Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 13
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi tänään kello 18:43 »
VK 137  Armollaan Herra ennättää

https://www.youtube.com/watch?v=Ta9Rq5RjSRk

1.
Armollaan Herra ennättää
turvaksi omillensa,
ja enkelinsä lähettää
hän heidän avuksensa.
Me saamme laulaa ilolla.
On enkeleitä suojana
myös tänään matkallamme.

2.
He varjelevat lapsuuden
ja nuoren elämämme,
seuraavat päiviin vanhuuden,
kulkevat lähellämme.
Me saamme laulaa ilolla.
He saattavat myös kuollessa
iäiseen kotiin meitä.

3.
Näin Herran omat matkallaan
turvassa olla saavat
ja Pyhä Henki armollaan
lääkitsee vaivat, haavat.
Nyt saamme laulaa ilolla
ja kerran kiittää taivaassa
seurassa enkeleiden.




Georg Reimann 1639. Ruots. Jesper Swedberg 1694, Johan Olof Wallin 1816. Suom. Uusia Wirsiä 1836. Virsikirjaan 1886. Uud. Leena Impiö 1984. | Sävelmä: Keskiajalta / Saksassa 1529.



Virren tarina


Tämän kauniin, iloa huokuvan enkelivirren kirjoittaja Georg Reimann (1570-1615) toimi Itä-Preussin Königsbergin (nyk. Kaliningrad) yliopistossa kielitieteen ja sitten kaunopuheisuuden professorina. Ruotsalaista runoilijapiispaa Jesper Swedbergiä saamme kiittää siitä, että virsi on tullut Suomeenkin. Swedberg nimittäin oli kiinnostunut enkeleistä ja käänsi tämän virren Ruotsin virsikirjaan (1695). Samalla hän lisäsi siihen 5. säkeistön, joka oli vielä mukana edellisessä virsikirjassamme (1938). J. O.Wallin muokkasi virttä virsikirjaansa (1819), ja siitä se sitten suomennettiin.

Saksalainen sävelmä kuuluu ns. ydinkoraaleihin. Vuoden 1938 virsikirjassa se vielä liittyi myös Lutherin virteen "Iloitkaa, kaikki kristityt" (1938:302, nyk. 261 "Oi iloitkaa, te kristityt"), jota myös Saksassa on veisattu tälläkin sävelmällä (esim. Klugin virsikirja 1535).
2
Yleinen keskustelu / Vs: Päiväkirjani
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi tänään kello 08:54 »
Minä ( minä ! ) en pyri kirjoittaessa skolastisuuteen, enkä kieliopillisuuteenkaan. Tulee jos tulee, yleensä ei.

Nyt minulle ( minä ! ) olen vasta oivaltanut mikä olisi ollut ihanne-ammattini. Toimittaja. Onhan tytärkin.
Ja kun olen nyt putkeen kuuntelemassa Apu-lehden päätoimittaja-kirjalija Marja Aarnipuron dekkarisarjaa toimittaja Kaarina Riipisestä, huomaan että Kaarina on lähes yksýhteen kanssani. Utelias, kaikesta kiinnostunut, koiria rakastava, yliherkkä ja sairauksien vaivaama ortodoksi.
Ortodoksi en virallisesti ole mutta sen kirkon mystiikka on minua aina kiehtonut. Tunnelmat !
Kiinnostuin lukemisesta heti lukemaan opittuani. Kirjoittelen mielelläni lyhyitä pätkiä, mutta en voi ajatella kirjoittavani kirjaa jota foorumin Leena on useaan kertaan minulle toivotellut.
Kirjojen lukeminen avartaa,kirjoittaminen poistaa kertynyttä massaa.

