Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XII  (Luettu 46559 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki XII
« Vastaus #90 : 04.02.25 - klo:15:38 »
Tänään vietetään kansallista kalakeittopäivää. Mietin sitä, kun olen lähdössä kauppaan. Keitto kyllä pakkaspäivänä lämmittäisi mukavasti.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 04.02.25 - klo:22:30 »
No niin. Kotona oli elähtänyttä varsiselleriä ja fenkolia sekä porkkana ja purjo jotka myös sietivät jo päästä käyttöön, sekä tölkillinen säilöttyjä tomaatteja ja muutama peruna. Mausteita toki ja vanha öljypullon pohja. Ostin seitiä, appelsiinin ja paprikan.

Oikaistu bouillabaisse

Sulata pakasteseiti (300 g) ts. anna sulaa.

Pese appelsiini, raasta kuoren keltainen osa, purista mehu.

Pilko fenkolia, varsiselleriä, porkkanaa, paprika, pätkä purjoa (ei kovin pieneksi tarvitse). Kuullota öljyssä.

Kippaa päälle puoli purkkia säilöttyä tomaattia eli n. kolme niitä tomaatteja (saksi vähän pienemmäksi). Koska loput tomaatit pitää nyt siirtää peltitölkistä toiseen astiaan, tölkin huuhteluliemen voi hulauttaa kattilaan. Samoin sen öljypullon (kuuman) huuhteluliemen kun käytin kaiken lopun öljyn. Ja vieläpä valkosipulimurskaa on purkissa juuri sopivasti keittoon tarvittava annos niin senkin purkin huuhteluliemi päätyy keittoon.

Sitten vielä suolaa pari tl ja maustemitallinen cayennepippuria ja hyppysellinen valkopippuria. Ai niin, kaksi kuorittua aika pieneksi lohkottua perunaa.

Kun kasvikset ovat melkein kypsiä, lisää paloiteltu kala ja appelsiinin mehu ja kuori. Jos olet herkkä karvaalle maulle, älä sitä kuorta käytä, mutta minä kyllä tykkään.

Tarjoilu- eli näin sinkkutaloudessa syömisvaiheessa keiton päälle lautaselle turaus valkosipulimajoneesia.

Oikaistu tämä on siksi, ettei keitetä kalalientä tai perata kalaa itse, saati että kalastettaisiin se. Jotain liemikuutiota tai fondia voi kai käyttää jos niitä harrastaa. Ja toki voi maustaa hienommin sahramilla, valkoviinillä, anisviinalla tms., ja kalat olla monipuolisempia ja mukana äyriäisiä (niiden kuoresta kuulemma myös saa hyvän liemen). Ja majoneesin sijasta itse tehty rouille.

Koska oli ylijäämäkahvia (yleensä käytän kaunistusaineena mutta nyt en), sain jälkkäriksi kahvikiisseliä: vajaa 6 dl kahvia, kuumenna ja liuota siihen se kovettunut fariinisokerikimpale joka sinunkin kaapistasi varmaan löytyy. Lisää 3 dl kermaa ja sekoita maitodesiin 3 rkl perunajauhoja ja lisää nekin vimmatusti sekoittaen, jottei tule klimppejä. Mausta vaniljasokerilla. Nesteiden suhdemääriä voi vaihdella.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 04.02.25 - klo:22:52 »
Unohdin suosikkimausteeni timjamin! Siis keitosta. No, lisätään vielä.

Pippuria kandee käyttää vähemmän jollei kovin tulisesta tykkää.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 05.02.25 - klo:06:50 »
Kalakeittosi on eteläisempää sorttia kuin minun kirkas- tai kermainen lohikeittoni.
Onko tulista ?

Kiitos kahvikiisseli-ohjeesta. Luulen kokeilevani, sillä pidän esim. kahvijugurtista.

Kohta keitän meille aamukahvit, ilman sitä ei päivä ole kunnossa.

Eilen tein silakkalaatikon. Se jopa onnistui, joten lämmitän sitä täksi päiväksi. Hernesoppaa on vielä useaksi kerraksi, tai taidan pakastaa loput.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 05.02.25 - klo:10:55 »
Höh, minulla ei olekaan timjamia. No, se on sitten tänään ostoslistalla. Keittoa kyllä vielä piisaa.

