No, Jumalalla on sellaisille anteeksiantamus. Ei Hän ollenkaan kiellä sitä, että missä syntien tunnossa ollaan, olivatpa ne laatua mitä hyvänsä, ettei ne siellä annettaisi anteeksi kaikki. - Minä muistan erään hetken täältä pappilan ruokasalista. Siellä luettiin ensin Norborgin postillasta ylpeyden synnistä. Tämä vainaja puhui sen jälkeen ensin muuttumattoman ihmisen tilasta ja sitten muuttuneen, ja voi, voi, kun siinä löytyi paljon asiaa! Tuli sitten lopuksi kysymys, mikä tässä nyt auttaa, kun ei synnistä olekaan vielä päässyt, ja hän ratkaisi sen muutamalla sanalla. Hän sanoi, että kun tuntee oman sisällisen tilansa, niin vaikka on saanut puhutuksi jotakin sellaista, joka ei ole itsestä, vaan Jumalasta, täytyy sittenkin ajatella: "Jos te aavistaisitte, kuinka surkea minäkin olen sisällisesti, niin ette te kehtaisi minua kuunnella."
No, tämähän nyt oli evankeliumia niille, joita vaivasi ylpeyden henki, että niinkö se vain onkin, ettei ole yhtään kohtaa, ei yhtään käskyä, jonka ei pitäisi tulla anteeksiantamuksen alaiseksi.
Juho Malkamäki