Luoja antaa ihmiselle luonteenpiirteet ja niiden mukaiset kiinnostuksen kohteet. Niistä syntyy tehtävät elämässä. Ne koen johdatetuiksi ja annetuiksi.Niistä ei pidä kieltäytyä.
Pekka, meille on annettu , meidän tulee siitä jakaa eteenpäin. Älä itke, sinä olet jo antanut ! :052: :052: :052: :052: :052: :052: :052: :052: :052: :052: :052: :05
3
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 23
« Uusin viesti kirjoittanut Pena tänään kello 08:09 »
Kyllä apostoli sanoo kilvoittelevansa, että hänet Kristuksessa löydettäisiin. Emme mekään muuten kelpaa Jumalalle. Ja kun meidät Kristuksessa löydetään, kyllä meidän Hänen kanssansa on hyvä elää ja hyvä kuolla. Muuten se on tavattoman kaamea se kuolema. Niinkuin on jo puhuttu, ei suinkaan Jumala tahdo yhdenkään syntisen kuolemaa, vaan että syntinen kääntyisi ja saisi elää. Mutta meissä on hyvin usein sitä kääntymisen varaa, on joka päivä. Kyllä aatami on semmoinen värkki, ettei se tee parannusta, eikä se herää, sen täytyy kuolla. Ja kun me tulemme tämän tuntemaan, sen kauhean lankeemuksen, mikä meissä on, niin me koetamme pyrkiä sen perään, joka voi jumalattoman vanhurskaaksi tehdä. Kyllä se on hyvä, että kokoonnutaan sanan ääreen, mutta vielä parempi, että tarkataan itseänsä, missä suhteessa tämän sanan ohessa ollaan Kristukseen.

Juho Malkamäki
4
Yleinen keskustelu / Vs: Päiväkirjani
« Uusin viesti kirjoittanut PekkaV tänään kello 05:19 »

   Mikähän tarve tämä on synnyttää sanoja näkyviin? No, vastaan itse kun en kehtaa antaa lukijan vaivautua. Syy on nimittäin itsestään selvä. Itsestään paha pappikin saarnaa. Itse ja itse. Haluan elää!
   Suhteessa vain on elossa. Suhteessa johonkin lähimmäiseen tai kaukaiseen.

   Kuinka voin sujuvoittaa ilmaisuani? Toiseksi viimeisen lauseen kohdalla kysymys tuli mieleeni. Ajattelin että ”toiseksi viimeistä” edellisen kanssa ovat toistoa. Toisto on helposti itseselvyyttä.
Kuinka siis korjaan ja kehitän. Tuossa mainitussa tapauksessa voiko nuo kaksi lausetta yhdistää, jotta sanoja olisi vähemmän, mutta ilmaisu olisi selkeämpi ja helpommin luettavissa.
   ”Suhteessa vain on elossa. Suhteessa johonkin lähimmäiseen tai kaukaiseen.”:

Elossa on vain suhteessa lähimmäiseen ja kaukaiseen. - Elossa on vain lähimmäiseen / Toinen ihminen synnyttää elämän. – On absurdia edes olettaa olevansa ainoa ihminen maailmassa. Siis: alkuperäinen ajatus, ilmaisi sen miten päin tahansa on lattea. Kieltä voi tiivistää niin, että kaikki sanat, jotka asianomaista ajatusta tuovat esiin, ovat turhia. Henkilökohtaiselta kannalta itse tekeminen on usein kiikun kaakun motivoitunutta. Mutta kun se on sitä, on se perusteltua. Luovuudella tarkoitetaan uutta yleisesti. Luomuksen tuottaminen on sekä henkilökohtaisesti että yleisesti oikeesti uutta, todella ennennäkemätöntä. Uutta vanhan päälle.

