Ei Leena mitään pelkää, on saattanut nuorena säikähtää.
Täällä on oikeaa tietoa --- Leena peräri pelkää liian vähän mitään, mutta toteenpa tässö lutheruslaisella olevan toinen tieto näistä tempauskysymyksistä, kuin meitä valistäneilla pastoreilla.
Joku täällä on tainnut kuulla kuinka menin uskosta -- kun tullaan niin voi kai mennäkin. Oli viehättävä toukokuinen perjantai ja kaikki hesan mustarastaat äänessä, kun lähdin Kansanterveystieteen laitokselta mitä tekemistä minulla siellä oli en muista mutta kai jotain kun sieltä tulin, ja odottelin bussia Ruskeasuon pysäkillä, ja katselin auringon viivyttelevää laskua Haagan yllä, ja pout olivat vaalassa vastapuhjenneessa lehdessä, Mätäjoki, kauniimpi kuin nimensä, virtasi vakaana kohti merta, ja maailma oli uusi ja tuore ja kaunis, kaunis
ja sanoin Jumaöalle, Minä en, hyvä Jumala, enää jaksa olla uskovainen, aamen ihan vailla huuromerkkejä.
Paljon on vettä virrannut Kymijoessa sen jälkeen, ja Mätäjoessa myös sen puolesta, ja tapahtunut moniaita kuten oli että tapasin yhden svenskatalande prästin jonka kanssa kuulin että tuo minulle opetettu versio ja lutheruslaisenkin ´versio, noh, siitä en kuin uumoile mutkan kautta kun ei kerro vaikka kysytään suomalainen miesoletettu kun on --- kulkevat kristinuskon nimellä kyllä.
En tässä mitään totea hänen versiostaan aamenhuutoineen, mutta sanottakoon niistä minulle oetetuista että kristinuskoa, kun itse huomasin, rimaa hipoenm ja aika ajoin sen alittaen, mikä oli oma toteennuttaminen
Virsi: Suoi Jeesus, paras opettaja
mun itseäni tuntea kokonaan ---
Kun kristityn on nimi mulla
tee siksi mnut todella
suo tahtos tekijäks mun tulla
sun nuhteitasi totella
ja käydä viimein taivaaseen
elohon, iloon iäseen.
Seuraavan opettajani tosin ehtivät natsit hirttämään, mutta on heitä, jotka kuoltuaankin puhuvat. Kun en oikein saanut papeista johdonmukaisesti tolkkua, päätin että rupen itse lukemaan niitä kirjoja, kun avoimessa yliopistossa voi enkä halunnut papiksi enkä uskonnon opettajaksi, enkä viedä yhdeltälään nuorelta ihmiseltä opiskelupaikkaa,
ainoastaan lukea teologiaa ja sitä voi lukea siellä paljon jonkia lisäksi kävin kuuntelemassa Risto Saarisenko se oli, graduseminaaria kun kehuivat ja sattui sellanen duuni että pystyin karkaamaan. Ja koineen kreikan sai etänä tosin läsnäolotentein mutta yksin lukien ja nettiin räpsähti aina ne luentosiat ja tehtävät ja uskontotieteestä sai lisäopetusta jossa oli hermostuttava ja hermostunutkin opettaja kyllä, mutta se ryhmä oli taas ihan super eli kaikkea voi tehdä-.
Minä arvelen, kun asia joskus on tullut asialliseen keskusteluun, eli ei semmoiseen kun mainigtun nimimerkin täällä esitelmöimä aamenhuutoineen ja tietotoimistoineen Ainoistas Oikeista Viimeisistä Tapahtumista, että nyt kun emme enää ole niin siteissä kotiseudun virityksiin ns kristinuskosta, vaan voimme selata netistä minkä tahdomme ja meihin vetoaa, niin siis, minähän vain a j a t t e l e n e n
että
minkä ihminen on nuorempi, hän pitää kaikessa itseään vallan voitokkaana ja tämä koskee kaikea elämää, siitä alkaen että voi muuttaa aviopuolison ja itse kestää kaiken ja osaa kaiken ja hallitsee kaiken ja tämä kyllä on tietopohjaista tietoa, ja näin on oikein ja kuten tulee olla. Nuoren tuleekin uskaltaa, nelikymppisenä epätöi jo monia seikkoja, eräskin meitä opettanut psyologi sanoi, enää en uskaltaisi hankkia lasta, tiedän liikaa itsestäni puolisostani maailmasta --- moni tlosin niinkij telee, välihuuto ilman aamenta,m asia on ptofaani.
Kun vuosirenkaitsa on kuusikymmentä, elämä alkaa muuttua selviämisen ihmeeksi ja sangen epävarmaksi ja näin tulee olla. Sillä maailman kaikkinaisesgta epävarmuudesta tulee oppia ja osata ja hyvä kai olisi, joa niillä nuorilla olisi lähistöllä joku varttunut joka hieman jarruttaa jotta ei aivan syöksytä päin seiniä ja tämä väki jo ymmärtää itseään eikä elätte,e ainakaan luuloja mistään, ei edes siitä a´kallisarvoisesta pelastumisestaan, sillä
hänellä itsellään ei ole enää ja bän sen tietää, sitä valuuttaa jolla lunastetaan ihmissielu tuonelasta, niin sanoakseni.
Joku oppii tämän nuorempana, joku ja terve ihminen useasti onnistuu pitämään paremmat käsityksensä pityempään, ja oletan, min
ä v a i n oletan, että ihmisen Ljuoja hänet tuntee, ja kaikki käy tlisinaan tahtonsa mukaan, ja kun joskus ymmärsin mitä alvin todella sanoi ja tarkoitti kaksinkertaisella predestinaatiollaan, olin jälleen taas heyken rAuhallisempi
Kerran Italisasssa oli emerituspiispa Eero Huovinen mukana, kuten aika usein tosin. Tuli puheeksi yhteinen ehtoolllinen roomalaiskatolisen kirkon kanssa, nythän sine mennään kyllä mutta eeellä käsi vasi yli rinnan osoitetaan estetty, jolloin pappi siunaa ainoastaan.
Mjutta siis, oli kysynyt milloin se sopisi. Jos pystyy uskoaan kaiken heidän katekismuksestaan, well yes, si, perche no, ja naturalmente, siitä vaan. Eilei pysty, kun ehkä on outoja seikkoja enkä ole minä Leena sitä edes lukenut kuin sen palasen taikka liitteen tai mikä hän on, tai asiakirja, Yhteinen julistus vanhurskauttamisesta, Mutta se ei siis riitä
jos on kamala sielunhätä eikä oman kirmon pappia paikalla, niin oklei sitten, tägän päättyi se ialogi melkein, Huovinen sanoi, sehän koskee minua joka päivä.
Tämän minä arvelen heränneitten, so körttiläisten ymmärtäneen syvästi oikein, mutta tähän pääsemiseen tarvitaan että jokseenkin useasti päätyy vaelluksessaan pyrstölleen tai turvalleen turpeeseen. Ja, kokenuy kaiken tietää mutta aika hulliu on, jos kaien lähtee kokemaan
Ihmisen vaan täytyy oma polkinsa kulkea, ja olkoon että öiti veisasi jokseenkin siionin virsiä ja oli jotakuinkin piiloherännyt aivan tietämättään, ja vähitellen mietti mielessään yhä körttiläisemmin (isä ei näistä asioista puhu)
Eihän se mitään vaikuttanut kun me sskon kanssa aikanamme käytiin se kotiseurakunnan rippikoulu paikallisvärityksellä ---- joku uhuu astian mausta, minä väitän että koko kuppi on vaigettu ja juoma siinä samalla,m kun kristinuskoa tarjoilklaan ---- ja jos ei ymmärrä hetännäisyyttä, ei sitä asiaa voi auttaa, ei ole vielä vaeltanuyt sille kohtaa, ehkä joskus vaeltaa ellei ole vaikka kotonaan kokenut niin ikäviä, ettei enää i k i n ä ja silloin on no, niin, jos sanoisin että myllynkivi pantu kaulaan, se kuulostaisi dramaattisemmalta kuin ajattelen
sillä
kaikki vanhemmat tulevat niin tehneiksi, parasta tarkoittavatkin, sillä ihminen on vajavainen olento ja jokaisen täytyy sen takia lähteä ja irrottautua kodistaan, vaikka saattaa joskus palata kun on itse vähän kokenut elämää ja tehnyt omat erehdyksensä.
Sellaista mietin ja pahoittelen, tuli taas pitkä teksti. Nyt kai itäisi pestä nuorempi siilini Xavier Zelensky, kun se on herelä ja fillaroi, aina sen kylpy siirtyy, se joko nukkuu ja päästää vihisen tuhinan kun tarjotaan kylpyä, tai on keskittynyt siilillisiin puuhiinsa, ei sitä viitsi häiritä, aermpi likainen ja onnellinen siili, mutta huomenna se pestään.