Kirjoittaja Aihe: Keskustelua herännäisjulistuksesta  (Luettu 121492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #90 : 09.02.07 - klo:21:02 »
Kaste näyttää olevan melkoinen 'kompastuskivi' eri suunnan henkilöille.
Olen kuullut Jaakko Eleniukselta kasteesta seuraavaa:
'Kaste antaa häviämättömyyden merkin. Jumala tekee

Kristuksen ruumiista ei voi erota. Jumalan antama sinetti ei voi kadota.

Kastehetkellä saadaan yhteys Jumalaan ja Kristukseen. Ei tarvita vahtihenkilöitä.'

Reijo Ylimys:
'Kristillinen kaste on yhdistetty vesi- ja henkikaste. Puhdistus kaikesta synnistä, uuden elämän alku. Kastetta ei voi uudistaa, mutta Pyhän Hengen työ jatkuu ihmisessä. Elämänreissun kilvoituksessa sellainen kumppani on tarpeen.

Niin, ne Jeesuksen synnit? Hänen kastevetensä on alhaalla merenpintaaa alempana Jordanin syvänteessä, haudassa.
Kasteen haudassa kohtaamme Vapauttajan. Hänellä on meidän syntimme. Hän on kuitannut meidän velkamme. Hän ei jättänyt kaveria.

Kasteen haudasta voimme nousta uuteen elämään vain yhteydessä häneen
Tämä kohtalonyhteys toistuu aina, ensimmäisessä ja ainoassa kasteessa.
Niin tapahtuu ansiottoman pikkuvauvan, kuin tässä asiassa yhtä ansiottoman vanhan pakanan kohdalla.
 Tämä on minun rakas lapseni. Miten vapauttava  se on kastajalle.
Vaijja aasi tai juoppo kastaisi, Jumala vaikuttaa kaiken. Siitä alkaa kristityn tie, joka ei koskaan vie vatupassinsuoraan. Muistakaamme Tuhlaajapoikaa. Tai paremmin Armahtavaa Isää.

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #91 : 11.02.07 - klo:02:01 »
Kaste on tosiaan moinen riitakapula, ainakin lapsikasteen ja uskovien kasteen välinen kiista.

Henkilökohtaisesti olen niin fundamentalistinen raamatun kanssa, pelkään harhaan menemistä niin paljon että olen kokenut hyväksi olla fundamentalistinen ja mielipiteenäni raamattua lukien en halua kenenkään kanssa kinastella kumpi on oikea kaste, mutta pari sanaa haluaisin sanoa:

Raamattu ei sano, että kasteessa annetaan usko.
Raamattu ei sano, että Pyhän Hengen kaste annetaan yhdessä vesikasteen kanssa, vaan esimerkkitapaukset olivat: Apostolit saivat Pyhän Hengen kasteen ollessaan paikallaan yläsalissa, Paavali odottaessaan sokeana, eräs perhekunta Pietarin puhuessa evankeliumia ja heidät kastettiin vedellä sen jälkeen, eräät uskovat Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen vesikasteen jälkeen.

Sitten toinen juttu on se, että Pyhän Hengen kasteeseen liittyi aina kielillä puhuminen ainakin kasteen hetkellä raamatussa. Siihen en sano mitään, etteikö kielillä puhumaton henkilö voisi olla kastettu Pyhällä Hengellä, koska tiedän niin useita tapauksia joilla kielet ovat vasta myöhemmin tulleet esiin pelkojen ja heikkotasoisen opetuksen tähden.

Uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä:

Henkilökohtaisesti uskon niin, ettei tuossa vesi tarkoita kastevettä. On raamatussa vertaus siitä, kuinka uutta viiniä ei voida laskea vanhoihin leileihin koska ne pakahtuvat, vaan uusiin leileihin.

Nahkaleili näin maailmallisesti katsottuna on vanhetessaan jäykistynyt, nahka ei ole joustavaa ollenkaan. Uusi viini taas kuplii ja pulppuaa tuoden painettakin mahdollisesti, siksi vanha leili pakahtuisi.