   Täytyy pyrkiä tiivistettyyn luettavuuteen. Se on myös henkilökohtaisesti motivoivaa. Tullaan siis kommunikatiivisuuden kysymykseen.
Seurustelu, kommunikointi, keskustelu. Siinäpä taito, jonka hallitessaan todella edistyy ja edistää. Koko ihmiskunnan kannalta keskusteluyhteys on kultaakin kalliimpaa, timanttia. Että välissä ei ole mitään! Puhua kuin mies miehelle. Naiset. Ihmiset. Ihminen ihmiselle. Olemmehan kaikki ihmisiä! Miksi emme puhu samaa kieltä?! Miksi emme puhuisi samaa kieltä!? Hoi Aatami ja Eeva! Tulkaa takaisin. Kasvetaan yhdessä. Tehdään jälkeläisiä yhdessä. Ollaan yhtä! Ei eriydytä. Ei olla erikseen. Ollaan kyllä eri persoonia, kaksi eri ihmistä, monia ihmisiä, mutta ollaan silti yhdessä. Yksissätuumin ilman välilyöntiä. Ei laiteta väliin muuta kuin puhekupla, joka sekin häviää seuraavan tieltä luoden liikkeen. Ja tämä on kannattava liike. Se kantaa ihmiskunnan ikuiseen onneen, ikuiseen menestykseen. Vain se?!

   Vai kuinka on, yksilö? Onko yksilö materiaalia suuressa ihmiskunnan historian spiraalissa, jota olen aiemmin kuvannut siteeraamalla Egon Fridell’in kulttuurihistorian loppua.

5
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 13
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi eilen kello 18:01 »
VK 270 Enkö Herraa Jumalaani

https://www.youtube.com/watch?v=bMhXcjUn0Ig

1.
Enkö Herraa Jumalaani
riemuvirsin kiittäisi!
Enkö suurta auttajaani
ylistäisi hartaasti!
Pohjatonta laupeutta
lapsilleen hän osoittaa,
Isän sydän armahtaa
täynnä pelkkää rakkautta.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

2.
Niin kuin kotka siivillänsä
poikiansa peittelee,
niin hän minut kädellänsä
armiaasti suojelee.
Äidinkohdussa jo antoi
muodon, hengen, elämän,
sieltä tähän hetkeen hän
huostassansa hoiti, kantoi.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

3.
Eipä ollut Poikansakaan
liian kallis hänelle,
kuolemaan hän antoi rakkaan
elämäksi minulle.
Ääretön on Herran hyvyys!
Vaikka heikko henkeni
kuinka tarkoin miettisi,
tutkimaton on sen syvyys.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

4.
Pyhän Hengen johdattamaan
Herra antaa sanassaan,
elämääni hallitsemaan
tiellä taivaan kunniaan.
Uskon kirkkaan, puhtaan liekin
sytyttää hän sydämeen,
johtaa minut autuuteen,
valaistu on kuolontiekin.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

5.
Sielustani huolen kantaa,
armollaan hän ruokkii sen.
Ruumiilleni hän myös antaa
kaiken, mitä tarvitsen.
Milloin taito oma puuttuu
taikka olen voimaton,
Herra heikon voima on,
vahvaksi näin heikko muuttuu.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

6.
Maailmamme aarteinensa
hallintaamme Herra soi,
luomakunnan luotuinensa
hyödyksemme meille loi.
Minne silmä, tieto kantaa,
runsaasti on lahjoja,
joita Luoja, kaitsija,
luoduillensa aina antaa.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

7.
Silmäni kun uneen suljen,
Herrani jää valvomaan.
Taas kun uuteen aamuun kuljen,
uuden armon aina saan.
Ellei kasvot Herran armaan
jäisi tiellä saattamaan,
sieluni ei tuskistaan
koskaan toipua vois varmaan.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

8.
Vaikka väijyy sieluani
vihollinen, kiusaaja,
ei se koskaan Herrastani
tempaa irti minua.
Herra torjuu voimallansa
kaiken pahan päältäni
johdattaen juoksuni
Hengellänsä, armollansa.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

9.
Niin kuin isä ei voi kieltää
rakkautta lapseltaan,
joka vastoin isän mieltä
harhaan kulkee toisinaan,
niin myös Herra hoitaa lastaan
rakkauden vitsalla
eikä koston miekalla,
armoon sulkee ainoastaan.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

10.
Vaikka joskus ankaralta
tuntuu Herran kuritus,
Herralla on siihen valta,
häntä ohjaa rakkaus.
Minut syntiin hukkumasta
Isä tahtoo varjella,
siksi ohjaa luoksensa
ristin tietä taivaan lasta.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

11.
Eikä ole, uskon kyllä,
risti luotu iäksi.
Ei sen vaiva enää yllä
tuolle puolen matkani.
Talven tuimat tuiskut poistaa
jälleen suvi suloinen,
niin myös jälkeen vaivojen
ilosta saa silmä loistaa.
Kaikki loppuu aikanaan,
armonsa ei milloinkaan.

12.
Sinulla on Isän sydän,
niin myös Isän rakkaus.
Herra, lapsenasi pyydän:
Kuule uskon rukous.
Auta, että armostasi
täällä aina päivin, öin,
ajatuksin, puhein, töin
etsin, Herra, kasvojasi.
Ja kun loppuu aikani,
ylistää saan iäti.




Paul Gerhardt 1653. Suom. Otto Immanuel Colliander 1874. Virsikirjaan 1886. | Sävelmä: Johann Schop 1641.

virren tarinaa:

”Ylistä Herraa, minun sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt.” Tämä psalmin 103 jae sopisi otsikoksi tälle Paul Gerhardtin (1607-1676) kiitosvirrelle. Mittavan virren 12 pitkää säkeistöä nimittäin nostavat ajateltavaksi, mitä kaikkea Jumala on tehnyt hyväksemme. Alussa on kuin Lutherin Vähässä katekismuksessa olevan uskontunnustuksen selityksen tiivistelmä (säk. 2–4). Siitä Jumalan huolenpidon kuvailu jatkuu aina hänen kannettavaksemme antamaansa ristiin saakka (9–11). Tämänkaltaista virttä mielellään suosittelee päivittäin luettavaksikin.

Koossa pitävänä tekijänä on kertosäe: ”Kaikki loppuu aikanaan, armonsa ei milloinkaan.” Se on kuin kaikua monessa psalmissa toistuvaan kehotukseen: ”Kiittäkää Herraa! Hän on hyvä, iäti kestää hänen armonsa.” Siinä korostuu tälle virrelle ominainen hillityn riemun sävy, joka luo veisaajan mieleen turvallisuutta.


6
Yleinen keskustelu / Vs: Opetusta
« Uusin viesti kirjoittanut PekkaV eilen kello 08:51 »

Jo vanha kansa tiesi, että ei oppi ojaan kaada


   ... eikä tieto tieltä työnnä.

Esimerkki opettaa.
Jos tietää olevansa huono esimerkki ...
Lapselle voi näyttää, miten jotain tehdään. Matkimalla ja seuraamalla lapsi yleensä oppii.
Jumalan lapsi on huoleton. Jumalan lapsi ottaa tiedon sieltä, taidon täältä. Jumalan lapsi kasvaa Hänen yrttitarhassaan.
Kuunteleminen on paras tapa oppia. Kuunnella ja seuloa kuullusta itselleen sopiva. Autoritaarinen opetus pakottaa alttiin kuulijan ajattelemaan. Autoritaarisuus synnyttää herkästi vastaanottokyvyn laskua. Lempeä autoritaarisuus ei tunnu väkinäiseltä. Jeesuskin opetti olemaan viekkaat kuin käärmeet.
   Aukoton maailmankatsomus kieltää oppimisen mahdollisuuden. Tietoinen torjunta avoimuuden rinnalla tuottaa tilanteeseen soveltuvaa käytännönläheistä materiaalia toiminnan pontimeksi.
 
