Luulen aavistavani, mitä monen teidän sydämessänne liikkuu. Siellä liikkuu kai kysymys, mitä minä vien mukanani lähdettäessä täältä pian kotiin, minkälainen välini on Herran kanssa, onko se yhtään tänä päivänä selvinnyt ja tullut likisemmäksi vai onko käynyt vain vieraammaksi Herran kanssa. Eiköhän vain moni teistä ole murheellisella mielellä siitä syystä, että niin paljon kuin onkin saatu sanaa kuulla, on se sana luisunut sivu sydämen, ja niin paljon kuin onkin saatu virsiä veisata, on täytynyt veisata ilman vakaumusta, suu on veisannut, mutta sydän on ollut äänetön. Täällä on monta, jotka ajattelevat itsestänsä: "Minä raukka olen aivan ulkona Herrasta, suruton ihminen, johon Herra ei ole kutsuvalla armollansa saanut sijaa ennen eikä nyt; sydämeni on sama nyt mikä ennenkin." Toisia on, jotka ovat vaivatulla mielellä siitä, että se suuri armo, jonka ovat Herralta herätyksessä saaneet, on jo aikoja taipaleella kulunut eikä mielen uudistusta ole myöhemmin saanut tapahtua ollenkaan. Sentähden näyttää itselle koko kilvoitus ja uskonelämä aivan hedelmättömältä ja täytyy tuomiota tehden itsellensä tätä iltahetkeä viettää. Kateeksi käyvät nuo ihanat koivut ja kuuset tuolla Puijonmäellä, joiden latvat nostavat päänsä korkeutta kohden Jumalan kiitokseksi, ja nuo linnut, jotka visertävät niitten oksilla kitosta Luojallensa, kateeksi käyvät, kun ei saa sydäntänsä yhtymään samaan työhön.
Mikä tämä vapistus nyt on ja minkätähden meidän täytyy toisinaan ja nytkin täällä tällä mielellä olla?
Vilhelmi Malmivaara