Vanhasta leilistä tehdään uusi leili liottamalla sitä vedessä, jolloin nahka tulee joustavaksi. Tämän jälkeen leilin ulkopuoli useimmiten öljytään ja sitten voidaan kaataa uutta viiniä sinne.

Toisin sanoen, vesi tarkoittaisi tässä tapauksessa elävää vettä. Raamattu sanoo, että joka uskoo NIIN KUIN RAAMATTU SANOO, on hänen sisimmästään juokseva elävän veden virrat. Kyseisessä kohdassa joissakin raamatuissa on käännösvirhe, jossa asia muuttuu. Kohdassa lukee niissä tietyissä raamatuissa: "Joka uskoo minuun, on hänen sisimmäistään niin kuin raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat".

Jeesus sanoi tämän Hengestä, joka heidän piti saada, eikä Henki ollut vielä tullut koska Jeesus ei ollut vielä kirkastettu. Kun Jeesus kirkastettiin, tuli Pyhä Henki opetuslapsiin jotka uskoivat Häneen niin kuin raamattu sanoo. Tällöin juoksivat elävän veden virrat.

Uskon, että tässä heitä oikein liotettiin elävässä vedessä, heidät tehtiin uusiksi leileiksi, uskon näin. Viini on taas raamatussa siunauksen ja täyteyden vertauskuva, elämän ilon vertauskuva jne. Kun nuo kyseiset opetuslapset, 120 tuossa vaiheessa, saivat Pyhän Hengen kasteen, he toisin sanoen täyttyivät Pyhällä Hengellä. He täyttyivät Hänellä myös myöhemmin, näkyvin merkein.

Näin uskon, sen perusteella mitä olen raamatusta lukenut. Siksi en ole samaa mieltä kaikista kasteen kohdista noin yleisesti ajatellen ottamatta huomioon, puoltaako kasteesta opettava uskovien kastetta vai vauvakastetta.

Kannattaa lukea raamatusta Hesekielin luvusta 34 jakeet 2-4 ainakin. Siinä on profetiaa nykyajalle.

Siinä nuhdellaan seurakunnan paimenia, jotka eivät ole kainneet laumaa (ruokkineet ja suojelleet), eivät ole vahvistaneet heikkoja eivätkä PARANTANEET SAIRAITA, sitoneet haavoittuneita, eivätkä TUONEET TAKAISIN EKSYNEITÄ (julistaneet evankeliumia kadonneille lampaille tuoden heidät takaisin), etsineet kadonneita lampaita.. vaan ovat hallinneet niitä tylysti. Paimenen tehtävä seurakunnassa ei ole johtaa seurakuntaa vaan kaita.

Jumala myöskin nuhtelee paimenia, jotka eivät ole parantaneet sairaita. Tämä on yksi merkki siitä, onko täynnä Pyhää Henkeä vai ei. Parantuvatko sairaat? On se myös uskon merkki, ainakin jos lukee suoraan kohdan: "Nämä merkit seuraavat niitä jotka uskovat....he laskevat kätensä sairasten päälle ja ne tulevat terveiksi".


Ylhäällä aatteitani asiasta, huomatkaa, että ne ovat aatteita eivätkä saarnaa tai johonkin suoranaisesti kohdistettua piikittelyä tai muuta

En myöskään usko, että vesikaste puhdistaa synneistä. Ainoastaan Jeesuksen veri puhdistaa synneistä raamatun mukaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22434
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #92 : 11.02.07 - klo:08:25 »
Laitanpa tähän lainauksen 1896 julkaistusta kirjasta:

