Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleinen keskustelu / Vs: Kotikokki XIII
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi tänään kello 10:15 »
Tarjoan taas tänään kaalipataa. Se maistuu minulle karjalaisjuurieni takia. Kotona sitä äiti valmisti usein, ekä laatikkona että keittona. Minä olen kokenut helpoimmaksi kaalin pataruokana.

Kun paloittelee ison kaalinn.1,5 kg ja kaksi isoa porkkanaa sekä hiukan riisiä, tulee valmista ruokaa n. 3-4 ltr.
Jauhelihaa laitoin 750 gr sikanautaa, mausteiksi suolaa, siirappia, valkopippuria ja etikkaa.
Vahingossa ( näkövirhe ) ripautin chiliä hiukan.

Seuraksi pöytään ruisleipää, juustoa ja rasvatonta maitoa.Puolukkahilloa tietenkin !

Koska illemmalla tulee syöjiä keitän vielä pienen kantarellikeitonkin. Toinen tyttö ei muistaakseni pidä kaalipadasta.

2
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi tänään kello 09:44 »
Kun luen tekstiäsi, vaikuttaa siinä ensimmäiseksi Jumalan rakkauden määrä.

Sekä Paavali, että sinä kalamos ilmennätte juuri sitä rakkautta joka vallitsi pienen alkuseurakunnan keskuudessa. Sen soisi vaikuttavan yhäkin kaikkien kristittyjen kesken. Muunuskoisiakin kohtaan meitä on kehoitettu olemaan anteeksiantavat ja auttavat, kuten Laupias samarislainen oli.

Itse kamppailen nyt ristiriitaisten ajatusten kanssa. miten rukoilla Israelin puolesta ?

Ihmisenä ajattelen että Palestiinassa vallitsee viha ja väkivalatinen ihmisoikeuksien riisto.
Raamattu, joka on uskovien opas, kehotetaan rukoilemaan Israelin puolesta.

Miksi Israel nyt kostaa Hamasin pahat teot viattomille, vaikka heidänkin Toorassa on sanat: Kosto on Herran.
Vaikuttaako holokaustkin  tässä. Onko Hamas heille samaa kuin natsistit ?

Minustakin tuntuu kuin olisin koira juoksunarussa, voin haukkua mutta en pääse kiinni viholliseen.

Rukoilen siis. Tapahtukoon sinun tahtosi !

3
Raamattupiirit / Tervedyssanat
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos tänään kello 08:47 »
Jatketaan siitä mihin jäätiin.

Olemme käyneet läpi
Roomalaiskirjeen Avaussanoista
seitsemän jaetta pitkän Alkulauseen.

Aivan samoinkuin
alkulauseen jokainen Sana
oli Jumalan Voimalla ladattu
ilmoitus Jumalan evankeliumista,
on alkusanojen tervehdysosan
jokainen Sana täysi annos
Jumalan Armoa ja Rauhaa.

  • Ensiksikin
    minä kiitän Jumalaani
    Jeesuksen Kristuksen kautta
    teidän kaikkien tähden,
    koska teidän uskoanne
    mainitaan kaikessa maailmassa.

Kaiken siunaus on kytketty
Jumalan lasten ylle uskon kautta.
Roomalaisten uskosta
puhuttiin jo kaikessa maailmassa.

Aiemmin kirjoittaessaan
Korinton seurakunnalle,
Paavali oli jo maininnut
lähestyvän ahdingon
antaen toimintaohjeita sen varalta.

Vain uskon kautta
uskovat saattoivat kestää
lähestyvän ahdingon.

Paavalin toivottama
Jumalan armo eli suosio ja rauha
eivät olleet ylellisyys
eikä pelkkä kohteliaisuus
vaan välttämättömyys
tulevina päivinä.
Ja niiden osallisuus edellytti
uskoa eli luottamusta Jeesukseen.

Paavalilla oli siis todella
suuri ja vilpitön ilo
ja kiitoksen aihe Jumalalle siitä,
että Rooman kristityillä oli tuo usko.

  • Sillä Jumala,
    jota minä hengessäni palvelen
    julistaen hänen Poikansa
    evankeliumia,
    on minun todistajani,
    kuinka minä teitä
    lakkaamatta muistan

Paavali paitsi kiitti Jumalaa
Rooman uskovista,
myös aivan erityisellä tavalla
kantoi heitä jatkuvasti Herran eteen
rukoillen heidän puolestaan.

