Olen oikein uurastanut uusimman harrasteeni Älypään parissa.
Se minkä pää, tai aivot kohenee, alaraajat huononee. Istun innoissani aivan liian pitkään yhteen menoon. Sain sairaanhoitajalta ohjeita seniori-jumppaan Youtubessa.
Minun 'menestyvimmät' alueeni ovat murteet, koirat, ruoka, luonto, terveys ja maantietokin.
Rakkaat kirjallisuus ja historia ovat niin vuosiluku- ja nimipainotteset ja aiheet laajat, etten ole niissä haka.
Suomen murteista ( eikä Älypäässä muita olekaan ) ovat minulle helpoimmat Etelä-Pohjanmaan ja Tamperen murteet. Niissä on muutamia samoja ilmaisujakin.
Ne ovat tulleet tutuiksi kirjoista.
Lapinmurre on omanlaisensa, ja siihen on Rosa Liksomin avulla tullut tuttuja sanoja ja ilmaisuja.
Turun murteeseen olen tutustunut turkulaisen vävyn puheissa ja joissakin elokuvissakin sitä kuulee.
Stadin slangi on muuttumassa. Siihen on tullut englannista uudis-slangisanoja ja lyhenteitä. Muuten tunnen sitä melkoisesti nuoruudesta, sillä Kärkölä on suht lähellä Helsinkiä. Pena ja Benkku ovat sitä myös hiukan foorumilla viljelleet.
Lempi-aiheitani olisivat klassinen musiikki ja kuvataide, mutta edellistä tunnen vain kuuntelulta, mutta jälkimäisessä pärjäilen kohtalaisesti.
En pärjää lainkaan sanapeleissä, saati ristikoissa tai sudokuissa joita en ole koskaan yrittänytkään, siis sudokuja. Numerot eivät minua kiinnosta niin kuin sanat.
Kävin kyllä tänään rollailemassakin vaikka oli kurja ilma. Kävin katsomassa tulvaa läheisellä Merrasojalla. Oli se !