Se on ehkä perinteiseen suomalaiseen makuun hieman tulista, mutta jos on ns. tulisen ruoan ystävä, se ei maistu miltään. Eli minulle juuri sopivaa talvilämmikettä, mutta ehkä jos tädilleni tekisin, jättäisin pippurin vähemmälle. Pippurin maku tuntuu tarttuvan rasvaan ja pyrkivän sen myötä pintaan. Jos syvemmältä kauhaisee, sitä tulee vähemmän.

Niin kahvikiisseli sisältää kahvia ja sen myötä kofeiinia, joten saattaa valvottaa jos isomman annoksen ottaa. Kahvikiisseliohjeissa on sokeria n. kymmenesosa siitä mitä nesteitä (kahvi, maito, kerma) yhteensä. Sillä määrällä tulee sellaista vanhanajan makeaa, eli ei niin äitelää kuin kauppojen makeat herkut nykyään ovat. Fariinisoreri käy hyvin ja itse en sitä mitannut kun tosiaan hyödynsin kokkareeksi jähmettyneen fariinisokerin jämän.

Mitenkähän onnistuisi kauramaidosta ja -kermasta? Silloin voisi nimimerkki luterilainenkin nauttia vegaanista herkkua. Tosin en tiedä, käyttääkö hän kahvia lainkaan. Em. täysin kaikkiruokainen tätini siirtyi käyttämään kahvissa kauramaitoa, kun se hänen mukaansa maistuu paremmalta. Minä kun juon mustana niin en asiasta osaa sanoa.
« Viimeksi muokattu: 05.02.25 - klo:11:01 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 06.02.25 - klo:12:15 »
Pippurin maku tuntuu tarttuvan rasvaan ja pyrkivän sen myötä pintaan.

"Rasva herättää mausteet eloon", valistaa päivän Ilta-Sanomat. Ehkä vähärasvainen ruoka sitten tarvitsee enemmän mausteita?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 06.02.25 - klo:12:33 »
Rasva on tarpeen myös joidenkin vitamiinien välittämisessä. https://www.yliopistonapteekki.fi/ideat-ja-vinkit/rasvaliukoiset-vitamiinit

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 06.02.25 - klo:14:44 »
Kuulin juuri eilen keskustelussa miten valmistautua leikkaustoimenpiteeseen. Tiedän omasta hammaslääkäri-kokemuksesta että verenohennuslläke pitää jättää pois siltä päivältä kun on hampaanpoisto.
Siihen kumppani tiesi kertoa että myös Omega-3 pitää jättää pois kun on edessä leikkaustoimenpide. Pitääkö D-vitamiinikin ?.

Sukulaisnaisella oli varpaankynnen poisto, eikä häntä oltu  neuvottu jättämään verenohennuslääkettä. Vuoto oli ollut runsasta, hän kertoi että arveli puoli litraa valuneen. Osa vuoti sairaalassa, osa porraskäytävässä kotona ja loput matolle olohuoneessa.
Poika olisi vienut takaisin sairaalaan, mutta hoitajakoulutuksen saanut ikäsisko sanoi ettei lähde, vaan jalka koholle, ja 'kylmäkallet' varpaan molemmin puolin. Tunnissa hyytyi.

Ai niin, tämä on kokkaus-sivu. Ei puhuta nyt veri-ruoista !   :003:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 07.02.25 - klo:11:56 »
Söimme jauhoisten perunoiden ja makoisien porkkaniden kanssa perinteisen nakkikastikkeen. Sitä maistoin misotahnalla ja dijonsinapilla. Lisäsin nakkien ruskituttua joukkoon paprikasuikaleita ja kevätsipulin varsia. Käytin myös puolikkaan lihalienimuution maun parantamiseksi.

Ja, jälkiruuaksi otimme mammiä, jota tilasin kaksi rasiaa. Kuljetus tuli aamupäivällä sopivasti. Kaikki alkoi olla lopussa jääkaapissa. Pakastimessa riittää sensijaan vaikka tulisi se lakko alkaen 17.2.