"Me kaikki, jotka olemme Kristukseen Jeesukseen kastetut, olemme hänen kuolemaansa kastetut. Niin olemme siis kasteen kautta haudatut hänen kanssaan kuolemaan, että niin kuin Kristus on herätetty kuolleista Isän kirkkauden kautta, niin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä. Sillä jos me olemme istutetut hänen kanssan yhdenkaltaiseen kuolemaan, niin tulemme myös yhdenkaltaisiksi ylösnousemisessa" (Room. 6:3-5).
Kasteen kautta uskova voi turvata Jumalaan Isänä, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Uuden liiton kaste edellyttää kolmeyhteisen Jumalan ilmestymisen Kristuksessa. Tämä kaste tuli mahdolliseksi, kun sitä parannusta ja uskoa saarnattiin, jotka perustuvat Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen voimaan, ja kun Kristuksen Henki korkeudesta vuodatettiin uskovan sydämeen. Jumala vaikuttaa uudessa liitossa Isänä, joka synnyttää jumalallista elämää, Poikana, jolla on jumalallinen elämä itsessään, ja joka ilmoittaa sen, ja Henkenä, jolla on Kristuksen elämä itsessään, ja joka tekee ihmisen osalliseksi tästä. Tämä Jumalan ilmestys keskittyy Kristuksessa, ja tämä Kristus omistetaan kasteessa, niin että uusi ihminen syntyy. Kristus tulee ihmiseen asumaan, sillä Henki ottaa Kristuksen täydellisyydestä, hänen kuolemansa voiman ja hänen ylösnousemisensa elämän ja antaa sen uskovalle. Kastettu istutetaan uskon ja Hengen yhteyteen Kristuksen kanssa, niin että Kristuksen kuolema ja ylösnouseminen tulevat voimaksi ja elämäksi uskovaan. Sen tähden lähtee kasteesta puhdistus synneistä ja uusi elämä.

Gustaf Johansson: Pyhä uskomme

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #93 : 11.02.07 - klo:09:31 »
Haluaisin vielä toistaa, ettei kaste pese pois syntejä eikä tuo anteeksiantoa, yksin Jeesuksen täytetty työ tekee sen.

Tiedän ihmisiä, jotka ovat kastamattomia mutta uudestisyntyneitä ja saaneet Pyhän Hengen kasteen.

Heitä on myös raamatussa.

Uudestisyntyminen on yksin Jumalan teko, jossa ei voi auttaa yksikään ihminen muuten kuin Jumalan sanan kautta.

Henk.koht. olen lapsena kastettu mutta uudestisyntynyt vasta n. vuosi sitten, kun antauduin Jeesukselle. Uudestisyntymisen huomasi siitä, että rupesin yhtäkkiä olemaan samaa mieltä Jumalan kanssa ja halusin vain palvella Häntä ja olla Hänen kanssaan iankaikkisuuden. Olin kuin erossa tämän maailman ongelmista, vieläkin niin.

Sitten meninkin uskovien kasteelle, sillä koin Jumalan kehotuksen. En kadu, siitä seurasi paljon hyvää.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #94 : 11.02.07 - klo:10:16 »
Patriarkoilta kuultua: Lapsikaste on Jumalan teko. Aikuiskaste on ihmisteko.

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #95 : 11.02.07 - klo:10:44 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Patriarkoilta kuultua: Lapsikaste on Jumalan teko. Aikuiskaste on ihmisteko.


Tämä on toinen mihin en yhdy. Vaikken halua kinastella lapsikasteesta ja aikuiskasteesta, haluaisin silti kommentoida.

Kuinka lapsikaste on Jumalan teko? Olen lukenut vaikka mitä, että Jumala antaa uskon siinä ja Pyhän Hengen ja vaikka mitä, mutta tästä ei lue raamatussa mitään. Varsinkaan tuosta uskosta. Pyhän Hengen kaste on mahdollisesti joissain tapauksissa tullut kasteen aikana, mutta useimmassa tapauksessa joko ennen tai jälkeen.

Raamatussakin kastettiin vain uskovia. Perhekunnista puhutaan pariin otteeseen, mutta ei voida olettaa että jokaisessa perhekunnassa olisi ollut vauva, ehkä ei niissä muutamassa ollutkaan joista mainitaan.

Miten lapsikaste voi olla Jumalan teko, kun pappi sen lapsen kastaa? Niin ja lapsen puolesta tunnustetaan usko, vaikka lapsen itsensä kuuluisi se tunnustaa. En ymmärrä.

Aikuiskaste taas, en sitäkään ymmärrä. Uskon nimittäin että pieni lapsikin voi olla uudestisyntynyt, mutta sen huomaa kyseisen lapsen elämästä ja lapsi tietää itsekin uudestisyntyneensä kun hän on sitä. Mielestäni silloin lapsen voi kastaa. On 3 vuotiaita, jotka profetoivat ja laskevat käsiä sairaiden päälle, niin että he paranevat. Nuo 3 vuotiaat puhuvat Jumalan viisaudella. He sanovat uudestisyntyneensä ja lapsen usko vaikuttaa sen, että heidän sydämen korvansakin ovat avoimet Jumalan puheelle ja he saattavat kysyä: "Voisiko joku kastaa minut?"

Raamatussa kasteeseen liittyviä lauseita:

"Ottakaa kaste...", "Antakaa kastaa itsenne..."

Noiden lauseiden perusteella ihmiset ovat ottaneet kasteen eli antaneet kastaa itsensä. Siinä mielessä se on ihmisen teko, mutta Pyhän Hengen vaikuttamana. Ei lakia, vaan armosta he saavat olla kuuliaisia Jumalalle. Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen sanoo raamattu, joten uskon että Hän vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen tuossa vaiheessa kun menee kasteelle.

Kreikankielessä sanaa kaste käytetään kuvaamaan parannuksen kastetta, Jeesuksen ristinkuolemaa ja uuden liiton kastetta. Toisin sanoen kaste kuvaa kuolemaa, niin kuin roomalaiskirje kertoo. Kaste kuvaa kuolemaa synnille ja laille, tarkoittaen sitä ettei synti enää vallitse kuolevaisissa ruumiissamme. Kaste kuvaa kuolemaa itsellemme ja maailmalle. On kuitenkin tärkeää huomioida, että kaste kuvastaa näitä, eikä itsessään ole näitä.

Sana "baptidzoo" kreikankielessä, jota käytetään kertomaan kasteesta apostolien teoissa, tarkoittaa: "Upottaa".

Olen myöskin pohtinut, miksi vuoden 1938 käännöksestä on poistettu eräs jae apostolien teoista:

Lainaus
8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
8:39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.

Apostolien teot

Jae 37 puuttuu. Siinä olisi ratkaiseva tieto, estääkö mikään.

Biblia vuodelta 1776 taas sanoo:

Lainaus
37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.


Toisin sanoen, kaste on estetty jos ei usko koko sydämestään. Jos taas uskoo ja tunnustaa, ei ole mitään estettä.

Noin uskon ja näen raamatunkin sanovan.

Siunausta :)

Lisäys: Ihan piristykseksi laittaisin vielä vanhemmasta opuksesta nuo jakeet :D :D

Lainaus
Apt 8:35 Nijn Philippus awais suuns ja rupeis tästä Kirjoituxest hänelle saarnaman Evangeliumita Jesuxest.
Apt 8:36 Ja cuin he tiellä waelsit/ tulit he weden tygö/ ja Camaripalwelia sanoi: cadzo/ täsä on wesi/ mikä estä minua castamast?
Apt 8:37 Philippus sanoi: jos sinä caikest sydämest uscot/ nijn tapahtucon. Hän wastais/ ja sanoi: minä uscon Jesuxen Christuxen Jumalan Pojaxi.
Apt 8:38 Nijn hän seisatti waunun/ ja he astuit weteen/ Philippus ja Camaripalwelia/ ja hän casti hänen.
Apt 8:39 Mutta cosca he wedestä ylösastuit/ temmais Herran Hengi Philippuxen/ ja nijn ei Camaripalwelia händä enä nähnyt/ waan meni iloiten tietäns myöden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22434
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #96 : 11.02.07 - klo:12:38 »
Kasteen pätevyys ei riipu sen suorittajasta (hätäkastekin on kaste), vaan siitä, että siinä yhdistyy Jumalan sana kasteveteen.

Jae 37 on jätetty Filippoksen ja hoviherran tapaamisesta pois lisäyksenä, joka puuttuu varhaisimmista käsikirjoituksista.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #97 : 12.02.07 - klo:09:51 »
Siteeraukset JE:n ja RY:n lauseista eivät kaipaa kommentteja enempää arvosteluja. Ne perustuvat Raamattuun ja Lutheriin. Minulle riittää: Kastessa on sanottu ' ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi todistukseksi siitä, että ristiinnaulittu Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetusöapsekseen' Pitääkö vielä olla omia rituaaleja?

Uskova: kun et hyväksy lapsikastetta onko syy?
a) kastettavassa
b) kastajassa
c) kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

Kristuksen sovintotyö kuuluu kaikille, eikä yksinomaan Uskovan tavoin ajatteleville ihmisille.

Viimeisissä kiusauksissa, Sepän kirjan lopussa on seuraavanlaisia sanoja:

'Tuota nyt waan Kristukselle kaiken Hänen sinulle osottaman rakkautensa edestä, se puhdas ilo, että sinä rakastat kaikkia Hänen köyhiä Pyhiänsä ja hänen seurakuntansa jäseniä, kaikkein huonointa ja heikointakin, heidän tietojensa käsityksensä eroituksesta huolimatta..
Katso myös Room.15: 1 - 7

Hunajan Pisarat v.1924

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #98 : 12.02.07 - klo:11:09 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Siteeraukset JE:n ja RY:n lauseista eivät kaipaa kommentteja enempää arvosteluja. Ne perustuvat Raamattuun ja Lutheriin. Minulle riittää: Kastessa on sanottu ' ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi todistukseksi siitä, että ristiinnaulittu Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetusöapsekseen' Pitääkö vielä olla omia rituaaleja?

Uskova: kun et hyväksy lapsikastetta onko syy?
a) kastettavassa
b) kastajassa
c) kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

Kristuksen sovintotyö kuuluu kaikille, eikä yksinomaan Uskovan tavoin ajatteleville ihmisille.

Viimeisissä kiusauksissa, Sepän kirjan lopussa on seuraavanlaisia sanoja:

'Tuota nyt waan Kristukselle kaiken Hänen sinulle osottaman rakkautensa edestä, se puhdas ilo, että sinä rakastat kaikkia Hänen köyhiä Pyhiänsä ja hänen seurakuntansa jäseniä, kaikkein huonointa ja heikointakin, heidän tietojensa käsityksensä eroituksesta huolimatta..
Katso myös Room.15: 1 - 7

Hunajan Pisarat v.1924


Niin kuin sanoin, ei ole hyvä kinastella kasteesta koska se ei yleensä tuota kuin huonoa, mutta koska kysyit, haluaisin vastata ajatuksillani asiasta. Vastaukseni on sellaisessa muodossa, että miten omalle kohdalleni kasteen hyväksyisin:

a) Minun pitäisi olla uudestisyntynyt ja tietää se. Myöskin minulla kuuluu olla sydämen usko ja sitten vielä suun tunnustus uskostani. (perustuu raamattuun)

b) Kastajan, joka minut kastaisi, kuuluisi olla uskova ihminen joka on kastettu. Ei tarvitse olla virallinen pappi, koska me kaikki olemme pappeja Kristuksessa Jeesuksessa. Tärkeintä on, että hän on Kristuksen ruumiin jäsen.

c) Kasteen toimitus raamatussa: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tai Herran Jeesuksen nimeen. Uskon, että kumpikin on pätevä.

Jeesuksen sovitustyö on tarkoitettu jokaiselle, joka Hänet ottaa vastaan. Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta. Raamatun mukaan lapsi on pyhitetty, jos hänen jompi kumpi vanhemmistaan on uskossa.

Uskon, että 3 vuotiaskin voi olla uudestisyntynyt ja tämä tulee useimmiten silloin itse pyytämään kastetta. On nimittäin 3 vuotiaita jotka profetoivat ja laskevat käsiä sairaiden päälle ja he paranevat.

Jeesuksen sovitustyö on tosiaan tarkoitettu kaikille, he jotka Hänet ottavat vastaan ottavat myös sovitustyön kohdalleen. Raamattu kuitenkin sanoo:

Lainaus
Johanneksen evankeliumi:
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."


