Keskustelu > Yleinen keskustelu

Körttien käsistä karannut komea körttitalo

(1/22) > >>

Kalistaja:

Joku voi jo ajatella nillittämiseksi kun taas kaihoilen sitä kun körttien "keskusyhtymä" Herättäjä-Yhdistys menetti komean toimitalonsa ennen koronaa Lapuan parhaimmalta paikalta.

Tuo Körttien hallussa kauan ollut perinnetalo on toki yhä olemassa ja sitä on ihan viime vuosina raivattu niin sanotusti uuteen uskoon.

Entiseen ( noin 80 vuotta talo oli körttiläisillä) verrattuna talossa on nyt "sekalaista seurakuntaa". Yllätyksiä on myös: minut ainakin yllätti tyystin kun yhdestä mediajutusta ihan äsken tuoreeltaan luin, että tuon entisen körttitalon talon tiedotus- ja markkinointipäällikkönä on nyt muutaman päivän ajan toiminut herättäjäjuhlapuhuja Heli Karhumäki, perinteikästä körttiasua toistuvasti kantanut ihminen.

Ei kai tässä muuta voi todeta kuin että vuodet eivät ole veljeksiä/sisaruksia.

Mitähän kaikkea on vielä luvassa lähivuosina? Enää minua ei oikeastaan yllätä mikään. Siihen/tähän on tultu. :kahvi:

Viisveisaaja:
Sen yhyren kerraan maa oon käynny körttien tuosa holissa.

En nyt tiedä puutalo keskustassa, että kait jo aika ajoi ohi.

Itse olin kristillisessä kirjaaupassa työssä jokusen kesän Iisalmessa ja sen talon ne purki ja tais tulla lastentarha siihen sitten.
Ei haitta ei murehduta.

Kunhan tämä hengellinen rakennukseni edes jotenkin kutenkin pysyisi kousissaan, niin hyvä olisi.

Ei näemmä ole suomenkieli unohtunut vielä, vaikka jo ajattelen uudella kielelläni.

Kielistä puheenparren vierestä, niin pomoni pisti mut sellaiselle norjankielenkurssille.
-Sanoin, et enhän mä ole ollut Norjassa vielä kahta kuukauttakaan ja nyt mun pitää mennä opiskelemaan norjankieliseen kurssiin norjalaisten sekaan.
No siellä ainoana kun ei kieltä osaa kuin sen mitä itte opiskellut norjaa.
No sain todistuksen hyväksytystä kurssista, vaikka kuullun ymmärtäminen oli vaikeaa.

Lukeminen käy kyllä, kun skandinaavisissa kielissä vain vähän eroja.

seppos:
Talon tiedottajalla on kuitenkin körttipuku jos se lohduttaa.

Riitta-mummi:
Kuka , tai ketkä sitä Kosolan taloa siis nyt omistavat ja käyttävät ? Ja mitä sen toiminta on ?

:017:

Silloin 1980-luvun lopulla kun ajoimme Lapuan kautta Vaasaan poikkesimme Tuomiokirkon parkkipaikalla syömässä evästä. Sillan korvassa, melko alhaalla tienpintaan nähden se tano seiso. Se oli silloin vaaleanruskea väriltään, muistaakseni. Vai oliko tieltä savivelliä roiskunut, kuten oli kirkon kellotapuliin. Vai mahtoiko ollakin makkarapaperi sinappeineen lyöty tapulin pintaan.

Tällaisena minä sen näin:  https://fi.pinterest.com/pin/352828952031156286/

Kalistaja:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 27.10.22 - klo:19:51 ---Kuka , tai ketkä sitä Kosolan taloa siis nyt omistavat ja käyttävät ? Ja mitä sen toiminta on ?

:017:

Silloin 1980-luvun lopulla kun ajoimme Lapuan kautta Vaasaan poikkesimme Tuomiokirkon parkkipaikalla syömässä evästä. Sillan korvassa, melko alhaalla tienpintaan nähden se tano seiso. Se oli silloin vaaleanruskea väriltään, muistaakseni. Vai oliko tieltä savivelliä roiskunut, kuten oli kirkon kellotapuliin. Vai mahtoiko ollakin makkarapaperi sinappeineen lyöty tapulin pintaan.

Tällaisena minä sen näin:  https://fi.pinterest.com/pin/352828952031156286/

--- Lainaus päättyy ---

Yleisradion uutisten nettisivustolta asiasta löytynee jotain. Juttua on ollut myös sanomalehti Ilkka-Pohjalaisessa.

Viisveisaajalle muistutukseksi: Kyseessä oli paitsi kirjakauppa, myös toimistotalo: talon yläkerrassa oli hyviä työhuoneita työntekijöille. Alpo Järven kanssa puhuin siellä usein Venäjästä ja Inkeristä.

Komea talo se on. Jo 1960-luvulla siellä usein olin.

Ja niin keskeisellä paikalla: sillankorvassa, vain pesäpallonheiton päässä tuomiokirkosta. :kahvi:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta