Letterin marthista kirjuuttelin, mutta parempi kai siirtää keskustelu tänne, kun ukkohan oli enempi tuttu alussa ainakin siis kapakoissa kuin luostareissa, joihin hänen suuret ajatukset eivät sopineet.
No Matrh kerran kun kutsuttiin paavin eteen, et marth, mitä söä nyt taas oot sekoillut kansan parissa ja, et ei paavi ole Jeesus maan päällä ja muuta oot taas olut päissäsi jutellut jopa joitain katolialaisia pappeja kehoittanut naimisiin. Oot aika pihalla tuus tänne.
No jengi sit uudelleen kastajia ja muuta rupusakkia, kuten minä, et älä nyt mee.
No Marth kapakoissa tuttu, kuten Jeesus bublikaaien ja syömäreiden ja juomareiden tuttu ja ystävä, niin et älä mee Marth.
No kundihan sanoi Kallion kundien mukaaan, et olkoon vaikka pikkupiruja kuin tiiliä Hanbug tai Kollion kaupingionosassa vastassa, ni mä meen !!
Matihin Luther illa oli myös joku kaduntallaajan tuntu siis tatsi jutuissaan, hänen vertauksensa tulee enempi kadun talaajien laitapuolen kulkijoilta.
Hän muistaakseni muutti virret joistain kapakasta kuunnelluistaan biiseistä.
Mua siunas jotenkin Jeesuksen vertauksiin, kun ihan tavallisia, mutta syvästi nerokkaita, siis Martihinin öö vaikka arvio nenästä.
Herramme Jumala teit ihmiselle räkää valuavan haisevan iljettävän nenän keskelle naamaa, että tajuaisi typerys olla ihan nöyränä, siis ajatusta seassa mullakin, kun en jaksa ihan miettiä miten jutska meni.
https://www.youtube.com/watch?v=ScK3v5gcBK0&list=RDMM&index=23