Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Psalmit 31-40

<< < (3/5) > >>

karjalaisenkyösti:
Psalmi 33:
"Vaviskoon Herran edessä kaikki maa, koko maanpiiri pelätköön häntä."

Onko tällaista Jumalan pelkoa enää nykyään olemassa?
Onko joku (tai tunteeko kukaan ketään, joka) joskus jossain jonkun papin tai saarnajan puheen johdosta on tällaiseen joutunut?
Jumalanpelkomme taitaa olla ennemminkin sellaista teoreettista leikkipelkoa,
tai ... 
mitä minä sinusta tiedän.
Ehkä sinulla se onkin oikeaa.

- "Katso, Herran silmä valvoo niitä, jotka häntä pelkäävät ja panevat toivonsa hänen laupeuteensa"
- "Meidän sielumme odottaa Herraa, hän on meidän apumme ja kilpemme"

karjalaisenkyösti:
Psalmi 34:
Joskus kuuntelin paljon jotain kasettia tai CD:tä, jossa ortodoksien tapaan laulettiin tätä psalmia.
Mielestäni siinä laulettiin jakeet 2 - 9, eli noin kolmasosa tuosta psalmista.

karjalaisenkyösti:
Jatkoa Psalmiin 34:
"Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista."

Realistinen kuva kristityn elämästä lisättynä lohdullisella lopputulemalla.
Osasta kärsimyksistä pääsee vapaaksi vasta kuolemassa, monista jo ennen sitä.

"Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei yksikään niistä murru."
UT taitaa tulkita tämän Jeesukseen liittyneenä ennustuksena.

"Herra lunastaa palvelijainsa sielut, eikä yksikään, joka häneen turvaa, tule syynalaiseksi."
Tästä tulee uskonpuhdistus mieleen:  Herraan turvaaminen ---> syyttömyys Jumalan edessä.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 35:
1. Daavidin virsi. Riitele, Herra, minun riitaveljiäni vastaan; sodi niitä vastaan, jotka minua vastaan sotivat.

Olisihan se hyvä taito osata se, että jos kokee jonkun loukanneen minua, niin pystyisi antamaan asian olla ja jättämällä sen Herran hoidettavaksi. Pääsisi ainakin itse helpommalla.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 36:
6: "Kuinka kallis on sinun armosi, Jumala! Ihmislapset etsivät sinun siipiesi suojaa."

Tästä tuli mieleeni
Jeesus sanoi: "Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet." (Matt. 23:37)

Tämä on hyvä kohta tässä psalmissa:
"ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra".

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta