Jatketaan toki!
Edelleen ollaan vuodessa 593 eKr, kesäkuussa (
Hes. 1:1). Nyt kyseessä olevat tapahtumat kuuluvat ilmeisesti yhteen sen kanssa, mitä jakeessa
3:16 alkaa, siis viikko ensimmäisen vapisuttavan näyn jälkeen.
Jerusalem on siis jo joutunut alistumaan Babylonian ylivaltaan, mutta hoviväen ja temppelipapiston joukossa esiintyy pyrkimyksiä palauttaa täysi itsenäisyys sekä aiemmin Babyloniaan vankina viety kuningas Jekonja (kts.
Jer 28:1-4). Hesekielin kollega Jeremia kulkee ies niskassaan kehoittaen niin jerusalemilaisia kuin naapurikansojakin alistumaan Babylonian ikeeseen (
Jer. 27, 28:10-14). Ilmeisesti kuningas Sidkia oli lähdössä Babyloniin joissain asioissa, ja Jeremia lähettää hänen mukanaan Babylonin tuhoa ennustavan rohkaisusanan Babylonian pakkosiirtolaisille (
Jer 51:59) joka oli siis vielä tuolloin pieni joukko, lähinnä Jekonja hoviväkinensä. Jerusalemin lopullinen tuhohan on vielä n. 7 vuoden päässä.
Babylonian vastustaminen perustui luottamukseen, että Jumala varjelee Siionia vaikka tämä sortaakin köyhiä, orpoja, leskiä, muukalaisia ja sallii vieraiden jumalien palvelemisen. Kun pahin vaara on hetkeksi väistynyt, on Jerusalemissa alkanut nationalistis-fundamentalistinen hybris, jossa Jerusalemin tuhon ennustaminen ja Babylonian ikeeseen alistumisen vaatimus olivat maanpetos. Jeremia koki tämän omassa nahassaan, ihme jos ei Hesekielkin vielä saa köniinsä.