   Rinnakkainen tieto ja vaihtoehtoinen näkemys ovat todellisuutta kaikkien ulottuvilla, mutta valitettavasti ei aina mahdollista erilaisista syistä. Ääriesimerkki on sota. Henkiin jäämisen apoteoosi tuottaa kummallisia sanavalintoja, joista valitsija itsekään ei tiedä niiden tarkoitusta tai tehtävää. Kunpahan höpöttää lämpimikseen, vaikka sään puolesta kaikki on kohillaan. Mutta se ihmisessä on, että pittää viäntee ja kiäntee piästäkseen esille ja parraassa tappauksessa saadakseen syntymään tosi tosi jämäkkää tulosta.

7
Yleinen keskustelu / Opetusta
« Uusin viesti kirjoittanut karjalaisenkyösti eilen kello 04:14 »
Tervetuloa opettamaan muita ja oppimaan muilta tähän ketjuun.
Kun haluamme opettaa muita, tämä ketju on yksi mahdollisuutemme.
Tämä on siis opetusalue.

Minä voisin opettaa lyhyesti aiheesta ”oppiminen”.
Jo vanha kansa tiesi, että ei oppi ojaan kaada.
Maailma on täynnä kouluja ja oppilaitoksia.
Mitä enemmän ihmisiä on opetettu, sitä toimivampi yhteiskunta.

Mitä sinä haluaisit opettaa meille?



8
Yleinen keskustelu / Vs: Päiväkirjani
« Uusin viesti kirjoittanut karjalaisenkyösti eilen kello 03:02 »
Miten sen voi tietää ?

Yritän selvittää asiaa ja palata tähän myöhemmin.
9
Yleinen keskustelu / Vs: Voiko olla mitään kauheampaa kuin yksinäinen vanhuus?
« Uusin viesti kirjoittanut öppiäinen 30.09.23 - klo:21:15 »
Siksi onkin parempi, että ei liian huonokuntoisena muuta palvelutaloon, kun tietää missä on ja pystyy vielä hyvin integroitumaan sinne.

Hyvä pointti. En ollut tullut ajatelleeksi.

Mielestäni äitini voisi muuttaa sellaiseen, kun vielä jonkin verran pää pelaa. Ei täysin, mutta ainakin sen verran, että hän muistaa että ei aina muista. Mutta viimeksi oli huolissaan siitä, pysyykö palvelutalo pystyssä vai joudutaanko ehkä lopettamaan. Ei haluaisi muuttaa enää toista kertaa.

10
Seuratupa / Vs: Uskon Empirismi
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 30.09.23 - klo:20:51 »
Syntyminen tapahtuu ihmisen sisimmässä olennossa, ymmärryksen kipinässä. Se tapahtuu yli ajan ja iankaikkisuuden, ts. yli sen, mistä ei yhdelläkään täällä eikä nyt ole käsitystä eikä ajatusta. Kaikki sielun voimat havaitsevat sen jumalallisen huomioonottamisen avulla. Ruumiskin on silloin hiljaisessa levossa, niin ettei sen yksikään jäsen liiku; sillä ikuisen Sana syntyy samalla aikaa ruumiissa kuin hengessäkin. Ei mikään sielun voima silloin käytä ruumista mihinkään toimintaan, kaikki ne ovat silloin sielun sisimpään keskittyneet. Tuo valon ylitsevuotava yltäkylläisyys, joka syntymässä tulee sielun perustaan, levittää itsensä myös ruumiille, ja kirkastaa sen. Syntymisen kanssa syntyy suurin tunteminen.

Jos olisimme sitä, mitä meidän pitäisi olla, Jumala toimisi siten niin kuin me tahtoisimme. Ei kukaan muu kuin ainoastaan sinä itse voi sinua estää, ja sen tähden on tämä armo kaikkialla lähellä ja oikeastaan se onkin jo kaikissa.



Mestari Eckhart

                                                                                         Loppu.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10