Alunperin siinä on lukenut:

Lainaus
Johanneksen evankeliumi:
7:38 Joka uskoo minuun niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."


Sanajärjestys hieman muutettu nykykäännöksissä.

Raamatun mukaan on tärkeä uskoa Jeesukseen niin kuin raamattu sanoo, ja sitten sisimmästä on juokseva elävän veden virrat.

Siihen haluan pyrkiä, että usko olisi mahdollisimman raamatunmukaista. Omilla neuvoillani sinne en pääse koska itsessäni en voi mitään, mutta kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa.

Siunausta.

Poissa maxu

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #99 : 12.02.07 - klo:11:52 »
Mun rippiraamatussa lukee kyllä näin Joh.7:39 "Joka uskoo minuun `hänen sisimmässään kumpuavat elämän veden virrat`niin kuin kirjoituksissa sanotaan". Ei siellä mistään raamatun uskomisen autuudesta puhuta vaan Jeesuksen uskomisen pelastavasta voimasta.

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #100 : 12.02.07 - klo:12:07 »
Lainaus käyttäjältä: "maxu"
Mun rippiraamatussa lukee kyllä näin Joh.7:39 "Joka uskoo minuun `hänen sisimmässään kumpuavat elämän veden virrat`niin kuin kirjoituksissa sanotaan". Ei siellä mistään raamatun uskomisen autuudesta puhuta vaan Jeesuksen uskomisen pelastavasta voimasta.


Siis: Joka uskoo Jeesukseen sellaisella tavalla, jonka raamattu ilmoittaa, on hänen sisimmästään virtaava elävän veden virrat.

Usko on lujaa luottamusta ja ojentautumista sen mukaan mikä ei näy (Hepr.11)

Kreikankielessä usko tarkoittaa noita asioita, mutta myös kiinni pitämistä muistaakseni.

Eli usko ei ole vain sitä, että uskoo Jeesuksen olleen olemassa ja että Jeesus on olemassa, tai sitä että uskoo Jeesuksen kuolleen ristillä, vaan usko on luottamusta Jeesuksen täytettyyn työhön, myös kuolleista heräämiseen. Usko on myös ojentautumista sen mukaan mikä ei näy, ei sen mukaan mikä näkyy. Kiinni pitämistä, ettei päästä irti Jeesuksen täytetystä työstä omalla kohdallaan.

Uskoon kuuluu myös se, että luottaa mitä Jumala on raamatun kautta ilmoittanut, nimittäin Jeesus täytti satoja profetioita jotka löytyvät vanhasta testamentista ja Hän täytti myös lain. Jos Jeesus on sanonut jotain mahdottomankin kuuloista raamatussa, on tärkeä ymmärtää että se on silti totta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22434
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #101 : 12.02.07 - klo:12:12 »
Niinpä. Jeesus on Raamatun yläpuolella. Se, että Raamatussa kehotetaan uskomaan Häneen ei merkitse niin paljon kuin se, että Jeesus (Raamatussa!) sanoo paljonkin Raamattuun tukeutuvista kirjanoppineista ja fariseuksista.

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #102 : 12.02.07 - klo:12:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Niinpä. Jeesus on Raamatun yläpuolella. Se, että Raamatussa kehotetaan uskomaan Häneen ei merkitse niin paljon kuin se, että Jeesus (Raamatussa!) sanoo paljonkin Raamattuun tukeutuvista kirjanoppineista ja fariseuksista.


Voisitko valaista tarkemmin, mitä Hän sanoo?

Jeesus tukeutui raamattuun koko elämällään ja kaikilla puheillaan.

Poissa maxu

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #103 : 12.02.07 - klo:12:20 »
ok. Kiitos hienosta tarkennuksesta, uskova :wink:

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #104 : 12.02.07 - klo:12:22 »
Lainaus käyttäjältä: "maxu"
ok. Kiitos hienosta tarkennuksesta, uskova :wink:


Ole siunattu!