Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri. Esterin kirja  (Luettu 27447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #15 : 19.10.16 - klo:22:34 »
Voisiko olla niin, että syy siihen, miksi kuningatar Vasti ei tullut kuningas Ahasveroksen luo, olla se, että häntä ei kiinnostanut tulla humalassa olevan kuninkaan ja muiden humalaisten ihailtavaksi?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #16 : 19.10.16 - klo:23:01 »
3:6 ja 3:13.  Hamanista tulee erittäin selkeästi mieleen Hitler, joka tosin purki vihaansa muutamiin muihinkin kansanryhmiin sekä vähemmistöihin.
Kun Mordokai ei totellut kuninkaan kumartamismääräystä, Haaman suuttui tästä johtuen kaikille juutalaisille, vaikka muiden juutalaisten ei ainakaan tässä kerrottu suututtaneen häntä.

Tämä sama ominaisuus asuu muuten meissä itsekussakin, kenessä syvemmällä, kenessä vähemmän syvällä, mutta siellä se kuitenkin asuu ja saattaa milloin tahansa nostaa päätään liian korkealle. Kun koemme jonkun ryhmän edustajan kohdelleen meitä kaltoin, on meillä kiusaus suuttua koko ryhmälle tai kansalle.
Ja jos joku ei tätä huomaa, niin huomaa viimeistään silloin, kun joutuu riittävn paljon kaltoin kohdelluksi.

Tuli mieleeni ajatus, että jos vaikka joku pakolainen tulee Suomeen ja kokee täällä tulleensä kaltoin kohdelluksi, niin kyllä siinä taitaa olla kova kiusaus suuttua koko Suomen kansaan.
Jos jossain virastossa kokee kaltoin kohtelua, niin kyllä saattaa luottamus merkittävästi horjua koko virastoa kohtaan.
Jne.

Vaikea varmasti sanoa, että oliko Haman kovinkaan paljon meitä huonompi. Hänellä kuitenkin sattui olemaan enemmän valtaa ja näin olleen enemmän mahdollisuuksia tehdä pahaa.
« Viimeksi muokattu: 19.10.16 - klo:23:04 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #17 : 19.10.16 - klo:23:27 »
Nopea lukija saattaisi ihmetellä, että miksi tuota juutalaisten tuhoksi tehtyä lakia ei yksinkertaisesti vain kumottu.
Näyttää siltä, että kyseisessä valtakunnassa oli sellainen laki, että tietyssä järjestyksessä annettuja lakeja ei voinut kumota.
Danielkin heitettiin leijonien luolaan, koska annettua lakia ei voitu kumota: kuningas olisi kyllä kumonnut lain, jos olisi voinut.

Kun lakia ei voi sellaisenaan kumota, aina voi tehdä uuden lain, joka ikäänkuin kumoaa ainakin osan tuosta edellisestä laista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #18 : 22.10.16 - klo:14:21 »
Erään raamatunlukijan oppaan mukaan Persian kuningas Kserkses eli Ahasveros, hallitsi 486-465 eKr, eli tapahtumat sijoittuvat tuolle ajalle.

Olavi Peltolan yhteenvetoa Esterin kirjasta:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt4m.html

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10495
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #19 : 12.03.23 - klo:16:08 »
Erään raamatunlukijan oppaan mukaan Persian kuningas Kserkses eli Ahasveros, hallitsi 486-465 eKr, eli tapahtumat sijoittuvat tuolle ajalle.

Olavi Peltolan yhteenvetoa Esterin kirjasta:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt4m.html
Kiitos juhlista!
Ensi kesänä Salossa, jos Jumala suo.
Kritiikki on arvokasta. Arvokkaampaa on optimismi.
Näillä eväillä huomiseen, rakkaat ystävät:

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

SV 60:6

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22434
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #20 : 12.03.23 - klo:19:40 »
Erään raamatunlukijan oppaan mukaan Persian kuningas Kserkses eli Ahasveros, hallitsi 486-465 eKr, eli tapahtumat sijoittuvat tuolle ajalle.

Wikipedian mukaan Esterin kirjan Ahasveros on kuitenkin Artakserkses II

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6477
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #21 : 04.04.23 - klo:23:28 »
Joitakin etunimiä on Raamatusta päätynyt käyttöön muuallekin. Yksi niistä on Vashti. Ei taida olla meillä, mutta englanninkielisestä kulttuuripiiristä löytyy muutama tapaus, esim. folkmuusikko Vashti Bunyan ja korkeushyppääjä Vashti Cunningham. Yleensä mitään pahojen henkilöiden nimiä ei käyttöön oteta, joten oliko Vashti (tai suomalaisessa Raamatussa ihan vain Vasti) jotenkin arvostettava? Riittääkö että oli kaunis, vai oli hänen käytöksensä jotenkin arvokkaana pidettyä? Ei halunnut ryhtyä näyttelyesineeksi osana kuninkaan mahtailua? Oli säädyllinen eikä halunnut näyttäytyä vieraille miehille? Miehillä ja naisillahan oli kertomuksen mukaan erilliset bileet.

Luen juuri artikkelia, joka kertoo juutalaisen perinteen erilaisista Vashti-tulkinnoista. Hänet on nähty sekä hyvänä että pahana hahmona.

Pakkosiirtolaisuuden ajasta sai juutalaisuuskin vaikutteita. Monien (mutta ei kaikkien) tutkijoiden mukaan sieltä olisivat peräisin usko ylösnousemukseen ja tuomioon. Ennen sitä Raamatussakin kaikki vain menevät isiensä tykö.
« Viimeksi muokattu: 04.04.23 - klo:23:34 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #22 : 05.04.23 - klo:02:03 »
Nykyäänkin joissain maailmankolkissa naiset ja miehet juhlivat erikseen.
Vajaan vuoden sisällä olen ollut sellaisissa kolmesti.
Pienemmät Lapset voivat olla niin miesten, kuin naistenkin puolella juhlimassa, mutta pääosin tytöt ovat naisten puolella ja pojat miesten puolella.
Naiset kyllä voivat pistäytyä miesten puolella, vaan kerran vain olen nähnyt niin tapahtuneen: sulhasen äiti kävi tapaamassa poikaansa miesten puolella.
Miehet eivät voi käydä naisten puolella, se olisi sopimatonta, koska naisilla ei välttämättä ole siellä hiuksia peittäviä huiveja.

En tiedä, mutta kukapa tietää, vaikka esim. morsiamen isä voi käydä tytärtään tapaamassa, mutta kyllä siitä pitää ilmoittaa etukäteen, että naiset voivat pukeutua ennen sitä säädyllisesti.

Viimeeksi heidän hääjuhlassaan ollessani oli musiikki niin kovalla, että oli pakko työntää märkää paperia tiiviisti korviin, jotta voisin juhlissa olla. Viihdyn tuollaisissa. Hauskanpitoa, iloisia ihmisiä eikä tippaakaan alkoholia.