Kodin kynttilät, Mauno Kuusisto ( ei Koivisto )
https://www.youtube.com/watch?v=q5YZaaITsnsHyvää Pyhinpäivän aatto-iltaa !
Kävin juuri laittamassa kynttilän palamaan parvekkeen lyhtyyn. Samalla muistelin käyntejämme omaisten haudoilla samalla asialla.
Muistelen kiitollisena kaikkia edesmenneitä sukulaisia. Heiltä olen saanut monia lapsuuttani rikastuttaneita elämyksiä.
Kun perheeni asui aina liikepaikkakunnilla eivät sellaiset asiat kuin löylyt savusaunassa, onkiminen laiturilta ym. olleet tavanomaisia.
Aito maalaiselämä karjapihoineen, eläimineen ja navettatöineen oli vaihtelua josta pidin. Vieläkin lehmä on eräs rakkaimmista eläimistäni.
Lypsyhetket laitumella pää nojaten märehtivän lehmän lämpöiseen kylkeen olivat kuin terapiaa jota en tiennyt saavani.
Lähes kaikki sukulaiseni olivat maalaistaloista. Ja niissä kaikissa käytiin kyläilemässä, milloin luhyemmän, milloin pidemmänkin ajan. Kun olin yli 10-vuotias, vietin äidin siskojen taloissa viikkokausia, ja nautin siitä.
Olen ollut heinätöissä, kerppuja lampaille keräämässä, myllymatkoilla jyväsäkin päällä rattailla istuen. Olen käynyt meren saarissa mustikoita poimimassa , olen ravustanut Virojoessa, ja puhdistanut kananmunia tätini kanalassa.
Olen maalannut saunan ja nukkunut ullakolla ja teltassa pihalla.
Sitä enemmän kun tässä tarinoin, sitä enemmän alkaakin muistua juttuja mieleen.
Kiitos kun kuuntelitte. Tykkään tarinoida. Kotona ei kukaan muu kuin tylleröt viitsi kuunnella.