Ja hänen huolensa roomalaisista
oli niin suuri,
että hän olisi välttämättä
halunnut päästä heidän luokseen.

  • aina rukouksissani anoen,
    että minä jo vihdoinkin,
    jos Jumala tahtoo,
    pääsisin tulemaan teidän tykönne.

Siis Paavalin sydämessä oli
oikein polte Roomaisten tähden.
He tarvitsisivat vahvistusta.

  • Sillä minä ikävöitsen teitä nähdä,
    voidakseni antaa teille
    jonkun hengellisen lahjan,
    että te vahvistuisitte

Paavali ei lähesty heitä ylhäältä päin
vaan vähäisenä orjana.
Hän haluaa kyllä antaa heille
hengellisen lahjan,
mutta yhtä lailla saada heiltä
virkistystä ja vahvistusta.

  • se on,
    että me yhdessä ollessamme
    virkistyisimme yhteisestä uskostamme,
    teidän ja minun

Paavali haluaa kohdata heidät,
jotta tämä olisi mahdollista.

  • Ja minä en tahdo, veljet,
    teiltä salata, että jo monesti
    olen päättänyt tulla teidän tykönne
    saadakseni jonkin hedelmän
    teidänkin keskuudestanne,
    niinkuin muidenkin pakanain,
    mutta olen ollut estetty tähän saakka.

Paavali on ollut kuin
koira juoksunarussa,
joka ei pääse pihalta
sinne mihin haluaisi,
vaikka yhä uudestaan yrittää
moniin eri suuntiin.

  • Kreikkalaisille ja barbaareille,
    viisaille ja tyhmille minä olen velassa;
    omasta puolestani
    minä siis olen altis teillekin,
    Roomassa asuvaisille,
    julistamaan evankeliumia.

Alkusanat lähestyvät päätöstään.
Alkulause selvittäen raamit
Jumalan Evankeliumille
ja tervehdys Roomalaisille
ovat nyt sulkeutumassa.

Suurjännitekaapeli on viritetty
Paavalin ja Rooman uskovien välille.
Paavali kokee pakkoa päästä Roomaan.

Historiasta tiedämme,
että se lopulta toteutuikin,
mutta hirmuinen oli matka
tuohon määränpäähän.

Se oli Paavalin
kutsumuksen täyttymys.

Nyt on aika siirtyä itse asiaan.
Jumalan evankeliumiin,
joka on Jumalan Voima,
oli edessä sitten mitä tahansa.

  • Sillä minä en häpeä evankeliumia;
    sillä se on Jumalan voima,
    itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
    juutalaiselle ensin,
    sitten myös kreikkalaiselle.

Ja kytkentä tuohon voimaverkkoon
tapahtuu uskon kautta.

  • Sillä siinä
    Jumalan vanhurskaus ilmestyy
    uskosta uskoon,
    niinkuin kirjoitettu on:


    "Vanhurskas on elävä uskosta".

Meidät pelastetaan uskon kautta.
Ensin tulee
Jumalan Sana eli evankeliumi,
johon sisältyy Jumalan voima.

Jos me otamme sen vastaan,
niin me saamme lahjaksi uskon
ja meidät vanhurskautetaan.

Sen jälkeen Sanan voima
vaikuttaa meissä uskon tekoja,
joissa Jumalan vanhurskaus
tulee esiin.

Jumalan Sana eli Jeesus Kristus
on tuon uskon alkaja.
Hän vaikuttaa meissä uskon.

Ja sitten meillä on etuoikeus
elää Hänen uskossaan.

Siis Jeesus Kristus
on tuon uskon lähde
alusta loppuun saakka.

Jeesus ja Hänen uskonsa
ovat meille lahja.

Ne, jotka ottavat
tämän lahjan vastaan,
ovat vanhurskautettuja
ja elävät vanhurskasta elämää
uskon kautta.

Ne,
jotka tuon lahjan hylkäävät,
ovat vääriä eli epävanhurskaita.
Ja he elävät elämää,
joka ei ole kuuliaista Herralle.

Siis vanhurskaissa
vaikuttaa eri voima
kuin epävanhurskaissa.

Meissä vaikuttaa
evankeliumiin kätketty
Jumalan voima,
jossa Jumalan vanhurskaus ilmestyy
tai ehkä oikeammin käännettynä
paljastuu tai tulee ilmi
uskosta uskoon  uskoon
siis kääntymisestä alkaen
aina uusina uskon tekoina.

Jumalan vanhurskaus
ilmestyi minulle uskon kautta,
ja sitten siitä alkaen
minä olen elänyt tuossa uskossa
ja lahjavanhurskaudessa.

Ja koko ajan puhutaan
Jeesuksen uskosta
eli Jumalan Pojan uskosta.

Siinä lahjauskossa minäkin sain
ottaa vastaan pelastuksen
ja sitten siitä alkaen
olen saanut elää siinä.

Paavali oli ennenkuin
oli tästä mitään tiennyt,
saavuttanut fariseuksena tason,
josta mainitsi filippiläisille.

  • Lain vanhurskauteen
    nähden nuhteeton

Mutta nyt hänellä oli aarteena
Jeesuksen uskon kautta
saatava lahjavanhurskaus.

Jotta olisimme kelvollisia
lahjan vastaanottajia,
meidän täytyy ensin sisäistää se,
että me tarvitsemme tuon lahjan.

Ja se edellyttää tajuntaa siitä,
että synti on jotain,
mistä seuraa tuomio.

Ja sitten me voimme ymmärtää
sen, mitä merkitsee Sovitus.
Ja voimme ilolla ja riemulla
antaa sovittaa itsemme.

Alkusanojen jälkeen
Paavali ottaa käsittelyyn
juuri tämän aiheen:
Synti ja Sovitus

Ja tuota aihetta on lähestyttävä
juuri tuossa järjestyksessä.

Siksi seuraavaksi syöksymme
synnin syövereihin seurauksineen.

Johdanto on takana,
ja nyt on vuorossa Paavalin
juurta jaksain etenevä
perustava opetus siitä,
miksi me tarvitsemme
Jumalan Evankeliumia.

Seuraavaksi on siis vuorossa
veret seisauttava kuvaus
jumalattomuudesta.

Ja se tyrmää auttamattomasti
jokaisen lukijan.

Ensin voi tulla sellainen ajatus,
että hyi kamala noita jumalattomia.

Mutta sitten tulee Paavalilta
yllättävä isku tai veto ja ...
Kalamos etunenässä on kanveesissa.


Room 1:8-17

Fil 3:6
4
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Pena tänään kello 07:49 »
Jumalan Hengen voima tulee meihin, jos Jumala tahtoo, mutta se ei tule, jos me panemme vastaan. Ei panna vastaan, ystävät! Pideträän, ystävät huolta toinen toisestamme. Niin kuin me täällä olemme kokoontuneet suurella joukolla, kokoontukaamme kotona pienemmällä joukolla. Herra on sanonut tulevansa mukaan, vaikkei meitä ole kuin kaksi, minä ja vaimoni ja sinä ja vaimosi. Lapset mukaan, jos teillä vielä on niitä kotona, veisaamaan yhdessä! Jos emme osaa veisata, niin luetaan. Luetaan ainakin tämän päivän evankeliumi Luuk. 15.* Muistakaamme aina, jatkuvasti: koko koti, sekä se poika, joka oli pellolla että se poika, joka oli pellon takana, sopi yhteen saman isän avaraan helmaan. Se helma oli Kristuksen helma, hänen, joka levitti kätensä ja käsistä tippui veri, kun hän sanoi: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."

Jaakko Haavio

* Tuhlaajapoika ja hänen veljensä
5
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 14.
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi eilen kello 18:15 »
SV   38   Milloin opin lapsen lailla


https://www.youtube.com/watch?v=lWgrmT96x3A

1. Milloin opin lapsen lailla
lähestymään Isääni,
apua kun olen vailla,
valittamaan hätääni,
niin kuin lapsi kurkottamaan
isää kohti itkien,
isän käsiin lankeamaan?
Toivon oppivani sen.

2. Milloin, Herra, sydämeni
armon asunnoksi teet?
Milloin minun silmistäni
pyyhit kaikki kyyneleet?
Suurta kirkkautta Herran
milloin pääsen katsomaan?
Toivon pääseväni kerran
eteen Herran laupiaan.

3. Milloin vaiti olemalla
opin armoon tyytymään,
tuomioonkin suostumalla
toivomaan ja kiittämään?
Ja jos taitamattomasti
toivon, älä annakaan.
Opeta siis loppuun asti
sinua vain toivomaan


Wilhelmi Malmivaara 1890, uud. J. Haavio 1971
6
Yleinen keskustelu / Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret XVI
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi eilen kello 17:47 »
Virsi 505 Valtiaamme, kunniaasi. Joose Vähäsöyrinki :

https://www.youtube.com/watch?v=lQF943fXwoQ

Suomen nuorisolle ja sen kasvattajille !
7
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi eilen kello 17:33 »
Olen pohtinut niitä hyökkääviä kirjoituksia jotka ovat kalamokseen eri foorumeilla kohdistunut. Olen muutaman 'oikeaoppisen'  huomannut häntä syyttelevän erilaisin argumentein.

Kuitenkin yleisesti puhutaan Raamatun tulkinnoista.  Tulkinta on minusta sitä että yhtä hyvin musiikkia, kuvataidetta, sanataidetta, elokuvataidetta voi  t u l k i t a.
Eri ihmiset ovat erilaisia instrumenttejä, he soivat ja resonoivat erilaisin sävyin.
Kun asia jota esitetään on aito, oikea ja vahva, sen ydin kyllä löydetään.

Raamatun ydin on Jumalan rakkaus Kristuksessa. Jo tämän ymmärtäminen riittää, muu on tulkintojen varassa.

Itse aloittamaasi Roomalaiskirjeeseen ei voi muuta sanoa kuin että uskon sen arvokkaaksi meille kristityille. Olen sitä lukenut , mutta minulle Efesolaiskirje avaituu helpommin.

Odotan mitä osoitat meille seuraavaksi.

8
Raamattupiirit / Alkulause
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos eilen kello 13:11 »
Olipa hyvä johdanto Lutherilta
tälle Raamattupiirille.

Kiitos Riitta-mummi!


Johannes kirjoitti
Jeesuksen sanelusta
seitsemän seurakuntakirjettä
ja lähetti ne Jeesuksen käskystä
eri paikkakuntien seurakuntiin.
Jokainen niistä alkaa näin:

  • ... seurakunnan enkelille kirjoita


Samoin Paavali kirjoittaa
seitsemälle seurakunnalle.
Ja mainitsee kirjeissään
vastaanottajan.

  • tessalonikalaisten
    seurakunnalle
    ...
    Galatian
    seurakunnille
    ...
    Korintossa olevalle
    Jumalan seurakunnalle
    ...
    Roomassa oleville
    Jumalan rakkaille
    ...
    Efesossa
    oleville pyhille
    ...
    Kolossassa
    asuville pyhille
    ...
    pyhille Kristuksessa Jeesuksessa,
    jotka ovat Filippissä


Kaikki muut tervehdykset
alkoivat suoraan
vastaanottajan maininnalla,
mutta Roomalaiskirjeessä
se tulee vasta
sen jälkeen,
kun Paavali on esitellyt
itse Sanoman.

Roomalaiskirje on siis
luonteeltaan aivan erityinen
koko maailmaan
- yhtä kuin Rooma -
julistettava Jumalan Evankeliumi.

Ja tämän evankeliumin
Paavali oli saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta.

Hän oli julistanut sitä
jo esimerkiksi Galatalaisille,
ja muistuttaa heitä siitä
Galatalaiskirjeessä näin sanoen:

  • Sillä minä teen teille tiettäväksi,
    veljet,
    että minun julistamani evankeliumi
    ei ole ihmisten mukaista;
    enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
    eikä sitä ole minulle opetettu,
    vaan Jeesus Kristus
    on sen minulle ilmoittanut.


Paavali oli asetettu pakanain apostoliksi.
Ja galatalaiset totisesti olivat olleet
syvässä pakanuudessa.

