Lapsesta asti olen ollut kiinnostunut historiasta, lähinnä Suomen ja jonkin verran Ruotsin, Venäjän, Ranskan ja Englanninkin.
Olen perinyt tämän äidiltä joka kertoili ennen kuin opin lukemaan Virolahden kotiseutuhistoriaa ja Välskärin kertomuksiakin. Äidin isä taisi olla samaa maata.Ainakin pappa oli kiinnostunut Mannerheimista.
Sakari Topeliuksen Maammekirja ja Lukemisia lapsille lisäsivät kiinnostusta lukemaan opittuani.
Terttu Joustela, hitorian opettaja Hausjärven yhteiskoulussa osasi opettaa niin ettei kiinnostus loppunut.
Lempi Jääskeläinen, Mika Waltari ja Kaari Utrio etupäässä ovat täydentäneet tietojani. Väinö Linna ja Anneli Kanto myös myöhemmistä ajoista.
Eilen lopetin kirjan jossa keskeisessä osassa oli Pietari Särkilähden aika, reformaatio ja Kustaa Vaasa.
Huimat kuvaukset Turun Tuomiokirkosta ja Kuusiston linna tuhoamisesta oli taidolla kuvattu. Turku paikannimineen on minulle myös tuttu. Karttoja silti tutkin lisäksi.
Niistä löytyi paikka jossa Mätäjärvi sijaitsi 1500-luvulla.
Utrion kirjoja myydään tietysti seksikohtauksilla. Niistä en minä kostu.
Tänään aloitin Vehkalahden neidot. On niin mukava uudestaan paneutua tuttuihin paikkoihin vaikkakin 1400-luvulla.
Vehkalahden kirkko on Kymen läänin vanhin kirkko, juuri 1400-luvun puolivälissä valmistunut.
Kylät, Neuvoton,Summa, Husula, Poitsila ja muut ovat kaikki ainakin niminä tuttuja, enemmänkin.
Kuvaus laskiaisen liukumäestä ja Poitsilan pienestä tyttärestä vähäisempien kotien lasten joukossa on kuin oman äitin kertomus Johannes Takasen lapsuudesta Alftanien kartanon mailla Ala-Urpalassa.
Tänään olen sitten googlaillut wiki-tietoja paikoista ja suvuista. Poitz-suku sammui Poitsilasta 1700-luvulla ja kartanon hienot puistot ovat nykyään vähemmän-haluttua seutua asumiseen. Näin olin huomaavinani netistä.