No niin. Kotona oli elähtänyttä varsiselleriä ja fenkolia sekä porkkana ja purjo jotka myös sietivät jo päästä käyttöön, sekä tölkillinen säilöttyjä tomaatteja ja muutama peruna. Mausteita toki ja vanha öljypullon pohja. Ostin seitiä, appelsiinin ja paprikan.
Oikaistu bouillabaisse
Sulata pakasteseiti (300 g) ts. anna sulaa.
Pese appelsiini, raasta kuoren keltainen osa, purista mehu.
Pilko fenkolia, varsiselleriä, porkkanaa, paprika, pätkä purjoa (ei kovin pieneksi tarvitse). Kuullota öljyssä.
Kippaa päälle puoli purkkia säilöttyä tomaattia eli n. kolme niitä tomaatteja (saksi vähän pienemmäksi). Koska loput tomaatit pitää nyt siirtää peltitölkistä toiseen astiaan, tölkin huuhteluliemen voi hulauttaa kattilaan. Samoin sen öljypullon (kuuman) huuhteluliemen kun käytin kaiken lopun öljyn. Ja vieläpä valkosipulimurskaa on purkissa juuri sopivasti keittoon tarvittava annos niin senkin purkin huuhteluliemi päätyy keittoon.
Sitten vielä suolaa pari tl ja maustemitallinen cayennepippuria ja hyppysellinen valkopippuria. Ai niin, kaksi kuorittua aika pieneksi lohkottua perunaa.
Kun kasvikset ovat melkein kypsiä, lisää paloiteltu kala ja appelsiinin mehu ja kuori. Jos olet herkkä karvaalle maulle, älä sitä kuorta käytä, mutta minä kyllä tykkään.
Tarjoilu- eli näin sinkkutaloudessa syömisvaiheessa keiton päälle lautaselle turaus valkosipulimajoneesia.
Oikaistu tämä on siksi, ettei keitetä kalalientä tai perata kalaa itse, saati että kalastettaisiin se. Jotain liemikuutiota tai fondia voi kai käyttää jos niitä harrastaa. Ja toki voi maustaa hienommin sahramilla, valkoviinillä, anisviinalla tms., ja kalat olla monipuolisempia ja mukana äyriäisiä (niiden kuoresta kuulemma myös saa hyvän liemen). Ja majoneesin sijasta itse tehty rouille.
Koska oli ylijäämäkahvia (yleensä käytän kaunistusaineena mutta nyt en), sain jälkkäriksi kahvikiisseliä: vajaa 6 dl kahvia, kuumenna ja liuota siihen se kovettunut fariinisokerikimpale joka sinunkin kaapistasi varmaan löytyy. Lisää 3 dl kermaa ja sekoita maitodesiin 3 rkl perunajauhoja ja lisää nekin vimmatusti sekoittaen, jottei tule klimppejä. Mausta vaniljasokerilla. Nesteiden suhdemääriä voi vaihdella.