  • Paavali, apostoli,
    virkansa saanut,
    ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta,
    vaan Jeesuksen Kristuksen kautta
    ja Isän Jumalan,
    joka on hänet kuolleista herättänyt

Mutta paha paholainen oli
vempauttamassa heitä taas
pakanuuteen eli uskon sijasta
uskonnon muotomenoihin.

  • Minua kummastuttaa,
    että te niin äkkiä käännytte hänestä,
    joka on kutsunut teidät
    Kristuksen armossa,
    pois toisenlaiseen evankeliumiin,

    joka kuitenkaan ei ole mikään toinen;
    on vain eräitä,
    jotka hämmentävät teitä
    ja tahtovat vääristellä
    Kristuksen evankeliumin.

    Mutta vaikka me,
    tai vaikka enkeli taivaasta
    julistaisi teille evankeliumia,
    joka on vastoin sitä,
    minkä me olemme teille julistaneet,
    hän olkoon kirottu.


Roomassa Paavali ei ollut käynyt.
Hän julistaa heille
tämän kirjeen kautta
Jumalan Evankeliumin.

Matteus, Markus ja Luukas
samoinkuin Johannes
ovat tallentaneet meille
Jeesuksen elämäkerran.

Ja toki niistä löytyy evankeliumi
- Valtakunnan evankeliumi -
eli ilmoitus
tulevasta Jumalan Valtakunnasta.

Mutta Jeesus paljasti
useita salaisuuksia
vasta Paavalille.

Yksi näistä salaisuuksista on
armon evankeliumi.

Jeesus antoi suoraan Paavalille
- pakanain apostolille -
ilmestyksen kautta tiedoksi
tämän nyt meneillään olevan
armotalouskauden salaisuuden.

Tästä Paavali kertoo
Efesolaisille näin:

  • Sen takia minä,
    Paavali,
    teidän, pakanain,
    tähden
    Kristuksen Jeesuksen
    vanki,
    notkistan polveni -

    olette kaiketi kuulleet siitä
    Jumalan armon taloudenhoidosta,
    mikä on minulle
    teitä varten annettu,

    että näet tämä salaisuus on
    ilmestyksen kautta
    tehty minulle tiettäväksi,
    niinkuin olen siitä
    edellä lyhyesti kirjoittanut


Salaisuus viittaa
nyt meneillään olevaan
armotalouskauteen,
johon hänen julistamansa
armon evankeliumi liittyy.

Siis Paavali ei saanut
julistamaansa evankeliumia tiedoksi
esimerkiksi Jeesuksen opetuslapsilta.
Hän sai sen suoraan Jeesukselta
ihmeellisten ilmestysten kautta.

Jopa niin ihmeellisten,
että Jumalan täytyi sallia
Paavalin lihaan pistin,
jotta Paavali ei ylpeilisi.

  • Ja etten niin erinomaisten
    ilmestysten tähden ylpeilisi,
    on minulle annettu lihaani pistin,
    saatanan enkeli,
    rusikoimaan minua,
    etten ylpeilisi.

Mitä siten on Armon Evankeliumi.
Armo ei ole sormien läpi katsomista.
Vanhurskas Jumala ei voi niin tehdä.

Jos Hän tekisi niin,
emme ikinä pääsisi eroon
paholaisestakaan,
vaan Jumalan täytyisi päästää
paholainenkin joukkoineen taivaaseen
olemaan meidän kiusanamme
aina ja iankaikkisesti.

Jumala lähetti
ainokaisen Poikansa,
joka otti päälleen
meidän syyllisyytemme
ja kärsi siitä aiheutuvan
Jumalan vanhurskaan tuomion.

Ja niin Jumala voi
sormien läpi katsomatta
lukea meidät syyttömiksi
eli vanhurskauttaa meidät,
koska Hänen ainokainen Poikansa
otti päälleen rikkomuksemme
ja näin sovitti meidät Jumalan kanssa.

Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.

Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen on vapaa
veloistaan ja niiden seurauksista.

Jeesus maksoi
koko ihmiskunnan syntivelan.

Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
joita avauksessani lainasin,
että Jumalan evankeliumi
on nimenomaan ilosanoma
Hänen Pojastaan.

Jumalan Evankeliumi
on siis
Edeltä luvattu
Jumalan Suosion eli Armon
Evankeliumi
Hänen Pojastaan.

