Keskustelu > Yleinen keskustelu
Vapaaehtoinen paasto
luterilainen:
--- Lainaus käyttäjältä: Leena - 10.01.23 - klo:07:21 ---Mikäli minua tarkoitat mitä en epäilekään, olet kertaalleen jo tehnyt minulle erittäin selväksi, kenen sopii kantaa körttipukua,kenen ei.
--- Lainaus päättyy ---
Kuka on arvollinen kantamaan körttipukua? :017: :eusa_pray:
Leena:
--- Lainaus käyttäjältä: luterilainen - 03.02.23 - klo:16:51 ---Kuka on arvollinen kantamaan körttipukua? :017: :eusa_pray:
--- Lainaus päättyy ---
Nyt kysyt kyllä liian vaikeita. En minä ainakaan ole, paratkoon. Eikä aavistustakaan miten se määritellään. Luulisin että se olisi pitänyt olla esivanhemmilla. Seuraliike on myös perinneliike, et sitä mitenkään pääse. Eikä koko juttu, oletko sitä tai tätä, niin kiinnosta. Kiinnstihan se joskus dssko t
ööllä olls, mutten enäöä jaksa piitata. Ei sitten.
Enkä muuten kanna. Kun ei semmoista tietoni mukaan pitänyt äidinäidinäidinn jne äiti, eikä vanhemmat kuin ajautuivat ns herännäishenkiseen ajatteluun ihan itsekseen siinä vanhetessaan, kyselin kylä sopiiko.
Päätin että ensmmäinen niskaan osnut kivi körttipuvusta ns körttiläiseltä, niin pukihan lähti ja lujaa. Tahdon sentään ajatella ihan itse, ja jos kyselyt siitä mikä kristittyjä eri puolella maata paremmin yhdistää kuinn erottaa on loukkaukseksi, niin sen kun, mikään asu ei ole niin tärkeä.
Siis, kunhan jotenkin pukeutuu.
Pena:
Herännäisyyteen kuuluu luterilainen näkemys, että arvollisimpia ovat arvottomimmiksi itsensä tuntevat.
Riitta-mummi:
Leena tarkoittanee minua kun vuosia sitten olen maininnut etten minä ole arvollinen pitämään körttipukua. Huivi minulla on kyllä, hautaamisen varalle hankittu.
Hänestä pukuineen en sanonut mitään.
Pidän näkemiäni körttipuvun käyttäjiä varsin perinnetietoisina tai körttisukujen edustajina. Kun en sitä ole, en pukedu sen mukaisesti.
Seiskarin kansallispukua olen käyttänyt, koska se oli tädiltä saatu peru.
Körttiläisyys on minusta hieno ja vaatimaton tapa uskoa . Elämäntapana se nimenomaan vaatimattomuutta korostava.
Kovin vaatimaton elämäntapa ei oikein ole minun juttuni. Olen siihen liian värikäs . :003:
Leena:
Jäin seyraamaan tätä palstaa, jotta kukaan ei käsitä mitään väärin.
Riitta, vakuutan etten edes muistanut tai sitten en lukenut sillloista tekstiäsi. En kai muistanut. Ajattelin aivan totta vain ja ainoastaan omia käytäntöjäni
Aikanaan Hengellisessä Kuukausilehdessä mainittiin puvun kaavoista, mistä saa tilata, siinä numerossa pääkirjoitus käsitteli sitä teemaa. Minulle puvun ompeli toinen, täältä tutuksi tullut henkilö.
Aikanaan kun opiskelin, kaikki näyttivät käyttävän yhtä samaa vaatepartta kesät talvet, siis kaikki vähävaraiset, tietty muitakin näki. Siihen kuului samettifarkut, siis vakosametista ommellut farkkumaliset housut ja pusakka jossa oli pieni tiedekunnan logo, Ne tilattiin isolla sakilla syksyisin, tilasin kun edellinen hajosi lopullisesti, kotona saatoin käyttää kulahtaneita verkkareita.
Pidin vaivattomasta vaateparresta, koska en viitsi miettiä mitä päälle ja inhoan ns shoppailua ja ahtaita sovituskoeppja ja rahat oli
vat vähissä.
Kirjoitin tänne, että kaiketi pitäisin körttipukua aina, ja syy oli mutkattomampi, kuin vaatteella julistaminen. Tarkoitushan oli vapauttaa ihmiset koko ajatuksesta että huomiota olisi suunnattava kulloiseenkin muoivirtaukseen ja aina yritettävä
niin vimmatusti hankkia uutta, vaikkei raha riitä eikä oikein aikakaan. Se on malliltaan vanha talonpoikaispuku ja siinä koko juttu.
Se siis sopisi luonteelleni paljon paremmin kuin uskolleni. Mutta jos nykyisin kuljeskelisin semmoisessa phyhät arjet, herättäisin tarpeetonta huomiota, eli juttu kääntyisi itseään vastaan.
Tarkoitin vain ja ainoastaan itseäni. Luullakseni se sukuhaara, josta löytyy kyllä
talonpoikaisväestöä, pukeutui noin, muttei heistä ole säilynyt edes valokuvia joita olisin nähnyt. Hyvin hyvinhyvin köyhä isän perhe ei kulkeinut körteissä, tuskin oli kuullutkaan koko puvusta, äitini puolelta sitä hajontaa löytyy, mutta on tutkittukin enemmän.
....................
Arastelin sitä, ja päätin luopua ensimmäosestä kritiikistä, jonka esitää paremmin kölrtti.
Mainitaan muuten, isä Arseni letkautti kerran, että kaikki ortodoksiset naiset näköjään luulevat, että pitäisi käyttää feresiä. Ei siis tarvita karjalaista kansanpukua, eikä perinteitten sekoittamista. eihnse kielklettyäkään tietty ole.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta