Kirjoittaja Aihe: Vaasan herättäjäjuhlilta uupuu ( siis puuttuu) satoja talkoolaisia  (Luettu 6367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa

Vaasan herättäjäjuhlilta uupuu vielä satoja talkoolaisia. Noin otsikoi sanomalehti Ilkka-Pohjalainen tiistaina 25. kesäkuuta 2024. Herättäjäjuhliin on enää reilu viikko. Noin viikko.

Lopun alkua? Ei kai kuitenkaan.

Mutta:

Kolmeen eri otteeseen Vaasassa asuneena ja siellä työskennelleenä tiedän kaupunkiin muuttaneen runsaasti väkeä monilta perinteisiltä körttipaikkakunnilta, vaikkapa sellaisilta kuin Lapua ja Ylihärmä.

Tietoisuutta heränneistä eli körteistä on myös Vaasan "alkuasukkailla". Silti.

Mutta onkohan tosiaan niin, että monet wanhat körttijäärät ovat siirtyneet uuteen ulottuvuuteen, eikä heidän tilalle körttimaailmaan ole tullut keski-ikäisistä ja nuorista riittävästi väkeä.

Onhan H-Y:n ja ylipäätään herännäisyyden jäsenkato ollut viime vuosina suuri. Myös H-Y:n virallisten jäsenten keskuudessa.

Onhan aiemminkin herännäisyydessä ollut hetkiä, jolloin on ollut ( ainakin jossain määrin) vaikeuksia - mutta näihin päiviin asti siirtymä - eteenpäin - on kuitenkin  aina jollain lailla onnistunut.

Kuinkahan käy nyt? Monessa asiassa on mennyt huonosti. Kuten siinä ettei H-Y saanut eduskunnalta viime vuonna joulurahaa kuten niin monet muut uskonnolliset järjestöt ja yhteisöt. :107:

Seuroissa ei taida ( en tosin asiaa ihan koko Suomen osalta tiedä) nykyään kummemmin olla nuoria ja keski-ikäisiä ihmisiä? :107:

Niin myös oli, että viime vuosituhannella herännäisyyden eli körttiläisyyden tiesi ja tunsi myös moni heistä, jotka eivät tähän seuraliikkeeseen kuuluneet. Tuon olen havainnut muun muassa toimittajan tehtävissäni. Juttuja maamme eri lehtiin olen kirjoittanut säännöllisesti vuodesta 1973. :kahvi:

Tällaista mietettä nyt. Saa väittää vastaan, mutta väitteet pitää perustella. Niin ei ole aina käynyt.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
Ketä toi jäsenkato haittaa?
Sen mukaanko lasketaan paremmuus huonous?

Ihan sama mulle onko seuroissa mun lisäksi yksi tai kaksi körttimummoa, siis itte ukko.

Nuoret on missä on muita nuoria.
Se jos on nuori kun eroaa porukasta ja kaipaa syventymistä ja hartautta ja miettii onko kaikki melske jostain kotoisin, niin saattaa tulla heränäisjuhlille ja seuroihin.

Huolettaisi  jos jo kaiken nähneiden mummojen olo olisi poissa.
He ovat nähneet kaiken ja tietävät elämän kokemuksellaan, mikä on arvokasta, siis enempi arvokasta.

Hyvä tietysti, että kalistaja on huolissaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Ketä toi jäsenkato haittaa?
Sen mukaanko lasketaan paremmuus huonous?

Ihan sama mulle onko seuroissa mun lisäksi yksi tai kaksi körttimummoa, siis itte ukko.

Nuoret on missä on muita nuoria.
Se jos on nuori kun eroaa porukasta ja kaipaa syventymistä ja hartautta ja miettii onko kaikki melske jostain kotoisin, niin saattaa tulla heränäisjuhlille ja seuroihin.

Huolettaisi  jos jo kaiken nähneiden mummojen olo olisi poissa.
He ovat nähneet kaiken ja tietävät elämän kokemuksellaan, mikä on arvokasta, siis enempi arvokasta.

Hyvä tietysti, että kalistaja on huolissaan.

Jäsenien väheneminen kertoo siitä, että kaikki ei ole kohdallaan. Myös juhlatalkoisiin toivoisin sitä samaa henkeä, tahtoa ja uhrimieltä eli uhrautumismieltä, jota itse olen saanut aiempana aikana olla todistamassa.  Syitä taantumiseen on monia, mutta ehkäpä kellokkailla on unohtunut kello(t) pöydälle. Esimerkiksi tuo.

Mummojen lisäksi seurapenkkeihin kaivataan myös monia muita. :kahvi:

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
Jäsenien väheneminen kertoo siitä, että kaikki ei ole kohdallaan. Myös juhlatalkoisiin toivoisin sitä samaa henkeä, tahtoa ja uhrimieltä eli uhrautumismieltä, jota itse olen saanut aiempana aikana olla todistamassa.  Syitä taantumiseen on monia, mutta ehkäpä kellokkailla on unohtunut kello(t) pöydälle. Esimerkiksi tuo.

Mummojen lisäksi seurapenkkeihin kaivataan myös monia muita. :kahvi:

'Itse en kaipaa, päinvastoin.

https://www.youtube.com/watch?v=xaQ2P189dNw&ab_channel=makikoti47
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
'Itse en kaipaa, päinvastoin.

https://www.youtube.com/watch?v=xaQ2P189dNw&ab_channel=makikoti47

Viisveisaaja saa ihan rauhassa kahvitella mummojen kanssa. Itse kaipaan seuroihin ja juhlille väkeä vauvasta vaariin, hengestä ( Hengestä) ja ylipäätään sisäisestä palosta niihin saapuvia. Eräänlainen etsikkoaika kumminkin jo vähän otettaan ihmisistään menettäneellä ja syväpuhujia vailla olevalla H-Y:llä & herännäisyydellä nyt kumminkin on. Tästä on suunta edelleen alaspäin, tai hienokseltaan viriävää ja väkevöityvää toimintaa. Saa nähdä. :kahvi:

Poissa Koirannahkalakki

• Rykäisee alkaakseen seurapuheen
             Viisveisaaja saa ihan rauhassa kahvitella mummojen kanssa. Itse kaipaan seuroihin ja juhlille väkeä vauvasta vaariin, hengestä ( Hengestä) ja ylipäätään sisäisestä palosta niihin saapuvia. Eräänlainen etsikkoaika kumminkin jo vähän otettaan ihmisistään menettäneellä ja syväpuhujia vailla olevalla H-Y:llä & herännäisyydellä nyt kumminkin on. Tästä on suunta edelleen alaspäin, tai hienokseltaan viriävää ja väkevöityvää toimintaa. Saa nähdä. :kahvi:

Suunta alaspäin on kaikissa suunnissa ja lopunajan profetiat käyvät toteen. Ensin tuli luopumus ja nyt on Jumala lähettänyt väkevän eksytyksen. Musta ja valkoinen ovat vaihtaneet paikkaa. 

Rakkaudettomuus kuvaa tätä aikaa täydellisesti kun ihmiset rakastavat vain itseään.

Jumala meitä syntisiä armahtakoon.
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Taidat tuossa tarkoittaa abortteja ja homo-kysymystä !

Ne ovat ihmisyys-kysymyksiä eivätkä liity siihen uskotaanko Kristukseen vaiko ei.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Rakkaudettomuus kuvaa tätä aikaa täydellisesti kun ihmiset rakastavat vain itseään.

On totta, että rakkaudettomuutta on, mutta on toki rakkauttakin. Itserakkaus on ihmisille ominaista, mutta niin on uhrautuva lähimmäisen rakastaminenkin. On surullista, jos näet aikamme noin täydellisen synkkänä!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Meidän Herramme käytti vertauksissaan usein allegoriaa.
Minä taidan ymmärtää niitä paremmin kuin yksinkertaisintakaan tekstiä

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%82%D1%87%D0%B0_%D0%BE_%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BF%D1%8B%D1%85.jpeg

Brugelin nerokkaassa maalauksessa sokea joukkojen johdattaja osuu heti humalaisena sammuneen miehen rahamassiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

• ystäväkansaa
Ihmiset luultavasti osallistuvat vapaaehtoisesti, mielellään, innostuneesti sellaisiin talkoisiin minkä kokevat itselleen tärkeäksi.
Koetaanko hengellisten järjestöjen toiminta tärkeäksi? Onko Raamattu meille Jumalan Sanaa? Vai aikansa elänyt kertomus vanhoista ajoista?
Onko Jeesus meille Elävä Vapahtaja, Armollinen Pelastaja, Liikkeelle laittava Voima ja Uudistaja?

Poissa Koirannahkalakki

Ihmiset luultavasti osallistuvat vapaaehtoisesti, mielellään, innostuneesti sellaisiin talkoisiin minkä kokevat itselleen tärkeäksi.
Koetaanko hengellisten järjestöjen toiminta tärkeäksi? Onko Raamattu meille Jumalan Sanaa? Vai aikansa elänyt kertomus vanhoista ajoista?
Onko Jeesus meille Elävä Vapahtaja, Armollinen Pelastaja, Liikkeelle laittava Voima ja Uudistaja?

Erittäin hyviä kysymyksiä. Ainakin Raamattu on kokenut suuren inflaation ihmisten keskuudessa. Jeesus on korvattu kultaisella vasikalla, joka on sellainen kuin itse tahdomme, eikä enää Raamatun Jeesus Kristus.

Moni tulee piankin kuulemaan sanat: Menkää pois, Minä en tunne teitä ja silloin on liian myöhäistä katua.
Matteuksen 24

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Jeesus on korvattu kultaisella vasikalla, joka on sellainen kuin itse tahdomme, eikä enää Raamatun Jeesus Kristus.

Tästä nousee se kysymys, mitä tarkoitat ’Raamatun Jeesus Kristus’ -ilmauksella. Uudessa testamentissa lausutaan selkeästi, että siihen ei ole ollut mahdollista koota kaikkea, mitä Hän teki ja opetti. Jeesusta ei siis sovi rajata vain siihen, mitä evankelistat ja apostolit ovat Hänestä kirjoittaneet. Toisaalta Raamattu on se viesti, jossa Hänet on meille ilmoitettu. Niinpä räikeästi raamatunvastaiset käsitykset Jeesuksesta on torjuttava harhana. - - - Raamattua ei sovi korottaa Jeesuksen yläpuolelle. Jeesus ei ole Raamatun Jeesus. Raamattu on ’Jeesuksen Raamattu’.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Moni tulee piankin kuulemaan sanat: Menkää pois, Minä en tunne teitä ja silloin on liian myöhäistä katua.

Sinun asiasi, Koirannahkalakki, ei ole arvailla, ketkä tulevat tämän kuulemaan. Itse kunkin on kohdalleen rukoiltava Jeesuksen sisäistä tuntemista.

Poissa Koirannahkalakki

Sinun asiasi, Koirannahkalakki, ei ole arvailla, ketkä tulevat tämän kuulemaan. Itse kunkin on kohdalleen rukoiltava Jeesuksen sisäistä tuntemista.

Se koira älähtää, kehen kalikka kolahtaa, on vanha sananlasku. En minä sinulle kirjoittanut tuota, mutta sinuun se osui ja sinä älähdit.
Matteuksen 24

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
En minä sinulle kirjoittanut tuota, mutta sinuun se osui ja sinä älähdit.

Älähdin siinä ominaisuudessa, että minulla on oma vastuuni näillä sivuilla käytävän keskustelun sävystä. Sääntöjen mukaan täällä vaihdetaan ajatuksia herännäisyyden hengessä.  Kerro, mikä sana osuu sinuun; se olisi hengen mukaista.