Sarja jatkuu.
Väitöskirjasta, jonka päätössanat viittaavat siihen, kuinka kerran kaikki on oleva hyvin, poikkean dosentuurikauden ainoassa säilyneessä luentosarjassa. Lainaan sen, tai ostan oikeammin kokonaan, sillä Schöpfung und Fall saa kyllä manailemaan niiden kahden kadonneen kohtaloa, ne olivat varmasti yhtä mielenkiintoisia. Sitä lukiessani lopetin Bonhoefferin tutkimisen - hänen älynsä ylivoimaisuus nyt vain osoittautui ylivoimaiseksi, enkä enää innostunut yrittämäänkään. Sen sijaan katsoin, mihin päädyn, jos kuljen tietä, jolle lähdin vähän kuin vahingossa.
Raamatun alkukertomukset ovat psykoanalyytikoiden mieluisin temmellyskenttä, sen tähden aivan uusi tapa kertoa niistä virkisti.
Koko tarpeen ajatella koko kirjaimelisen tulkinnan tarvetta kuittasi ajatus Jumalasta, joka opettaa meitä' näyttämällä meille kuvia. Katselkoon niitä kukin, ja tarkoin, jokainen aikakausi näkee niistä oman kuvansa, muuttukoon maailmankuva kuinka paljon hyvänsä.
Mutta aivan oma huomioni viittaakin kirkon lankeemukseen. Kirkko on luotu ajan ulkopuolella, sen pää on Kristus, sen lunastaja.
Kun Adam löysi toisen ihmisen, kaltaisensa, syntyi kirkko. Ihmisyhteys on yhtä kuin kirkko, eli ekklesiologinen ajatus toistuu tässä kirjassa.
Mutta nämä kaksi lankeavat.
Minä otin kirjani ja tilasin audienssin Tomi Karttuselta, ja kerroin hänelle kirkon langenneen paratiisissa.
Minä ihmettelen edelleen, mitä hän niin hämmästyi- Hän selitti ettei kirkko voi langeta, koska Kristus ei voi langeta.
Ei vain siltä näytä, mutta minut on kenties pesty liian empiirisissä vesissä.
Mutta eikö se pakosta noin mene?
Ei, tässä sattui hassu lipsahdus, ajattelin, kunnes otin lukuun mahdollisuuden, ettei Bonhoeffer sallinut itselleen hassuja lipsahduksia valmistaessaan luentojaan.
.