Paavalin alkulause
ei kuitenkaan pääty tähän,
vaan virke jatkuu
lyhyelllä analyysilla
Jumalan Pojasta.

Paavali julistaa siis jo
Jumalan Evankeliumia.

  • Paavali,
    Jeesuksen Kristuksen palvelija,
    kutsuttu apostoli,
    erotettu julistamaan
    Jumalan evankeliumia,
    jonka Jumala on edeltä luvannut
    profeettainsa kautta
    pyhissä kirjoituksissa,

    hänen Pojastansa
    - joka lihan puolesta on syntynyt
    Daavidin siemenestä
    ja pyhyyden hengen puolesta
    kuolleistanousemisen kautta
    asetettu Jumalan Pojaksi voimassa -
    Jeesuksesta Kristuksesta,
    meidän Herrastamme

Jumalan Poika
Isän rinnalta/povesta/helmasta
tuli ihmisruumiiseen,
jonka Jumala valmisti neitsyen kohtuun.

Pojan kuolema ristillä
ja sitä seuraava ruumiin ylösnousemus
oli osoitus siitä,
että nyt Pojalla oli kaikki valta.

Tästä vallasta ja voimasta
me tulemme osallisiksi
ja tulemme itsekin
Jumalan lapsiksi
ottamalla Hänet vastaan
ja uskomalla Hänen nimeensä.

Mutta Roomalaiskirjeen
ensimmäinen virke jatkuu edelleen.

Nyt Paavali jatkaa alkulausetta
ilmaisten syyn sille,
miksi hän julistaa
Jumalan Evankeliumia
Hänen Pojastaan.

  • jonka kautta me olemme saaneet
    armon ja apostolinviran,
    että syntyisi uskon kuuliaisuus
    hänen nimeänsä kohtaan
    kaikissa pakanakansoissa,
    joihin tekin,
    Jeesuksen Kristuksen kutsumat,
    kuulutte:


Kysymyksessä on siis myös
uskon kuuliaisuuden evankeliumi.

Kuuliaisuus ja uskominen
tulevat kumpikin
samasta sanajuuresta:

πείθω = luottaa
peitho

Jos panemme
täyden luottamuksemme
Poikaan,
meillä on iankaikkinen elämä.

Ja nyt Paavali kirjoittaa
Roomassa oleville
uskon kuuliaisuudessa
eläville Jumalan rakkaille.

Näille Paavali toivottaa
Armoa ja Rauhaa.

Ja tähän päättyy
Roomalaiskirjeen
seitsemän jaetta pitkä virke
eli Alkulause.

Koska tämä kirje on
Jumalan Evankeliumi,
niin Paavali pohjustaa
sen näin täydellisesti,
ennenkuin mainitsee
Vastaanottajan.

  • kaikille Roomassa oleville
    Jumalan rakkaille,
    kutsutuille pyhille.
    Armo teille ja rauha Jumalalta,
    meidän Isältämme,
    ja Herralta
    Jeesukselta Kristukselta!



Room 1:1-7

Gal 1:1-12
Ef 3:1-3
2 Kor 12:7
9
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi eilen kello 08:23 »
Uskon arvosteluun ei kenelläkään ole lupa, sillä emme näe toisen ihmisen sydämeen.
10
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Pena eilen kello 07:39 »
Me olemme saaneet hartioillemme sen suloisen ikeen, jonka Kristus lupaa panna niille, joille hän kuormansa antaa. Kun me tulemme kotiin, niin ies alkaa näkyä ja se alkaa myös kalvaa. Ne sanovat meille: "Oletko sinä meitä parempi?" Sanokaamme nöyrästi: "En ole parempi, jos en paljon huonompikaan". Samalta tasolta Herran edessä me kaikki syntiset ihmiset lähdemme liikkeelle Herran eteen. Älkäämme ylpeilkö siitä, että olemme saaneet istua Kristus-kalliolla. Me huomaamme, ettei meissä, se on meidän lihassamme, asu mitään hyvää. Tahtoa meillä kyllä on, mutta voimaa puuttuu, tarvitaan voimaa ylhäältä. Meille sanottiin tänään täällä: "Tuuli puhaltaa missä tahtoo".

Jaakko Haavio
Sivuja: [1] 2 3 ... 10