissani tai sitten vain ajattelen muita asioita.
Olen rytmittänyt tuota uskontunnustuksen ulkomuistista lukemista siten, että Isään liittyviä osioita olisi 3, Poikaa liittyviä 12 ja sitten siinä lupussa vielä 6 osiota. Eri osioista pidän kirjaa sormillani. Tuo menetelmä jotenkin auttaa muistamaan, kun en vielä osaa tuota tekstiä niin hyvin ulkoa, kuin vuosia kyseisen tekstin kanssa sinuja olevat henkilöt.
Jos jätän sormet pois, saatan jopa sekaantua.
Ehkäpä rukousnauhatekniikka on sukua tuolle minun sormitekniikalleni.
Esim. toisen osan seitsemännen sormen kohdalla on teksti "ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin".


Sinun sormesi toimivat rukousnauhan ekologisena korvikkeena, jonka hiilijalanjälki tässä funktiossa on lähellä nollaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #57 : 10.11.09 - klo:00:17 »
En tee ristinmerkkiä kirkossa ollessani, en vain ole tottunut.  :icon_rolleyes: Mutta ei se minua häiritse jos joku sen tekee, kukin tyylillään.

Poissa Skepe

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #58 : 10.11.09 - klo:07:19 »
Ristinmerkki? Teen / tee, minun kohdallani riippuu aina vähän tilanteesta ja omasta tuntemuksesta, jolle yritän olla uskollinen. Joillekin ihmisille se näyttää olevan koko olemuksen kattava tunnustautuminen ja sellaisena se on hieno. Itse olen tehnyt tuttavuutta   ristinmerkkiin vasta myöhemmällä iällä ja siksi varmaan tällainen horjuminen.

Poissa kalevix

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 29
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #59 : 10.11.09 - klo:09:52 »
teen usein eri tilanteissa ristinmerkin.
usein jätän myös tekemättä ristinmerkkiä.

minusta ristinmerkki ei ole ristiriidassa minun oman hengellisyyteni kanssa.